Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut

Vierailija
17.09.2025 |

Ylen uutisesta:

Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.

Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.

Kommentit (271)

Vierailija
141/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole palkka noussut sitä tahtia, mitä eläminen on kallistunut. Ehkä niillä siellä Etlassa on. Hallituskin nosteli omia palkkioitaan useilla tuhansilla tässä hallituskauden mittaan. Toista se on normikansalaisen elämä.

Vierailija
142/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskipalkalla saa olla varovainen, jos haluaa jotain jäävän säästöön. Ostan Saksasta, Kiinasta ja muualta ulkomailta. Suomessa kaikki hinnat ovat huomattavasti korkeampia esim. saksaan verrattuna. Suomalainen kauppa ei pärjää kilpailussa. Eivät ole edelleenkään tajunneet etteivät kilpaile vain suomalaisten yritysten kanssa.

Olen tämän ennenkin kirjoittanut toisiin ketjuihin, mutta ostin uudet juoksukengät. Hinta Suomen kivijalkaliikkeessä 160 euroa, isosta Eurooppalaisesta urheiluun keskittyneestä nettikaupasta 110 euroa postikuluineen. 50 euron säästö tuli ja kenkien malli täysin sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskipalkalla saa olla varovainen, jos haluaa jotain jäävän säästöön. Ostan Saksasta, Kiinasta ja muualta ulkomailta. Suomessa kaikki hinnat ovat huomattavasti korkeampia esim. saksaan verrattuna. Suomalainen kauppa ei pärjää kilpailussa. Eivät ole edelleenkään tajunneet etteivät kilpaile vain suomalaisten yritysten kanssa.

vaikka ulkomaankauppa kiellettäisiin, niin siltikään en ostaisi suomesta. Olen mieluummin ilman kuin maksan ylihintaa ja monia samoja ja samantyylisiä tuotteita ei saa edes täältä. Jos saan, niin hinta onkin sitten sen mukainen. Lemmikinkin päivittäistarvikkeet kannattaa ennemmin tilata saksasta kuin ostaa täältä.

Vierailija
144/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?

Tämä! Hyvin sanoitettu. Kokemusta on ja ei ikinä enää ilman puskuria. 

Kuka tahansa meistä voi sairastua tai joutu yyteissä irtisanotuksi. Huonossa työtilanteessa ei välttämättä pääse heti takaisin työelämään. Noille hallituksen pullamössösorsille ei vissiin ole kellekään sattunut mitään vastaavaa.

Ensin pappa betalar ja siitä sitten suhteilla poliittiseen broiskuhautomoon ja sen jälkeen loppuelämäksi sopeutumisrahalla elelyä veronmaksajan piikkiin.

Vierailija
145/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole palkka noussut sitä tahtia, mitä eläminen on kallistunut. Ehkä niillä siellä Etlassa on. Hallituskin nosteli omia palkkioitaan useilla tuhansilla tässä hallituskauden mittaan. Toista se on normikansalaisen elämä.

Juu, hallitus on keskittynyt lähinnä parantamaan omaa ostovoimaansa yhteiskunnan rahoilla.

Vierailija
146/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän ennenkin kirjoittanut toisiin ketjuihin, mutta ostin uudet juoksukengät. Hinta Suomen kivijalkaliikkeessä 160 euroa, isosta Eurooppalaisesta urheiluun keskittyneestä nettikaupasta 110 euroa postikuluineen. 50 euron säästö tuli ja kenkien malli täysin sama.

No juu, mutta ilman sitä kivijalkaa et olisi päässyt sovittamaan kenkää. Itse en viitsi tilailla, kun ei kaikki sovi omaan jalkaan ja en jaksa palauttelurumbaa 

Vierailija
147/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, mutta ilman sitä kivijalkaa et olisi päässyt sovittamaan kenkää. Itse en viitsi tilailla, kun ei kaikki sovi omaan jalkaan ja en jaksa palauttelurumbaa 

Ostan kenkäni sovittamatta.Ei ole tarvinut palautella. Sitä kivijalkaa ei tarvita mihinkään. Kivijalkakaupoissa en ole käynyt 10 vuoteen. 

Vierailija
148/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi ostin juoksukengät joulukuussa puoleen hintaan (79 €). Jokavuotinen varaston tyhjennysmyynti, kun keväällä tulee kuitenkin uudet mallit.

Vierailija
149/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta. Täytyy sannoo ettei kyllä kauheesti tee mieli kuluttaa. Molempien työpaikat olleet useamman vuoden jo siinä ja siinä jatkuuko vai ei, kun ollut irtisanomisia ja lomautuksia molempien duunissa. Äärimmäisen epävarmaa koko ajan mikä stressaa ja siihen päälle tuttavien taivastelut miten työnhaku tänä päivänä on haasteellista ja töitä ei meinaa löytyä hyville työnhakijoille. Pakko säästää jos meillekin tulee tilanne että työt loppuu. Kuitenkin on ne 3 lasta, asuntolainaa yms. Pakolliset hankitaan lapsille, mutta ei mitään sen ihmeellistä ja mieluiten käytettynä. Eläminen on kallistunut tosi paljon. Ihan älyttömän kalliita junaliputkin nykyään, extempore matkat käytännössä nollassa kun saakeli joutuis junamatkoista pulittaan hirveitä summia ja hotelleissakin pitää nykyään maksaa erikseen aamupalasta. Ei helekkari mihin tämä vielä menee. Ainiin ostettiin hyvä parturisetti Torista halvalla ettei enää mene meidän perheen rahat kampaamoon tai parturiin. 

Vierailija
150/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela leikkasi eläkettä saavien asumistukea, eli siis kaikkein pienituloisimmilta eläkeläisiltä leikattiin entisestään. Nostettiin omavastuuta, leikattiin tukea ja otetaan huomioon jos on saanut jotain säästöön joskus pahan päivän varalle.

Pientä eläkettä saavan läheisen tilannetta seuranneena en tiedä itkisikö vai nauraisiko. Ensin nostettiin eläkettä pari euroa, sitten tuli asumistuen tarkistus ja asumistukea vähennettiin sama pari euroa. Samalla toimitettiin tiliotteet ja muut, että eihän vain ole missään ylimääräistä rahaa ja säästöjä. Niin kuin siitä eläkkeestä voisi mitään edes säästää. Se tuntui lähinnä pelkältä nöyryytykseltä. Sen vuoksi ei ole yrittänyt hakea toimeentulotukeakaan, lähetä sitä ja tätä ja silti jotain puuttuu. Ei vanhus osaa niitä itse edes sähköisesti lähettää, tarvitsee aina pyytää joltain apua ja kokee asian nolona. Lääkkeet jää apteekkiin ja lääkäriin tai hammaslääkäriin ei ole varaa mennä. Kaupasta ostetaan alelapputuotteita ja halvinta margariinia, kasvikset ja hedelmät jää kauppaan. Sitten pitäisi vielä kuluttaa, kun ei ole ruokaankaan rahaa. Sama tilanne on varmaan muillakin kuin eläkeläisillä. Rahaa ei vain ole kulutukseen ja sitä vähääkään ei edes uskalla käyttää, kun kuitenkin tulee joku yllätysmeno ja kaataa koko talouden.

Vierailija
151/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun hallitus ei kauheaa luottamusta luo toimillaan niin ei ihmiset uskalla kuluttaa. Pitäisi lopettaa järjettömät leikkaukset ja hyvä-veli p*rseilyt ainaskin.

Vierailija
152/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?

Työttömyyden uhka, hallituksen säästötoimet ja kansainvälisten kriisien aiheuttama epävarmuus, on saanut kotitaloudet varovaisiksi ja vähentämään kulutustaan, sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Päivi Puonti.

Vierailija
153/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?

Pistän rahani sijoituksiin, ja osingoilla ostelen lisää osakkeita tai kulutan, jos jaksaa

Vierailija
154/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen oorpo kokoomuksen veronalennukset suurituloisille pitänyt sysätä kulutuksen liikkeelle

Vierailija
155/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko ihan tämän nykyhallituksen luoma epävarmuus tulevaisuuden suhteen.

Vaikkei leikkaukset kohdistuisikaan juuri itseensä niin epävarmassa tilanteessa varuuksi kulutus minimoidaan.

Köyhemmät on pakon edessä joutuneet vähentämään kun kaikki kallistuneet mm alv korotuksen vuoksi.

Maailmasi luotiin ilmeisesti vaalien jälkeisenä päivänä joten sitä ennen ei ollut olemassa mitään mikä vaikuttaisi mihinkään? Kuten aina teillä vasureilla. Teitähän ei voi syyttää koska maailma ei ollut olemassa ennen tätä hallitusta. 

Ei koskaan ole ollut näin kalliit asunnot kuin nyt. Asuntokaupan lama on ihan itse aiheutettu.

Vierailija
156/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienipalkkaisessa työssä ja olen myös minimoinut menoni. Rahaa jää säästöönkin, mutta miksi ihmeessä alkaisin sitä tuhlaamaan? Menoja kyllä tulee, pitää asunto seuraavaksi vaihtaa suurempaan jne.

Sitten kun tämä on takana, alan sijoittamaan mitä voin. Ehkä 10 vuoden kuluttua saatan kuluttaa vähän enemmän, jos silloin on vielä tarpeeksi hyvä tilanne. Eikä palkat nousseet niin paljon kuin inflaatio... 

Eikö tuo nykyhallitus ole näyttänyt mallia miten säästetään ja leikataan kulutusta. Kansa on siitä oppinsa nyt ottanut ja luopunut tarpeettomasta kuluttamisesta.

Tuo vähentäminen tekee jo hyvää ja ehkä siirtää meidän suomalaisten ylikulutuspäivää huhtikuulta lähemmäksi koko maapallon vastaavaa joka on vasta elokuussa.

Vielä on varaa meillä parantaa tilannetta ja säästää.

Porukalla jatketaan säästämistä. Luonto säästyy. 

Vierailija
157/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorilta samat kengät 50 euroa.

Vierailija
158/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei nostanut, Antti halusi palkkioiden nostoa, koska hyötyy itse seuraavana pääministerinä. Hyvä tietää, seuraavalla hallituksella on taas rahaa kaikkeen turhaan, kavereille ja itselle.

Vierailija
159/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat kun nousee niin ei silloin kuluteta vaikka olisi rahaa. 

Vierailija
160/271 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun olin talousalalla töissä niin markkinat seurasivat sellaisia muuttujia kuin KULUTTAJALUOTTAMUS ja OSTOPÄÄLLIKÖIDEN INDEKSI. 

Kuluttajien luottamus kertoi siitä varautuuko kuluttaja keskimäärin pahempaan (jolloin vähittäiskaupan kannattaa karsia kuluja) vai parempaan (jolloin kannattaa täydentää varastoja ja satsata mainontaan) ja ostopäälliköiden indeksi kertoo tietysti samaa yritysten ostokäyttäytymisestä. 

Luulen että kukaan ei oleta luottamuksen palaavan tämän hallituksen aikana, ja kaikki olettavat sen palaavan vaalien jälkeen. Tämä hallitus jää siten vastuuseen talouden kurjistamisesta ILMAN ETTÄ MITÄÄN SÄÄSTÖÄJÄ OLISI SYNTYNYT ja seuraava hallitus korjaa potin sekä talouden elpymisestä ja verotulojen noususta, joka helpottaakin valtion velan takaisinmaksu-urakkaa.

Miten ne vasemmistolaiset seuraavassa hallituksessa samojen kokkareiden kanssa mitään järkevää tekisi? Kerro. Lisää rukseahipiäisiä ukkoja vipeltämään jalkoihin kelan tuilla.