Mistä johtuu että ihmiset eivät tykkää jos puhun harrastamastani liikunnasta
Olen havainnut että innostuessani harrastamaan monipuolisesti liikuntaa muutama vuosi sitten (ja sen jatkuessa edelleen säännöllisesti), ihmiset eivät selkeästikään halua kuulla minun kertovan mitään harrastamastani liikunnasta.
Ihmeelliseksi tämän tekee se, että kaikista muista harrastuksistani tai tekemisistäni mainitseminen ei aiheuta ollenkaan samanlaista penseää suhtautumista.
Esim jos kerron niitä näitä jutustellessamme ja molemmin puolin(!) kuulumisiamme kertoessa niinkin tavallisen asian kuin että "siivosin eilen" ja mainitsen mitä tein/oliko pyykkiä paljon tms., tai että luin jonkun kirjan, niin nämä saa paljon paremman vastaanoton, kuin jos sitten kerron että " kävin uimassa kilometrin ja tänään salilla tekemässä uutta harjoitusohjelmaa".
Tämä saa nyt alanuolia varmasti, mutta itsellä on tullut mieleen, että kadehtivatko ihmiset oikeasti toisten liikunnallisuutta? Vai mikä tämä juttu on, että toisen liikuntaharrastus ei kiinnosta ja annetaan näkyvästi huomata, että siitä mainitseminen koetaan asiaksi josta ei saisi puhua. Jos ja KUN paljon vähäpätöisemmätkin harrastukset kuitenkin ns. kiinnostaa ja niistä on luvallista ja suotavaa puhua small talkina. Miksei liikunnasta?
Ja EI, en selosta liikunnasta koko aikaa, en painosta ketään liikkumaan, enkä kerro yksityiskohtia. Mutta ihan vaan maininta "kävin uimassa kilometrin" tuntuu olevan lause, joka ohitetaan tyystin eikä siitä haluta kuulla yhtään mitään enempää.
Kommentit (175)
Kukaan ei jaksa kauaa kuunnella näitä minä- minä- minä- juttuja. Ja hemmetti niitä on nykyään paljo!
Kerrot liikunnasta pullukalle joka on haukkaamassa pullasta palan. 😅😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanoa vaan "kävin uimassa".
No mutta miksi juuri liikunnasta puhuttaessa pitäisi typistää lauseet?
Miksei muista tekemistään ja kertomistaan jutuista?
Ap
Se matkan mainitseminen saa ehkä asian kuulostamaan leuhkimiselta, tulee sellainen pätemisen vaikutelma. Eihän muutenkaan sanota, että luin eilen hyvää kirjaa 358 sivua. Tai neuloin 1950 silmukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yleensä puhutaan kyllä asioista, joista molemmat ovat kiinnostuneita ja osallistuvat keskusteluun mikse se kuuntelija olisi vain minä-tyyppi eikä se joka puhuu?
No yleensä kyllä puhutaan myös aiheista jotka on toiselle tärkeitä vaikka itseä ei kiinnostaisi. Ei varmaan kovin montaa läheistä ole jos saa puhua vaan asioista mitkä molempia kiinnostaa :D
Tjaa.. no, en kyllä kauheasti ole osallistunut keskusteluihin, joissa lähinnä vain yksi selittää ummet lammet itsestään tai kiinnostuksestaan se ei kyllä löhinnä edes kuulosta keskustleulta, vaan yhden pälätykseltä muiden kuunnellessa.
Ap onnistui kyllä sohaisemaan tabuaiheeseen!
Täällä sohvaperunat ovat ottaneet nokkiinsa siitä, että Ap sanoi uivansa kilometrin :DD
Kertoo siitä, että he tuntevat alemmuutta. Ja siitä, jos joku on aktiivinen ja omasta terveydestään huolehtiva, hänet kyllä painetaan alas.
Ap, hommaa ystäviä esim. sieltä uimahallita tai salilta ja unohda ne sohvaperunat. Paljon parempi juttu mielenterveydellesi pidemmällä aikavälillä.
On olemassa kahta ihmistyyppiä, joita en jaksa. Sellainen joka puhuu itsestään ja sellainen, joka utelee sinusta kaiken.
"Söin eilen kurkkua ja porkkanaa".
"Pesin eilen kirjo- ja valkopyykkiä".
"Kirjotin eilen neljä sähköpostiviestiä."
"Uin eilen kilometrin".
Kaikki samalla lailla erittäin outoja keskustelunavauksia. Yhtä aikaa täysin arkisia ja tavallisia toimia, mutta keskustelunavauksena omituisen spesifejä. Luultavasti keskustelukumppani hämmentyy eikä ymmärrä millaista reagointia sanoja toivoo tai odottaa. En yhtään ihmettele, jos seurauksena on pieni hiljaisuus ja puheenaiheen vaihto.
Luultavasti keskustelukumppani ei tajua, että kilometrin uiminen on sinulle saavutus ja odotat kehua, innostusta, tsemppiä tms. En minä ainakaan tajuaisi, vaan olisin hämmentynyt, mitä tarkoitat ja haluat kuulla. Jos haluat jutella uimisesta, kannattaa ehkä aloittaa keskustelu eri tavoin.
Mua ärsyttää myös se omakehu kuinka väkisin yritetään saada toiselta jotain reaktiota. Tiedän yhden tällaisen mutta ei tyrkytä liikuntaharrastuksiaan mutta se kuinka sanoo jatkuvasti olevansa hyväkroppainen ja kysyy onko joku hänen ruumiinosansa hyvä. Tulee narsistinen ja pinnallinen vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan kilpajuoksua veteraanisarjoissa ja en todellakaan ala kertoilemaan työpaikalla mitä olen tehnyt tai miten treenaan,toki vastaan jos joku kysyy mutta ei ole koskaan kukaan kysynyt.
Ei kukaan jaksa kuunnella jos ei ole kiinnostunut toisen harrastuksesta. Haluaisitko kuulla jonkun pitsinnypläyksestä jatkuvasti?
Siis mitä enempää mä voisin haluta kuulla kilometrin uimisesta? Se kilometri on jo turhaa tietoa, ei ketään kiinnosta uitko 800m, 1000m vai 1200m. Moni varmaan käy uimassa ilman että edes laskee matkaa.
Jos kaveri sanoisi tuohon, että "Ai jaa, kerro lisää!" niin mitä ihmettä ees kertoisit, mikä vois ketään kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap onnistui kyllä sohaisemaan tabuaiheeseen!
Täällä sohvaperunat ovat ottaneet nokkiinsa siitä, että Ap sanoi uivansa kilometrin :DD
Kertoo siitä, että he tuntevat alemmuutta. Ja siitä, jos joku on aktiivinen ja omasta terveydestään huolehtiva, hänet kyllä painetaan alas.
Ap, hommaa ystäviä esim. sieltä uimahallita tai salilta ja unohda ne sohvaperunat. Paljon parempi juttu mielenterveydellesi pidemmällä aikavälillä.
Vaikka harrastan liikuntaa, en katso esim koripalloa.. koripallosta keskustelu olisi lähinnä sitä, että kuuntelisin vain.
Uit kilometrin? Kuule, joku voi tehdä 10 kilometrin juoksulenkin, eikä pidä sitä mitenkään kummoisena. Miksi se sinun yhden kilometrin uinti mitenkään hätkähdyttäisi...
Vierailija kirjoitti:
"Söin eilen kurkkua ja porkkanaa".
"Pesin eilen kirjo- ja valkopyykkiä".
"Kirjotin eilen neljä sähköpostiviestiä."
"Uin eilen kilometrin".
Kaikki samalla lailla erittäin outoja keskustelunavauksia. Yhtä aikaa täysin arkisia ja tavallisia toimia, mutta keskustelunavauksena omituisen spesifejä. Luultavasti keskustelukumppani hämmentyy eikä ymmärrä millaista reagointia sanoja toivoo tai odottaa. En yhtään ihmettele, jos seurauksena on pieni hiljaisuus ja puheenaiheen vaihto.
Luultavasti keskustelukumppani ei tajua, että kilometrin uiminen on sinulle saavutus ja odotat kehua, innostusta, tsemppiä tms. En minä ainakaan tajuaisi, vaan olisin hämmentynyt, mitä tarkoitat ja haluat kuulla. Jos haluat jutella uimisesta, kannattaa ehkä aloittaa keskustelu eri tavoin.
Aika väkisin keksitty lista, tuohon voisi lisätä:
"katsoin eilen uutta sarjaa"
"puhuin eilen X:n kanssa"
"vaihdoin mullat kukkaan"
En näe traumaattisena.
Voit kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta miksi ihmeessä niiden muiden pitäisi olla kiinnostuneita sinun liikkumisestasi? Mitä mielenkiintoista siinä on jos uit kilometrin? Niin minäkin uin, mutta minlä takia siitä kenellekään mainitsisin?
No Ap:han sanoi, että liikkuminen on iso osa hänen elämäänsä. Itse kokisin vähän loukkaavana, jos läheinen ystäväni ei olisi kiinnostunut minulle tärkeistä asioista. Silloin kyllä miettii, onko toinen sittenkään niin läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sanoa vaan "kävin uimassa".
No mutta miksi juuri liikunnasta puhuttaessa pitäisi typistää lauseet?
Miksei muista tekemistään ja kertomistaan jutuista?
Ap
Se matkan mainitseminen saa ehkä asian kuulostamaan leuhkimiselta, tulee sellainen pätemisen vaikutelma. Eihän muutenkaan sanota, että luin eilen hyvää kirjaa 358 sivua. Tai neuloin 1950 silmukkaa.
Tämä. Liikuntahullut ovat kilpailunhaluisia ja se tulosten mittaaminen on niin verissä, ettei enää hahmoteta, ettei kukaan muu puhu tuolla tavalla. Samoin vaikka ne, jotka nostivat x kiloa penkistä ja haluavat heti kertoa kaikille. Ihan kiva, mutta ei minulla ole hajuakaan, oliko se paljon vai vähän.
'Kävin kakalla. Tuli iso kakka".
Vierailija kirjoitti:
Uit kilometrin? Kuule, joku voi tehdä 10 kilometrin juoksulenkin, eikä pidä sitä mitenkään kummoisena. Miksi se sinun yhden kilometrin uinti mitenkään hätkähdyttäisi...
Mistä me tiedämme hänen kuntotason? :D Jos hän on vaikka äskettäin alkanut liikkumaan ja tuo 1km on hänelle iso juttu ja haluaa hehkuttaa sitä?
Mistään ei saisi mainita, kun löytyy joku, joka kuitenkin tekee nopeammin, paremmin tai enemmän? :;D
Mikä kaikki on kehumista? saako kertoa esim että sai ylennyksen vai etkö tykkää?