Miksi suomalaisen naisen on vaikeaa ottaa mieheltä vastaan hemmottelua ja sellaista "prinsessakohtelua"?
Sitten vähätellään niitä naisia jotka haluavat että mies esim. maksaa treffit, tuo kukkia, avaa ovet ym.
Kommentit (87)
No mä en ainakaan mitenkään kaipaa mitään prinsessakohtelua. En muutenkaan erityisemmin välitä kovin eriytyneistä sukupuolirooleista, niin että miehen kuuluu käyttäytyä näin, naisen näin. Olen mikä olen, ja haluan tulla kohdatuksi vaan tavallisena ihmisenä, en erityisesti naisena.
Luulen, että johtuu siitä, että tuollaisia naisia halveksitaan Suomessa. Ja että jos nainen saa tuollaista kohtelua, niin oletetaan että naisen kuuluu sitten antaa jotain takaisin.
Minä ainakin kasvoin ympäristössä, missä isä ja kaikki miespuoliset halveksi ja vähätteli naisten hemmottelua. Kesti pitkään, että annoin oman miehen kohdella paremmin. Oma mies ei ole suomalainen.
Ottaisin, mutta ei ole kyllä tulossa...
Naisena tulee kasvaessaan aika kamalasti kohdelluksi. Hyvin harvalla on mitään turhia prinsessakuvitelmia aikuisuudessa kaiken sen naureskelin, vähättelyn, ahdistelun ja suoranaisen kiusaamisen jälkeen.
Suomessa on oletus että jos mies maksaa vaikka kahvin, nainen jää velkaa (seksiä). Joten on kiusallista ottaa vastaan mitään.
Vierailija kirjoitti: Luulen, että johtuu siitä, että tuollaisia naisia halveksitaan Suomessa. Ja että jos nainen saa tuollaista kohtelua, niin oletetaan että naisen kuuluu sitten antaa jotain takaisin. Minä ainakin kasvoin ympäristössä, missä isä ja kaikki miespuoliset halveksi ja vähätteli naisten hemmottelua. Kesti pitkään, että annoin oman miehen kohdella paremmin. Oma mies ei ole suomalainen.
Kamalaa.
En ole kokenut, että kukaan halveksisi minua, vaikka olen hyvin pidetty. Minun piireissäni se on ihan normaalia.
Mä tykkään prinsessakohtelusta :) Olen kyllä oikeasti todella itsenäinen nainen, mutta ehkä juuri siitä syystä on kiva, että joku välillä pitää huolta.
Tykkään siitä, että mies availee ovia tms. arjen huomaavaisuudesta, mutta jos haluaa tarjota ravintolassa tai tuo kukkia, tuosta tulee kyllä vaan kiusaantunut olo.
Muut halutkoot mitä haluavat, mutta henk.koht tuntuu tyhmältä, että mun pitäis saada jotain prinsessakohtelua, kun en oikein ymmärrä sellaista oikeiden prinsessojen tms. kohdallakaan.
No jos nyt ensin saisi ottaa vastaan ihan sellaista normaalia ja asiallista, ihmisenä kohtelua ainaisen nälvinnän, sorsinnan ja silkan vitttuilun sijaan.
Et sitten ole koskaan kuullut ylistämällä alistamisesta.
Suomalainen nainen on kasvatettu itsenäiseksi ja omillaan toimeentulevaksi. Kun ei odota ulkopuolisilta mitään ylimääräistä, ei tule pettymään. Tuollainen prinsessakohtelu on yliampuvaa ja teennäistä (ainakin omasta mielestäni). Koen sen epäaitona ja jopa lipevänä käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. He eivät ole koskaan olleet isin prinsessoja ehkä?
Mä olin, siksi en ole koskaan valinnut miestä, joka ei kohtelisi kuin prinsessaa/kuningatarta. En vain kiinnostu sellaisista.
Sama!
Oven avaaminen on normaalia käytöstä, ei mitään prinsessa kohtelua. Opetan ainakin omani avaamaan oven kaikille naisille. Perusjuttu.
Kukat ja muu hömpötys on usein pelkkä ele. Jos tulee sydämestä eri juttu. Miesten tarjoamat asiat, drinkit ja syöminen usein miesten mielestä velvoittavat naisen johonkin. Tyttärelleni opetan, että maksaa omansa niin ei kukaan voi vaatia sen jälkeen mitään.
Onko ne muka naisia, jotka on vähätelleet näitä naisia?
Vierailija kirjoitti:
"Naisena tulee kasvaessaan aika kamalasti kohdelluksi. Hyvin harvalla on mitään turhia prinsessakuvitelmia aikuisuudessa kaiken sen naureskelin, vähättelyn, ahdistelun ja suoranaisen kiusaamisen jälkeen."
Juurikin näin. Kiteytit hyvin asian.
T: Tuntematon
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole koskaan kuullut ylistämällä alistamisesta.
Minä en ymmärrä tätä ollenkaan. Itse ainakin otan ovien avaamisen, kauppakassien kantamisen, kukat jne. ystävällisyytenä. Jotkut liian ylelliset lahjat ja tarjoamiset ekoilla tai tokilla treffeillä voisi tuntua oudolta, mutta muuten, antaa palaa vaan miehet.
Se prinsessa on leikki. Kukaan ei varmaan halua sellaista, koska se ei ole todellista elämää. Ne jotka esittää tällaisia juttuja, tosiaankin vain esittää. Toki se voi olla hauskanpitoa ja kivaa esim. juhlissa. Mutta noin muuten, melko omituinen juttu. Tulee pahoja mieleen (mies on hullu sadisti, jolla on nukkefetissi).
En tiedä. He eivät ole koskaan olleet isin prinsessoja ehkä?
Mä olin, siksi en ole koskaan valinnut miestä, joka ei kohtelisi kuin prinsessaa/kuningatarta. En vain kiinnostu sellaisista.