Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (271)
Eihän kaupoissa ole mitään ostettavaakaan, esim. cd musiikkilevyt, dvd elokuvat ovat kadonneet, ja fyysiset pelikonsolien pelilevytkin ovat katoamassa kovaa vauhtia. En halua tilata mitään stream palveluja, kuten on jo nähty, sieltä voidaa ottaa pois milloin vain mieleisiä kappaleita tai sarjoja, elokuvia joita olisi halunnut katsoa.
Fyysistä levyä ei tule kukaan viemään pois ja olet sen kerran maksanut, niin se on omasi lopullisesti.
En pidä siitäkään mihin suuntaan esim. autojen pesupaikat ovat menneet, et voi käydä jotain yhtä kertaa kertamaksulla vaan olisi ostettava jatkuva kuukausimaksullinen "palvelu" imemään rahaa tililtäsi joka kuukausi, kuin joku verenimijä.Vihaan kuukausimaksuja!
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkaisessa työssä ja olen myös minimoinut menoni. Rahaa jää säästöönkin, mutta miksi ihmeessä alkaisin sitä tuhlaamaan? Menoja kyllä tulee, pitää asunto seuraavaksi vaihtaa suurempaan jne.
Sitten kun tämä on takana, alan sijoittamaan mitä voin. Ehkä 10 vuoden kuluttua saatan kuluttaa vähän enemmän, jos silloin on vielä tarpeeksi hyvä tilanne. Eikä palkat nousseet niin paljon kuin inflaatio...
Eikö tuo nykyhallitus ole näyttänyt mallia miten säästetään ja leikataan kulutusta. Kansa on siitä oppinsa nyt ottanut ja luopunut tarpeettomasta kuluttamisesta.
Tuo vähentäminen tekee jo hyvää ja ehkä siirtää meidän suomalaisten ylikulutuspäivää huhtikuulta lähemmäksi koko maapallon vastaavaa joka on vasta elokuussa.
Vielä on varaa meillä parantaa tilannetta ja säästää.
Kela leikkasi eläkettä saavien asumistukea, eli siis kaikkein pienituloisimmilta eläkeläisiltä leikattiin entisestään. Nostettiin omavastuuta, leikattiin tukea ja otetaan huomioon jos on saanut jotain säästöön joskus pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.
2000€ nettopalkka riittää loistavasti elämiseen, jos on sinkku ja kuluttaa fiksusti.
2000 e netto on jonkun mielestä loistava palkka, vuonna 2025? Kokeilkaa vaikka asuntolainalaskuriin paljonko pankki myöntää asuntolainaa näillä tuloilla.
Lukutaito hukassa? Edellä sanottiin, että riittää elämiseen, ei että 2000 eur on loistava palkka.
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka +/- 2000e/kk.
Tästä maksan asuntolainan + korot, 400e/kk, laskutilille (vakuutukset, sägköt, yhtiövastike) 270e/kk, mies laittaa toisen puolikkaansa, ruokatilille 330e/kk, opintolaina 200e/kk, velka 100e/kk, kuntosali 45e/kk, puhelinlasku 30e/kk, bensa 130e/kk. Tästä lopuista 150e sijoituksiin, 75 puskuri + matkatilille. Siitä jää pari-kolmesataa euroa kulutukseen, näillä sitten ostelen vähän ehkä vaatetta. meikkiä, käyn ulkona tms. Lapselle onneksi mummo kustantaa paljon vaatteita yms.
Ei tuosta nyt hirveästi kulutusjuhlaan jää käytettävää, mutta mielelläni käytän sen vähäisen huvituksiin.
Mikä ongelma?
Sinimusta voi laulaa yhteiskuorossa hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Saataisiin edes jotain hupia noistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.
2000€ nettopalkka riittää loistavasti elämiseen, jos on sinkku ja kuluttaa fiksusti.
2000 e netto on jonkun mielestä loistava palkka, vuonna 2025? Kokeilkaa vaikka asuntolainalaskuriin paljonko pankki myöntää asuntolainaa näillä tuloilla.
Lukutaito hukassa? Edellä sanottiin, että riittää elämiseen, ei että 2000 eur on loistava palkka.
Eli tuleeko palkan työssäkäyvällä kulua vain elämiseen, mitään hupia ei saisi vapaa-ajalla olla, vain minimi elämisen kannalta selviytymiseen?
Aikoinaan kun olin talousalalla töissä niin markkinat seurasivat sellaisia muuttujia kuin KULUTTAJALUOTTAMUS ja OSTOPÄÄLLIKÖIDEN INDEKSI.
Kuluttajien luottamus kertoi siitä varautuuko kuluttaja keskimäärin pahempaan (jolloin vähittäiskaupan kannattaa karsia kuluja) vai parempaan (jolloin kannattaa täydentää varastoja ja satsata mainontaan) ja ostopäälliköiden indeksi kertoo tietysti samaa yritysten ostokäyttäytymisestä.
Luulen että kukaan ei oleta luottamuksen palaavan tämän hallituksen aikana, ja kaikki olettavat sen palaavan vaalien jälkeen. Tämä hallitus jää siten vastuuseen talouden kurjistamisesta ILMAN ETTÄ MITÄÄN SÄÄSTÖÄJÄ OLISI SYNTYNYT ja seuraava hallitus korjaa potin sekä talouden elpymisestä ja verotulojen noususta, joka helpottaakin valtion velan takaisinmaksu-urakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkaisessa työssä ja olen myös minimoinut menoni. Rahaa jää säästöönkin, mutta miksi ihmeessä alkaisin sitä tuhlaamaan? Menoja kyllä tulee, pitää asunto seuraavaksi vaihtaa suurempaan jne.
Sitten kun tämä on takana, alan sijoittamaan mitä voin. Ehkä 10 vuoden kuluttua saatan kuluttaa vähän enemmän, jos silloin on vielä tarpeeksi hyvä tilanne. Eikä palkat nousseet niin paljon kuin inflaatio...
Eikö tuo nykyhallitus ole näyttänyt mallia miten säästetään ja leikataan kulutusta. Kansa on siitä oppinsa nyt ottanut ja luopunut tarpeettomasta kuluttamisesta.
Tuo vähentäminen tekee jo hyvää ja ehkä siirtää meidän suomalaisten ylikulutuspäivää huhtikuulta lähemmäksi koko maapallon vastaavaa joka on vasta elokuussa.
Vielä on varaa meillä parantaa tilannetta ja säästää.
Siinä sitä tavoitetta säästämiselle jatkoakin ajatellen on kun saataisiin siirrettyä ylikulutuspäivä kansainväliselle tasolle.
Joutuisivat paheksujat keksimään uuden syyn paheksua omaa kansaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Miksipä sitä tarpeettomaan tuhlaisi. Paljon mukavampi elellä stressitöntä elämää jos sen verran saa omaisuutta kartutettua, ettei ole taloudellisesti riippuvainen mistään.
Jep, itse olen nyt viimeisimpänä lopettanut ravintolassa käynnit. Käyn vain harvoin. Reissuille teen omat eväät. Kuntosalin lopetin jo aiemmin, vaihdoin kotitreeneihin jne.. Näin se vain menee. Liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuleeko palkan työssäkäyvällä kulua vain elämiseen, mitä
Lukutaito hukassa? Missä väitin mitään tuollaista?
Oikeesti. Ihmeissään? Kun yhteiskunta ympäriltä murenee. Ruoka hirveän kallista, bensan hinta heittelee rajusti vartin välein, sähkökaskut vieneet ihmisiä konkurssiin. Ja lisäksi vielä uutisoinnit, miten itse tulee kustantaa omien vanhempien laitoshoito omasta vanhuudesta puhumattakaan! Syöpäleikkauksissa kuukausien jono, kimalaisen sairaalaan pääsee nopeammin. Sama hmaslääkäri.
Eipä tässä hirveästi tule törsättyä kun tulevaisuus on niin epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun olin talousalalla töissä niin markkinat seurasivat sellaisia muuttujia kuin KULUTTAJALUOTTAMUS ja OSTOPÄÄLLIKÖIDEN INDEKSI.
Kuluttajien luottamus kertoi siitä varautuuko kuluttaja keskimäärin pahempaan (jolloin vähittäiskaupan kannattaa karsia kuluja) vai parempaan (jolloin kannattaa täydentää varastoja ja satsata mainontaan) ja ostopäälliköiden indeksi kertoo tietysti samaa yritysten ostokäyttäytymisestä.
Luulen että kukaan ei oleta luottamuksen palaavan tämän hallituksen aikana, ja kaikki olettavat sen palaavan vaalien jälkeen. Tämä hallitus jää siten vastuuseen talouden kurjistamisesta ILMAN ETTÄ MITÄÄN SÄÄSTÖÄJÄ OLISI SYNTYNYT ja seuraava hallitus korjaa potin sekä talouden elpymisestä ja verotulojen noususta, joka helpottaakin valtion velan takaisinmaksu-urakkaa.
Ei ole tämä hallitus taittanut velkaantumista näistä säästöistä ja leikkauksista huolimatta.
Sama meno jatkuu kuin edellisenkin hallituksen aikana.
Sillä erotuksella että edellisellä oli selkeät syyt miksi velkaannuttiin, toisin kuin nykyisellä.
Keskipalkalla saa olla varovainen, jos haluaa jotain jäävän säästöön. Ostan Saksasta, Kiinasta ja muualta ulkomailta. Suomessa kaikki hinnat ovat huomattavasti korkeampia esim. saksaan verrattuna. Suomalainen kauppa ei pärjää kilpailussa. Eivät ole edelleenkään tajunneet etteivät kilpaile vain suomalaisten yritysten kanssa.
Kaikkea sitä ihmetellään. Suuri työttömyys täälä rahat menee pakolliseen elämiseen ja asumiskulut vie ja autokulut. Landella ei metrot kulje. Perusarki vie rahaa. Ei oo varaa kuluttaa turhuuksiin. Ite en oo käyny elokuvissa kohta 2 vuoteen. Joissain muualla kyllä. Mut se vaatii etukäteen hieman harkintaa. Ei tästä vaan laiteta jotai 200 e mihkään merkkivaateisiin tai ravintolan ruokiin. Suurin osa jotka töissä on velka helvetissä myös.
Me ei olla koronan jälkeen kauheesti kulutettu. Korona laittoi uusiksi asuinpaikan, työt, harrastukset, arvot ja elämänlaadun. Tulee käytettyä aikaa ja rahaa ihan eri tavoin. Esimerkiksi siinä missä ennen käytettiin molempia ravintoloissa syömiseen niin nyt odotetaan ens viikon pohjoisen reissua missä vaelletaan ja eletään asuntoauto elämää.
Näillä talousosaajilla ei taida olla lainkaan ihmisosaamista. Ei edes alkeellista ymmärrystä ihmisten käyttäytymisestä. Silti he nyt päättävät kaikesta hallituksemme puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.
Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.
No tämähän se. Sähkön hinta on noussut, vesimaksuja on nostettu, asuinkulut nousee itsellä joka vuosi vähintään sen 30-40 euroa (asun vuokralla opiskelukaupungissa ja teen töitä toisessa), ruuan hinta vasta onkin noussut. Moni tuote maksaa tuplat verrattuna aikaan ennen koronaa. Esim kaupasta jää moni entinen herkku ostamatta, koska ei vaan kiinnosta maksaa. Joku tolkku pitää olla jatkuvalla hintojen ylös pumppaamisella.
Plus boikotoin tätä nykyistä paskahallitusta. En kuluta mitään pakollisen lisäksi ennen kuin hallitus vaihtuu ja tulee jotain järkeä tuohonkin touhuun.
Eikö sinua pelota enemmän ajatus, että kaikki he ymmärsivät, mutta tekivät tietoisen teon?