Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että ihmiset eivät tykkää jos puhun harrastamastani liikunnasta

Vierailija
07.09.2025 |

Olen havainnut että innostuessani harrastamaan monipuolisesti liikuntaa muutama vuosi sitten (ja sen jatkuessa edelleen säännöllisesti), ihmiset eivät selkeästikään halua kuulla minun kertovan mitään harrastamastani liikunnasta.

Ihmeelliseksi tämän tekee se, että kaikista muista harrastuksistani tai tekemisistäni mainitseminen ei aiheuta ollenkaan samanlaista penseää suhtautumista.

Esim jos kerron niitä näitä jutustellessamme ja molemmin puolin(!) kuulumisiamme kertoessa niinkin tavallisen asian kuin että "siivosin eilen" ja mainitsen mitä tein/oliko pyykkiä paljon tms., tai että luin jonkun kirjan, niin nämä saa paljon paremman vastaanoton, kuin jos sitten kerron että " kävin uimassa kilometrin ja tänään salilla tekemässä uutta harjoitusohjelmaa".

Tämä saa nyt alanuolia varmasti, mutta itsellä on tullut mieleen, että kadehtivatko ihmiset oikeasti toisten liikunnallisuutta? Vai mikä tämä juttu on, että toisen liikuntaharrastus ei kiinnosta ja annetaan näkyvästi huomata, että siitä mainitseminen koetaan asiaksi josta ei saisi puhua. Jos ja KUN paljon vähäpätöisemmätkin harrastukset kuitenkin ns. kiinnostaa ja niistä on luvallista ja suotavaa puhua small talkina. Miksei liikunnasta?

Ja EI, en selosta liikunnasta koko aikaa, en painosta ketään liikkumaan, enkä kerro yksityiskohtia. Mutta ihan vaan maininta "kävin uimassa kilometrin" tuntuu olevan lause, joka ohitetaan tyystin eikä siitä haluta kuulla yhtään mitään enempää. 

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsekin urheilen ja liikun, ja olen myös kohtelias keskustelija, joten osaan ehkä vastata kysymykseesi. Jos vastaisin sinulle, että vau onpa hienoa, minkä ehkä nopeasti ajattelematta kohteliaana sanoisin, niin on vaara, että uimari alkaa sitten tosiaan tuputtamaan, neuvomaan tai luennoimaan siitä uimisesta. Olen uinut itsekin ja urheilen itsekin, ja en jaksa keskustella siitä tai olla kenenkään innostuneen neuvottavana. Tätä tapahtuu tuskallisen usein, ja siitä pääsee pois vaan joko myötäilemällä kupla otsassa ja esittämällä tyhmää (oo vau onpa hyvä neuvo pitääpä kokeilla) tai kertomalla omasta osaamisestaan, tietotaidostaan ja harrastuksistaan (mitä en todellakaan halua).

Eli saatan jäätyä kun joku sanoo että käy uimassa kilometrin. Pitäisi ehkä nopeasti tajuta sanoa jotain neutraalia, kuten että okei missä käyt. 

Tämä on muuten valitettavan yleistä, että kiinnostus avaa pandoran lippaan ja siinä sitä sitten ollaankin. Joillekin ihmisille tulee sellainen vika päähän liikkumisesta, että yhtäkkiä siitä omasta lajista tulee se maailman hienoin jota kaikkien pitäisi harrastaa. Ja yhtäkkiä liikkuja on joku hyvinvointialan asiantuntija joka neuvoo muita.

Sama koskee myös muotiruokavalioita. Itse olen aktiiviliikkuja, mutta koska treenit ovat yhtä normaali ja tylsä osa arkea kuin siivoaminen, niistä tulee oikeastaan puhuttua vain jonkun sellaisen kanssa joka harrastaa tismalleen samaa lajia, jos heidänkään kanssaan. Koska kyllähän kaikki siivoaa, mutta harva jaksaa jokaista imurointiaan raportoida tyyliin "imuroin eilen 60 neliötä" vartissa.

Vierailija
122/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä siivosin kaksi huonetta, keittiön, kylppärin ja saunan! Ja pesin vielä 14 kg pyykkiäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sanoa vaan "kävin uimassa". 

No mutta miksi juuri liikunnasta puhuttaessa pitäisi typistää lauseet?

Miksei muista tekemistään ja kertomistaan jutuista?

Ap

Joku voi kokea kertomasi kehuskeluna, koska mainitset matkan. Ei ole välttämättä kateutta. 

Vierailija
124/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi? Miksi ei saisi sanoa, että uin kilometrin? 

Itse ainakin ylpeästi sanon, jos olen uinut esim. 1,5 km. En siitä jauha koko ajan, mutta kyllä sen voi mainita.

Mitä noihin sanoisi, jos ei itse harrasta liikuntaa muuten kuin satunnaisesti jumppaamalla ja tekemällä lyhyitä kävelylenkkejä ilman mitään matkojen mittauksia? Uintiin voisin kommentoida, etten ole uinut vuosiin eli sen jälkeen kun aloin saada tulehduksia uinnin jälkeen. Enkä muutenkaan "harrasta" liikuntaa, vaikka pyrin liikkumaan jaksamiseni mukaan.

Vierailija
125/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joku voi kokea kertomasi kehuskeluna, koska mainitset matkan. Ei ole välttämättä kateutta. 

Samalla logiikalla esim. reissustaan kertova työkaveri kehuskelee, miten kävi kalliissa lomakohteessa ja oli siellä vieläpä 3 viikkoa!! Mutta siitä tietysti pitäisi olla kiinnostunut kun se nyt vaan on ihan eri juttu. 

Vierailija
126/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse treenannut salilla yli 20 vuotta enkä ikinä ota puheeksi ellei joku kysy. "Kävin uimassa kilometrin" mitä tuohon edes voi vastata?

Vierailija
127/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä siivosin kaksi huonetta, keittiön, kylppärin ja saunan! Ja pesin vielä 14 kg pyykkiäkin.

Hienoa, että hoidat huushollia! Yllättävän monista siihen ole, nimittäin. 

Vierailija
128/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai uit kilometrin.... ookoo vauuuuuuu!!!!! *hyppii tasajalkaa ja taputtaa* High five! 

Ai kävit eilen uudessa ravintolassa?? Wauuuu! Osaat syödä! Halutako mitalin? *hyppii tasajalkaa ja taputtaa*

Veikkaan, että se uudessa ravintolassa käyminen herättää enemmän keskustelua kuin kilsan uinti. Sori vaan, mutta toiseen vastaisin aha ja toisesta kysyisin, oliko hyvää ruokaa? Minkä hintaista? Oliko mitään erikoisuuksia? Millainen ilmapiiri

Minulle taas esim. liikuntasuoritus on paljon mielenkiintoisempi ja herättäisi kysymyksiä. Näin meitä on erilaisia.  

Niin on.. mutta lienee todennäköisempää, että satunnaista kuuntelijaa kiinnostaa enempi se ravintola kuin jonkun henk.koht liikuntasuoritus. 

Vierailija
129/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään kuntosalituloksia ei kannata mainostaa. Joskus kerroin näistä innoissani, mutta ei liikuntaa harrastamattomat halua niitä kuulla.

Vierailija
130/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minäpä löysin tv:n takaa yhden ison kuolleen kärpäsen ja yöllä tapoin paperitoukan.

Vierailija
131/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse treenannut salilla yli 20 vuotta enkä ikinä ota puheeksi ellei joku kysy. "Kävin uimassa kilometrin" mitä tuohon edes voi vastata?

Niin, jos asian ilmeisee eri tavoin.. kävin eilen taas uimassa ja rikoin oman ennätykseni, jaksoin uida kilsan. Johon nyt saattaisikin jo kommentoida, vautsi hienoa, jatka samaan tahtiin.. tuskin mulla enempää jutun tynkää riittäisi

Vierailija
132/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen mielenmaisema on ihmisellä, joka keksii syyksi vain ja ainoastaan kateuden? Aina kateus. Nytkin AP.n mielestä muut ovat kateellisia hänelle. Ai mistä? Siitäkö että olet niin ihana, upea ja erinomainen? Vai mitä ihmettä selität? 

Ihmisiä ei vain kiinnosta toisten treenit. Ei se siivouskaan kiinnosta. Siinäkö ne sinun puheenaiheesi olivat? Kerrot mitä olet tehnyt. Jaarittelet siivoamisistasi ja lenkkeilyistäsi. Olet todella tylsä ihminen, ja jatkuva itsestä ja omista tekemisistä puhuminen on myös hyvin itsekeskeistä.

Itsekeskeisyyestä kertoo sitten sekin, että kuvittelet muiden olevan kateellisia. 

Miten sinulle ei käynyt mielessäkään, että olet vain tylsä ja epäkiinnostava.

Vierailija
133/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään kuntosalituloksia ei kannata mainostaa. Joskus kerroin näistä innoissani, mutta ei liikuntaa harrastamattomat halua niitä kuulla.

Se, ettei joku keskustelu liikkumisestaan ja innostu siitä jaarittelemaan, ei tarkoita, etteikö liikuntaa harrastaisi. 

Vierailija
134/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen sujuvasti, mutta en osaa kommentoida. 

Vierailija
135/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Samalla logiikalla esim. reissustaan kertova työkaveri kehuskelee, miten kävi kalliissa lomakohteessa ja oli siellä vieläpä 3 viikkoa!! Mutta siitä tietysti pitäisi olla kiinnostunut kun se nyt vaan on ihan eri juttu. 

No, ainakin meillä, kun joku on käynnyt reissussa, hän mainitsee paikan ja jotain, mikä yllätti ei oo kyllä kertonut matkan hinnasta ellei joku ole kysynyt. 

Vierailija
136/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen mielenmaisema on ihmisellä, joka keksii syyksi vain ja ainoastaan kateuden? Aina kateus. Nytkin AP.n mielestä muut ovat kateellisia hänelle. Ai mistä? Siitäkö että olet niin ihana, upea ja erinomainen? Vai mitä ihmettä selität? 

Ihmisiä ei vain kiinnosta toisten treenit. Ei se siivouskaan kiinnosta. Siinäkö ne sinun puheenaiheesi olivat? Kerrot mitä olet tehnyt. Jaarittelet siivoamisistasi ja lenkkeilyistäsi. Olet todella tylsä ihminen, ja jatkuva itsestä ja omista tekemisistä puhuminen on myös hyvin itsekeskeistä.

Itsekeskeisyyestä kertoo sitten sekin, että kuvittelet muiden olevan kateellisia. 

No, ehkä joku muukin kuin aloittaja kokee aiheen hyväksi puheenaiheeksi. Heidän pitäisi vain löytää toisensa.

Vierailija
137/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta lentomatkailu on ympäristöstä piittaamattomuutta, joten itse ihan tietoisesti haluan jättää välistä ihmisten etelänlomakuulumiset. Sen sijaan jos joku on esim. polkenut pyörällä pitkiä matkoja lomalla, olen erittäin kiinnostunut. 

Vierailija
138/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat tietenkin uskotella, että he on kateellisia, mutta ehkä ne ei vaan osaa osallistua keskusteluun samalla tavalla kuin "siivosinpa eilen ja tein aamupalaksi puuroa".

Oon kans liikunnallinen ja välillä aivan täpinöissään, mutta osaan näistä hehkua vaan kavereille jotka kans harrastaa.

Toisten kanssa voi puhua sut vaikka mielenterveydestä, kymppiuutisista tai siitä siivoamisesta.

Kun ei ne muut ole yhtä innoissaan kuin sinä, niillä on omat juttunsa.

Miksi sulle siis oltais kateellisia? Asenteesta paistaa ehkä vähän itsekehu ja paremmuus läpi.

Ei se itsekehua ole, tulkitsit väärin. 

Lähinnä ehkä sitä, että kun itselleni liikunta on nykyään todella iso osa elämää, josta olen myös valtavan innoissani, niin jos en saa puhua siitä (edes mainita) niin minun kuulumisistani ja elämästäni jää todella iso ja merkittävä 

osa kertomatta. Ja silloin keskustelu muuttuu todella yksipuoliseksi, tyyliin minä en voisi kertoa toisille kuin juurikin siivouspäivästä, katsomastani tv-sarjasta tms joka ei merkitse itselleni mitään eikä kerro minusta mitään.

Siinä kun toiset saa selittää ummet ja lammet omasta elämänsä keskipisteestä (lemmikit, kodinsisustus tms) joita itse kyllä kuuntelen kohteliaasti, vaikkeivät minua henkkoht kiinnostakaan.

Ap

Miten kertomalla käyneesi eilen uimassa kilometrin koet kertovasi ihmisille jotain oleellista ja merkittävää itsestäsi? Varsinkin, jos puhutaan tutuistasi, jotka jo tietävät sinun olevan liikunnallinen ja harrastavan uimista. En nyt tajua yhtään. 

Vierailija
139/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon fiiliksen. Aikoinaan en halunnut yhtään kuunnella toisten liikunnoista koska yksinkertaisesti vihasin liikuntaa. Siivouksesta tai pyykinpesusta kuunteleminen oli sentään neutraalia mutta liikuntajuttujen kuuntelu oli verrattavissa siihen että joku olisi kertonut vessakäynneistään, niin vastenmielisiä mielikuvia liikunnan ajattelu herätti minussa. 

Mut niinpä vain kun koululiikunnan muistot ja muut huonot kokemukset alkoi hälvetä, minustakin tuli himoliikkuja. Nyt huomaan monessakin tutussa sen saman vastenmielisyyden ja vältän heille puhumasta vessajuttujani eli kertomasta liikunnastani.

Suurin osa ihmisistä suhtautuu kuitenkin neutraalisti joten heille voi asiasta mainita ja pieni osa on niitä, joita oikeasti kiinnostaa ja heidän kanssa tuleekin jauhettua mave-tekniikoista ja tavoitteista sun muusta tunteja.

Vierailija
140/175 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne Ap:tä enkä keskustelijoita, mutta keskustelun Ap vaikuttaa paljon kiinnostavammalta kuin monet muut keskustelijat täällä. Uskalsi nostaa tabun esiin ilman ylimielisyyttä, uskaltaa puolustaa omia näkemyksiään, eikä suostu ryhmäpaineen alla pyytelemään anteeksi.

Tsemppiä, Ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän