Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko lastenne 11v ja 14v matkustaa englantia taitamattoman mummin mukana ulkomaille? Lapset siis osaavat hyvin kieliä.

Vierailija
10.09.2025 |

Mielipiteitä, kyseessä lyhyt matka, viikonloppu.

Kommentit (186)

Vierailija
181/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lahdessa alkoi peruskoulu 1975.  Muistan sen melko tarkkaan ja netti kertoo saman.  Nimittäin 1960 syntynyt kummipoikani kävi kansakoulua 4 vuotta, sitten meni oppikouluun ja oppikoulu vaihtui peruskoulu-nimiseksi viimeisenä keskikouluvuotena.

Vapaaehtoinen peruskoulukokeilu alkoi jo tuota aikaisemmin. Satun tietämään äitini kautta hyvinkin tarkasti miten asia meni. Hänen luokkansa oli ensimmäinen, joka aloitti tuossa kokeilussa. 

Miten se on mahdollista kun useampikin sukulainen 60 + on vielä mennyt kansakoulusta pääsykokeiden kautta oppikouluun.  Juuri Lahdessa.

Minäkin meni oppikouluun ( keskikouluun )  pääsykokeiden kautta, ei Lahti

Vierailija
182/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Itse olin 10v ekaa kertaa äitini ja tämän siskon kanssa reissussa. Kumpikaan näistä ei osannut englantia, koska äitini sisko ei ollut opiskellut ja äitini ollessa oppikoulussa vieras kieli koulussa oli saksa. Hoidin sitten englannin puhumiset mitä tarvi niin hyvin kuin yhden vuoden opiskelun jälkeen onnistui. Oli hauskaa olla paras jossain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.

Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia

No todellakin osaa. Ehkä olen tosi harva, kun 70-vuotiaana pärjään maailmalla englannin, ruotsin, italian, ranskan ja espanjan kielellä. Saksa on unohtunut. Todella monet eläkeläiset opiskelevat aktiivisesti uusia kieliä.

Ei minun tädeistäni  ja enoistani kukaan osaa muuta kuin suomea,  itse  olin ensimmäinen  jolle  opetettiin  kieliä yhteiskoulussa = keskikoulu

Vierailija
184/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mummi, joka ei osaa englantia?

Lue Suomen historiaa. Joka on lyhyt, reilut sata vuotta ja mummot 70-90v. 

Vierailija
185/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.

Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia

Englannin kieli yleistyi kouluissa 1950- ja 1960-luvuilla, erityisesti toisen vieraan kielen valintana. Peruskoulu-uudistus (1970-luvulla) nosti englannin monilla alueilla ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi (A1-kieli).

Suurin osa kävi 50-60-luvulla kansakoulun, jossa ei opetettu englantia, viimeisellä luokalla saattoi olla ruotsia, jos oli opettaja, joka osasi kieltä. Silloin opettajan pätevyydeksi riitti esim. ylioppilas, merkonomi jne. 

Ja vain harvat valitsi oppi-ja keskikoulun, koska se oli kallis ja harvoilla oli siihen varaa, oli lukukausimaksut, kirjat maksulliset, ruoka ja asunto. Ja monessa suvun ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat  vasta 70-80-luvulla. 

Vierailija
186/186 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mummin iästä. Kyllä 75-vuotiaat osaa hyvin englantia, mutta 95-vuotiailla kielitaito voi olla heikompaa. Silloin kielitaidon puute ei ole suurin riski, vaan korkea ikä.

Ei voi yleistää tuolla tavalla. Ihan kaiken ikäisissä on niitä, jotka osaavat englantia lähes natiivitasolla ja niitä, jotka osaavat juuri ja juuri esitellä itsensä. Ja kaikkea siltä väliltä. Ei tietty ikä ole mikään todiste kielitaidosta tai sen puutteesta. 95v voi olla asunut 40 vuotta Jenkeissä ja osata englantia natiivitasolla siinä missä 75v voi olla käynyt vain peruskoulun ja siellä päässyt nippa nappa läpi englannista.