Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pelkät harhaluulot/vainoharhat syy diagnosoida skitsofrenia?

Vierailija
07.09.2025 |

Epäilen diagnoosiani koska aistiharhoja ei ole koskaan ollut (edes lääkärin mielestä). Olen vielä nuori, 20v.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on tosi paljon vilja-allergiaa.  Keliakia tuhoaa myös nukan suolesta. Aiheuttaa suolistosyöpiä. Eli jokin yhteys tällä on. Suomessa on paljon erilaisia suolistosyöpiä myös.

Vierailija
42/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli millä perusteella diagnoosi on asetettu?

Sanoin, että mun tietokoneelle on hakkeroitu. Ja mua seurataan. Menin kauppaan ja masentuneena tuijotin pakasteallasta. Heti viereen tuli ihmisiä ja kysyivät, että löytyykö sieltä pakastealtaasta kalaa?

Tämä oli mielestäni vainoamista. Tosin myös itkuinen psykoottisuus. Mutta kyllä mua oikeastikin seurattiin. 

Tuohan voi olla tilapäinen stressireaktiokin.

Itsekin olet tietoinen mikä on totta ja mitä kuvittelit.

Totta. Olin yksin ja tapahtui paljon kaikkea huonoa. Oikein testasin itseäni, kuinka paljon kestän yksinäisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on tosi paljon vilja-allergiaa.  Keliakia tuhoaa myös nukan suolesta. Aiheuttaa suolistosyöpiä. Eli jokin yhteys tällä on. Suomessa on paljon erilaisia suolistosyöpiä myös.

Jos suvussa on suolistosyöpiä, autismia ja masennusta. On todennäköistä että on keliakiaa.

Vierailija
44/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo b12 vitamiini  puutos aiheuttaa? Meillä mun äidillä ja äidin veljellä on diagnosoitu. Äiti käy piikillä. Mulla diagnosoitu yli 10v sitten skitsoaffektiivinen häiriö. Lisåksi on kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko mulla väärä diagnoosi tuo skitsoaffektiivinen häiriö?

Esim. tasapainohäiriöitä, psykoottisuuttta, vapinaa, tahattomia liikkeitä,  ongelmia virtsaamisessa, rakko ei tyhjene kunnolla tai pidätyskyvyttömyyttä. Näköhäiriöt voittaa pikemmin somaattiseen sairauteen kuin skitsofreniaan.B 12 puutoksen oireet paranee B12- vitamiinilla. 

Vierailija
45/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin itse teini-ikäinen, ja meitä oli siis minä ja tämä sairastunut sisko, ja vanhempamme. Sisko alkoi ensinnäkin eristäytyä kaikesta, mutta sitä emme heti huomanneet kun hän oli muutenkin sellainen hiljaisempi ja introvertti. Hän oli myös selvästi masentunut ja vetäytynyt normaalielämästä jotenkin. Lukio oli loppunut eikä päässyt heti haluamaansa kouluun niin ajateltiin että oli siitä masentunut. Alkoi sitten myös kinata itsestäänselvistä asioista ja kyseenalaistaa kaikkea, jankuttaminen ja muu vastaava lisääntyi. Sitten oli sitä outoa käytöstä esim.. hihittelykohtauksia ilman mitään syytä. Hänellä myös muuttui vuorokausirytmi, alkoi valvomaan öisin ja jossain vaiheessa siihen tuli mukaan ääneen puhuminen. Hän siis puhui "jollekin", esim öisin ja se oli aika karseaa. Siinä vaiheessa kun alkoi se ääneenpuhuminen, hän sanoi itsekin että on huono olo. 

Tässä tapauksessa kun hän oli siis luonteeltaan sellainen introvertti ja hiljainen, niin nämä seikat jäivät sen alle ettei heti huomattu että onkin jostain muusta kyse. Kunnes sitten tuli noita ääneenpuhumisia ynnä muita. Muistaakseni isäni soitti johonkin päivystykseen ja siitä se vyyhti alkoi purkautua.

Vierailija
46/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo b12 vitamiini  puutos aiheuttaa? Meillä mun äidillä ja äidin veljellä on diagnosoitu. Äiti käy piikillä. Mulla diagnosoitu yli 10v sitten skitsoaffektiivinen häiriö. Lisåksi on kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko mulla väärä diagnoosi tuo skitsoaffektiivinen häiriö?

Esim. tasapainohäiriöitä, psykoottisuuttta, vapinaa, tahattomia liikkeitä,  ongelmia virtsaamisessa, rakko ei tyhjene kunnolla tai pidätyskyvyttömyyttä. Näköhäiriöt voittaa pikemmin somaattiseen sairauteen kuin skitsofreniaan.B 12 puutoksen oireet paranee B12- vitamiinilla. 

Näköhäiiriöt viittaa

Vierailija
47/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin silloin itse teini-ikäinen, ja meitä oli siis minä ja tämä sairastunut sisko, ja vanhempamme. Sisko alkoi ensinnäkin eristäytyä kaikesta, mutta sitä emme heti huomanneet kun hän oli muutenkin sellainen hiljaisempi ja introvertti. Hän oli myös selvästi masentunut ja vetäytynyt normaalielämästä jotenkin. Lukio oli loppunut eikä päässyt heti haluamaansa kouluun niin ajateltiin että oli siitä masentunut. Alkoi sitten myös kinata itsestäänselvistä asioista ja kyseenalaistaa kaikkea, jankuttaminen ja muu vastaava lisääntyi. Sitten oli sitä outoa käytöstä esim.. hihittelykohtauksia ilman mitään syytä. Hänellä myös muuttui vuorokausirytmi, alkoi valvomaan öisin ja jossain vaiheessa siihen tuli mukaan ääneen puhuminen. Hän siis puhui "jollekin", esim öisin ja se oli aika karseaa. Siinä vaiheessa kun alkoi se ääneenpuhuminen, hän sanoi itsekin että on huono olo. 

Tässä tapauksessa kun hän oli siis luonteeltaan sellainen in

Kiitos, kun kerroit. Mielenkiintoista. Mitä siskollesi muuten kuuluu nykyään? Miten hän voi?

Vierailija
48/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa psykriatrisesta lääke"tieteestä" on kyseenalaista, osa ihan potaskaa. Jotkut kokee saavansa lääkkeistä jotain. Jotkut ei. Haittavaikutuksia on. Ihan pikkujuttujen takia ei kannata mennä lääkäriin, varsinkaan psykiatrille.

Skitsofrenia tuhoaa kyllä hoitamattomana ihan kaikkien elämän. 

Eihän sitä varsinaisesti hoideta. Ei siihen ole parannusta. Sinulle määrätään psyykelääkkeitä joilla on suurelta osin tuntemattomia vaikutuksia aivoissa. Joskus ne helpottaa skitsofreniapotilaiden oireita ja joskus ei.

Kyllä sitä hoidetaan. Sitä ei valitettavasti osata hoitaa kovin hyvin. Siksi se hoito varhaisessa vaiheessa olisi niin tärkeää, kun sillä voidaan ehkäistä sairauden kehittymistä pahemmaksi. Sitten kun ollaan siinä pisteessä, että ne jumalat ym. puhuu päässä 24/7, niin sille on vaikea enää millään hoidolla tehdä mitään. 

Vierailija
49/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin, että mun tietokoneelle on hakkeroitu. Ja mua seurataan. Menin kauppaan ja masentuneena tuijotin pakasteallasta. Heti viereen tuli ihmisiä ja kysyivät, että löytyykö sieltä pakastealtaasta kalaa?

Tämä oli mielestäni vainoamista. Tosin myös itkuinen psykoottisuus. Mutta kyllä mua oikeastikin seurattiin. 

No tuo nyt on selkeää psykoottisuutta. Ei sua ole oikeasti kukaan vainonnut. 

Kyllähän hakkerointi on monen kokemus, voi pyytää tietotekniikka-asiantuntijalta neuvoja. Myös stalkkiporukkaa on, tai muuten vaan juoruisia ihmisiä paikkakunnista riippuen, mutta jokaiselle tulee tällöinkin varmasti virhearvioita. 

Vierailija
50/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole näköhäiriöitä eikä kuulohäiriöitä. Vai millaisia kuulohäiriöt on? Mulle ei ainakaan ääänet puhu pään sisällä. 

Vierailija
51/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut, että tulevaisuudessa suolistosta löydetään monen mt-sairauden syy. Ravinto. 

Keliakiakin on siitä vaikea, että pitää olla täysin ilman viljaa monta kuukautta. Yksikin leipäpala pilaa parantumisen. Ja siitä auheutuneiden mt-ongelmien korjautuminen vie pitkään. Mt-ongelmaisena ei ole sisukkuutta pysytellä tiukasti jossain tietyssä dietissä.

Vierailija
52/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan voi olla tilapäinen stressireaktiokin.

Itsekin olet tietoinen mikä on totta ja mitä kuvittelit.

No eihän hän tunnu siitä olevan tietoinen, jos yhä kuvittelee, että häntä oikeasti vainottiin ja seurattiin. 

Vierailija
53/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hakkerointi on monen kokemus, voi pyytää tietotekniikka-asiantuntijalta neuvoja. Myös stalkkiporukkaa on, tai muuten vaan juoruisia ihmisiä paikkakunnista riippuen, mutta jokaiselle tulee tällöinkin varmasti virhearvioita. 

Nii. Olin kyllä masentunut ja psykoottinen. Ja kuvitelmia. En edes muista. Kun kukaan ei ole kirjannut ylös.

Vierailija
54/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei diagnosoitu skitsofreniaa vaikka mulla on harhaluuloja/vainoharhaisia ajatuksia. Se on varmasti lääkäristä kiinni antaako sellaisen diagnoosin vai ei. Sain diagnoosiksi harhaluuloisuushäiriön.

Vierailija
55/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aistiharhat ole mikään välttämättömyys diagnoosille. On paljon muitakin oireita. 

Mulla esimerkiksi paljon harhaluuloja. Ne paheni vaan ajan mittaan ennen kuin sain lääkkeet. 

Nyt hyvä

Vierailija
56/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vainoharha,että viranomaiset salakuuntelee puhelintani ja että kaikki tietävät kuka olen!Vastenmielinen tunne,jos harhani todellisia minulla ei ole skitsofreniaa,tällä tavoin vain reagoin kiusaamiseen!

Vierailija
57/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hakkerointi on monen kokemus, voi pyytää tietotekniikka-asiantuntijalta neuvoja. Myös stalkkiporukkaa on, tai muuten vaan juoruisia ihmisiä paikkakunnista riippuen, mutta jokaiselle tulee tällöinkin varmasti virhearvioita.&nbsp

Ja sitten hullu psykiatri pyysi syömään ulos. Se oli viimeinen niitti paeta mt-hoitoa. Lopetin hoidon, lääkkeet olinkin jo lopettanut jonkin aikaa sitten. Kuvittelin olevani valaistunut. Ja että valoisa aurani suojelee minua kaikelta pahalta. Niin on myös suojellut. Eli en tiedä, olinko oikeassa. Vai onko ihan normaalia, että tälläisessä valaistuksen tilassa ostan kolme arpaa peräkkäin ja saan voitot kaikista? Ja kuvittelen tuntevani  kädelläni voittoarvan energian. Tai löydän rahaa maasta? Tai istun bussissa ja viereeni tulee istumaan mies. Joka yhtäkkiä osoittaa sormella taivasta ja sanoo, että sai tiedon. Kaivaa lompakostaan 50 € ja sanoaa, että nyt on rahaa mennä ulos. Kun olen ollut jollakin tavalla psykoosissa ja harhaillutkin ympäriinsä, sitten kuitenkin olen saanut apua. Istunut metroseman päätepysäkillä, koska olen ajanut väärään paikkaan ja se oli viimeinen metro. Ja en tiedä minne mennä. Itkenyt. Ja siihen tulee irlantilainen mies, ja kysyy, haluanko tulla teelle hänen luo? Koska ei ole turvallista olla päättärillä yöllä. Ja olemme viettäneet mukavia hetkiä juoden teetä hänen keittiönsä lattialla ja vertailemme Suomen ja Irlannin historian yhtäläisyyksiä.

Ja monen monta muuta tapausta. Psykiatria kieltää enkelit ja yliluonnollisuuden. Mutta juurikin mielen pettäessä on näitä kokemuksia, nimenoaan suojelevia. Toisaalta olo on raskas ja vaikea. Intuitio ohjaa kävelmään tiettyyn suuntaan, menemään tiettyyn kahvilaan nyt esim.

Vierailija
58/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se ratkaiseva ero skitsofrenian ja harhaluuloisuushäiriön välillä? Joo, tiedän että harhaluuloisuudessa ne harhaluulot voisivat periaatteessa olla mahdollisia, mutta ne ovat äärimmäisen epätodennäköisiä eikä mieleltään terve tulisi vakavissaan edes ajatelleeksi sellaisia. Jos henkilöllä siis on vainoharhaisuutta mutta ei aistiharhoja, millä perusteella lääkäri tekee kuitenkin skitsofreniadiagnoosin? Lähisuvussani on olemattomia salaliittoja ja vehkeilyjä jatkuvasti kuvitteleva ihminen - ja ne kuvitelmat ovat aikamoisia rakennelmia - mutta silti dg on harhaluuloisuushäiriö.

Vierailija
59/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta skitsofrenia puhkeaa usein tuossa iässä. Deluusiot kuuluvat skitsofreniaan. Kuuntele lääkäriäsi äläkä välttele hoitoa. Skitsofrenian kanssakin voi elää, kunhan löytyy sopiva lääkitys. Kaikkea hyvää sinulle. Psyk.sh.

Hän on aika nuori joten psyykkiset oireet ovat ihan normaaleja. Teineillekin voi tulla niitä. Täytyisi ymmärtää millainen ihminen on kyseessä ja mikä on hänen tilanteensa kokonaisuudessaan.

Vierailija
60/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen sain skitsofrenia diagnoosin edellä mainittujen oireiden perusteella,muuten olen normaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi