Astianpesukoneen Eco-ohjelman kesto 4h 40min: Siis miten voi olla ekologista?
Kiva sähkölasku tulee, jos laittaa molempien astianpesukoneen ja pesukoneen eko-ohjelmat käyntiin, kun ne pyörii molemmissa 4-5 tuntia. Molemmat on uusia laitteita, pesukone ostettu pari vuotta sitten ja astianpesukone on aivan uusi.
Käytännössä nuo eko-ohjelmat tarkoittaa sitä, että kone huljuttaa asioita, tai pyykkejä tilkassa viileää vettä tuntikausia. Bakteerit ja virukset eivät edes kuole niin viileässä vedessä. Koneen ohjekirjassa myös kerrotaan, että se tulee käyttää kuumimmalla ohjelmalla säännöllisesti, jotta ei mene tukkoon ja ala haisemaan. Samaa on kertoneet kodinkoneita työkseen korjaavat.
Ja miten on mahdollista, että esim nykyaikainen vedenkeitin käyttää todella vähän sähköä, mutta se kuumentaa veden kiehuvan kuumaksi parissa minuutissa, mutta näiden pesukoneiden lämpövastukset on epäekologisia vuodesta toiseen? Luulisi, että on ekologista pikemminkin nopeasti kuumentaa vesi, pestä riittävän kuumassa, jotta pesuaine liukenee nopeasti ja tehokkaasti, bakteerit kuolee, pesutulos on hyvä ja laite on käynnissä 1-2h eikä lähes 5 tuntia.
Täytyy vaan todella miettiä, mitä ja ketä nämä eko-ohjelmat oikein palvelee? Voiko todella olla ekologista pitää laitteita päällä tuntitolkulla? Entä kuka on kotona niin pitkään niitä valvomassa, kun monet kotivakuutukset ei korvaa vahinkoja, jos jättää laitteet käyntiin valvomatta. Käyttääkö joku täällä näitä eko-ohjelmia?
Kommentit (260)
No ei sitä sähköä hirveästi vie, välillä seisoo ohjelma.
Mutta itsensä narraamista on käyttää mitään 4 tunnin ohjelmaa
Vierailija kirjoitti:
"Mikä hiton järki tuossa pesuaineen automaattiannostelussa on? Ettekö te nykyaikuiset enää edes tuota osaa tehdä? Itse en missään nimessä halua maksaa tuollaisesta joutavasta ominaisuudesta senttiäkään."
Meillä se on vähentänyt selvästi pesu- ja huuhteluaineen kulutusta - ja sitä myöden varmaankin myös pesuainejäämiä puhtaissa vaatteissa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että varmuuden vuoksi "porvoonmitalla" annostelu on jäänyt pois vaan myös siitä, että kone annostelee pesuaineet pyykin määrän ja likaisuuden mukaisesti. Aika harva taitaa punnita likapyykkiä ennen pesua tai käyttää jotain luotettavaa menetelmää likaisuusasteen arvioimiseksi.
Olen eri, mutta itse mittaan mitalla pesuaineet koneisiin, ja käytän erityyppisiä aineita riippuen siitä, mitä olen pyykkäämässä. Noihin annosteleviin koneisiin ei muuten saa laittaa sitten etikkaa lainkaan, koska koneen sisäosat ei kestä sitä, että se etikka on siellä lillumassa päiväkausia. Hapanta kun se on.
Pari lusikkaa ja pari lautasta tulee päiväss, sekä muovirasia yhden litran. Kestää ainakin viikon kerätä astiainpesukone täyteen.
Pesenkin ne käsin joka päivä. Vettä menee jotain 10 litraa. Muttei sähköä ollenkaan. Mutta tämä lienee epäekolooogista?
Vesi ehtii jäähtyä moneen kertaan tuolla seisottamisella ja toisaalta sähköä kuluu.
Niin parasta ostaa kunnon pesuaine. Kalleinta ja TEHOKKAINTA, eniten myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista typerin oli tää EU;n säädös mikä nyt tuleeko se 2026 voimaan että nuo laitteet pitää jatkossa pystyä korjaamaan. Kaveri pyörittää kodinkoneliikettä ja veikkaa myynnin laskua huomattavasti lähivuosina, kun ihmisten ei tarvitse parin vuoden välein ostaa uusia koneita
Siinähän käy niin, että kaikkein halvimmat laitteet poistuvat markkinoilta ja seurauksena on kauhea itku ja parku, kun köyhiltä "on viety oikeus" ostaa parin sadan kiinanpaskaa parin vuoden välein.
Kuka ja minkä takia toi markkinoille nämä parin sadan euron pilipali-laitteet? Sehän on valmistajat itse. He laskelmoi, että se on kannattavampaa heille kuin korjata.
Kuka niitä halpoja laitteita ostaa ja minkä takia? Ensimmäistäkään käytännössä pari vuotta kestävää ja korjauskelvotonta kodinkonetta ei olisi tullut markkinoille, jos niille ei olisi kysyntää. Jos joku luulee, että halvalla saa hyvää, niin voi, voi. Kun halvimmat laitteet maksavat saman verran tai vähemmän kuin korjaajan kotikäynti ja jonkun piirilevyn tai laakerin vaihto, niin luulisi olevan selvää, että jossain on koira haudattuna.
En ole lukenut vielä tekstejä.
Samaa ihmettelen erityisesti pyykinpesukoneista. Meidän vuoktaporukka ei saa pestyä vaatteitaan kun yksi pesu kestää niin mahdottoman kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2 vuotta vanha pyykkikone, maksoi 1200 euroa eli ei ihan halvin. Kuluttaa silti 40 asteen, yli 3h ohjelmalla 100 litraa vettä. Se on hieman eri asia kuin vedenkeittimen kiehauttama tilkka.
Tiskikoneet vie pahimmillaankin vettä 20 litraa huuhteluineen. Sähköäkään ne ei vie edes nimeksi.
Ei uudet koneet käytä noin paljon vettä.
Minulle sanoi tekoäly, että käsin tiskaaminen vie enemmän vettä
Vie jos pesee niin että vie. Moni käsin vähävetisissä oloissa tiskannur tietää että näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.
Saa niitä ammattikäyttöön tehtyjä koneita ostaa kotiinkin. Kukaan ei pakota ostamaan Gigantista energiasäästökotimallia.
Esim. Miele Professional, energialuokka E tai F niin johan alkaa homma toimia.
Joo mutta saatko siihen tarvittavat liitännät ja kuinka paljon se maksaa? Kotitalouksissa on yleensä vain yksi kylmän veden hana koneille. Nuo tarvitsee usein molemmat, kylmän ja lämpimän.
Itse ostin Asko Professional-merkkisen pyykinpesukoneen Gigantista ja niissä on lämminvesiliitäntä. Asunnossa sellaista ei erikseen tietysti koneelle ollut, mutta käynti rautakauppaan ja pyysin vain asiantuntevalta naiselta siellä osat että saan lämpimän veden koneeseen. Sain jakokappaleen jolla pesualtaalle tulevaan vesiliitäntään sai ylimääräisen letkun kiinni, pitkän tulovesiletkun pesukoneelle, sekä jakoavaimen ja miljoonapihdit. Ei mennyt montaa minuuttia kun oli osat kiinni ja onnistui ihan amatöörinä. Nyt kone nappaa lämmintä vettä suoraan hanalle tulevasta kuumavesiliitännästä.
Tässä on etuna sekin että vaatteet ovat vähemmän aikaa märkänä odottelemassa veden lämpenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä hiton järki tuossa pesuaineen automaattiannostelussa on? Ettekö te nykyaikuiset enää edes tuota osaa tehdä? Itse en missään nimessä halua maksaa tuollaisesta joutavasta ominaisuudesta senttiäkään."
Meillä se on vähentänyt selvästi pesu- ja huuhteluaineen kulutusta - ja sitä myöden varmaankin myös pesuainejäämiä puhtaissa vaatteissa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että varmuuden vuoksi "porvoonmitalla" annostelu on jäänyt pois vaan myös siitä, että kone annostelee pesuaineet pyykin määrän ja likaisuuden mukaisesti. Aika harva taitaa punnita likapyykkiä ennen pesua tai käyttää jotain luotettavaa menetelmää likaisuusasteen arvioimiseksi.
Olen eri, mutta itse mittaan mitalla pesuaineet koneisiin, ja käytän erityyppisiä aineita riippuen siitä, mitä olen pyykkäämässä. Noihin annosteleviin koneisiin ei muuten saa laittaa sit
Hajusteeton värillisen pyykin pesuaina tuntuu meillä riittävän lähes kaikkeen pyykkiin - urheiluvaatteiden ohjelmassa kone ei käytä automaattiannostelua ja silloin käytettään "sport"-pesuainetta pesupallossa. Ihanan huoletonta.
Etikkaa ei tulisi mieleenkään käyttää huuhteluaineena, mutta pyykkäreitä on toki moneen junaan...
Vierailija kirjoitti:
Ne on siinä siksi, että saadaan laitteen kylkeen AAAAAA++++++ Energialuokitustarra kun pystytään osoittamaan että "koneen pisinkin ohjelma vie vain 5 litraa vettä ja yhden kWh sähköä".
Eräänlainen päästöhuijaus.
Toinen juttu on myös se, että suuressa maailmassa ei vettä ole niin paljoa kuin suomessa, että sitä lotrattavaksi asti olisi.
Juuri näin. Kulutus lasketaan per tunti niin, kun kulutuksen jakaa monelle tunnille niin näyttäähän se paperilla pienemmältä.
Todellisuudessa sama pesu voitaisiin toteuttaa vähän reilu tuntiin, mutta silloin paperille tulisi liian iso kWh merkintä.
Todellisuudessa kuluttaa siis enemmän, kuin vanhat koneet.
Ei kait kovin moni 3-4 tunnin eko ohjelmia käytä, kun lyhyempiä ohjelmiakin löytyy, niin pyykki kuin astian pesussakin. Kerran olen kokeillut Eko ohjelmaa lakanoita pestessä, alle 3 h. Enkä toisten käytä. Ei ainakaan pesutulokseen vaikutusta. Sähkön käyttöä en huomannut katsoa, mitä kulutti.
Riippuu kuinka usein koneet ovat päällä. Lapsiperheissä ei voi pestä 5 koneellistä päivässä, kuten joku minulle väitti.
Laittakaa hyvät ihmiset koneet täyteen ja ajakaa toisinaan kaikkein kuumin ohjelma.
Pesuaineet ovat tänä päivänä melkoisia myrkkyjä, niin astia- kun pyykkikoneetkin.
Minä olen ehdoton pulverin käyttäjä.
Minun astianpesukone näyttää alussa 131 minuuttia. Siitä jätän toisinaan loppukuivauksen eli kuumennuksen pois.
Ajattelen, että sähköä säästyy.
Pyykkikoneen laitan täyteen tai lähes täyteen. 50 asteessa olen viime aikoina pessyt. 60 astetta käytän myös valkoisille.
Villavaatteita tuskin omistan eikä mieskään. 40 astetta hienoimmille kuiduille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait kovin moni 3-4 tunnin eko ohjelmia käytä, kun lyhyempiä ohjelmiakin löytyy, niin pyykki kuin astian pesussakin. Kerran olen kokeillut Eko ohjelmaa lakanoita pestessä, alle 3 h. Enkä toisten käytä. Ei ainakaan pesutulokseen vaikutusta. Sähkön käyttöä en huomannut katsoa, mitä kulutti.
Veikkaan kanssa, että ylivoimaisesti suurin enemmistö ihmisistä ei käytä näitä ohjelmia, koska ne ovat niin älyttömän hitaita ja pesutulokset voi olla ihan mitä vaan. Ketjussa on sanottu, että ei saisi eikä pitäisi edes edellyttää eko-ohjelmalta samanlaista pesutulosta kuin normaalilta pesuohjelmalta. Mikä sen funktio sitten on? Kuka haluaa käyttää vettä ja sähköä yhtään siihen, että saa haisevia pyykkejä ja likaisia astioita koneesta? Ja varsinkin, jos pitää saada useampi koneellinen pestyä, niin siinähän sitten vahdit niitä laitteita koko päivän ja kökötät kotona.
Ihmettelen vaan sitä, että eikö todella ole mahdollista tehdä toimivaa eko-ohjelmaa, joka olisi tehokas, nopea ja ekologinen? Esim. käyttää höyryä, joka myös puhdistaa ja kun se on riittävän kuumaa, niin kuolee bakteerit myös ja lähtee hajut.
Koko EKO sana on harhaanjohtava. En usko ekologisiin tuotteisiin enkä ohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kanssa, että ylivoimaisesti suurin enemmistö ihmisistä ei käytä näitä ohjelmia, koska ne ovat niin älyttömän hitaita ja pesutulokset voi olla ihan mitä vaan. Ketjussa on sanottu, että ei saisi eikä pitäisi edes edellyttää eko-ohjelmalta samanlaista pesutulosta kuin normaalilta pesuohjelmalta. Mikä sen funktio sitten on? Kuka haluaa käyttää vettä ja sähköä yhtään siihen, että saa haisevia pyykkejä ja likaisia astioita koneesta? Ja varsinkin, jos pitää saada useampi koneellinen pestyä, niin siinähän sitten vahdit niitä laitteita koko päivän ja kökötät kotona.&n
Höyryä, siihen taas tarvitaan vastukset, jotka tuottavat vedestä höyryn. Mutta minusta koneissa pitäisi olla enemmän fysikaalisia funktioita.
Rummussa enemmän hankausta ja "karheita" pintoja. Entä se rumpu kun joutuu valtavalle rasitukselle lingotessaan.
Kumpi on parempi että pyykit vatkaantuvat kunnolla vai mahdollisimman tehokas linkous?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2 vuotta vanha pyykkikone, maksoi 1200 euroa eli ei ihan halvin. Kuluttaa silti 40 asteen, yli 3h ohjelmalla 100 litraa vettä. Se on hieman eri asia kuin vedenkeittimen kiehauttama tilkka.
Tiskikoneet vie pahimmillaankin vettä 20 litraa huuhteluineen. Sähköäkään ne ei vie edes nimeksi.
Ei minun kone noin paljon lotraa vettä
Sehän niissä ongelma onkin, kun ei ole tarpeeksi vettä. Lika jää sitten astioihin, pyykkikoneessa vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uudet koneet käytä noin paljon vettä.
Minulle sanoi tekoäly, että käsin tiskaaminen vie enemmän vettä
Vie jos pesee niin että vie. Moni käsin vähävetisissä oloissa tiskannur tietää että näin ei ole.
Kun itse kantaa tiskiveden ämpärissä sisälle, ei tasan tarkkaan mene enemmän vettä kuin koneessa! Ensin tilkka pesemiseen, sitten vähän enemmän huuhteluun niin kuumana kuin käsi kestää.
Miten joku kuvittelee koneessa tulevan puhdasta, kun ei ole lämpöä, ei vettä eikä varsinkaan harjausta niin kuin käsitiskissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista typerin oli tää EU;n säädös mikä nyt tuleeko se 2026 voimaan että nuo laitteet pitää jatkossa pystyä korjaamaan. Kaveri pyörittää kodinkoneliikettä ja veikkaa myynnin laskua huomattavasti lähivuosina, kun ihmisten ei tarvitse parin vuoden välein ostaa uusia koneita
Tuohan tarkoittaa paluuta entiseen. Ainakin toivottavasti. Ennen vanhaan kun nuo laitteet toimi vuosikymmeniä ja niitä korjattiin, jos tuli ongelmia. Osat oli metallia pääsääntöisesti eikä muovia ja kesti pidempään.
Sitten tuli nämä uuden ajan muovirimpulat, jotka kestää muutamia vuosia, jos sitäkään eikä osia välttämättä saa, tai pysty vaihtamaan. Tietenkin valmistajat saa enemmän laitteita myytyä, kun ne hajoaa ja pitää ostaa uusia. Mutta ekologista se ei ole.
Öh? Viimeksi vaihdoin
Vielä 15 vuotta sitten valmistettiin pesukoneita, ei säästökoneita niin kuin nykyisin. Kyllä harmittaa, kun en silloin älynnyt hankkia uutta Pesukarhua.
Ei minun kone noin paljon lotraa vettä