Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Yleinen epävarmuus. Ei keskituloinen elä mitenkään leveästi nykysuomessa, olen ollut myös köyhä ja toimeentulotuella (vaikka töissä), ja maksan nyt itse monta sellaista asiaa, jotka ennen menivät yhteiskunnan piikkiin, esim. kotivakuutus, hammaslääkäri, työmatkat julkisilla, reseptilääkkeet, lasten iltapäiväkerhot...
Säästöön ei jää käytännössä mitään, muutamt kympit tai satanen-kaksi hyvässä kuussa jäävät sinne säästötilille, minulle ei kukaan maksa esim. uutta pesukonetta jos vanha menee rikki vaan minulla pitää olla säästöjä sitä varten.
Miten olet voinut saada yhteiskunnan piikk
Ne maksetaan perusosan päälle kun saat toimeentulotukea. Eli yhteiskunnan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä jää huomattavasti enemmän rahaa käyttöön nyt mitä edellishallituksen tuholaisten aikana.
En silti käytä niistä juurikaan Suomeen, sitä saa mitä tilaa. Ruokaa ostetaan, mutta kaikki huvitus menee ulkomaille. Katsotaan asiaa sitten kun veroista alkaa saada vastinetta.
Isänmaan petturi!
Voit tunkea isänmaan sinne mihin aurinko ei paista.
Mä en kuluta siksi, että jos päädyn työttömäksi, en pääse ikäni vuoksi enää töihin. Enkä siis ole lähelläkään jonnekin karannutta eläkeikääni. Puoliso on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja meillä on omistusasunto, mihin ei siis myöskään saa asumistukea. Ei todellakaan ruveta kotia myymään typerän hallituksen typerien päätösten vuoksi - se turva, mikä ennen oli, tehdään nyt ja jatkossa säästämällä.
Olen keskituloinen ja sain ennen säästöön useamman satasen/kk, nyt puhutaan kympeistä, palkkataso ei tosiaan ole seurannut yleistä elinkustannusten nousua. En voisi kuluttaa enempää vaikka haluaisinkin.
Ennen kävin parturissa, nykyään ystävä tasoittaa hiusten latvat. Värjään itse kulmat/ripset tai ystävän kanssa. Ennen vein pesulaan miehen kauluspaidat, nykyään pesen ja mies silittää itse. En shoppaile sisustusta/vaatteita/kenkiä/kosmetiikkaa tyylillä "olisi kiva kokeilla jotain uutta" vaan pelkästään akuuttiin tarpeeseen.
Onneksi pääsemme muuttamaan Suomesta pois.
Usan ja Kiinan välistä sotaa odotellessa,saattaa leipä maksaa silloin
Ennusteissa että siitä tulisi maailman historian kallein sota jossa toinen maailmansota on halpaa kuin saippua.
Säästäminen on kivaa ja mielenkiintoista seurata kun osakesalkun arvo nousee. Pankkitilillä pidän 5000€ ja kaikki ylimäärinen menee osakkeisiin. Mulla on velaton kaksio, pelit ja vehkeet, muutaman vuoden ikäinen auto. En tarvitse enää mitään. Ruokaa, bensaa ja alushousuja ostan. Vaatteet 10v vanhoja mutta ehjiä niin miksi ostaisin mitään uutta.
NuukaNiilo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkaisessa työssä ja olen myös minimoinut menoni. Rahaa jää säästöönkin, mutta miksi ihmeessä alkaisin sitä tuhlaamaan? Menoja kyllä tulee, pitää asunto seuraavaksi vaihtaa suurempaan jne.
Sitten kun tämä on takana, alan sijoittamaan mitä voin. Ehkä 10 vuoden kuluttua saatan kuluttaa vähän enemmän, jos silloin on vielä tarpeeksi hyvä tilanne. Eikä palkat nousseet niin paljon kuin inflaatio...
Eikö tuo nykyhallitus ole näyttänyt mallia miten säästetään ja leikataan kulutusta. Kansa on siitä oppinsa nyt ottanut ja luopunut tarpeettomasta kuluttamisesta.
Tuo vähentäminen tekee jo hyvää ja ehkä siirtää meidän suomalaisten ylikulutuspäivää huhtikuulta lähemmäksi koko maapallon vastaavaa joka on vasta elokuussa.
Vielä on varaa meillä parantaa tilannetta ja säästää.
Suomalaisten "ylikulutus" tulee asuntojen lämmittämisestä. Muuten meillä kulutetaan erittäin maltillisesti muihin länsimaihin verrattuna.
Eikä meidän kotien lämmittäminen edes ole mitään ylikulutusta. Pystymme sen ihan hyvin tekemään oman maamme tuottamalla energialla pienen väkiluvun ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Tämä! Hyvin sanoitettu. Kokemusta on ja ei ikinä enää ilman puskuria.
Kuka tahansa meistä voi sairastua tai joutu yyteissä irtisanotuksi. Huonossa työtilanteessa ei välttämättä pääse heti takaisin työelämään. Noille hallituksen pullamössösorsille ei vissiin ole kellekään sattunut mitään vastaavaa.
Ensin pappa betalar ja siitä sitten suhteilla poliittiseen broiskuhautomoon ja sen jälkeen loppuelämäksi sopeutumisrahalla elelyä veronmaksajan piikkiin.
Ja kun sairastut, et voi olla varma, että saat edes sairaspäivärahaa. Kuinka kuollut ihmisen pitää olla, kun Kelan mielestä ihan hyvin töihin pystyy mennä vaikka sinulla on usean erikoislääkärin lausunto, että et ole työkykyinen? Ensin kela käsittelee niitä papereita kuukauden, tulee lisäselvityspyyntö ja menee taas viikkoja. Lopulta tyly lausunto, että emme maksa mitään. Siinä vaiheessa olet ollut jo pois töistä ja ilman rahaa viikkokausia. Voit valittaa, mutta siinä kestää vuosi ja sekin voidaan hylätä. Samaan aikaan lääkärikäynneistä, lääkkeistä ja uusista lausunnoista kelalle tulee jatkuvasti lisää maksuja. Lokakuussakin on jo ainakin 4 sairaalakäyntiä, joista menee poliklinikkamaksut. Kunpa voisin ihmeparantua, mutta sairaus on ilmeisen pysyvä ja kun kyse ei ole mielenterveyssyystä, niin olet ihan roska sen jälkeen.
Onko kelassa todella kassa niin tyhjä, että sairaille ei enää pystytä maksamaan? Olen teini-ikäisestä asti töitä tehnyt ja veroja maksanut, sen kerran kun tarvitset apua, et sitä saa. En todellakaan kuluta yhtään mihinkään, tarvitsen ne rahat perheen ruokaan ja muuhun pakollisiin menoihin. Nimimerkillä töissä työkyvyttömänä ja tiedän että en ole ainoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Ihmettelen samaa myös. Av:lla kehuskellaan, kuinka paljon säästöön jää kuukaudessa ja kuinka pienellä pystyy elämään. Samaan hengenvetoon ihmettelevät, miksitalous ei kasva. Daa?
Että on pakko tuhlata rahat, ei saa säästää itselleen? En minä ainakaan mene turhaan ostamaan rojua kotiini tai käy kahviloissa/ravintoloissa kun kotona saan tehtyä terveellisempää ruokaa ja omaan ruokavalioon paremmin sopivaa. En pidä ylikulutuksesta.
Enkä todellakaan maksa 50e kampaajalla käynnistä, että tasoittaa latvani. Mihinhän vielä pitäisi käyttää, ihan vain jotta ei enää jäisi säästöön?
Vierailija kirjoitti:
No kun hallitus ei kauheaa luottamusta luo toimillaan niin ei ihmiset uskalla kuluttaa. Pitäisi lopettaa järjettömät leikkaukset ja hyvä-veli p*rseilyt ainaskin.
Mistä on leikattu muuta kuin suomalaisilta työttömiltä tuomalla halpatyövoimaa?
"Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään."
Ööh, inflaatio on tällä hetkellä jotain puolen prosentin luokkaa, ollaan melkein deflaation puolella. Onko ihmiset ihan pihalla kun tämmöstä paskaa ylänuolitetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun olin talousalalla töissä niin markkinat seurasivat sellaisia muuttujia kuin KULUTTAJALUOTTAMUS ja OSTOPÄÄLLIKÖIDEN INDEKSI.
Kuluttajien luottamus kertoi siitä varautuuko kuluttaja keskimäärin pahempaan (jolloin vähittäiskaupan kannattaa karsia kuluja) vai parempaan (jolloin kannattaa täydentää varastoja ja satsata mainontaan) ja ostopäälliköiden indeksi kertoo tietysti samaa yritysten ostokäyttäytymisestä.
Luulen että kukaan ei oleta luottamuksen palaavan tämän hallituksen aikana, ja kaikki olettavat sen palaavan vaalien jälkeen. Tämä hallitus jää siten vastuuseen talouden kurjistamisesta ILMAN ETTÄ MITÄÄN SÄÄSTÖÄJÄ OLISI SYNTYNYT ja seuraava hallitus korjaa potin sekä talouden elpymisestä ja verotulojen noususta, joka helpottaakin valtion velan takaisinmaksu-urakkaa.
Ei ole tämä hallitus taittanut velkaantumista näistä s
Koska mistään ei ole leikattu. Ovista ja ikkuinoista saapuu elätettäviä ja kaikkeen kivaan löytyy rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra, sähkö, puheliiiittymä, kotivakuutus, vesi, ruoka, lääkkeet ja kulutustavarat (esim hygienia, vaatteet)ovat kaikki kallistuneet vuoden sisällä. Palkankorotusta sain n.0,30€/h, kiitos EK ja PAM, ja sekin nousu astui voimaan vasta 1.8.2025 alkaen.
Eli persnettoa tässä mennään ja lujaa. En osta TÄNÄKÄÄN vuonna kuin vain ne kaikkein pakollisimmat.
t.siivooja
Mites sinulla sähkölasku on noussut,minulla se on tippunut kymmeniä prosentteja 3vuoden takaisesta,polttoaineen hinta tippunut euron litralta,ruuan hinnannousu on tasaantunut ja on nyt minimaalinen kolmen vuoden takaisesta,kyllä se tuntuu vieläkin se elintason romahdus 90-luvun tasolle,mikä Marinin hallituksen aikana tapahtui,lisäksi korot ovat laskeneet prosentteja.Vaatteet ovat esim.kirppareilla lähes ilmaisia ja todella hyväkuntoisia,myös PAMissa olo on vapaaehtoista,ansiosidonnaisen saat kassoista satasella
Ikäni puolesta en tule enää työtä saamaan ja ensi vuonna putoan peruspäivärahalle. Olen säästänyt ja säästän koko ajan (kaikesta) ja nyt kun on puskuria hieman kertynyt niin en tule saamaan asumistukea ehkä yhtään. Asunto on halvimmasta päästä. Kirpputoreilta olen onneksi löytänyt muutamia laadukkaita ja siistejä vaatteita että pärjäilen niillä eläkkeelle asti. Lenkkarit ostin marketin alennusmyynnistä (40 e). Olisi kyllä ollut kivempi ostaa ne paikallisesta ainoasta kenkäkaupasta (100 e), mutta pakolliset ja halvimmat ostot tällä hetkellä joka asiassa. Ei tällaisessa ilmapiirissä tee mieli kuluttaa tai siis yksinkertaisesti en uskalla.
Omakin ostovoima on vahvistunut kun alkoi ove juosta. Se on pakko vaan säästellä kun tulevaisuudesta ei tiedä ja varakkaat näyttävän kahmivan kaiken. Eikös se ole vaan hyvä kun kulutus pienenee ja väki vähenee? Luonto kiittää. Mehän tuhlataan luonnonvaroja moninkertaisesti sen mitä maapallo kestää. Mielenkiintoista miten epätasa- arvo monissa asioissa ratkaistaan. Rahaa on mutta väärin jakautuneena ja tilanne vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
MItä muutakaan voidaan olettaa kun ensin pelotellaan lamalla ja kurjuudella monta vuotta ja sitten ollaan ihmeissään kun kansalaiset eivät uskalla käyttää säästöjään, jos niitä on.
Tuolla pelon lietsomisella tämä hallitus on itse luonut tämän ongelman, hyvähän se on ääniä kalastella kauhella itkulla tuhosta ja turmiosta jos ei nyt kovalla kädellä säästetä ja leikata.
Nyt sit ollaan hoo moilasena kun kansa on ottanut uhkakuvat todesta.
Suomen taloustilanne ei ole todellisuudessa ikinä ollut niin kuilun partaalla kuten hallitus on kansalle väittänyt.
Kyllä, säästäminen on hyvästä ja kyllä, lainan ottoa pitää harkita tarkkaan mutta fakta on että ei suomi konkurssin partaalla ole ollut.
Suomessahan on euroopan mittakaavassa vähäisessä määrin velkaantunut väestö, mutta euroopan kolmanneksi korkeiten velkaantunut valtio. Mistä tämä sinusta kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun olin talousalalla töissä niin markkinat seurasivat sellaisia muuttujia kuin KULUTTAJALUOTTAMUS ja OSTOPÄÄLLIKÖIDEN INDEKSI.
Kuluttajien luottamus kertoi siitä varautuuko kuluttaja keskimäärin pahempaan (jolloin vähittäiskaupan kannattaa karsia kuluja) vai parempaan (jolloin kannattaa täydentää varastoja ja satsata mainontaan) ja ostopäälliköiden indeksi kertoo tietysti samaa yritysten ostokäyttäytymisestä.
Luulen että kukaan ei oleta luottamuksen palaavan tämän hallituksen aikana, ja kaikki olettavat sen palaavan vaalien jälkeen. Tämä hallitus jää siten vastuuseen talouden kurjistamisesta ILMAN ETTÄ MITÄÄN SÄÄSTÖÄJÄ OLISI SYNTYNYT ja seuraava hallitus korjaa potin sekä talouden elpymisestä ja verotulojen noususta, joka helpottaakin valtion velan takaisinmaksu-urakkaa.
Juu demarit ne järkeä tuo sitten seuraavassa hallituksessa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Ministeri Tuula Haatainen lähtee Intiaan hakemaan apua työvoimapulaan: "Siellä on valtavasti osaamista yli 260 miljoonaa työikäistä, jotka eivät työllisty sinne"
Kulutus kasvaa, kun tämä paskahallitus vaihtuu. Parhaimmassa tapauksessa kaatuu ennenaikaisesti.
Kuulostaa siltä kun vaari kengät osti. Tästä kuullaan vielä kertaalleen. Että oikeen internetistä tilasit.