Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (243)
Ihmiset eivät enää luota tulevaisuuteen, potkulaki ja muut heikennykset ajavat ihmiset säästämään, mikä on ihan luonnollista.
Minä menetin suoja-osan palkastani, useita satasia siis eli minulla ei ole mitä kuluttaa. Kumppani lomautettiin ja hän otti osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen, että selvittiin lomautusjaksosta, kun asumistukea ei enää omistusasuntoon saa. Ove sitten aikanaan vähentää vanhuuseläkettä, joten nyt on pakko säästää vimmatusti. Meillä ei ole yhtään ylimääräistä laitettavaksi mihinkään joutavaan. Lopetin melko kalliin harrastuksen, ollaan vain kotona ja syödään yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Tämä! Hyvin sanoitettu. Kokemusta on ja ei ikinä enää ilman puskuria.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi tätä sanoa mutta sodalla on taloutta, työllisyyttä ja monta muuta asiaa korjaava vaikutus.
Siksi kai sitä hierotaan väenvängällä eteenpäin.
Lähinnä tarkoitan tuolla hieromisella niitä läntisten politiikkojen liian suoria ja henkilöönkäyviä mielipiteitä oletetusta vastapuolesta ja heidän johtajistaan.
Aina ei kannata sanoa kaikkea minkä voi olla sanomatta tai haluaa mielestään sanoa.
Tässä ketjussa on toki paikalla kaikki säästämisen ammattilaiset ja vähään tyytyväiset, painotetaan että pienituloisella kuluttamisen tulisi olla fiksua. Pitäisi asua 15 neliön kopissa, käydä järvessä uimassa ilmaiseksi, olla aina mukana omat eväät eikä ainakaan haaveilla ikinä ulkona syömisestä tai vaikka uimahallissa käynnistä. Ulkomaan matkakin eieiei, kyllä pitää oman 15 neliön kopin nurkat riittää. Oikeasti nyt, kyllä joku voi haluta elämältään hieman muutakin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin saska saarikoski juoksi haukkumaan jokaisen typeryksen (+ hallituksen) joka uskoo että suomi tästä nousee. Joten ei nouse ja hesari tekee kaikkensa että kansalla menisi päin veetua jatkossakin.
Toivottavasti herliini ei johda hissifirmaansakin yhtä päin heevattia kuin mediaansa näyttää hoitavan. En tajua miten suomen suurimmasta sanomalehdestä on saatu noin totaalisesti muutamassa vuosikymmenestä täys punakaartin fanilehtinen ja journalistisesti jopa äpy/julkku (teekkarien vappulehdet) tai pahkasika on paljon uskottavampia kuin hesari. Eihän tuon hissifirman tuotteisiin uskalla mennä enää kyytiin.
Eikös se ole kepulainen. Haukut väärää puuta.
Sepä se. Itse sijoitin tuon kehotuksen jälkeen (että pitäisi kuluttaa) 300 euroa itseeni.
Tottahan se on, esim joillakin.eläkeläisillä on valtavat määrät rahaa, mutta yhteiskunnan vain odotetaan tulevan siivoamaan, vaikka hyvin voisi palkata jonkun nuoren sitä tekemään.
Monien eläkeläisten lapset ovat jo itsekin siinä iässä, että töissä ansaittu rahaa tarpeeksi ja maksettua asunnot, niin hittoako nämä säästävät ja kituuttavat, että jäisi perintöjä. Siis ne joilla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajatus että ostovoima olisi parantunut. Meidän perheessä se on laskenut sillä ihan kaikki maksaa enemmän kuin ennen eikä palkat seuraa samaa kehitystä.
On opittu säästämään ihan kaikessa eikä siitä ajattelusta ihan heti luovuta.
Ja hallitus poistaa liiton jäsenmaksun veronvähennysoikeuden se on palkasta riippuen 20-40e kk miinusta.
Sielläkö ay-aktivisti heräsi?
Mutta kun tuo on totta ja se ostovoimasta pois eli hallituken kannattajille ei totuus maistu mutta eipä tuo juuri yllätä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi tätä sanoa mutta sodalla on taloutta, työllisyyttä ja monta muuta asiaa korjaava vaikutus.
Ai Suomessa? Kyllä sota tässä tilanteessa tietää maamme loppua. Toivottavasti tajuat olla toivomatta sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Olisko ihan tämän nykyhallituksen luoma epävarmuus tulevaisuuden suhteen.
Vaikkei leikkaukset kohdistuisikaan juuri itseensä niin epävarmassa tilanteessa varuuksi kulutus minimoidaan.
Köyhemmät on pakon edessä joutuneet vähentämään kun kaikki kallistuneet mm alv korotuksen vuoksi.
Maailmasi luotiin ilmeisesti vaalien jälkeisenä päivänä joten sitä ennen ei ollut olemassa mitään mikä vaikuttaisi mihinkään? Kuten aina teillä vasureilla. Teitähän ei voi syyttää koska maailma ei ollut olemassa ennen tätä hallitusta.
Oli se, mutta huomattavasti vakaampi ja pystyi suunnittelemaan asioita pitemmälle. P
kokoomus ja persut kääntyilee tuuliviirin lailla ja hyvä kun edes tulevat pakon edessä toimeen keskenään koska hillotolpasta tuskallista luopua kun sille päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Pätkätyöläiselle ei mitään vaikutusta, tavallinen työvoima ei ole ansoisidonnaisen piiriin kuulunut silpputöineen opiskeluineen vuosikymmenineen. Korvaus ollut niinkauan kuin muistan jotain 20 vuotta sama 590 euroa kuussa työttömyydestä.
Jatkuvasti lisääntyvään kulutukseen perustuva kasvu on tullut tiensa päähän. Jatkossa lisäarvo muodostuu siitä, että tekoälyn avulla saadaan lisää ihmisiä työttömiksi. Ja ne rahat valuvat suoraan miljardöörien taskuihin. Miljonäärivero nyt!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Käytän minä. Käyn syömässä ravintoloissa, ostan ruokaa pientuottajilta, yritän kaupassa katsoa, että ostan kotimaista. Säästän myös eläkepäiviä varten. Mutta tätä palstaa lukiessa on selvinnyt, että kaikille tämäkään ei sovi, vaan kaikkien pitäisi olla yhtä huonotuloisia. Ja viimeistään eläkettä ei pitäisi saada, jos on pystynyt säästämään töissäkäydessä.
Olen yksinhuoltaja ja minulta leikattiin asumistuki 200€/kk. Ostovoimani ei kasva näennäisistä veronkevennyksistä, jotka ovat luokkaa 20€/kk. Uskon tilanteeni olevan hyvin tyypillinen. Kulutukseni on vähentynyt vähintään 200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Suomessa? Kyllä sota tässä tilanteessa tietää maamme loppua. Toivottavasti tajuat olla toivomatta sotaa.
En toivonut. Asiaako ei saa mainita ettei kaltaisesi ala panikoitumaan ja hyppimään seinille.
Aina talous on tuollaisten jälkeen vilkastunut, työttömyys vähentynyt tapahtuipa missä päin maailmaa tahansa.
Ei ole hyvä strategia sulkea silmiään, laittaa sormet korviinsa ja lällätellä.
Nettopalkka +/- 2000e/kk.
Tästä maksan asuntolainan + korot, 400e/kk, laskutilille (vakuutukset, sägköt, yhtiövastike) 270e/kk, mies laittaa toisen puolikkaansa, ruokatilille 330e/kk, opintolaina 200e/kk, velka 100e/kk, kuntosali 45e/kk, puhelinlasku 30e/kk, bensa 130e/kk. Tästä lopuista 150e sijoituksiin, 75 puskuri + matkatilille. Siitä jää pari-kolmesataa euroa kulutukseen, näillä sitten ostelen vähän ehkä vaatetta. meikkiä, käyn ulkona tms. Lapselle onneksi mummo kustantaa paljon vaatteita yms.
Ei tuosta nyt hirveästi kulutusjuhlaan jää käytettävää, mutta mielelläni käytän sen vähäisen huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän minä. Käyn syömässä ravintoloissa, ostan ruokaa pientuottajilta, yritän kaupassa katsoa, että ostan kotimaista. Säästän myös eläkepäiviä varten. Mutta tätä palstaa lukiessa on selvinnyt, että kaikille tämäkään ei sovi, vaan kaikkien pitäisi olla yhtä huonotuloisia. Ja viimeistään eläkettä ei pitäisi saada, jos on pystynyt säästämään töissäkäydessä.
Sopii kysyä, miksi sinä et toivo, että kaikki pärjäisi kuten sinä? Lasi puoliksi tyhjä vai täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.
Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.
Moni on rahapulan viime vuosina kokeneena ottanut opikseen näistä laihoista vuosista ja on nyt alkanut kuluttamisen sijasta kerätä itselleen puskuria tulevaisuuden huonoja aikoja varten. Kuluttamista on nyt helppo hillitä, kun siihen on jo tottunut tiukkoja aikoja viime vuosina eläneenä. Elämä ei saisi kuitenkaan olla ainaista kitkuttamista vaan siitä pitäisi voida myös nauttia vaikka se vähän
Kyllä minua vähän nolottaakin, kun mennään ystävien kanssa kahvilaan ja nämä säästeliäät ystävät kyselevät tiskiltä yön yli nukkuneita leivonnaisia, kun eivät pihiyttään raski tuoreita ostaa vaikka rahaa heillä kyllä olisi.
Kaverille kävi, kuten hallitus toivoi, kun suojaosa poistettiin; hän ryhtyi tekemään enemmän työtä, kun mahdollisuus oli. Ikävää vain, että hän oli tehnyt osa-aikaista työtä sairaudesta johtuen ja nyt työkuorma kävi liian raskaaksi ja kaveri on sairaslomalla. Ties kuinka kauan joutuu olemaan ja mietiskeli jo eläkkeen mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko ihan tämän nykyhallituksen luoma epävarmuus tulevaisuuden suhteen.
Vaikkei leikkaukset kohdistuisikaan juuri itseensä niin epävarmassa tilanteessa varuuksi kulutus minimoidaan.
Köyhemmät on pakon edessä joutuneet vähentämään kun kaikki kallistuneet mm alv korotuksen vuoksi.
Maailmasi luotiin ilmeisesti vaalien jälkeisenä päivänä joten sitä ennen ei ollut olemassa mitään mikä vaikuttaisi mihinkään? Kuten aina teillä vasureilla. Teitähän ei voi syyttää koska maailma ei ollut olemassa ennen tätä hallitusta.
Ennen tätä hallitusta työttömäksi jääminen ei tarkoittanut välitöntä asunnon myyntiä. Nyt se tarkoittaa sitä. Luonnollisesti asuntojen ostoa mietitään pitempään ja tuntuu turvallisemmalta pysyä vuokralla. Ja tämä taantuma näkyy eniten juuri asuntokaupassa ja sitä myöten rakentamisessa.