Ne jotka ovat sitä mieltä, että tekoäly on turha ja "osaan etsiä tietoa itsekin"
Eivät ole koskaan käyttäneet tekoälyä eivätkä ainakaan kysyneet siltä mitään monimutkaisempaa. Korkeintaan tiedustelleet Nakkilan lähikaupan aukioloaikoja tai Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua.
Kommentit (141)
Voiko tekoäly hakea mulle 2 kuutiota sekaklapeja, vai otanko peräkärryn hinaukseen ja meen kuitenkin itse? Maksan kyllä. Vaikka kryptovaluutalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt kahta eri tekoälyä mm. sukututkimukseen sekä matematiikkaan. Se/ne on kuin pieni lapsi joka haluaa auttaa; voit antaa sille yksinkertaisia tehtäviä, mutta vieressä on vahdittava koko ajan että ei käy vahinkoja.
Liian moni uskoo kaiken, mitä tekoäly väittää, se on se ongelma. Chatgpt esimerkiksi neuvoo kymmenkertaista annostusta särkylääkkeelle.
Mistä särkylääkkeestä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, kumman valitsisit tekemään leikkauksen: kirurgin, joka on opiskellut pelkän tekoälyn kanssa vai kirurgin, joka on opiskellut "hitaasti ja tyhmästi" kirjoista sekä käytännössä, kuinka leikkaus menee?
Veikkaan, että lähes kaikki mieluummin valitsevat ammattilaisen, joka on hakenut tietonsa "hitaasti".
Muutaman vuoden päästä ei tarvitse sitä kirurgiakaan kun sen leikkauksen tekee omatoimisesti ja itsenäisesti se tekoäly itse robottikäden avulla.
Niin. Ja sillä ei ole huonosti nukuttuja öitä, arviointivirheitä, kiirettä, väsymystä eikä huonoja päiviä eikä sen ajatukset seilaa avioerossa, kiinteistökaupassa eikä anopin muistisairaudessa.
Ihminen on todella häiriöherkkä ja epästabiili.
Anssi Kelaa lainaten:
"Maailma matkaa radallaan, päivä nousee uudestaan.
Ei mikään muutu milloinkaan, kaikki säilyy ennallaan.
Samat tuulet puhaltaa, samat sateet lankeaa
ja kaikki kaunis katoaa, kaikki kuolee aikanaan."
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Oman alani kyseessä ollessa, tekoäly tarjoaa netissä esiintyviä luuloja. Ei oikeaa faktaa. Tekoäly siis kerää kaiken infon. Myös sen väärät. Sitä voi käyttää moneen, mutta tieto kannattaa seuloa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, kumman valitsisit tekemään leikkauksen: kirurgin, joka on opiskellut pelkän tekoälyn kanssa vai kirurgin, joka on opiskellut "hitaasti ja tyhmästi" kirjoista sekä käytännössä, kuinka leikkaus menee?
Veikkaan, että lähes kaikki mieluummin valitsevat ammattilaisen, joka on hakenut tietonsa "hitaasti".
Muutaman vuoden päästä ei tarvitse sitä kirurgiakaan kun sen leikkauksen tekee omatoimisesti ja itsenäisesti se tekoäly itse robottikäden avulla.
Sinänsä kiva, että inhimilliset virheet jäävät.
Toisaalta en luottaisi esimerkiksi ns. "punaista nappia" tekoälyn käyttöön. Eikö eilen tyyliin ollut jotain hassun hauska kokeilu, miten ne ratkaisisivat Taiwan/kiina tai venäjä/ukraina yms jännitteet. Aika moni tekoäly oli sitä mieltä, että punainen nappi pohjaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tekoälyä paljonkin, mutta huolestuttaa nämä monimutkaisia asioita sen avulla itselleen selvittävät, se kun antaa todella virheellistä tietoa hyvin usein. Ärsyttää myös että hyvin yksinkertaisella googlauksella selvitettäviä asioita kysellään tekoälyltä, se kuluttaa älyttömästi luonnonvaroja.
ChatGPT on ollut ainakin itselle korvaava apu jos on ollut jotain kysyttävää ja mielenpäällä tai on tarvinnut hakea tietoa ja vastauksia kuten esimerkiksi kysymykseen kuinka monta kirjaa "Tarzanista on kirjoitettu" johon Google vastasi "Tarzan viittaa Disneyn vuonna 1999 tuottamaan animaatio elokuvaan jolle on tehty kaksi jatkoosaa ja animaatiosarja" ja tarjosi jopa useamman linkin käyttämiinsä lähteisiin.
Eli Googlen tekoäly ei osannut vastata kysymykseesi. Tarzan-kirjoja on 26 Burroughsin itsensä kirj
Heh, Edgar Rice Burroughs kirjoitti itse loppuun 24 Tarzan-kirjaa. Wikipedia:
"Created by Edgar Rice Burroughs, Tarzan first appeared in the novel Tarzan of the Apes (magazine publication 1912, book publication 1914), and subsequently in 23 sequels."
Sinun ongelmasi on Wikipedia suomenkielisten sivujen epätarkkuus (2 kirjaa kirjoitettiin valmiiksi E.R.B:n nimissä hänen kuoltuaan.
Tuon toisen henkilön ongelma on epämääräinen prompti.
MINÄ: Kuinka monta Tarzan kirjaa Edgar Rice Burroughs kirjoitti?
ChatGPT:
Edgar Rice Burroughs kirjoitti yhteensä 24 Tarzan-romaania vuosina 19121965 (viimeinen julkaistiin postuumisti).
Ensimmäinen oli Tarzan of the Apes (Apinain Tarzan, 1912) ja viimeinen Tarzan and the Castaways (Tarzan ja haaksirikkoutuneet, julkaistu 1965).
Haluatko, että laadin sinulle koko luettelon kaikista 24 Tarzan-kirjasta alkuperäisillä julkaisuajankohdilla?
Selvitän lähinnä asioita, joista ei löydy tietoa netistä. Tuskinpa tekoäly auttaisi asiassa. Kirjastoon joutuu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Tekoäly johtaa lopulta siihen, että mikään tieto ei ole varmaa, eikä sitä pystytä todentamaan. Katsoin juuri Mike Judgen idioluutio -elokuvan ja tuli väistämättä mieleen, että tekoäly jos mikä tulee tyhmentämään ihmisrotua ennennäkemättömällä tavalla. Nyt jo näkee töissä vastavalmistuneita, jotka eivät osaa etsiä ja hyödyntää tietoa itse, vaan kysyvät kaikkeen vastauksen robotilta.
Vierailija kirjoitti:
Monimutkaisia asioita ovat:
- Tietokoneet
- Koodaus
- Ajattelu
Se on nyt siinä. Älkääkä kuvitelko että oikeasti kykenette näin monimutkaisia asioita edes ajattelemaan ilman tekoälyä. Vain älykäs älyää käyttää tekoälyä, muut kuvittelee että ovat voineet oppia näitä itse.
Kaksi ensimmäistä on siis tuon viimeisen eli ajattelun tulosta.
Jos ihminen ulkoistaa ajattelun tekoälylle tuloksena on kyllä melkoinen Dystopia. Karmaisee ajatellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly johtaa lopulta siihen, että mikään tieto ei ole varmaa, eikä sitä pystytä todentamaan. Katsoin juuri Mike Judgen idioluutio -elokuvan ja tuli väistämättä mieleen, että tekoäly jos mikä tulee tyhmentämään ihmisrotua ennennäkemättömällä tavalla. Nyt jo näkee töissä vastavalmistuneita, jotka eivät osaa etsiä ja hyödyntää tietoa itse, vaan kysyvät kaikkeen vastauksen robotilta.
Hararihan on puhunut tuosta, että kun tekoäly hakkeroi ihmisen eli oppii ymmärtämään mikä triggeröi meitä ja tunteitamme, siinä vaiheessa se pystyy msnipuloimaan meitä mennen tullen. Vapaa tahto lakkaa olemasta siinä merkityksessä, kun sen nyt tunnemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta en luottaisi esimerkiksi ns. "punaista nappia" tekoälyn käyttöön. Eikö eilen tyyliin ollut jotain hassun hauska kokeilu, miten ne ratkaisisivat Taiwan/kiina tai venäjä/ukraina yms jännitteet. Aika moni tekoäly oli sitä mieltä, että punainen nappi pohjaan vaan.&
Sitten tulee ihminen väliin kommentoimaan tekoälylle, että yleensä ei ole tapana itse tuhota omaa joukkoja 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja sillä ei ole huonosti nukuttuja öitä, arviointivirheitä, kiirettä, väsymystä eikä huonoja päiviä eikä sen ajatukset seilaa avioerossa, kiinteistökaupassa eikä anopin muistisairaudessa.
Aika kaukana ollaan siitä, että kukaan muu kuin vakavasti itsetuhoinen ihminen päästäisi robotti-tekoäly-yhdistelmää lähellekään kehoaan veitsen kanssa. Lisäksi sellaisen ylläpitäminen olisi ihan tuhottoman kallista.
-eri
Tekoälyllä ei näytä olevan lähdekritiikkiä, kaikki netin väittämät ovat faktaa. Sitten sitä vielä käyttävät tumpulat, jotka eivät itsekään ymmärrä lähdekritiikistä yhtään mitään 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet?
M8nä ainakin kysyn ChatGPT:ltä ruokaohjeita ja leivontareseptejä, esimerkiksi makaronipöperön ja itsetehdyn leivän tekemiseen. Etenkin mitä raaka-aineita tulee, kuinka paljon pitää lisätä raaka-aineita ja kuinka kauan pitää valmistaa/paistaa/keittää/kypsentää.
Tällaista ymmärrän kaikista vähiten. Miksi ihmeessä ihmiset tarvitsevat nykyään tekoälyä asioihin, jotka selviävät ihan yksinkertaisella Google-haulla? Hyvien ruokaohjeiden löytämisessä ei ole ollut mitään vaikeaa tai aikaavievää edes vuonna 2010, saatikka sitten 2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta en luottaisi esimerkiksi ns. "punaista nappia" tekoälyn käyttöön. Eikö eilen tyyliin ollut jotain hassun hauska kokeilu, miten ne ratkaisisivat Taiwan/kiina tai venäjä/ukraina yms jännitteet. Aika moni tekoäly oli sitä mieltä, että punainen nappi pohjaan vaan.&
Inhimilliset virheet...Joo, ei kovin luottavainen olo, kun ihmiset on kertonu esim. näistä nykyautojen automaattotoiminnoista. Yksi esim. laittoi jarrut pohjaan, kun ajettiin auton ohi, johon oli kiinnitetty pyörä taakse. Sitten ovat vaihdelleet itsekseen kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun lukevat viivoja tiestä ja tulkitsevat niitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukana ollaan siitä, että kukaan muu kuin vakavasti itsetuhoinen ihminen päästäisi robotti-tekoäly-yhdistelmää lähellekään kehoaan veitsen kanssa. Lisäksi sellaisen ylläpitäminen olisi ihan tuhottoman kallista.
-eri
Tekoäly hallusinoi ja leikkaa väärän elimen. Kuka korvaa?
Käytän tekoälyä ideointiin. Se heittää sekunnissa kymmeniä vaihtoehtoja, joista valita. Parhaat ideat saan kuitenkin itse, mutta näitäkin jatkokehitän tekoälyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä "arviointivirheetön" ei osaa edes arvioida ydinaseiden käyttämistä huonoksi ajatukseksi, niin ehkä mä en halua sellaista viisautta leikkelemään ihmisiä itsekseen..