Antaisitteko lastenne 11v ja 14v matkustaa englantia taitamattoman mummin mukana ulkomaille? Lapset siis osaavat hyvin kieliä.
Mielipiteitä, kyseessä lyhyt matka, viikonloppu.
Kommentit (186)
Antaisin. Itse olin 10v ekaa kertaa äitini ja tämän siskon kanssa reissussa. Kumpikaan näistä ei osannut englantia, koska äitini sisko ei ollut opiskellut ja äitini ollessa oppikoulussa vieras kieli koulussa oli saksa. Hoidin sitten englannin puhumiset mitä tarvi niin hyvin kuin yhden vuoden opiskelun jälkeen onnistui. Oli hauskaa olla paras jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.
Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia
No todellakin osaa. Ehkä olen tosi harva, kun 70-vuotiaana pärjään maailmalla englannin, ruotsin, italian, ranskan ja espanjan kielellä. Saksa on unohtunut. Todella monet eläkeläiset opiskelevat aktiivisesti uusia kieliä.
Ei minun tädeistäni ja enoistani kukaan osaa muuta kuin suomea, itse olin ensimmäinen jolle opetettiin kieliä yhteiskoulussa = keskikoulu
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mummi, joka ei osaa englantia?
Lue Suomen historiaa. Joka on lyhyt, reilut sata vuotta ja mummot 70-90v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.
Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia
Englannin kieli yleistyi kouluissa 1950- ja 1960-luvuilla, erityisesti toisen vieraan kielen valintana. Peruskoulu-uudistus (1970-luvulla) nosti englannin monilla alueilla ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi (A1-kieli).
Suurin osa kävi 50-60-luvulla kansakoulun, jossa ei opetettu englantia, viimeisellä luokalla saattoi olla ruotsia, jos oli opettaja, joka osasi kieltä. Silloin opettajan pätevyydeksi riitti esim. ylioppilas, merkonomi jne.
Ja vain harvat valitsi oppi-ja keskikoulun, koska se oli kallis ja harvoilla oli siihen varaa, oli lukukausimaksut, kirjat maksulliset, ruoka ja asunto. Ja monessa suvun ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat vasta 70-80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mummin iästä. Kyllä 75-vuotiaat osaa hyvin englantia, mutta 95-vuotiailla kielitaito voi olla heikompaa. Silloin kielitaidon puute ei ole suurin riski, vaan korkea ikä.
Ei voi yleistää tuolla tavalla. Ihan kaiken ikäisissä on niitä, jotka osaavat englantia lähes natiivitasolla ja niitä, jotka osaavat juuri ja juuri esitellä itsensä. Ja kaikkea siltä väliltä. Ei tietty ikä ole mikään todiste kielitaidosta tai sen puutteesta. 95v voi olla asunut 40 vuotta Jenkeissä ja osata englantia natiivitasolla siinä missä 75v voi olla käynyt vain peruskoulun ja siellä päässyt nippa nappa läpi englannista.
Minäkin meni oppikouluun ( keskikouluun ) pääsykokeiden kautta, ei Lahti