Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

84-v leikkauksessa ollut pahoinpideltiin syyttä sairaalassa. "Henkilökunta ei voi mennä väliin" linkki

Vierailija
06.09.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/409e253e-09c9-4074-82dc-b0b5a830cdb6

"Pahoinpidelty näki omat Suomessa tulevan ulos. Hän oli ollut leikkauksessa. Syyllinen tuijotti muutaman minuutin ja sitten kävi lyömään ja muuten pahoinpitelemään"

Uskomatonta, että henkilökunnalla ei ole velvollisuutta mennä väliin. Menevät kuitenkin väliin, kun kollegaa pahoinpidellään, miksi ei silloin, kun heikkokuntoista potilasta. 

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi. Ei voi mennä väliin?!? Sairasta. Kyllä ehdottomasti esim useampi hoitaja ottaa pahoinpitelijästä kiinni tuollasessa tilanteessa, tai sitten vartijat palkataan erikseen jos tiedetään ennalta vaarallisuus. Onpa vastuutonta toimintaa.

Hoitajat eivät ole vartijoita, ei ole heidän hommaansa taltuttaa väkivaltaista potilasta. Jos vartijaa ei ole saatavilla eikä potilas rauhoitu puhumalla, niin sitten soitetaan poliisille. 

Vierailija
42/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työharjoittelussa psykiatrisessa sairaalassa oli siellä hälyttimet. Kun yksi potilas alkoi viskomaan tuoleja pamahti hälytys ja muilta osastoilta tuli ainakin viisi mieshoitajaa oman osaston mieshoitajien lisäksi. Ja sitten ne vei sen eristyshuoneeseen niin ettei jalat maahan osuneet. Naishoitaja vei sitten lääkkeen, joka oli lihakseen pistettävä rauhoittava. Me opiskelijat mentiin silloin kahvihuoneeseen ja ovi lukkoon (tämä oli turvallisuusohjeistus). 

Näitä sattui omalla viiden viikon harkkajaksolla pari kertaa. Muuten osasto oli melko rauhallinen, koska hoitajat seurasivat potilaita ja puuttui heti jos alkoi näyttää että tulee aggressio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä liikennevälineet? Olen luottanut, että bussikuski tulee apuun, jos joku käy kimppuun tai konnari junassa. Onko luuloni väärä. 

Konnareina on keskimäärin hyväkuntoisia miehiä, sairaanhoitajana hentoja naisia.

Vierailija
44/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sairaalan toimintaperiaate nykyisin on?

Toinen potilas saa pahoinpidellä leikkauspotilaan.

Synnyttäjiä avustavat isät ja taksikuskit parkkihalleissa ja sisääntuloauloissa.

- Sen leikkauspotilaan joutuu tuollaisessa tilanteessa leikkaamaan uudestaan. Mutta ehkä se on halvempi toimenpide kuin väkivaltaisen potilaan estäminen.

Vierailija
45/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän voi muuttaa lakien avulla, onhan sinne kirjattu mm. velvollisuus auttaa liikenneonnettomuudessa eli ei sen nyt ihan siten tarvitse mennä, että ollaan vaan omista asioistaan vastuussa.

Ei varmasti se laki liikenneonnettomuudessakaan käske palavaan autoon menemään. Auttaa pitää, jos se on mahdollista tehdä vaarantamatta omaa turvallisuutta.

Liikenneonnettomuudessa velvollisuus auttaa on täytetty kun on hälyttänyt apua paikalle. Ainoastaan terveydenhuollon henkilökunnalla on velvollisuus auttaa enemmän mutta todennäköisesti suurin osa alalla työskentelevistä ajaa ohitse. Omaa  terveyttä ei toki pidä mennä vaarantamaan. Joku voi toki pelastua jos saadaan vaikka hengitystiet avattua tai muuta mutta vammapotilaan poistaminen autosta ei aina ole niin yksinkertaista.

Vierailija
46/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka työntekijä haluaa  vapaaehtoisesti mennä hakattavaksi jos työpaikalla kaksi ihmistä tappelee. Ei kai sellaista voi vaatia keneltäkään työntekjältä vaan riitojen selvittely ja tappelut kuuluvat poliisin tai vartijan hoidettavaksi. Ei sairaanhoitajalla tai opettajalla ole voimankäyttöoikeutta eli periaatteessa he eivät edes saa koskea toiseen ilman lupaa. 

Tuossa ei tapellut vapaaehtoisesti 2 tasavahvaa, vaan seko hyökkäsi heikon leikkauspotilaan kimppuun ilman syytä. 

Hoitajilla pitäisi olla velvollisuus suojata heikompaa potilasta. Vaikka se heikompi olisi dementikkona käynyt itse ensin häiritsemään. 

Kun mun äiti oli ortopedisella osastolla sairaalassa, viereisen pedin ystävällinen  dementikko tutki mun äidin tavarat moneen kertaan päivässä luullen niitä omikseen. Hän soitti mun äidin puhelimella yöllä, onneksi minulle, nii

Mitä jos se hoitaja on heikompi kuin tuo riehunut potilas? Ei kaikki aggreasiiviset dementikot, mielenterveyspotilaat tai esimerkiksi kehitysvammaiset ole fyysisesti hauraita.

Vierailija
47/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä liikennevälineet? Olen luottanut, että bussikuski tulee apuun, jos joku käy kimppuun tai konnari junassa. Onko luuloni väärä. 

Konnareina on keskimäärin hyväkuntoisia miehiä, sairaanhoitajana hentoja naisia.

Mutta kenellä on velvollisuus mennä apuun, riippumatta omasta vahvuudesta. Pitäisi olla kaikilla: hoitajilla, bussikuskeilla, konnareilla jne omalla työpaikallaan.  

Vierailija
48/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussikuskit ovat itse usein pahoinpitelyjen kohteena mutta tuskin heistä kukaan on saanut koulutusta väkivaltatilantesiin. En usko että heillä on velvollisuutta tai edes keinoja puuttua väkivaltatilanteisiin. Pitää vain soittaa poliisi paikalle jos tappelu alkaa. Kanssamatkustajat tuskin tulevat väliin vaan he pakenevat paikalta.

Vierailija
49/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on pakko puuttua fyysisesti. Hoitaja ei voi katsoa pahoinpitelyä vierestä ja vartijan tulossa ottaa minuutteja. 

Olen itse ollut monessa kiinnipitotilanteessa vartijoita odotellessa. Se ei ole mukavaa, mutta joskus on pakko toimia niin.

Jos tulee alalle, on hyvä ymmärtää että väkivalta on osa sitä työtä eikä sitä pääse karkuun. Valitettavasti.

Vierailija
50/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi ei vastannut puhelimeen? Ja sairaalan palkkaamalla vartijalla oli parempaa tekemistä

Vierailija
51/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä menisi väliin. Eihän siviilissäkään uskalla mennä tappelijoiden väliin. Varsinkin naisena! 

Voi soittaa vartijat tai poliisin, mutta omaa terveyttään ja työkykyään ei tarvitse kenenkään vaarantaa. Edes työpaikallaan!

Ihan työturvallisuusasia! Ja entä kun hullut tappelijat alkaisivatkin syyttää hoitajaa väkivallasta!

Vierailija
52/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kenellä on velvollisuus mennä apuun, riippumatta omasta vahvuudesta. Pitäisi olla kaikilla: hoitajilla, bussikuskeilla, konnareilla jne omalla työpaikallaan.  

MIksi pitäisi ollla velvollisuus toimia? Jos ei ole vartijan tai poliisin koulutusta tai välineitä niin miksi pitäisi mennä väliin ja tulla hakatuksi. Miksi velvollisuus ei ole muilla paikalla olevilla ihmisillä. 

Vierailija
53/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi pitäisi ollla velvollisuus toimia? Jos ei ole vartijan tai poliisin koulutusta tai välineitä niin miksi pitäisi mennä väliin ja tulla hakatuksi. Miksi velvollisuus ei ole muilla paikalla olevilla ihmisillä. 

Älä jankuta. Hoitajalla on vastuu potilaan terveydestä. Jos joku takoo sitä nyrkeillä niin se lyöjä vedetään siitä pois. Näin se on aina ollut ja näin on edelleen. T. 25 vuoden kokemus.

Vierailija
54/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa, kun sairaalassa joutuu pelkäämään. 

Ratkaisu olisi antaa vaaralliseksi tunnetuille kunnon määrä rauhoittavaa lääkettä. Pistettynä, että varmasti tehoaa. Tämä, jollei ole varaa laittaa eristyksiin. 

Minä olin leikkauksessa ja samassa huoneessa oli potilaana mies ,joka meni ihan sekaisin. Meinasi kiivetä minun sänkyyni yöllä, ja olen siis nainen, henkilökunta laittoi vain verhon eteen. En uskaltanut nukkua. 

Vierailija
55/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on vastuussa omista tekemisistään. Ei sairaalan henkilökunta tai edes vartija voi mennä väliin vaan aina odotetaan poliisia paikalle. Vartija suojaa henkilökuntaa eikä potilaita niin kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan. 

Jokainen on vastuussa omista tekemisistään? Onko myös se väkivallantekijä, joka käy toisen potilaan kimppuun? Sen päivän haluaisin nähdä. 

Vierailija
56/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vaaratilanne hoitajille. Työnantajan on turvattava jokaisen henkilön turvallisuus työpaikallaan. Ei kuulu hoitajille tapella asiakkaiden kanssa. Sitä varten on vartijat.

Työturvallisuus on työnantajan asia!

Vierailija
57/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa nyt niille reppanoille hoitajille vaikka sitten oikeus käyttää pippurisuihketta ja koulutus siihen. Tuo on naurettavaa selittelyä, hävettäisi olla tuollainen lapanen.

Ei pippurisuihke aina ole ratkaisu tai edes etälamautin. Joku aika sitten poliisi joutui ampumaan riehujan Helsingissä Kinaporinkadulla kun muut rauhoituskeinot eivät riittäneet ja työterveys edellä mentiin eli ei saa päästää hyökkääjää puukon tai muun kanssa lähikontaktiin.

Vierailija
58/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitti valehdella. Itse hoitajana  tiedän, ettei hoitajan tarvitse esittää mitään sankaria, eikä vaarantaa omaa terveyttään!

Vierailija
59/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka työntekijä haluaa  vapaaehtoisesti mennä hakattavaksi jos työpaikalla kaksi ihmistä tappelee. Ei kai sellaista voi vaatia keneltäkään työntekjältä vaan riitojen selvittely ja tappelut kuuluvat poliisin tai vartijan hoidettavaksi. Ei sairaanhoitajalla tai opettajalla ole voimankäyttöoikeutta eli periaatteessa he eivät edes saa koskea toiseen ilman lupaa. 

Minusta on outoa, että vaaditaan turvallisuuspalvelujen tarjoamista sellaisilta ammattiryhmiltä, joiden toimenkuvaan ja koulutukseen sellainen ei kuulu.

Jos tuo mies olisi pahoinpidelty vaikka kaupassa, teatterissa tai sosiaalitoimistossa, niin kukaan ei ihmettelisi että miksi henkilökunta vain soitti vartijalle, miksi eivät itse menneet väliin. Mutta heti kun tapahtumapaikkana on sairaala, keksitään että kyllähän nyt hoitajien pitää potilasta puolustaa... Ei pidä. Vartijalle soitto riittää.

Vierailija
60/101 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi laittaa ne vaaralliset ja levottomat potilaat eri huoneisiin kuin muut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän