Miksi suomalaisen naisen on vaikeaa ottaa mieheltä vastaan hemmottelua ja sellaista "prinsessakohtelua"?
Sitten vähätellään niitä naisia jotka haluavat että mies esim. maksaa treffit, tuo kukkia, avaa ovet ym.
Kommentit (91)
Kulttuurinen juttu. Prinsessakohteluun eli ulkoisiin muotoihin liittyy myös se, että mies kantaa vastuuta eri tilanteissa. On siis jo ajoissa kartalla siitä, missä mennään. Ja minne pitäisi mennä. Silloin naiselle tulee turvallinen olo, että homma on hallinnassa ja hän voi rauhassa keskittyä hoitamaan oman tonttinsa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. He eivät ole koskaan olleet isin prinsessoja ehkä?
Mä olin, siksi en ole koskaan valinnut miestä, joka ei kohtelisi kuin prinsessaa/kuningatarta. En vain kiinnostu sellaisista.
Onko mies naitettanut sinut serkullesi? Tai myynyt vähän kauemmas, jotta poliittiset suhteet kys. maahan säilyisivät? Oletan, että sinulta ei ole viety päätä, vaikket miehellesi poikaa ole synnyttänyt.
Prinsessa/kuningatarkohtelu on ällöä. Tykkään enemmän tulla kohdelluksi ihmisenä, tärkeänä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miesmäisiä naisia.
Mun täytyy näin keski-ikäisenä hippitätinä anoa, että suomalainen kulttuuri ei millään tavalla kannusta perinteiseen naisellisuuteen. Täällä pitää olla työhevonen, koruton, vaatimaton ja tehokas. Sisu, sauna ja Luther, perkele.
Mun kasvaessa oli vallalla spedekulttuuri, naisellisia asioita naurettiin ja halveksittiin ihan systemaattisesti. Kun vaatimattomuus kaunistaa, rumat ne vaatteilla koreilee ja vaikeneminen on kultaa. Täällä laitetaan onni kätköön ja kynttilä vakan alle ja sen jälkeen ihmetellään kun on ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nainen jollain jalustalla?
Ei, mutta tokihan haluan, että Jumalattarellani on kaikki mahdollisiman hyvin.
Nainen on ansainnut kaiken hemmottelun. Naista on pidettävä kuin kukkaa kämmenellä.
Herrasmies
Minusta se, että mies ei avaa naiselle ovea on vaan törkeetä. Ja se ettei hän tarjoudu kantamaan naisen laukkua, tavaroita tms. Varmaan, koska isäni suvussa niin kuuluu tehdä. Itä-Suomalaisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesmäisiä naisia.
Mun täytyy näin keski-ikäisenä hippitätinä anoa, että suomalainen kulttuuri ei millään tavalla kannusta perinteiseen naisellisuuteen. Täällä pitää olla työhevonen, koruton, vaatimaton ja tehokas. Sisu, sauna ja Luther, perkele.
Mun kasvaessa oli vallalla spedekulttuuri, naisellisia asioita naurettiin ja halveksittiin ihan systemaattisesti. Kun vaatimattomuus kaunistaa, rumat ne vaatteilla koreilee ja vaikeneminen on kultaa. Täällä laitetaan onni kätköön ja kynttilä vakan alle ja sen jälkeen ihmetellään kun on ankeaa.
En tiedä spedekulttuurista, mutta ovathan naiset edelleenkin välillä todella huvittavia.
Sitä vain ei saa enää sanoa ääneen.
Mä olen sen verran suomalainen, työläissuvusta tuleva nainen, että en ymmärrä mikisi kukaan haluaisi olla prinsessa. Prinsessan tehtävä on toimia valtioliittojen takuuna, synnyttää perillisiä ja edustaa seremoniallisesti. Hän ei ole itsessään mitään, vaan ainoastaan väline ja symboli. Prinsessaa ei kohdella "silkkihansikkain" hänen itsensä vuoksi. Miksi ihmeessä nykyaikainen nainen haluaisi olla prinsessa, tai tulla kohdelluksi prinsessana?
Minä olen ihminen, subjektiivinen toimija ja yhteiskunnan jäsen. Toteutan elämässäni omia toiveitani ja tavoitteitani. Puolisoltani odotan huomiointia ja kunnioitusta, ja annan niitä myös itse. Huomionosoitukset puolisolle tulevat puhtaasti siksi, että haluaa ilahduttaa läheistä. Ei minkään kaavan mukaan, ja puolisot ovat suhteessa samanarvoisia. Molempien tulee huomioida toista yhtä lailla.
Prinsessa ei voi olla tasa-arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesmäisiä naisia.
En tiedä spedekulttuurista, mutta ovathan naiset edelleenkin välillä todella huvittavia.
Sitä vain ei saa enää sanoa ääneen.
Olet siis nuori? Teillä on nykyään vähän terveempiä malleja, ja toisaalta myös todella paljon sairaampia. Hyvä parisuhde (mikä kai useilla on vielä tavoitteena) perustuu aina toisen kunnioitukseen, ja se on ihan mahdotonta, jos pitää toista naurettavana.
Vierailija kirjoitti:
Muut halutkoot mitä haluavat, mutta henk.koht tuntuu tyhmältä, että mun pitäis saada jotain prinsessakohtelua, kun en oikein ymmärrä sellaista oikeiden prinsessojen tms. kohdallakaan.
En minäkään ymmärrä... ja eihän me olla edes 😅prinsessoja🤭Minusta tuntuu siltä jos pikku äkäpusseja on kasvatettu ja hoivattu kuin prinsessaa niin ei hänen jalat kanna aikuisenakaan.
Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa itselleni kuin että mies maksaa treffit, mies tulee minun luokseni lähestyy selkeästi. Suhteessa mies kuskaa, nostaa syliin ja kantaa, tuo herkkuja, hellii. En koe erityisenä prinsessakohteluna edes sinänsä ja nautin siitä roolista, että itse kehun miestä, palvelen tietyiltä osin (seksi, kotityöt, huomio). Nautin siitä roolituksesta. Miehen pitää myös olla selkeästi minua vahvempi ja isompi.
En pohdi oikeastaan ikinä niitä miehiä jotka eivät maksa tai pidä tuosta roolista, he eivät yksinkertaisesti ole minulle sopivia miehiä. Eli pitäisin jokseenkin vähä-älyisenä niitä naisia jotka pilkkaavat miestä joka ei periaatteesta maksa tmv. Mitä väliä, aina löytyy toisenlaisiakin.
Olen hyvin itsenäinen enkä tee miehellä lähtökohtaisesti mitään. Mutta jos sellainen tulee jakamaan arkea niin lisäarvon pitää olla huomattava. Minulla on jo hyvät, todella läheiset ystävyydet ja löyhä harrastuskaveri/tuttavapiiri ja paljon omia juttuja niin en tarvitse miestä neutraaliksi ystäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Oven avaaminen on normaalia käytöstä, ei mitään prinsessa kohtelua. Opetan ainakin omani avaamaan oven kaikille naisille. Perusjuttu.
Kukat ja muu hömpötys on usein pelkkä ele. Jos tulee sydämestä eri juttu. Miesten tarjoamat asiat, drinkit ja syöminen usein miesten mielestä velvoittavat naisen johonkin. Tyttärelleni opetan, että maksaa omansa niin ei kukaan voi vaatia sen jälkeen mitään.
Samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen on kasvatettu itsenäiseksi ja omillaan toimeentulevaksi. Kun ei odota ulkopuolisilta mitään ylimääräistä, ei tule pettymään. Tuollainen prinsessakohtelu on yliampuvaa ja teennäistä (ainakin omasta mielestäni). Koen sen epäaitona ja jopa lipevänä käytöksenä.
Kyllä. Normaali huomioiminen arjessa molemminpuolisesti eikä mitään lipeviä elokuvista opittuja tyhjiä lässytyksiä, näin on mennyt hyvin viimeiset 14 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen on kasvatettu itsenäiseksi ja omillaan toimeentulevaksi. Kun ei odota ulkopuolisilta mitään ylimääräistä, ei tule pettymään. Tuollainen prinsessakohtelu on yliampuvaa ja teennäistä (ainakin omasta mielestäni). Koen sen epäaitona ja jopa lipevänä käytöksenä.
Kyllä. Normaali huomioiminen arjessa molemminpuolisesti eikä mitään lipeviä elokuvista opittuja tyhjiä lässytyksiä, näin on mennyt hyvin viimeiset 14 vuotta
Kyllä jos "rakastan sinua" -tunnustuksen toistaa liian usein, menettää se merkityksensä.
"Prinsessakohtelu" on sovinistien tapa peitellä sitä, että heidän mielestään naiset ovat alempiarvoisia.
Nämä ovia availevat, ravintolalaskuja yms. makselevat "herrasmiehet" kieltäytyvät silmää räpäyttämättä perhevapaiden jakamisesta yms. ikävästä hoivavastuusta. Kun siitä ei makseta mitään ja se häiritsee omaa elämää niin sehän on naisen työtä silloin.
Normaali mies kohtelee naisia normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Miesmäisiä naisia.
Kyllä olen! Ja seison omilla jaloillani. En kaipaa itselleni keltään turhanpäiväistä paapomista.. hmm... suklaata, kukkia, aamupalaa sänkyyn, treffeillä käyntiä 😂enkä muutakaan tyhjän päiväistä silitystä. Minulla on terveet kädet ja saan omalla asenteella hankittua leivän suuhuni.
n68
Prinsessan mielestä toiset on tasa-arvoisempia, kuin toiset. En katselisi tommosta naista.
En käy mieheni kanssa treffeillä, olemme olleet 10 v yhdessä. Kukkia en halua kuin elävinä, ja itse nekin valiten. Ovia avataan sille joka on sen tarpeessa.