Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia saada hammasproteesi reilu viiskymppisenä?

Vierailija
17.09.2025 |

Mitä mieltä olette onko ihan normaalia jos saa 53-vuotiaana yläleukaan kokoproteesin?

Muutama oma hammas ylhäältä ja muutama alhaalta jouduttu jo vetämään pois ja n. 10v ollut jo molemmissa osaproteesit.

Nyt kuitenkin hammaslääkäri ehdotti kaikkien loppujen ylähampaiden vetämistä pois ja sellainen irroitettava kokoproteesi laitetaan tilalle. 

Onko se tässä iässä jonihan tavallista? Kai ihmisille nyt joskus hammasproteeseja edelleen laitetaan vai onko kaikilla nykyään omat hampaat hautaan asti? En usko. Ei mulla ainakaan nyt sitten.

Ja toki jos jollain kokemusta peräti itsellä tai läheisellä, niin mielelläni kokemuksista kuulen.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Julkiseen hammashoidon piiriin pääsivät 40-50-luvulla syntyneet vasta v. 2002 ja sitä ennen he järjestivät ja maksoivat hoidon yksityisellä sektorilla, joka oli kallista ja moni jätti hampaansa hoitamatta, jos ei ollut rahaa.

Itse olen synt. 1953 niin en vieläkään ole päässyt julkiselle sektorille hoitoon, kun pitkät jonot ja käynyt yksityisellä, joka on hirveän kallista. 

Vierailija
22/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs impantit, oletko harkinnut? Toki ne on kalliit, mutta ei tarvi irtohampaiden (proteesin) kanssa puljata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Nimenomaan se koski 40-50-lvulla syntyneitä ja oli trendikästä laittaa tekarit 60-70-luvulla. Ja myös hammasluusto oli heikkoa, kun lapsuudessa ja nuoruudessa heikko ravinto. Eikä julkista hammashoitoa ollut, sillä se tuli asteittain voimaan ja viimeiset pääsi mukaan vasta 2000-luvulla.

Vierailija
24/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs impantit, oletko harkinnut? Toki ne on kalliit, mutta ei tarvi irtohampaiden (proteesin) kanssa puljata.

Teepä hintavertailu ja pyydä tarjous proteesit vs. impantit.

Vierailija
25/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi syö Hampaat.

Vierailija
26/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa. 

Sepä aiheuttikin sen, että en oo sittemmin käyny..

Vierailija
27/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan tuon itsekin tehdä.

Vierailija
28/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla toivottiin rippilahjaksi tekohampaita ja permanentti. 

https://www.kaleva.fi/tekohampaat-ja-permanentti-olivat-suosittuja-ripp…

Vierailija
29/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni sai jo armeijassa.

Nykyään saanee kuntsarin, jos everstiltä saa.

Vierailija
30/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. 

Miksi juurihoito noin nuorena? 

Mitenniin nuorena? Ei kai se nyt ikää katso. Mulle tehtiin juurihoito 15-vuotiaana, nyt olen 52 ja toinen juurihoito tulossa.

Vierailija
31/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla on moneen implanttiin varaa.

Vierailija
32/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas täällä.

Yläleuan osalta kokoproteesi itsessään noin 1000e ja implantit olisivat noin 15000e. Siksi en ole edes harkinnut.

Ja reilu parikymppisenä tehty minulle ensimmäinen juurihoito, ja sen jälkeen tasaiseen tahtiin kokoajan lisää.

Vierailija
33/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 50-vuotiaana lonkkaproteesin. Onko normaalia? 

Vierailija
34/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä aika yksi risti kaksi alkavat olla nyt 55vee. Kuusikymppiseksi ehkä just pärjään näillä vielä, en pidemmälle.

Andy ja Nasse ottivat leegot kolmikymppisenä.

Vierailija
35/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin normaalia, mutta sattuuhan sitä. Esim Niklas Herlinillä oli 50vee jo molemmissa lonkissa proteesi.

Vierailija
36/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei juurihoitoja nuorille tehtäisi?

Mulla tehty ensimmäiset varmaan 16-17-vuotiaana, ja edelleen ne hampaat on suussa.

Nyt ikää 34-vuotta ja väll- ja poskihampaista suurin osa juurihoidettu.

Vain yksi jouduttu pari vuotta sitten poistamaan kun ei tullutnä useamman käynninkään jälkeen kuntoon.

Itse en pitäisi erikoisena jos kahdenkymmen vuoden päästä iässäsi olisi hammasproteeseista puhe.

Tiedän että juurihoidetut hampaat eivät tule olemaan välttämättä ikuisia.

Mutta parempi hoidetut ja vaikka hammasproteesitkin kuin risat hampaat.

Tsemppiä hoitoosi, hyvin se menee.

Vierailija
37/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan tuon itsekin tehdä.

Mitä tarkoitat? Mulla on kolme implanttia, useita paikkoja ja paljon omia ehjiä hampaita. Ikää +70

Vierailija
38/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni yläproteesi teetettiin 51v. Enkä vähääkään välitä onko "normaalia " vaiko ei. Mun terveysasiat ei muille kuulu. 

Vierailija
39/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taas täällä.

Yläleuan osalta kokoproteesi itsessään noin 1000e ja implantit olisivat noin 15000e. Siksi en ole edes harkinnut.

Ja reilu parikymppisenä tehty minulle ensimmäinen juurihoito, ja sen jälkeen tasaiseen tahtiin kokoajan lisää.

Ja paljonko olet yhteensä vuosien kuluessa hammaslääkärille maksanut? Veikkaan, että 15000 € ei riitä.

Vierailija
40/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin normaalia, mutta sattuuhan sitä. Esim Niklas Herlinillä oli 50vee jo molemmissa lonkissa proteesi.

Miksi 50-vuotias saa lonkkaproteesin, jos ei ole entinen urheilija tai ylipainoinen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä