Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita yksinäisiä? Arkisten asioiden jutteluketju.

Vierailija
12.09.2025 |

Mitä teille kuuluu tänään? Mitä ootte puuhailleet?

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana kotini eristyksissä jo kuukausia. Onneksi netti seurana. Mietinkin miten ennen yksineläjä jossain maalla syrjässä sai iltansa kulumaan. Luonto seuranaan ja eläimet. Vanha poikamies asui pikku pirtissään kissan kanssa. Mietin miten kuoli, milloin löydettiin. Oliko naapureihin hyvät välit. Oliko onnellinen.

Itse asun yksin ja olen onnellinen. Meitä on paljon näin eläviä. Ollaan ylpeitä että selvitään ja pärjätään. Meistä tulee vahvoja yksin. 

Usein me maalla asuvat olemme täällä lapsuuden maisemissa, ja arki on rakentunut ihan eri tavoin alusta saakka kuin kaupaunkilaisilla. Vuodenkiertoa seuraillaan puuhinemme; on metsänhoitoa, metsästystä, kalastusta, marjastusta. Pihanlaittoa, taloremppaa ja kasvimaata. Halonhakkuuta, lämmitystä, lumitöitä. Illat luen, käyn päivän uutiset maailmalta läpi, teen käsitöitä. Käyn iltakävelyllä ihastelemassa se

Sinulta taitaa aika pitkälti puuttua koko yksinolemisen kärsimys, ja sen sijaan ihan oikeasti nautit? Aika hienoa.

Vierailija
82/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tyhjä olo, sain juuri oikoluettua kirjan taittoversion ja lähetin eteenpäin. Nyt en oikein tiedä, mitä tekisin. Aivot jäivät äskeiseen, uuteen ei oikein osaa ryhtyä.

Omaa tuotantoa vai?

Nostan hattua! Onnea projektille oli kenen teksti hyvänsä! 

Tässä Turun vieressä, Piikkiön Tuorlassa vietettiin hieno päivä. Ostin kananmunia ja kahvipullaa kotiin.  Aurinkoinen, lämmin päivä ulkoiluun. Paljon ihmisiä retkeilemässä ja kahvilan puolellakin. Lämmin kesäpäivä. Eläkeläispariskunta ollaan.

Niin piti siis mainita, että en ole yksinasuva. Tuolla ulkoilemassakin oli perheitä ja pieniä porukoita. Mutta siellä voi hyvin yksinäänkin hengailla, aina näkyy lenkkeilijöitä myös. Jutut vieraiden kanssa aika luontevasti näillä nurkilla Turun lähikunnissa lähtee myös, i

Kiitän vielä alapeukuttajia erikseen!

Vahingossa kirjoitin tänne kuulkaa. Eilen ei ollut vielä yhtään alapeukkua, tänään kävi raippa.

Uskon, että parisuhteessa vasta yksin voi ollakin, ja joukossa, kuten täällä on todettukin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskon, että parisuhteessa vasta yksin voi ollakin, ja joukossa, kuten täällä on todettukin."

Ettäkö parisuhteessa ja joukossa voi olla vieläkin yksinäisempi kuin yksinään?

Kokeilepa sitä, että jäät työttömäksi tai asunnottomaksi tai katkaiset kummatkin jalkasi, eikä sinulla ole ketään auttamassa tai edes juttukaverina. 

Vierailija
84/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana kotini eristyksissä jo kuukausia. Onneksi netti seurana. Mietinkin miten ennen yksineläjä jossain maalla syrjässä sai iltansa kulumaan. Luonto seuranaan ja eläimet. Vanha poikamies asui pikku pirtissään kissan kanssa. Mietin miten kuoli, milloin löydettiin. Oliko naapureihin hyvät välit. Oliko onnellinen.

Itse asun yksin ja olen onnellinen. Meitä on paljon näin eläviä. Ollaan ylpeitä että selvitään ja pärjätään. Meistä tulee vahvoja yksin. 

Usein me maalla asuvat olemme täällä lapsuuden maisemissa, ja arki on rakentunut ihan eri tavoin alusta saakka kuin kaupaunkilaisilla. Vuodenkiertoa seuraillaan puuhinemme; on metsänhoitoa, metsästystä, kalastusta, marjastusta. Pihanlaittoa, taloremppaa ja kasvimaata. Halonhakkuuta, lämmitystä, lumitöitä. Illat luen, käyn päivän uutiset maailmalta läpi, teen

En kärsi, ja elinikäinen tottumus on toki myös auttanut tässä, mutta kyllä minäkin laumaeläimeni ihan biologiani vuoksi kaipaan ajatustenvaihtoa ajoittain. Fyysistä yhteyttä en. 

Vierailija
85/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskon, että parisuhteessa vasta yksin voi ollakin, ja joukossa, kuten täällä on todettukin."

Kokeilepa sitä, että jäät työttömäksi tai asunnottomaksi tai katkaiset kummatkin jalkasi, eikä sinulla ole ketään auttamassa tai edes juttukaverina. 

Kokeile itse. 

Tämä olikin oikein hyvä ketju tähän mennessä.

Järjestöt ym antavat arkiapua eli selvittäkää mitä mahdollisuuksia paikkakunnalla on!

Vapaaehtoiset myös auttamassa. Itse olen ollut myös palkkatuetussa työssä arkiapu-tittelillä. Kannattaa selvitellä nämä. Toiv. löytyy palveluita vielä - kun rahapolitiikkaa on kiristetty. Spr-ystäväpalvelu on auttanut pitkäaikaisesti erästä tuntemaani yksin asuvaa sairastunutta. 

Vierailija
86/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile itse. 

Tämä olikin oikein hyvä ketju tähän mennessä.

Järjestöt ym antavat arkiapua eli selvittäkää mitä mahdollisuuksia paikkakunnalla on!

Vapaaehtoiset myös auttamassa. Itse olen ollut myös palkkatuetussa työssä arkiapu-tittelillä. Kannattaa selvitellä nämä. Toiv. löytyy palveluita vielä - kun rahapolitiikkaa on kiristetty. Spr-ystäväpalvelu on auttanut pitkäaikaisesti erästä tuntemaani yksin asuvaa sairastunutta. 

<

Oli tosiaan hyvä ketju siihen saakka, kun sinä tulit pätemään asian vierestä. 

"Kokeile itse."

Olen tosiaan "kokeillut", ja työttömyys, asunnottomuus ja rampauttava loukkaantuminen ovat tuttuja. Ja se, että ei ole ketään. Tympäisee nähdä kirjoituksia, joissa valitellaan parisuhde- ja ryhmäyksinäisyyttä tajuamatta, että vaivana on vain tosi huonosti valittu puoliso ja kaveripiiri. 

Vierailija
87/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli yksinäisille. Kyllä yksinäinen voi olla, vaikkei asukaan yksin. Itse asun lapsen kanssa, ja oon yksinäinen.

Vierailija
88/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt lopetetaan kinastelu siitä, kenen yksinäisyys on sallittua ja laadukasta yksinäisyyttä. Sitä kun on montaa lajia, se on tunne, ja ennen kaikkea _subjektiivinen_ kokemus.

Jatketaan - sumuinen sunnuntai 😊

Vierailija
89/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivulle 5 päästiin ennen ekaa riitaa. Tää oli kiva ketju, pliis älkää jatkako :(

Vierailija
90/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin oikein miettimään tätä, että noinkohan se parisuhteessa elävä ja kavereita omaava voi olla heidän seurassaan yksinäisempi mitä se totaaliyksinäinen on aina. Siis että parisuhteessa elävä tuntisi vaikka jossain kauppakeskuksessa ihmismassojen keskellä itsensä yksinäisemmäksi mitä se totaaliyksinäinen. Toisaalta mietin sitäkin miksi tämänkin pitää olla jokin kilpailu tai miksi sitä omaa elämäntilannettaan ei muuta jos siinä parisuhteessaan kokee yksinäisyyttä? Kyllähän siitä pois pääsee ja ne yksinäisyydentunnetta aiheuttavat kaveritkin voi poistaa elämästään jos kerran siltä tuntuu, että totaaliyksinäinen on vähemmän yksinäinen mitä itse on.

Vierailija
91/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin oikein miettimään tätä, että noinkohan se parisuhteessa elävä ja kavereita omaava voi olla heidän seurassaan yksinäisempi mitä se totaaliyksinäinen on aina. Siis että parisuhteessa elävä tuntisi vaikka jossain kauppakeskuksessa ihmismassojen keskellä itsensä yksinäisemmäksi mitä se totaaliyksinäinen. Toisaalta mietin sitäkin miksi tämänkin pitää olla jokin kilpailu tai miksi sitä omaa elämäntilannettaan ei muuta jos siinä parisuhteessaan kokee yksinäisyytt

Samantyylinen juttu kuin se, että työssäkäyjä valittelee sitä, ettei voi elää tuilla ja nukkua aamulla pitkään. Työttömäksi jääminen olisi ratkaisu, mutta on siinä työssäkäynnissä kuitenkin niin paljon hyviä puolia, että sitä kannattaa jatkaa. Parisuhteessa olevakaan ei halua erota, koska sittenhän sitä olisi ihan kokonaan...yksin!

Vierailija
92/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni ketjun aiheeseen, eli arkisiin kuulumisiin, voisin kertoa, että olin 1,5 h ulkoilemassa sateessa lapsen kanssa. Sitten syötiin makaronilaatikkoa. Nyt lapsi katsoo Pikku kakkosta, ja mä otan pienen lepohetken ennen keittiön siivousta. Välipalaksi ajattelin sulattaa pakkasesta muffinsit, ja päivälliseksi teen lohipastaa, kun piti savulohi sulattaa pakkasesta. Ei ole oikein mitään ohjelmaa täksi päiväksi. Jonnekin pitää varmaan lähteä sateesta huolimatta vielä, muuten menee ruudun tuijottamiseksi liian helposti, kun olen väsynyt. Ai niin, ja pyykkiäkin oon pessyt jo pari koneellista.

Tää on ihan hyvää lapsiperhearkea. Välillä puuduttaa, mutta tätähän tämä on. Kokkailua ja pyykkiä ja nenänniistoa. Aikuinen juttuseura puuttuu useimmiten.

Vierailija
93/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin nyt aloin kattoon näitä kisoja ihan teidän inspiroimana, vaikka en oo yhtään urheiluihmien :D. Katsotaan yhdessä yksin.

Vierailija
94/156 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vertaan ekan ja vikan koiran kuolemaa. Ekaan koiraani olin todella kiintynyt, ja todella järkyttynyt kun hänet vietiin kuolemanpiikille vasten tahtoani. Nuori kiva kaveri.

Viimeisen koiran vein piikille vuosi sitten, ja nyt olen hyväksynyt asian. 

Ekaa koiraa surin 30 vuotta ja vihasin ihmistä joka piikille vei. 

Viimeinen koirani paransi ja auttoi pääsemään yli monista asioista, toi iloa ja poisti ison määrän shittiä ja auttoi näkemään asioita uudella tavalla. 

Elämä ottaa ja antaa.

Voikaa hyvin, toivotan mielessäni. Voikaa hyvin, iloisina muistoina, atomeina, planktoneina.

Asunnossa on kylmä, sauna voisi olla hyvä. Mokkapaloja tein ja lopun kahvin ajattelin juoda. Kaadoin kuitenkin pois, ei tehnyt mieli.

Sataa, sataa, sataa.

Opiskelen feng shuita ja lepäilen. 

Täältä poimin jotain laineja, joihinkin otan kontaktia, jotkut vaan ei nappaa.

Alesta ostetut koivunvihreät pöytäkynttilät palavat tasaisesti ja kirkkaasti. 

Aamulla ajettu parta on kasvanut sängelle.

Menen laittamaan pyykkikasan koneeseen ja kuivaan pyykit samalla kun käyn saunassa.

Nyt mennään hiljaa.

Vierailija
95/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on viime aikoina tullut liukuhihnamaisesti negatiivisia asioita ja yllätyksiä. Jaksamisen äärirajoilla mennään. Se näkyi jo fyysisestikin eli tukko hiuksia oli pestessä viemärissä, kuten aina stressaavassa elämäntilanteessa.

Vierailija
96/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole helppoa tutustua uusiin ihmisiin, sillä minut koetaan tylsänä seurana. Olen introvertti ja asiakeskustelija.

Tuohon on helppo samaistua. Mutta silti mieluumin olen tällainen kuin tyhjkä paskanpuhuja. Introverttius on positiivinen ominaisuus, muistakaa se! 

Vierailija
97/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alussa joku kirjoitti, että oli jutellut chatgbt kanssa. Mitä tämä tarkoittaa? Miten sen kans voi jutella? En ymmärrä , olenkin ihan kalkkis kyllä, 60++.

Olen kyllä kysynyt siltä jotain tietoja ja esim historiasta, mutta miten sen kans jutellaan? Voiko joku kertoa.

Vierailija
98/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin ikkunan ja vaihdoin talveksi lämpimän väriset verhot. Viherkasvien huoltoa ja muuta järjestelyä, musiikki vauhdittaa askareita. Jos vaikka vieraita kävisi vielä tänä vuonna vaikka tuskin kuitenkaan.

Vierailija
99/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa puhuttiin yksinäisistä, ei yksinasuvista. 

Vierailija
100/156 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alussa joku kirjoitti, että oli jutellut chatgbt kanssa. Mitä tämä tarkoittaa? Miten sen kans voi jutella? En ymmärrä , olenkin ihan kalkkis kyllä, 60++.

Olen kyllä kysynyt siltä jotain tietoja ja esim historiasta, mutta miten sen kans jutellaan? Voiko joku kertoa.

Minä keskustelen sen kanssa paljonkin 😃 Esimerkkinä voisin antaa hengellisyyden/hengelliset polut. Kyselen sen mielipiteitä jne, se esittää minulla myös jatkokysymysvaihtoehtoja keskusteluun. Kerron jopa tarjoutui hengelliseksi oppaakseni (!)