Mistä johtuu että ihmiset eivät tykkää jos puhun harrastamastani liikunnasta
Olen havainnut että innostuessani harrastamaan monipuolisesti liikuntaa muutama vuosi sitten (ja sen jatkuessa edelleen säännöllisesti), ihmiset eivät selkeästikään halua kuulla minun kertovan mitään harrastamastani liikunnasta.
Ihmeelliseksi tämän tekee se, että kaikista muista harrastuksistani tai tekemisistäni mainitseminen ei aiheuta ollenkaan samanlaista penseää suhtautumista.
Esim jos kerron niitä näitä jutustellessamme ja molemmin puolin(!) kuulumisiamme kertoessa niinkin tavallisen asian kuin että "siivosin eilen" ja mainitsen mitä tein/oliko pyykkiä paljon tms., tai että luin jonkun kirjan, niin nämä saa paljon paremman vastaanoton, kuin jos sitten kerron että " kävin uimassa kilometrin ja tänään salilla tekemässä uutta harjoitusohjelmaa".
Tämä saa nyt alanuolia varmasti, mutta itsellä on tullut mieleen, että kadehtivatko ihmiset oikeasti toisten liikunnallisuutta? Vai mikä tämä juttu on, että toisen liikuntaharrastus ei kiinnosta ja annetaan näkyvästi huomata, että siitä mainitseminen koetaan asiaksi josta ei saisi puhua. Jos ja KUN paljon vähäpätöisemmätkin harrastukset kuitenkin ns. kiinnostaa ja niistä on luvallista ja suotavaa puhua small talkina. Miksei liikunnasta?
Ja EI, en selosta liikunnasta koko aikaa, en painosta ketään liikkumaan, enkä kerro yksityiskohtia. Mutta ihan vaan maininta "kävin uimassa kilometrin" tuntuu olevan lause, joka ohitetaan tyystin eikä siitä haluta kuulla yhtään mitään enempää.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanoa vaan "kävin uimassa".
No mutta miksi juuri liikunnasta puhuttaessa pitäisi typistää lauseet?
Miksei muista tekemistään ja kertomistaan jutuista?
Ap
Joku voi kokea kertomasi kehuskeluna, koska mainitset matkan. Ei ole välttämättä kateutta.
Samalla logiikalla esim. reissustaan kertova työkaveri kehuskelee, miten kävi kalliissa lomakohteessa ja oli siellä vieläpä 3 viikkoa!! Mutta siitä tietysti pitäisi olla kiinnostunut kun se nyt vaan on ihan eri juttu.
Enpä muista ikinä kuulleeni että kukaan mainitsee matkan hintaa tuollaisessa yhteydessä. Ihan yhtä oudolta se kuulostaisi kuin uintimatkalla retostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa välillä se kuinka jotkut kuvittelee ihmisten olevan hyvässä kunnossa koska geenit tai muuta vastaavaa, ihminen syntyi hyväkuntoiseksi.
Ehkä geenit voi olla syy 0,01% ihmisistä joidenka ei tarvitse tehdä mitään, he voivat myös syödä, juoda mitä haluaa, ovat silti normaalipainoisia. Auta armias jos kerrot jollekin ihmiselle, kuinka pitää katsoa mitä syö (määrät), ei voi vetää viinaa tolkuttomia määriä viikossa ja pitää harrastaa myös säännöllisesti liikuntaa, että pysyy kunnossa.
Jokainen saa tehdä aivan mitä haluaa, ei se minua haittaa. Mutta olisi joskus kiva, että tunnustetaan sellainenkin tosiasia, että asioiden eteen pitää tehdä myös "töitä". Eikä se aina niin kivaa ole katsoa mitä syö ja lähteä sinne lenkille. Joten mitäpä jos lopetetaan se geeneistä jauhaminen, annetaan tunnustusta ihan rehdisti ja kannustetaan muitakin kohtia terveellisempä
Siis miten ihmiset kokevat liikunnan tylsänä? Minusta on aivan ihanaa lähteä lenkille tai pyörälenkille saamaan raitista ilmaa. Ja sen jälkeen on mukava juoda kupponen kahvia lämpimässä sisätilassa.
Se tarinointi liikunnasta on tylsää. Ei ketään kiinnosta että kävit 10 km pyörälenkillä. Sen sijaan jos kerrot, että eilen pyöräillessä huomasit, että puiden lehdet alkaa jo värittämään ruskan väreihin, ihmiset yleensä jotain kommentoivat. Ketään nyt ei vaan kiinnosta se pelkkä pyöräily tai ikkunanpesu.
Minä olen muuten yksi niistä, jotka eivät paljon liiku. Kyse ei ole liikunnan tylsyydestä, eikä laiskuudesta, kuten moni liikkuva tuntuu kuvittelevan, vaan suolistosairaudesta, joka hyvin tehokkaasti estää vessan luota poistumisen.
Niin paljon en halua lenkille, että menisin sinne (pakon edessä) vaipoissa ja tulisin kotiin kurat housussa. Lisäksi sairauteen liittyy vatsakipuja ja se yksi ruikuli ei riitä, vaan vessassa on laukottava usein kolmen tunnin ajan, kunnes vatsa ehkä hieman rauhottuu
Mutta en viitsi näitä vaivojani selittää, joten annan ihmisten pitää minua laiskana liikunnan vihaajana.
No sehän on mukava asia, että uit kilometrin. Hyvä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa välillä se kuinka jotkut kuvittelee ihmisten olevan hyvässä kunnossa koska geenit tai muuta vastaavaa, ihminen syntyi hyväkuntoiseksi.
Ehkä geenit voi olla syy 0,01% ihmisistä joidenka ei tarvitse tehdä mitään, he voivat myös syödä, juoda mitä haluaa, ovat silti normaalipainoisia. Auta armias jos kerrot jollekin ihmiselle, kuinka pitää katsoa mitä syö (määrät), ei voi vetää viinaa tolkuttomia määriä viikossa ja pitää harrastaa myös säännöllisesti liikuntaa, että pysyy kunnossa.
Jokainen saa tehdä aivan mitä haluaa, ei se minua haittaa. Mutta olisi joskus kiva, että tunnustetaan sellainenkin tosiasia, että asioiden eteen pitää tehdä myös "töitä". Eikä se aina niin kivaa ole katsoa mitä syö ja lähteä sinne lenkille. Joten mitäpä jos lopetetaan se geeneistä jauhaminen, annetaan tunnustusta ihan rehd
SINUN mielestä nuo ruskajutut on mielenkiintoisia, Monen mielestä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen mielenmaisema on ihmisellä, joka keksii syyksi vain ja ainoastaan kateuden? Aina kateus. Nytkin AP.n mielestä muut ovat kateellisia hänelle. Ai mistä? Siitäkö että olet niin ihana, upea ja erinomainen? Vai mitä ihmettä selität?
Ihmisiä ei vain kiinnosta toisten treenit. Ei se siivouskaan kiinnosta. Siinäkö ne sinun puheenaiheesi olivat? Kerrot mitä olet tehnyt. Jaarittelet siivoamisistasi ja lenkkeilyistäsi. Olet todella tylsä ihminen, ja jatkuva itsestä ja omista tekemisistä puhuminen on myös hyvin itsekeskeistä.
Itsekeskeisyyestä kertoo sitten sekin, että kuvittelet muiden olevan kateellisia.
Miten sinulle ei käynyt mielessäkään, että olet vain tylsä ja epäkiinnostava.
En tunne Ap:tä enkä keskustelijoita, mutta keskustelun Ap vaikuttaa paljon kiinnostavammalta kuin monet muut keskustelijat täällä. Uskals
Olipa varsin erikoinen näkemys ap:han kertoi, että muut hänen asia saa ihmiset kiinnostumaan, mutta ei hänen liikuntaharrastus ehkäpä siksi, ettei muut ole kiinnostuneita samoista harrastuksista ja jaksa mennä yksityiskohtiin sen enempää, kuin ei ole mitään yhtymäkohtaa.. miksi muiden pitäisi innokkaina kuunnella, jonkun tekemisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tehdä aivan mitä haluaa, ei se minua haittaa. Mutta olisi joskus kiva, että tunnustetaan sellainenkin tosiasia, että asioiden eteen pitää tehdä myös "töitä". Eikä se aina niin kivaa ole katsoa mitä syö ja lähteä sinne lenkille. Joten mitäpä jos lopetetaan se g
>SINUN mielestä nuo ruskajutut on mielenkiintoisia, Monen mielestä ei.
luulen, että aika moni tarttuu enemmin siihen syksyn tuloon kuin siihen, pyöräilikö joku 10 vai 100 kilsaa.
on olemassa asioita, jotka yhdistää.
Mä harrastan joka päivä liikuntaa ja kavereistani myös suurin osa harrastaa liikuntaa 2-7 kertaa viikossa.
Ei me koskaan puhuta liikunnasta, ei siinä ole juuri mitään kiinnostavaa keskusteltavaa ellei toinen ihminen harrasta tismalleen samaa juttua. En myöskään kerro kavereille mitä olen syönyt ruoaksi, jotenkin mun mielestä sama asia
Jos joku harrastaa samaa kuin minä, niin voidaan puhua tunti putkeen asiasta joka kerta kun nähdään
Ja on kyllä tosi tylsää jos joku kaveri alkaa selittää vartiksi jostain oman lajinsa erityisjutuista, joista en itse ymmärrä mitään
Olipa varsin erikoinen näkemys ap:han kertoi, että muut hänen asia saa ihmiset kiinnostumaan, mutta ei hänen liikuntaharrastus ehkäpä siksi, ettei muut ole kiinnostuneita samoista harrastuksista ja jaksa mennä yksityiskohtiin sen enempää, kuin ei ole mitään yhtymäkohtaa.. miksi muiden pitäisi innokkaina kuunnella, jonkun tekemisistä?
Itse kyllä vähän ihmettelen sitä, jos ihmiset tosiaan kiinnostuu siitä kun ap kertoo oliko hänellä paljon pyykkiä. Mielestäni omituisempaa kuin se jos joku ei kiinnostuu siitä että toinen on uinut kilometrin.
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva tietää mistä löytäisi pikkuisen vanhempana kavereita jotka liikkuu edes joskus eikä kaikki pyöri viinan, krapuloiden ympärillä.
Taitaa olla aika mahdotonta, nytkin olisi puhelinsoiton päässä vähintään kymmenen "juoppoa" jotka on parhaita kavereita ikinä kännipäissään. Yritäppä pytää tekemään jotain selvinpäin, käymään vaikka kävelyllä.
On välillä aika yksinäinen olo, en voi juoda enää viinaa, enkä halua katsoa ihmisiä juovuksissa selvinpäin.
Olet nyt kirjoittanut monta viestiä näistä tuttavistasi ja ryyppyremmeistä.
Ymmärrätkö, että me muut emme ole entisiä alkoholisteja, eikä tuttavapiiri ole ryyppyremmejä.
Se, ettei sinulla ole muita tuttuja, on ihan oma vikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanoa vaan "kävin uimassa".
No mutta miksi juuri liikunnasta puhuttaessa pitäisi typistää lauseet?
Miksei muista tekemistään ja kertomistaan jutuista?
Ap
Se matkan mainitseminen saa ehkä asian kuulostamaan leuhkimiselta, tulee sellainen pätemisen vaikutelma. Eihän muutenkaan sanota, että luin eilen hyvää kirjaa 358 sivua. Tai neuloin 1950 silmukkaa.
Tämä. Käyn itse punttiksella, ja joskus olen maininnut, että onpas nyt lihakset kipeinä kun laitoin eilen isommat painot kuin yleensä. Mutta en minä ikimaailmassa menisi sanomaan, että kylläpä tuntuu lihaksissa, kun tein eilen penkkipunnerrukset niin ja niin monella kilolla. Siinä on vissi ero. Ensimmäinen on kuulumisten kertomista ja tuo toinen henkseleiden paukuttelua. Samoin voi kertoa, että oli eilen uimassa, voi jopa kertoa uineensa tavallista pitemmän tai lyhyemmän matkan. Tai tavallista kovempaa tai rauhallisemmin. Mutta ei pidä mainita, paljonko matkaa noin täsmälleen ui, tai mikä oli aika, se on huonoa käytöstä. Ainoa poikkeus on tosiaan sellainen kaveri, jonka kanssa muutenkin keskustellaan puolin ja toisin treenimääristä.
Jos aloittaja ei vieläkään ymmärrä, niin tuo on vähän samaa kamaa kuin kehuskella tienaavansa 7000 euroa kuussa, tai kertoa, että pankkitilillä on 20 000 euroa. Ei ole normaalia käytöstä, ellet ole niin läheisissä väleissä, että tällaisista asioista jutellaan puolin ja toisin. Tai puolitutulle voi kertoa vaihtaneensa auton, mutta merkki ja malli on sopivaa kertoa vasta, jos toinen kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos minä alkaisin laveasti kertomaan lukemistani kirjoista tai kuinka pähkäilin villasukan kantapään kavennusten kanssa koko illan, kuinka paljon sinua rehellisesti kiinnostaisi?
Laveasti kertominen onkin eri asia. Lue aloitukseni uudestaan ja huomioi, että puhuin siitä että YKSI neljän sanan lause liikunnasta (kävin eilen uimassa kilometrin) on sellainen joka saa täystyrmäyksen kuulijassa. Ja sitä tässä juuri ihmettelenkin, että miksi.
Ap
Olet omituinen jankkaaja. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin esimies käy uimassa yhden kilometrin joka tiistai ja torstai. Ennen uintia hän käy kuntosalilla. Hän tekee myös kävelenkkejä, erityisesti sunnuntaisin. Varsinkin pururadalla. Arvaa, paljonko minua kiinnostaa kuunnella tätä?
Sä puhut myös asioita joista toinen osapuoli ei voi kuin miettiä, että voi luoja miten tylsää, ketä kiinnostaa, lopettaisi jo ton höpinän.
Tuollaset kilometrien määrittelyt on aina leveilyä. Kilometreistä vouhkaamista ei harrasta kukaan muu kuin se, joka haluaa kertoa muille "minäpäs teen enemmän kuin sinä, saamaton luuseri".
Jos kysyn mitäs puuhasit eilen, vastaus "kävin uimassa" on samaa tasoa kuin "siivosin ja kävin kaupassa".
Vastaus "uin kilometrin ja testailin uutta saliohjelmaa" vastaa "siivosin vessan ja keittiön ja ostin kaupasta ruokaa ja vessapaperia". Liikaa detaljeja, ei kiinnosta.
Mä en puhunut lenkeistä ja kuntosalista juuri mitään, ennen kuin sairastuin vakavasti. Voit kertoa mulle liikunnasta mutta vastineeksi saat kuulla miten surullinen olen kun olen menettänyt sen ja tuon tavan liikkua. Puolitutulle tai työkaverille en sanois mitään tosin.
Kun olin nuorempi, treenasin aktiivisesti useampaa instrumentia. Ensin pakosta, sitten huvikseen. Ei tullut mieleen puhua siitä muulle kuin soitonopettajalle. Tiesin, että moni tykkäisi olla hyvä musiikissa, eli puhe kuulostaisi itsekehulta. Lisäksi, mitä hittoa ketään kiinnostaisi esim että "treenaan edelleen Bachia" "vituttaa kun pitää opetella kaikki mahdolliset skaalat" "musateoria on viime aikoina ollut tosi helppoa" "sain kehut opettajalta". Mitä sanottavaa kellään& olisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan joka päivä liikuntaa ja kavereistani myös suurin osa harrastaa liikuntaa 2-7 kertaa viikossa.
Ei me koskaan puhuta liikunnasta, ei siinä ole juuri mitään kiinnostavaa keskusteltavaa ellei toinen ihminen harrasta tismalleen samaa juttua. En myöskään kerro kavereille mitä olen syönyt ruoaksi, jotenkin mun mielestä sama asia
Jos joku harrastaa samaa kuin minä, niin voidaan puhua tunti putkeen asiasta joka kerta kun nähdään
Ja on kyllä tosi tylsää jos joku kaveri alkaa selittää vartiksi jostain oman lajinsa erityisjutuista, joista en itse ymmärrä mitään
Jotkut golffarit kertoo montako lyöntiä milläkin reiällä ja millä mailalla lyötiin. Kun itse ei golffaa, nin ei voisi vähempää kiinnostaa.
Onpas kiinnostava ja hedelmällinen aloitus! Aika paljon on tullut erilaisia veikkauksia ja tulkintoja. Kuulematta keskustelun sävyä, kontekstia ja tarkkoja sanavalintoja on tosiaan haastava aprikoida, mahtaako "täystyrmäys" keskustelunavaukseen johtua puhujan oletetusta leuhkimisesta, asian epäkiinnostavuudesta, kuulijan oletetusta "kateudesta" vai onko avaus vaan niin kummallinen ettei kuulija keksi sanottavaa.
Aloittaja kertoo avausviestissä, että keskustelunavaus "saa paremman vastaanotton", jos aloittaja esim. kertoo, että hän on siivonnut ja kuinka paljon oli pyykkiä.
Voisitko ap kertoa, miten keskustelukumppanisi vastaavat pyykkikuulumisiin ja millainen keskustelu siitä urkenee? Tästä kontekstista voisi saada lisää tietoa keskustelukulttuuristanne ja siten voisi olla hedelmällisempää pohtia, miksi tuttusi eivät lämpene uima-avaukselle.
Mua ei kiinnosta kenenkään liikuntasuoritukset. Niinkuin mua ei kiinnosta kenenkään lemmikitkään eikä mitä ovat kokanneet ja syöneet jne. Ei mitä ovat siivonneet. Mua kiinnostaa liikunta lähinnä yleistasolla, jos voin oppia siitä jotain. Esimerkiksi, että pitkäkestomen sykkeen korkealla pitäminen on pitkässä juoksussa haitallista koska silloin stressihormoni on pitkään koholla. Lyhytkestoinen stressi on hyvästä, pitkäkestoinen on pahasta. Nämä on asioita mitä puhun muille, asioita joita olen oppinut, en puhu jonnin joutavia omasta elämästä mistä toiset ei saa mitään.
Minunkin esimies käy uimassa yhden kilometrin joka tiistai ja torstai. Ennen uintia hän käy kuntosalilla. Hän tekee myös kävelenkkejä, erityisesti sunnuntaisin. Varsinkin pururadalla. Arvaa, paljonko minua kiinnostaa kuunnella tätä?