Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia saada hammasproteesi reilu viiskymppisenä?

Vierailija
17.09.2025 |

Mitä mieltä olette onko ihan normaalia jos saa 53-vuotiaana yläleukaan kokoproteesin?

Muutama oma hammas ylhäältä ja muutama alhaalta jouduttu jo vetämään pois ja n. 10v ollut jo molemmissa osaproteesit.

Nyt kuitenkin hammaslääkäri ehdotti kaikkien loppujen ylähampaiden vetämistä pois ja sellainen irroitettava kokoproteesi laitetaan tilalle. 

Onko se tässä iässä jonihan tavallista? Kai ihmisille nyt joskus hammasproteeseja edelleen laitetaan vai onko kaikilla nykyään omat hampaat hautaan asti? En usko. Ei mulla ainakaan nyt sitten.

Ja toki jos jollain kokemusta peräti itsellä tai läheisellä, niin mielelläni kokemuksista kuulen.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?

Kuuskytluvulla se taisi olla jonkinlainen muoti-ilmiö. Melkein kaikilla sen ajan nuorilla aikuisilla oli tekarit  

Vähän niin kuin nykyään lätkitään tatskaa ja lävistystä joka paikkaan. Tekarit oli sen ajan lävistys. Kyllä nuo myöhemmin sitä katuivat moneen kertaan, mutta eihän sille sitten mitään enää voinut 

Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eivät ole hoitaneet hampaitaan 

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut mikään  muoti-ilmiö!! Jossain Itä-Suomessa syrjäkylillä kasvaneilla saattoi olla niin kuin yhdellä meidän kotiapulaisella, mutta sellaisista just sipiteltiin, että tulla on tekofampaaat, ajattele parikymppisenä. Mutta flurihammastahnat tulivat kai markkinoille vasta 60-luvulla, niin se  selittää heidän kohdallaan, nykyään ei ole mitään tekosyytä, jos joutuu tekarti nuorena hankkimaan. Ei minun 1930-luvulla syntyneet vanhempani joutuneet koskaan tekaretia hankkimaan, mutta paikkoja tietysti oli.

Anteeksi typot, ja vanhemmat olivat syntyneet 1920-luvulla.

Vierailija
82/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa.'

Hyvä me! Parhaiden leegojen

sukupolvi. Mäkin syntynyt seiskarilla.

Tiedän Hgin ajoiltani

kokoproteeseja eli tekareita

käyttäviä plus miinus 30-vuotiaita.

Heillä pitkä piikkih##metausta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa.'

Hyvä me! Parhaiden leegojen

sukupolvi. Mäkin syntynyt seiskarilla.

Tiedän Hgin ajoiltani

kokoproteeseja eli tekareita

käyttäviä plus miinus 30-vuotiaita.

Heillä pitkä piikkih##metausta. 

*Ainoa viestini tänään/vauva.fi.

Hyvää viikonloppua. 🍁🍂🌿

Vierailija
84/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
85/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. 

Miksi juurihoito noin nuorena? 

Hä? Juurihoito voidaan tehdä jo lapsellekin, jos tarvetta on. Mulla lapsella paikattiin hammas, ja sinne pääsi paikkauksen yhteydessä bakteeri ja se johti juurihoitoon. Ei ole sillä lapsella muita reikiä paikattu, tuo vain pääsi hankalassa paikassa kasvamaan ja siitä tulikin sitten isompia ongelmia.

No, miksi lapsella oli reikä? Oliko tullut "sattumalta"?Jos ei ole reikiä, ei tule paikkauksia eikä juurihoitoja.

Ihan mitä tahansa hoitoja voidaan tehdä vaikka kuinka nuorelle. On ollut lehdissä juttua lapsista, joilta on jouduttu vetämään hampaat kun ovat olleet niin huonossa kunnossa. Vanhemmat tosin saivat myös rikossyytteet.

Ymmärrä, että koko populaation tasolla lapsille ei ole todellakaan normaalia tehdä juurihoitoja, vaan kyseessä on todella vakava epäonnistuminen lapsen hampaiden hoidossa.

Vierailija
86/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"juuri niinhän minä en sanonut. Sanoin, että eivät HOIDA itse hampaitaan. 

Hampaita hoidetaan joka päivä. Hammaslääkärissä käynti on vain jäävuoren huippu. Jos et harjaa hampaitasi, niin ei se hammaslääkäri niitä tule puolestasi harjaamaan."

Voi tätä minä, minä, minä keskeisyyttä ja kaikki tietäiväisyyttä. 

Elämää on ollut jo ennen sinua ja tulee olemaan myös sinun jälkeesi.  Ja se oman historian tuntemus. 

Hammasterveys valistusta Suomessa on annettu yli 100v, jo 1800-luvulla kansakoulussa. Ja myös lääketiede oli kehittynyt jo 50-60-luvulla kun korostettiin hampaiden pesua ja fluori huuhtelua, sitä lisättiin jopa juomaveteen vesijohtoverkostoon. Samoin koulussa terv. tarkastusten yhteydessä. 

En tunne yhtään ikäihmistä, (iyöskentelen ikäihmisten parissa) jotka eivät tietäisi hampaiden hoidon merkitystä ja eikä pesisi hampaitaan. 

Vierailija
87/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?

Kuuskytluvulla se taisi olla jonkinlainen muoti-ilmiö. Melkein kaikilla sen ajan nuorilla aikuisilla oli tekarit  

Vähän niin kuin nykyään lätkitään tatskaa ja lävistystä joka paikkaan. Tekarit oli sen ajan lävistys. Kyllä nuo myöhemmin sitä katuivat moneen kertaan, mutta eihän sille sitten mitään enää voinut 

Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eivät ole hoitaneet hampaitaan 

No ei todellakaan ollut mikään muoti-ilmiö!! Jossain Itä-Suomessa syrjäkylillä kasvaneilla saattoi olla niin kuin yhdellä meidän kotiapulaisella, mutta sellaisista just sipiteltiin, että tulla on tekofampaaat, ajattele parikymppisenä. Mutta flurihammastahnat tulivat kai markkinoille vasta 60-luvulla, niin se selittää heidän kohdallaan, nykyään ei ole mitään tekosyytä, jos joutuu tekarti nuorena hankkimaan. Ei minun 1930-luvulla syntyneet vanhempani joutuneet koskaan tekaretia hankkimaan, mutta paikkoja tietysti oli.

Vanhempani oli hammaslääkäri 60-luvun puolesta välistä alkaen. Hän kertoi, että tekarit rippilahjaksi oli silloin hyvin tavallinen ilmiö ns. tavallisen kansan keskuudessa. En tiedä oliko se varsinaisesti muotia, mutta monet varmasti kokivat tekohampaat helpotuksena, kun ei enää ollut esimerkiksi jatkuvaa hammassärkyä. Mutta eivät nämä ihmiset olleet mitään muodin edelläkävijöitä, päin vastoin.

Eivät vain ymmärtäneet paremmasta.

Vierailija
88/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaita hoidetaan joka päivä. Hammaslääkärissä käynti on vain jäävuoren huippu. Jos et harjaa hampaitasi, niin ei se hammaslääkäri niitä tule puolestasi harjaamaan."

Elämää on ollut jo ennen sinua ja tulee olemaan myös sinun jälkeesi.  Ja se oman historian tuntemus. 

Hammasterveys valistusta Suomessa on annettu yli 100v, jo 1800-luvulla kansakoulussa. Ja myös lääketiede oli kehittynyt jo 50-60-luvulla kun korostettiin hampaiden pesua ja fluori huuhtelua, sitä lisättiin jopa juomaveteen vesijohtoverkostoon. Samoin koulussa terv. tarkastusten yhteydessä. 

En tunne yhtään ikäihmistä, (iyöskentelen ikäihmisten parissa) jotka eivät tietäisi hampaiden hoidon merkitystä ja eikä pesisi hampaitaan. 

Niin, eivät ne huonosti hampaitaan hoitavat välttämättä muutenkaan kovin vanhoiksi elä. Juuri siksi, että hammasterveys on niin keskeinen osa kokonaisterveyttä.

Vierailija
89/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla kyllä kovin tavallista nykypäivän 5-kymppisillä että on kokoproteesit, itse en tiedä ainuttakaan tapausta (itse asiassa ainoa jonka tiedän, jolla on minkäänlaiset proteesit, on 100-vuotias mummoni). 70-luvun lapsilla on käsittääkseni keskimäärin hyvät hampaat. Mutta nämä ovat niin yksilöllisiä asioita, joillain on vain heikompi hammaslaatu, eikä auta vaikka kuinka hoitaisi hampaitaan. Parilla kaverilla (50+) ei taas ole koskaan ollut ensimmäistäkään reikää. AP:n asemassa kävisin ehkä hakemassa vielä toisen hammaslääkärin mielipiteen ennen siirtymistä kokoproteesiin.

Vierailija
90/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkeskeisyys on ihan omalla puolellasi. Juuri perustelet omia näkemyksiäsi sillä, että SINÄ et tunne yhtäkään ikäihmistä, joka ei hoitaisi hampaitaan.

Minä minä minä.😂

Vierailija
91/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia eikä tavanomaista. Yksittäisiä hammaspuutoksia voi olla tuossa iässä.

Terveisin hammaslääkäri.

Hammaslääkärit mistään mitään tiedä. Enkeliterapeutit hoitavat hampaat paremmin. Kariekseen auttaa reiki-"hoito" ja energiakristallit.

Vierailija
92/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parodontiitti voi viedä hampaat. Ystättärelläni se irtotti hampaat vaikka tehtiin vaikka ja mitä. Lopulta poistettiin kaikki kun ei ollut muuta tehtävissä. Tästä n. 10v aikaa ja hän oli silloin n. 45v. Eikä ole parodontiitti taustan takia implantteja uskaltanut ajatellakaan. Ja kyseessä tunnollinen hyvin hampaitaan varmasti hoitanut hyvässä työssä käyvä ihminen. 

No mistäs se parodontiitti sitten tulee?

🤦 Voi pyhä Sylvi.

"Parodontiitti on monitekijäinen tauti. Puutteellinen omahoito ylläpitää ientulehdusta ja mahdollistaa parodontiitin kehittymisen. Bakteerien lisäksi erityisesti tupakointi ja diabetes ovat merkittäviä riskitekijöitä taudin synnylle. Myös metabolinen oireyhtymälihavuusstressi ja perinnölliset tekijät lisäävät alttiutta sairastua parodontiittiin."

Tämä Duodecimista.

Johtuu pitkään jatkuneesta ientulehduksesta.

Puutteellinen omahoito. Siis ei harjata hampaita vaan annetaan ientulehduksen vaikuttaa piiiiitkääään.

Tupakointi, elintapa

Diabetes, kakkostyyppisenä elintapasairaus

Lihavuus, elintavoista johtuvaa

Että selittäkää toki että "parodontiitti vei hampaat". Kas kun ei hammaspeikko!?

Vierailija
93/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päälle 6-kymppinen ja minulla on sekä ala- että yläproteesi. Olen helpottunut, että poistatin risat ja heiluvat hampaani, yleisvointini parani. Minulla on ollut hammaslääkärikammo kouluajoista asti. Harkitsin myös implantteja, tai en oikeastaan harkinnut,  koska en kestänyt ajatusta että leukaluuni porattaisiin täyteen ruuveja. Proteesit maksoivat pari tonnia ja poistot n. 500€. Implantit koko suuhun olisivat maksaneet n. 50tonnia. Siinä olisi mennyt säästöt ja lasten perinnöt, mutta raha ei ollut tärkein syy. Eräällä tuttavallani on ollut ylä - ja alaproteesit parikymppisestä.

Vierailija
94/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eiv

Syitä oli varmaan monia, sillä hammaslääketiede ei ollut kovin kehittynyt ja hammaslääkäreitä vähän.

Olen 50-luvun lapsi ja jo silloin pestiin hampaita ja saatiin koulusta tarroja, jossa oli hampaidenpesu opastusta.

Miksi moni ikäluokastani on hampaaton, niin useimmilta otettiin jo lapsena reikiintyneet hampaat pois kylmän viileästi, eikä edes yritetty paikata niitä. Ei ollut hammasröntgeneitä yms. eikä tehty juurihoitoja ja hampaan paikkaukseen käytettiin amalgaamipaikkoja, joita myöhemmin jouduttiin ottamaan pois. Ja sitä tapahtui vielä 70-luvulla. Myös monen lapsen hampaat pilasi yskänlääkkeet, jonka haitat huomattiin myöhemmin, joka syövytti hammaskiilteen. 

Vierailija
95/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 1956 syntynyt ja vielä hänenkin ikäluokassaan hän ja joku ystävätär on poistattaneet tosi paikatut hampaansa 70-luvun lopulla kerralla ja laitattaneet kokotekarit. On myöhemmin sanonut että ei enää tekisi, mutta kaunis muovinen hymy houkutteli reilu parikymppissiä naisia enemmän kuin epätasainen ja paikattu oma hammasrivistö. 

Vierailija
96/104 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi jolla osaproteesit, ja nämä ovat ihan toimivat. Ainoa näkyvä merkki näistä on metalliset kiinnityspinteet kolmos- ja neloshampaissa. Ollut kohta kymmenen vuotta molemmissa leuoissa. Ensimmäiset oli akryyliset vähän heppoiset ja nyt on metalliset tukevammat. En häpeä näitä enkä koe olevani liian nuori käyttämään tälläisiä. 

Nainen 49v

Vierailija
97/104 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni hammaslääkäri puhuu kyllä siitä, ettei ole olemassa huonoa hammasluuta. On vain huonoa hoitoa. Vaikka kariestakin olisi paljon, ei se hyvällä hoidolla tee mitään. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka aidosti hoitaisi hyvin hampaita, mutta silti olisi paljon ongelmia. 

Vierailija
98/104 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt poskihampaita halki kovan stressin vuoksi purennassa. Eipä ole purentakiskot auttaneet. On jouduttu siis poistamaan. Tai siiten niitä olisi pitänyt pitää päivälläkin? Vai miten tässä olisi parempi hoito auttanut? 

Tuntuu että aina on hyvähampaisia kaikkitietäjiä jotka eivät tiedä todellisuudesta mitään. 

Vierailija
99/104 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nykyään. 

Vierailija
100/104 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä lisään mun oman tarinan tähän soppaan.

oon pelonny hampilääkäriä siitä asti ku joskus yläasteiässä oli sellanen sadisti mille jouduin. oli tunnettu siitä et  poras hampaita ihan liian helposti, ihan liikaa ja teki isoja paikkoja ja siis amalgaamia sillon. tää oli 80-lukuu siis. ja joskus olin varmaan kaks tuntii penkissä ja se poras ja poras vaikka puudutus oli huono ja itkin ja itkin kovaa. siis se oli oikeesti jotenki sairas vanha nainen ja sen hoitaja oli niin hissukka et koitti vaan tyynnytellä mua et kohta on ohi vaik ei ollu.

sain noista kokemuksista kauheen kasan huonoja paikkoja ja elinikäsen pelon tai oikeestaan kauhun. lopetin käymästä kokonaan ja kun ne paikat oli vielä huonosti tehty ja ois varmasti pitäny korjailla niin eihän se hyvä ollu. jostain lohkeili ja paikkoja irtos ja alko särkeä jne. mut en pystyny meneen. 

joskus myöhemmin likkakaveri ja joskus poikakaveri vei päivystykseen ku ei muu auttanu ja itkulla otettiin hammas pois. ois haluttu juurihoitaa mut en halunnu ku en pystyny. poistettiin vuodien varrella useita ja osaan sain esilääkkeen.

sillä tavalla kitkuttelin vuosia ja tiesin tottakai et jotain pitäs tehdä. lopulta nykyinen mies otti hihasta kiinni ja sano että nyt ne laitetaan tavalla tai toisella kuntoon. se johti sit lopulta siihen et lopulta nukutuksessa otettiin kaikki kerralla pois! olin 41v ja sain kokoproteesit ja olin oikeesti niin onnellinen et itkin.

tästä on reilu 10v aikaa eli oon aikalailla ap:n ikänen. ja edelleen uskokaa tai älkää tekareistani onnellinen. se on tosi outo tunne ku tajuu et voi hymyillä ja kuvissaki näkyy taas hampaat. ennen ei ikinä näkyny vaan peitin ne tai huulet oli kiinni. 

en tiedä mitä muuta ajattelee enkä välitä. ite mä oon ihan pirun onnellinen et mies pakotti ja sain nää tekarit. nää on miljoona kertaa paremmat ku jatkuvat säryt ja se pelko. edellen uskokaa tai älkää.

ja erikoishammasteknikolle uskallan mennä ihan normisti ku se ei poraa vaikka se suusta ulkona olevia voikin hioo. ja sillonki värähtää mulla ku se ääni alkaa kuuluu mut hetitajuun relata et ei oo mun suussa ne hampaat. 

mä luulen et en oo ainoo joka tän on kokenu mut harva kertoo. mä ajattelin et uskallan et ap:kin uskaltaa antas laittaa sen kokoproteesin. ei se oo varsinkaan ylhäällä paha jos ei oo kova yökkimään. alaprotsku on sit vähä kiikkerämpi mut sit voi käytää proteesiliimaa jos ei pärjää. seki on parempi ku ainaiset säryt.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi