Moniko lapseton pysyy "ikinuorena" sen vuoksi etteivät he huomaa ajankulumista?
Mietin asiaa itseni kannalta. En mieti ikääni enkä huomaa kuinka aika kuluu, kun ei ole lapsia joista ajan kulumisen huomaa.
Näin vanhan tuttavaperheeni lapset pitkästä aikaa. He ovat kasvaneet ja tajusin itsekin vanhenneeni vaikka se ei siltä tunnu. 10 vuotta menee aikuisena tuosta vain mutta lapsissa se näkyy ihan oikeasti. 6 vuotiaasta 16 vuotiaaksi on iso harppaus.
Olen siis itse 46 vuotias ja tyytyväinen elämääni. Olen yhä se "nuori", teen asioita kuten aiemminkin enkä ajattele etten voi tehdä tuota tai tuota ainoastaan ikäni vuoksi. Tietenkin ymmärrän etten kykene fyysisesti kaikkeen mitä 20 vuotiaana ja mielenkiinnon kohteet ovat muuttuneet iän myötä, mutta kärjistäen noin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomatkin tietysti vanhenee mutta ovat jotenkin kuivan ja riutuneen näköisiä, lapsen saaneet pirteämpiä ja freesimpiä.
Vanhemmat jos jotkut väsyneen ja stressaantuneen näkösiä vasta ovatkin... Ihan normaalia koska vanhemmuus vie suurimman osan omasta ajasta ja levosta yms.
Olen 29, eli aika nuori vielä, mutta jo omastakin ikäluokasta löytyy niitä joilla tuntuu olevan jo toinen jalka haudassa. Ei jaksa tehdä sitä ja tätä, on liian vanha johonkin, jne. Itselläni on edelleen täysin samanlainen olo kuin teininä, toki olen jonkin verran viisaampi ja kypsempi, mutta ihan samalla tavalla jaksan vaikka valvoa aamuun asti tai halutessani bilettää koko viikonlopun.
Mäkin pidän itseäni nuoreekkaana 45+ vuotiaana, mutta kun seison peilin edessä teinien kanssa, silloin vasta näen vanhenemiseni merkit (joita en osaa nähdä, jos seison yksin peilin edessä)
Miksi pitäisi jotenkin muuttaa elämäntyyliä vain siksi, että on syntynyt jonakin tiettynä vuonna. Jos jaksan edelleen juosta samanlaisia lenkkejä viisikymppisenä kuin kolmekymppisenä jaksoin, en näe syytä lopettaa aktiivista elämäntyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 29, eli aika nuori vielä, mutta jo omastakin ikäluokasta löytyy niitä joilla tuntuu olevan jo toinen jalka haudassa. Ei jaksa tehdä sitä ja tätä, on liian vanha johonkin, jne. Itselläni on edelleen täysin samanlainen olo kuin teininä, toki olen jonkin verran viisaampi ja kypsempi, mutta ihan samalla tavalla jaksan vaikka valvoa aamuun asti tai halutessani bilettää koko viikonlopun.
Teini-iästäsi ei nyt hirveesti ole aikaa. Kumma jos ei 29 v jaksa enää valvoa aamuun? Ihminen on kuitenkin nuori vielä tuossa kohtaa.
Emme me pysy sen kummemmin nuorekkaana.
Mitä tarkoittaa ikinuori? Pari kaveria jotka kutsuvat itseään ikinuoriksi ovat lähes viisikymppisiä jokaisissa kissanristiäisissä skumppalasi kädessä ravaavia joka paikan höyliä. Sitten on pari jotka istuvat pubeissa joka ikinen viikonloppu. Voihan joku kutsua sellaista nuorekkaaksi, mutta itselle näyttää vähän muulta.
Vanhemmuus vanhentaa, koska univelkaa tulee keskimäärin 1000 tuntia pikkavauvavuosina.
Lisäksi lisääntynyt stressi ja vapaa-ajan/rentoutumisen puute vanhentaa.
Telomeerien lyhentyminen.
Jne.
Siitä se vanhentuminen johtuu. Ei siitä, että lapseton ei huomaisi ajan kulumista. Lapsettomalta puuttuu nämä psyykkiset, emotionaaliset ja taloudelliset kuormitustekijät.
Meinaatko palikka että lapsettomilla ei ole kalenteria? 😂
En ihan tajunnut aloituksen pointtia.
Mä olen ollut lähes koko aikuisikäni äiti enkä tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Välillä huvitan aikuisia lapsiani pyytämällä, että tulkaa auttamaan vanhaa äitiänne, ja he nauravat päälle ja sanovat, että et oo vanhaa nähnytkään.
N44
Oon 35 vuotias lapseton ja huomaan miten nopeasti aika mennyt, huomaan kyllä peilistä vanhentuneeni mutten koe itseäni vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan pysy "ikinuorena" teki sitten lapsia tai ei, jos mietitään biologian kannalta mikä on nuoruuden aikaa.
Ymmärrätkö lainausmerkkejä ja metaforia?
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää eniten just noi alle 30 vuotiaat eräskin voivotteli olevansa "vanha akka" 26 vuotiaana! Meni hiljaiseksi kun ärähdin jos sinä olet vanha akka niin mikä minä olen? Muumio?? Olen 35.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ikinuori? Pari kaveria jotka kutsuvat itseään ikinuoriksi ovat lähes viisikymppisiä jokaisissa kissanristiäisissä skumppalasi kädessä ravaavia joka paikan höyliä. Sitten on pari jotka istuvat pubeissa joka ikinen viikonloppu. Voihan joku kutsua sellaista nuorekkaaksi, mutta itselle näyttää vähän muulta.
Kuten itse kerroit, niin se riippuu ihmisestä itsestään. Jos joku tuntee itsensä nuorekkaaksi olemalla pubeissa niin hän on nuorekas.
Se ei ole kiinni siitä mitä sinä kuvittelet tai ajattelet, vaan siitä miten ihminen sen itse kokee. Itsensä nuorekkaaksi kokeva on todennäköisesti paremmassa kunnossa kuin itsensä vanhaksi kokeva.
Vierailija kirjoitti:
En ihan tajunnut aloituksen pointtia.
Mä olen ollut lähes koko aikuisikäni äiti enkä tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Välillä huvitan aikuisia lapsiani pyytämällä, että tulkaa auttamaan vanhaa äitiänne, ja he nauravat päälle ja sanovat, että et oo vanhaa nähnytkään.
N44
Et ehkä tajunnut koska sinulla on lapsia. Sinä olet vanhentunut heidän kanssaan ja heitä seuraten. Jos ei ole vertailukohtaa, niin ajan kuluminen yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko palikka että lapsettomilla ei ole kalenteria? 😂
Ymmärrät kun kasvat isoksi.
"Itseni kannalta" on usein lapsettomilla se pointti. Eivät juuri ole joutuneet pyörittämään sitä useamman ihmisen arkea ja kehittymään väkisinkin ainakin organisointikyvyiltään. Ja kenties siksi moni lapseton tosiaan nuorekas = melko lapsellinen. Eihän tuota lapsettomat toki itse tajua.
Nyt kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, olen saanut oman aikani jälleen takaisin. Olen 50-vuotias.
Olen iloinen että tein lapseni, elämässäni on paljon rakkautta. Teen nyt niitä kiinnostavia asioita ja matkustelenkin silloin kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus vanhentaa, koska univelkaa tulee keskimäärin 1000 tuntia pikkavauvavuosina.
Lisäksi lisääntynyt stressi ja vapaa-ajan/rentoutumisen puute vanhentaa.
Telomeerien lyhentyminen.
Jne.
Siitä se vanhentuminen johtuu. Ei siitä, että lapseton ei huomaisi ajan kulumista. Lapsettomalta puuttuu nämä psyykkiset, emotionaaliset ja taloudelliset kuormitustekijät.
Olisko sitten joitain muita kuormitustekijöitä? Kyllähän lapsettomilta puuttuu joku perspektiivi ajan kulumiseen. Aivan kuin ap minusta aloituksessa kyseli, johtuuko se että hän pysyy "ikinuorena" lapsettomuudesta. Näinhän se on, omassa perheessä, kun näkee nuorten kasvavan välillä vaikeidenkin kriisien kanssa kamppaillen ja löytävän kumppaneita, ja lastenlasten syntymisen, tuntee kyllä elävänsä täyttä elämää ja illuusio " ikuisesta nuoruudesta" häviää.
Onpa naiivia ajattelua.
Kyllä sen ajankulun huomaa.
Omassa tuttavapiirissä juuri toisinpäin. Lapsettomat matkustelevat ja harrastelevat paljon ja ovat tosi energisen oloisia. Lapselliset tuntuvat uupuneilta pelkkään arjen pyörittämiseen.