Antaisitteko lastenne 11v ja 14v matkustaa englantia taitamattoman mummin mukana ulkomaille? Lapset siis osaavat hyvin kieliä.
Mielipiteitä, kyseessä lyhyt matka, viikonloppu.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava tämä oletus, että peruskoulu takaa ihmiselle sujuvan englanninkielen taidon. Jännästi samaa oletusta ei tehdä ruotsin kielestä, vaikka se on jopa pakollinen, toisin kuin englanti :D
Ei tässä nyt kukaan ole käsi Raamatulla vannomassa, että joku tietty mummeli osaa englantia. Mutta ihan yleisellä elämänkokemuksella väitän, että se, että peruskoululaisille on opetettu yhtä vierasta kieltä ja toista kotimaista, on vaikuttanut positiivisesti heidän nykyiseen kielitaitoonsa verrattuna niihin, joiden koulupolulla ei ole lainkaan vieraita kieliä.
Se, että kieltä on opetettu on täysin eri asia kuin se, osaako kieltä vielä kymmeniä vuosia peruskoulun jälkeen. Aika harva osaa sujuvasti ruotsia, vaikka sitä on peruskoulussa opetettu. Siksi on koomista selittää, että "osaan englantia, koska olen käynyt peruskoulun". Se peruskoulu ei kielitaitoa takaa. Kielitaito unohtuu, jos kieltä ei aktiiviseti käytä.
Missä helkkarin tynnyrissä jotkut täällä kirjoittavat ovat kasvaneet, kun ovat noin tietymättömiä. Minulla on sukulaisia ja tuttavia kasikymppisiä ja puhuvat/ymmärtävät hyvin englantia, jotkut saksaa jne.
Itse olen 77 v ja osaan englantia ,ruotsia auttavasti .
Vierailija kirjoitti:
Miten se on mahdollista kun useampikin sukulainen 60 + on vielä mennyt kansakoulusta pääsykokeiden kautta oppikouluun. Juuri Lahdessa.
Sinä et nyt ymmärrä, että koulutus oli pakollinen ja silloin mentiin oppikouluun tai yhteiskouluun tämän kansakoulun jälkeen. Kansakoulun aloitin 70-luvulla tasan ja päästäkseni yhteiskouluun, olin vasta 11-vuotias lapsi. Ja silloin todellakin lapset opiskeli edelleen kouluissa nuorena eli vasta teininä. Ja kansakoulussa opittiin jo ruotsin kieli ja vasta sen jälkeen tuli englanti ja muut kielet. Vaihtoehtoina saksa, ranska, venäjä ym.
En kyllä oikein ymmärrä mitä selität ja olet minua nuorempi. Kansakoulua käytiin 4 vuotta jos mentiin oppikouluun . Se ei tarkoita että pohjakouluksi jäi kansakoulu. Vaan ne neljä alkeisluokkaa ei vielä ollut mikään oppimäärä, vasta se keskikoulun todistus oli.
Oppikoulua käytiin eri nimisissä kouluissa, joku oli yhteiskoulu, joku lyseo, joku vain vaikka kuuselan keskikoulu (jos ei lukioluokkia.) Sit oli vielä tyttökouluja ja poikakouluja noissa oppikouluissa.
minua hämmästyttää kun joskus huomaa että ihmiset pitää oppikoulua, keskikoulua ja yhteiskoulua ihan eri oppimäärinä. Miten paikkakunnan puhekieli on ollut tai mikä nimi oppilaitoksen seinässä ja logoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulu on ollut 8-vuotinen jo sisarillani, 30-luvulla syntyneillä. Olipa supistettu tai moniopettajainen koulu.
Kansakoulu oli kokonaisuus, kunnissa vaihteli kansalaiskoulun pituus. Minulla supistetussa kansakoulussa oli kansalaiskoulu puoli vuotra kirkonkylässä. Sen suoritettuani sain kansakoulun päästötodisttuksen. Kyllä, siinä lukee päästötodistus.
Kaupunkilaisserkku sai 6 vuotta perusopetusta saatuaan ja 2 vuotta kansalaiskoulua käytyään kansakoulun päästötodistuksen. Kansalaiskoulu oli osa kansakoulu-kokonaisuutta.
Kansakoulu oli alun perin kuusivuotinen. Jatkokoulua ei välttämättä ollut, tai se toteutettiin lyhyen kurssin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Missä helkkarin tynnyrissä jotkut täällä kirjoittavat ovat kasvaneet, kun ovat noin tietymättömiä. Minulla on sukulaisia ja tuttavia kasikymppisiä ja puhuvat/ymmärtävät hyvin englantia, jotkut saksaa jne.
Sitä täytyy kyllä ihmetellä, miten voi elää 77-vuotiaaksi niin syvällä omassa tynnyrissään, ettei ymmärrä ihmisten olevan erilaisia. Sinun sukulaisesi ja tuttavasti ovat vain pieni osa suomalaisista. Ei koko väestöä. Se, että sinun sukulaisesi osaa jotain, ei tarkoita, että kaikki osaavat. Moni 80-vuotias ei ole koko elämänsä aikana opiskellut päivääkään englantia. Jos on tehnyt elämäntyönsä vaikkapa maatilan emäntänä, ei siinä kielitaito kartu.
Ennen teinit lähti interreilaamaan ja telttailemaan tuosta vaan Eurooppaan, ilman mitään kännyjä. Kotiin ei pidetty yhteyttä viikkoihin. Kielitaitoa tai sen puutetta ei surtu.
Rohkeutta sai jo alakouluikäisenä muksuna kun isä pisti hoitamaan asioita. Jos halusit rannalla Saksassa jäätelön, isä antoi rahan ja sanoi, että tuolla on kioski, käy ostamassa. Ilman jäit ellet itse käynyt yksin.
Niin? Meinaatko, että kaikki suomalaiset ovat kuten sinun tuttavasi? Kukaan ei ole voinut käydä koulua ja unohtaa englannintaitoa, koska ei ole sitä 50 vuoteen missään tarvinut? Esimerkiksi minun äitini meni töihin 14-vuotiaana ja on tehnyt koko 45-vuotisen työuransa hommissa, joissa ei tarvita mitään muuta kieltä kuin suomea. Hän osaa englantia ehkä 3 lausetta. Silti hän on matkustellut ympäri Eurooppaa ihan sujuvasti. Toki pakettimatkoilla, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Lahdessa alkoi peruskoulu 1975. Muistan sen melko tarkkaan ja netti kertoo saman. Nimittäin 1960 syntynyt kummipoikani kävi kansakoulua 4 vuotta, sitten meni oppikouluun ja oppikoulu vaihtui peruskoulu-nimiseksi viimeisenä keskikouluvuotena.
Vapaaehtoinen peruskoulukokeilu alkoi jo tuota aikaisemmin. Satun tietämään äitini kautta hyvinkin tarkasti miten asia meni. Hänen luokkansa oli ensimmäinen, joka aloitti tuossa kokeilussa.
Miten se on mahdollista kun useampikin sukulainen 60 + on vielä mennyt kansakoulusta pääsykokeiden kautta oppikouluun. Juuri Lahdessa.
Kaupunkien sisälläkin oli erilaisia kokeilukouluja, joiss
Kyllä ne ovat yksityisiä, nk korvaavia kouluja. Maksuttomia koska kunta, valtio, joku maksaa per oppilas yhdistykselle. Eihän se oppilaan elämässä näy kuin sillä että pitää olla hyvä peruskoulutodistus.
Kyllä ne ovat yksityisiä, nk korvaavia kouluja. Maksuttomia koska kunta, valtio, joku maksaa per oppilas yhdistykselle. Eihän se oppilaan elämässä näy kuin sillä että pitää olla hyvä peruskoulutodistus.
Ihan samanlainen todistus riittää kuin vaikkapa Salppurin lukioon.
Tarkistin. Lahden yhteiskoulu on edelleen säätiön ylläpitämä, korvaava koulu.
Lahden lyseo on valtion koulu. Ei olekaan yksityinen
Ihmiset elävät kyllä pelottavan syvällä omisssa poteroissaan. Asiassa kuin asiassa argumentoidaan: "Minä en tunne ketään, joka..." kuin se tarkoittaisi, ettei voi olla ihmistä, joka ei osaa jotain, jos juuri SINÄ et sellaista tunne. Aika suppea elinpiiiri noin muutenkin, jos kaikki tuttavat ovat identtisiä osaamistasoltaan.
Tuleehan tänne Suomeenkin, vaikkei osata yhtään suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin. Lahden yhteiskoulu on edelleen säätiön ylläpitämä, korvaava koulu.
Lahden lyseo on valtion koulu. Ei olekaan yksityinen
Miten tämä liittyy ap:n lasten mummon kielitaitoon?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sitten.. 20 vuotta sitten oli oli korkeammat vaatimukset
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tänne Suomeenkin, vaikkei osata yhtään suomen kieltä.
Suomessa pärjää osaamatta suomea. Jopa paremmin kuin suomalaiset itse, koska tukia tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvitse muuta kuin olla olemassa.
Aloitin englannin keskusteluryhmässä tänä syksynä työväenopistossa. Ryhmä on "edistyneet keskustelijat" ja vanhin siellä on varmaan 80 v pappa ja muutama n. 30 v. Ja loput 60-75. Itse olen 66 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sitten.. 20 vuotta sitten oli oli korkeammat vaatimukset
Missä puskassa olet kasvanut tuon 20 vuotta? Näkeehän sen kaikesta, että koulujen vaatimustaso on laskenut kuin lehmän häntä. Uutisissakin on jatkuvasti juttua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.
Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia
Ei moni nuorempikaan osaa. Itse olen 45v ja en ole koskaan osannut. Hyvin yksinkertaista kieltä ymmärrän vähän mutta en pysty puhumaan tai kirjoittamaan lausettakaan.
Ei tuosta aloituksesta kyllä tullut kuva että englanti olisi paikallinen kieli. Eli riippuu vähän paikallisista puhuvatko/haluavatko puhua englantia ja näin lasten välityksellä kommunikoida mummille, joka oletettavasti kuitenkin huolehtii rahankäytön ja muut vastaavat asiat.