Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pelkät harhaluulot/vainoharhat syy diagnosoida skitsofrenia?

Vierailija
07.09.2025 |

Epäilen diagnoosiani koska aistiharhoja ei ole koskaan ollut (edes lääkärin mielestä). Olen vielä nuori, 20v.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniassa kuvitelmat teettävät usein ulospäinnäkyvää outoa käytöstä. Monenlaisia ne oireet. Ei tietenkään jokaisella samoja.

Sairastumista edeltävää ajanjaksoa kutsutaa prodromaalivaiheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä minä voin kokeneen lääkärin diagnoosille? Mielummin olisin terve.

Niinhän me kaikki haluaisimme olla terveitä. Olen itse epileptikko. Psyk.sh.

Vierailija
24/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00373

Tiedän. Lääkäri harkitsi myös tuota mutta päätyi skitsofreniaan.

Vierailija
25/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurorasta määrättiin Exefor, joka kyllä nitisti harhaluuloisuuden. Samalla se tuhosi seksuaalisuuden ja mielikuvituksen.

Näin 15 vuotta. 

Diagnoosi on skitsoaffektiivinen. 

Älkää ihmiset koskeko Efexoriin. Brintellix on parempi, tehoaa oireisiin, eikä nitistä seksuaalisuutta.

Vierailija
26/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, aloittaja, millaisia oireita sulla sitten on ja kerro myös hieman sitä, miten diagnoosi kuvailee sinua.

Vierailija
27/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta skitsofrenia puhkeaa usein tuossa iässä. Deluusiot kuuluvat skitsofreniaan. Kuuntele lääkäriäsi äläkä välttele hoitoa. Skitsofrenian kanssakin voi elää, kunhan löytyy sopiva lääkitys. Kaikkea hyvää sinulle. Psyk.sh.

Tiedän mutta eikö pitäisi myös olla aistiharhoja?

Ei. Riittää, että realiteettitestaus ei onnistu. Deluusiot ovat paljon yleisempiä kuin aistiharhat, jotka ovat melko harvinaisia. Psyk.sh.

Eikös äänien kuuleminen ole skitsofrenian perusoire?

Varmaan sellainen mielikuva tulee lähinnä siitä, kuinka skitsofrenia esitetään viihteessä ja fiktiossa. 

Mun läheinen sairasti monta, monta vuotta ennen kuin alkoi kuulla niitä ääniä. Silloin ollaan jo pitkällä, harvalla ne ensioireena on. 

Vierailija
28/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuuloharhat ja äänien kuulemiset, ynä muut ilmenevät useinkin pitemmälle edenneessä sairaudessa. Senpä vuoksi onkin parempi mitä aiemmin diagnoosi on saatu, ennustekin on silloin parempi. Epäiletkö lääkärin ammattitaitoa?

Sisareni tapauksessa (josta ylempänä kirjoitin) tajusimme perheen kanssa myöhemmin että olimme sivuuttaneet selkeitä oireita. Meille sanottiin (kun pääsimme perheinfoon), että sairauden oireet voivat kehittyä vuosien saatossa ja lisää oirekirjoa tulee mikäli hoito ei ala ajoissa. Sisareni tapauksessa hän oli lopulta jo vaaraksi itselleen ja muille, joten tahdonvastaiseen hoitoon vieminen oli ainut vaihtoehto. Tilanne eskaloitui lopulta aika äkkiä. Muistan vieläkin sen päivän kuin eilisen, kun hänet vietiin. Sairaudentunnottomuus on ihan tyypillistä potilaalle ja kaiken kieltäminen. Puhun näistä nyt skitsofreenikon omaisena, en ole lääkäri enkä hoitaja.

Vierailija
29/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa psykriatrisesta lääke"tieteestä" on kyseenalaista, osa ihan potaskaa. Jotkut kokee saavansa lääkkeistä jotain. Jotkut ei. Haittavaikutuksia on. Ihan pikkujuttujen takia ei kannata mennä lääkäriin, varsinkaan psykiatrille.

Vierailija
30/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, mutta skitsofrenia puhkeaa usein tuossa iässä. Deluusiot kuuluvat skitsofreniaan. Kuuntele lääkäriäsi äläkä välttele hoitoa. Skitsofrenian kanssakin voi elää, kunhan löytyy sopiva lääkitys. Kaikkea hyvää sinulle. Psyk.sh.

Tiedän mutta eikö pitäisi myös olla aistiharhoja?

Ei. Riittää, että realiteettitestaus ei onnistu. Deluusiot ovat paljon yleisempiä kuin aistiharhat, jotka ovat melko harvinaisia. Psyk.sh.

Eikös äänien kuuleminen ole skitsofrenian perusoire?

On yleinen. Psyk.sh.

Niin. Minulla ei ole ääniä.

Hyvä merkki. Psyk.sh.

Vierailija
31/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli millä perusteella diagnoosi on asetettu?

Sanoin, että mun tietokoneelle on hakkeroitu. Ja mua seurataan. Menin kauppaan ja masentuneena tuijotin pakasteallasta. Heti viereen tuli ihmisiä ja kysyivät, että löytyykö sieltä pakastealtaasta kalaa?

Tämä oli mielestäni vainoamista. Tosin myös itkuinen psykoottisuus. Mutta kyllä mua oikeastikin seurattiin. 

No tuo nyt on selkeää psykoottisuutta. Ei sua ole oikeasti kukaan vainonnut. 

Vierailija
32/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönkö turhaan lääkkeitä kun ei ole aistiharhoja?

Vierailija
33/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli millä perusteella diagnoosi on asetettu?

Sanoin, että mun tietokoneelle on hakkeroitu. Ja mua seurataan. Menin kauppaan ja masentuneena tuijotin pakasteallasta. Heti viereen tuli ihmisiä ja kysyivät, että löytyykö sieltä pakastealtaasta kalaa?

Tämä oli mielestäni vainoamista. Tosin myös itkuinen psykoottisuus. Mutta kyllä mua oikeastikin seurattiin. 

Tuohan voi olla tilapäinen stressireaktiokin.

Itsekin olet tietoinen mikä on totta ja mitä kuvittelit.

Vierailija
34/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kerrot siskostasi, voiko kysyä, minkälaisia juttuja tarkallleen tunnistit jälkikäteen esioireiksi? 

Vierailija
35/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa psykriatrisesta lääke"tieteestä" on kyseenalaista, osa ihan potaskaa. Jotkut kokee saavansa lääkkeistä jotain. Jotkut ei. Haittavaikutuksia on. Ihan pikkujuttujen takia ei kannata mennä lääkäriin, varsinkaan psykiatrille.

Skitsofrenia tuhoaa kyllä hoitamattomana ihan kaikkien elämän. 

Vierailija
36/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on diagnostiset kriteerit?  Esim. B 12- vitamiinin puutos, kilpirauhasen vajaatoiminta, autismi voidaan väärin diagnosoida.

Kiinnostavaa. Onko kukaan koskaan ikinä tutkinut, voiko ihmisen silmät jollakin tavalla aiheuttaa mielenhäiriöitä? Verkkokalvolle päätyvä valon määrä. Minulla on leikattu silmät, ja silmistä paljastui löysät värikalvot. Hyvin harvinaista sekin, samoin diagnosoimaton masennus. Olen hyvin nuori ihminen, jolta on leikattu silmät.

Jokin vitamiini taustalla?

Vierailija
37/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on diagnostiset kriteerit?  Esim. B 12- vitamiinin puutos, kilpirauhasen vajaatoiminta, autismi voidaan väärin diagnosoida.

Jatkan : B12- muutokseen voi liittyä neurologiset oireet, joita skitsofrenia saa ei ole.

Vierailija
38/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo b12 vitamiini  puutos aiheuttaa? Meillä mun äidillä ja äidin veljellä on diagnosoitu. Äiti käy piikillä. Mulla diagnosoitu yli 10v sitten skitsoaffektiivinen häiriö. Lisåksi on kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko mulla väärä diagnoosi tuo skitsoaffektiivinen häiriö?

Vierailija
39/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia tuhoaa kyllä hoitamattomana ihan kaikkien elämän. 

Eihän sitä varsinaisesti hoideta. Ei siihen ole parannusta. Sinulle määrätään psyykelääkkeitä joilla on suurelta osin tuntemattomia vaikutuksia aivoissa. Joskus ne helpottaa skitsofreniapotilaiden oireita ja joskus ei.

Vierailija
40/118 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan : B12- muutokseen voi liittyä neurologiset oireet, joita skitsofrenia saa ei ole.

Keliakia aiheutta B!2-vitamiinin imeytymishäiriön.  Sen olen tutkinut. Keliakia ei näy testeissä läheskään aina. Ja B12-vitamiiniin puutos aiheuttaa masennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän