Äitini menee jotenkin ihan henkisesti riutuneen näköiseksi aina kun ei ota alkoholia pidempään aikaan. Miten tukea häntä?
Hän oikeasti yrittää nyt. Alkoholismia sairastanut jo ikäni ajan.
Toinen vanhempi kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen ja äiti jatkoi ryyppäämistä kahta kauheammin. En pystynyt enää käymään siellä ja huusin, että tekeekö hänkin minulle tuon, että juo itsensä ennenaikaiseen hautaan. Enkä vastannut enää puhelimeen tai mihinkään.
Nyt äiti on ollut jo pidempään selvänä, puhutaan kuitenkin viikoista vasta. Normaalisti juo noin 4 kertaa viikossa mutta joskus on esim niitä neljän päivän putkia lisäksi.
Huomaan, että yrittää. Hän ei puhu asiasta ja kommunikoimme jotenkin sanattomasti tämän asian kanssa. Tiedän myös miten tulenarka asia tämä on enkä tiedä uskallanko edes kysyä miten voi, ettei aivan hermostu. Hän jo puhelimen välityksellä kuulostaa hyvin kireältä, uupuneelta ja huokailee ja piikittelee minua. Ymmärrän häntä kun riippuvuussairaudesta kyse.
Hän ei vain oma-aloitteisesti ole puhunut tunteistaan. Tiedä pitäisikö jotain kysyä? Että hän huomaa tukevani tuota.
Kommentit (39)
Autat parhaiten, kun et puutu mitenkään hänen asioihinsa. Et ole aiheuttanut alkoholismia etkä myöskään voi sitä parantaa.
Vertaistuki on auttanut monia alkoholisteja raittiuteen. Äitisi varmaan tietää, että AA on olemasa ja jokainen joka haluaa olla juomatta on sinne tervetullut.
Jos sanot vaikka, että olet ylpeä siitä että hän yrittää, niin tuskin hän sen takia ratkeaa ryyppäämään.
Jos alkoholin jättää pois, niin ahdistus pahenee ennen kuin paranee.
Se vaatii aikaa ja aikaa, selkeytyä ja parantaa tunteita? Ehkä tulee tilalle jotain joka parantaa hänen oloa. Onko jokin lääke varalla edes burana tms. Miksi on uupunut, ei kai töissä jos uupuu, onko lepoa. Onko saanut unta ja ravintoa. Mitä hän on löytänyt sen tilalle kotiin, onko harrastusmateriaalia. Onko aivojen tasapaino kunnossa, neurologi osaa myös sanoa vai puuttuuko jokin hormoni tai aine. Ikä joskus voi olla tai vaihdevuodet? Osa hormoneista voi myös vaikuttaa mielialaan, joko hyvin tai huonosti, riippuen mikä valmiste se on.
Eikö ole mitään vertaistukea, kuten AA? Hae ihmeessä itsellesikin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanot vaikka, että olet ylpeä siitä että hän yrittää, niin tuskin hän sen takia ratkeaa ryyppäämään.
Jos alkoholin jättää pois, niin ahdistus pahenee ennen kuin paranee.
No. Minä en tiedä mikä käänteinen psykologia siinä on, että kun joku kehuu niin asiat voi oikeasti mennä päin mäntyä. Kai se johtuu siitä, että omanarvontunne on niin huono, että jos joku sanoo jotain hyvää niin se tuo paineita ja jonkinlaisen kapinoinnin ja johtaa lopulta lopputulokseen jossa ollaankin pettyneitä. Tämä kuulostaa varmaan tosi erikoiselta mutta olen huomannut tämän itsessäni, äidissäni, että välillä muutenkin.
Ehkä jotenkin varovaisesti ohimennen voin sanoa jotain.
Minusta on tilanne on sellainen, että äiti on juonut tunteidensa vuoksi. Hänelle on traumoja ja on tosi yritteliäs pärjäämään. Tarvitsee kuitenkin sen alkoholin voidakseen rentoutua, elää tunteessa ja yleensä se menee sitten överkiksi, itkee, huutaa, haukkuu ja aiheuttaa mielipahaa ja muistelee vanhoja. Voi olla todella nokkava ja ilkeä.
Niin alkoholi on tapa purkaa niitä tunteita. Nyt kun ei juo pidempään aikaan niin huomaan, että hän riutuu kun yrittää vastustella tunteitaan ja pysyä kylmänä. Huomaan sellaista kireyttä ymmärrettävästi ja saattaa minullekin piikittellä. Hän katoaa jonnekin sameaan kuplaan, olen nähnyt tämän ennenkin.
Ehkä annan vain olla, jatkan kun ei mitään. Soittelen ja kerron elämästäni ja kyselen kuulumisia pinnallisella tasolla. Puhuu sitten mistä haluaa. Ap
Vanhan juopon käsittely on kellosepän hommaa.
Aamu aloitetaan tasoittavilla keskareilla, josta siirrytään päivän mittaan hieman enemmän alkoholia sisältäviin lonkeroihin tai nelos-oluisiin.
Iltapäivällä viiden jälkeen voi antaa varovasti likööreitä ja hieman myöhemmin katkeropaukkuja, mutta tiukkaa viinaa kannattaa vielä vältellä jos hänen kanssaan haluaa vielä kommunikoida tai käydä iltakävelyllä.
Kahdeksan hujakoilla voidaan anniskella jo tuhdimpia paukkuja ja yleensä vanha tenunenä on itsekin sitä mieltä, että sammua pitäisi ja antaa pienen kuoleman tehdä tehtävänsä.
Klo.11.00 olisi hyvä saada perheen tenukeppi nukahtamaan, jonka jälkeen muu perhe jaksaa vielä seurustella hetken keskenään ilman spugen älämölöä.
No myöhästyin. Soitin ja humalassa oli. Syytteli minua ja muita taas hänen olotilastaan enkä päässyt yhtään juurille koko hommasta.
Ap
Äitisi tarvitsee ammattiapua ja henkilökohtaista motivaatioita päästäkseen irti alkoholista. Jos äitisi on ollut jo jonkin aikaa äkäinen ja hermona, on hänellä ollut ns.kuivakänni joka tapauksessa päällä, etkä sinä olisi retkahtamista mitenkään voinut estää millään tekemiselläsi .
Jos kerran alkoholin puute saa hänet huonovointiseksi - tai sen näköiseksi - niin ilmiselvä ratkaisuhan on antaa hänelle viinaa. Järki hoi
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vaan sellainen ajatus takana, että pelkään vähän jos rikon tämän raitistumisen sanomalla jotain väärin. Haluaisin tukea mutta mietin, että jos sanon tukeakseni jotain tai sitten vaihtoehtoisesti en sano mitään ja hän luulee, etten pidä tätä asiaa minään niin voi sortua juomaan. Eihän tämä siis minusta ole kiinni mutta pohdin vain, että kun on aika jännittynyt nyt ollut niin pelkään, että mikä vain voisi olla syy avaamaan pullo.
Varmaan sekavaa koko kirjoitukseni. No kuitenkin soitan hänelle tänäänkin. Ap
Asia on varmaankin juuri noin. Hän saattaisi jopa päänsä sisällä syyttää sinua ja alkaa ryypätä, jos sanoisin jotain muka väärin. Tekosyy saada alkaa ryypätä.
Eli jatka samaan rataa kuin nytkin.
Rauhoittavat lääkkeet voisivat auttaa hänen ahdistukseensa.
(Riski toki tulla riippuvaiseksi)
Pelkään vain että hänkin kuolee pian. Kuten myös toinen alkoholisti vanhempani.
En ymmärrä niksi en pääse tästä alkoholistin aikuinen lapsi roolista koskaan eroon.
Tilanne on minulle ihan valtavan iso ja kipeä vaikka yritän vain olla mahdollisimman neutraalisti.
Äiti oli laittanut minulle klo 6 aamulla sekavaa viestiä eli varmaan pidempi ryyppyputki tulossa tauon jälkeen. Siitäkin varmaan syyttää minua, että kun yritti olla ilman alkoholia sanojeni takia niin nyt täytyy sitten ryypätä kahta kauheammin. Lisäksi hänellä on rahapeliongelma kun juo niin rahansakin lkusee. Tässä on aika monta huolta aiheuttavaa yhtälöä minulla ylipäänsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niksi en pääse tästä alkoholistin aikuinen lapsi roolista koskaan eroon.
Tilanne on minulle ihan valtavan iso ja kipeä vaikka yritän vain olla mahdollisimman neutraalisti.
Äiti oli laittanut minulle klo 6 aamulla sekavaa viestiä eli varmaan pidempi ryyppyputki tulossa tauon jälkeen. Siitäkin varmaan syyttää minua, että kun yritti olla ilman alkoholia sanojeni takia niin nyt täytyy sitten ryypätä kahta kauheammin. Lisäksi hänellä on rahapeliongelma kun juo niin rahansakin lkusee. Tässä on aika monta huolta aiheuttavaa yhtälöä minulla ylipäänsä.
Ap
Tarvitse ihan oikeasti terapiaa. Luepa tekstiisi uudelleen. Miksi sinun pitäisi olla vastuussa omista vanhemmista ja heidän tekemisistään? Onko sinua aina syyllistetty?
Et elä omaa elämääsi vaan olet ulkoaohjautuva. Tyypillistä alkoholistien lapsille. Se on kehityksellinen trauma, jota täytyy hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittavat lääkkeet voisivat auttaa hänen ahdistukseensa.
(Riski toki tulla riippuvaiseksi)
Kaikki vaikuttavat aineet ovat enemmän tai vähemmän riippuvuutta aiheuttavia. Pitäisi katsoa onko se käytetty aine pahempi kuin siitä aiheutuva riippuvuus. Myydäänhän tupakkaakin joka aiheuttaa yhden voimakkaimmista riippuvuuksista.
Niin ja rauhoittavat yhdistettynä mahdolliseen alkoholinkäyttöön voivat olla jopa vaarallisia.
Käy kylässä. Juttele jostain kevyistä asiasta. Katsokaa vaikka elokuvia. Tee ruokaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarvitset terapiaa ja alkoholistien läheiset -ryhmää. Vanhempiesi slkoholismi EI LIITY SINUUN. Hae apua, että pääset vapaaksi.
Oon monta alkoholista auttanut.
Tehny ruokaa, käynyt kaupassa, siivonnut, pessyt pyykkiä ja mattoja ja auttanut ostaa vaikka puhtaan patjan sänkyyn, monesti löytyy ihan ilmaiseksi kun jaksaa etsiä Facebook roskalava ryhmistä yms.
Oon auttanut käydä suihkussa ja pukemaan. Vienyt lääkäriin, soittanut ambulanssin.
Miten paljon apua ihminen tarvitsee, riippuu siitä miten huonoon kuntoon ihminen on päässyt.
Se että vaikka vaan halaa tavatessaan on jo sellainen pieni ele millä jokainen voi tuoda jokaisen elämään uskoa siitä että hän on jollekin tärkeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Oon monta alkoholista auttanut.
Tehny ruokaa, käynyt kaupassa, siivonnut, pessyt pyykkiä ja mattoja ja auttanut ostaa vaikka puhtaan patjan sänkyyn, monesti löytyy ihan ilmaiseksi kun jaksaa etsiä Facebook roskalava ryhmistä yms.
Oon auttanut käydä suihkussa ja pukemaan. Vienyt lääkäriin, soittanut ambulanssin.
Miten paljon apua ihminen tarvitsee, riippuu siitä miten huonoon kuntoon ihminen on päässyt.
Se että vaikka vaan halaa tavatessaan on jo sellainen pieni ele millä jokainen voi tuoda jokaisen elämään uskoa siitä että hän on jollekin tärkeä ihminen.
Olen soitellut päivittäin. Asun toisessa kaupungissa. Oli tarkoituksena mennä kylään mutta ratkesi juomaan. Tämä tapahtui viimeksikin. Oli tarkoitus, että menen kylään, mennään ulkoilemaan ja paistamaan makkaraa luonnon keskelle. Hän innostui siitä mutta sitten alkoikin juomaan niinä päivinä kun minun olisi pitänyt olla siellä.
En itse kestä mennä sinne kun on humalassa. Muuttuu niin valtavan huonokäytöksiseksi ihmiseksi. Ap
Tässä on vaan sellainen ajatus takana, että pelkään vähän jos rikon tämän raitistumisen sanomalla jotain väärin. Haluaisin tukea mutta mietin, että jos sanon tukeakseni jotain tai sitten vaihtoehtoisesti en sano mitään ja hän luulee, etten pidä tätä asiaa minään niin voi sortua juomaan. Eihän tämä siis minusta ole kiinni mutta pohdin vain, että kun on aika jännittynyt nyt ollut niin pelkään, että mikä vain voisi olla syy avaamaan pullo.
Varmaan sekavaa koko kirjoitukseni. No kuitenkin soitan hänelle tänäänkin. Ap