Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut

Vierailija
17.09.2025 |

Ylen uutisesta:

Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.

Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ylenpalttisen kuluttamisen aika on jo jäänyt. Ei tarvita tavaraa ja materiaa. Säästäminen tuo mielenrauhaa.

Vierailija
262/265 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?

Olen säästänyt työttömyyden varalle, koska ansiosidonnaista saa "täysimääräisenä" enää niin vähän aikaa. Olen myös maksanut lainoja pois normaalia kovemmalla tahdilla ihan vain sen takia, että jos korot nousevat niin ei taas menisi kaikki rahat niihin.

Onneksi ehdin olla tuolla täysimääräisellä ansiosidonnaisella yli viisi vuotta kun olin eläkeputkessa.

Jauholortto poisti senkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ylenpalttisen kuluttamisen aika on jo jäänyt. Ei tarvita tavaraa ja materiaa. Säästäminen tuo mielenrauhaa.

Se tekisi todella hyvää maapallolle. Ei tällainen loputon kuluttaminen ja jatkuva talouskasvu ole kestävää.

Vierailija
264/265 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asuntojen hinnat ovat laskeneet, eikä vahvaa nousua ole näköpiirissä. Niinpä asuntovarallisuuden arvo on laskenut. Monilla on silti tukevasti velkaa, jota on nyt hyvä maksaa pois.

Lisäksi monilla aloilla on epävarmuuden ja myllerrysten aika, jolloin jokainen työssäkäyvä hiukan pelkää työpaikkansa puolesta.

Vierailija
265/265 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman haluaisin tietää.

Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.

Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.

Inflaatio lähes nolla ja palkankorotukset useimmilla 7.8% kolmessa vuodessa.Miten on kulut nousseet?

Katselin eilen ruokakaupassa vihannesten hintoja, ja kyllä ne olivat kovin kalliita verrattuna siihen, mitä vaikka viisi vuotta sitten tähän aikaan vuodesta ovat.

Asumiskustannukset ovat nousseet roima

Viisi vuotta sitten? Ja palkatko on samat kuin silloin?

Suuri osa ihmisistä ei ole palkansaajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi