Mitä tehdä kun pojan tyttöystävä änkeää meille asumaan?
Meillä on tilanne, jossa teini-ikäisen (16) pojan tyttäystävä asuu meillä koko ajan. Se ärsyttää minua, vaikka en ihan tajua miksi. Tyttö on ihan mukava, mutta minusta yöt voisi viettää muuallakin kuin meillä - aina. Tyttö syö meillä, käyttää meidän suihkutuotteita,pesettää vaatteensa meillä jne. Yöpyy vähintään 5 pv/vko. Olen yrittänyt puhua asiasta, mutta puolisoni on vähän eri linjoilla ja hänestä se "ei haittaa". Mikä siis avuksi? Tytön vanhempia asia ei tunnu kiinnostavan, eivät ole koskaan olleet missään yhteyksissä. Tätä on jatkunut jo yli puoli vuotta.
Kommentit (272)
Laitat vierailuajat. Esim. Koulupäivinä ei jäädä yöksi. Itselläni on neljä aikuista lasta ja eihän siitä olisi mitään tullut, jos kaikkien murrosikäisten kaverit olisivat meillä asuneet, vaikka suvaitsevainen olenkin. Keskustele tytön kanssa ja sano vaikka suoraan, että muu perhe tarvitsee välillä omaakin rauhaa.
"Lue vaikka tuosta, mitä Sinkkonen on mieltä siitä, että ollaan liian aikaisin aikuisia."
Yökyläilyllä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa että ollaan liian aikaisin aikuisia. Vanhingollista aikuisuutta on se että joudutaan ottamaan liian aikaisin vastuuta tekemisistä ja elämisestä tai ajaudutaan itseä vahingoittaviin seksisuhteisin. Sitä ei ole se että haluaa kiehnätä sen oman tyttö- tai poikaystävän kyljessä jo silloin kun asutaan vielä kotona.
Se on lähinnä söpöä kun kaksi toisiinsa ihastunutta teiniä vähän ujoina viettää aikaa toisen vanhempien silmien alla ja sitten pujahtaa samaan makuuhuoneeseen kun jo sellainenkin on ihan uutta ja jännittävää, tapahtui siellä sitten jotain tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa useimmat 16-vuotiaat saavat ilmaisen ruuan ja majoituksen.
On ok kyläillä joskus ja saada syötävää. Mutta jotain on pielessä, jos ap kyselee täällä jo neuvoa. Silloin siitä on tullut jo pidempiaikainen asuminen. Alaikäisten asioihin vanhemmat voivat puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tytön vanhempia, eikö heitä kiinnosta, missä tytär viettää aikaansa?
Oma tyttöni seurusteli tuossa iässä ja alkoi se vonkaaminen yökylästä. Soittelin pojan äidille ja sovimme yhdessä, että yökyliä ei vielä sallita. No, suhde päättyi melko pian tuon jälkeen, mutta niin sen kuului mennäkin. Ne nuoret ehtivät leikkimään kotia myöhemminkin, omissa kodeissaan. Ei tarvitse leikkiä vielä aikuista, kun ei sitä ole.
En oikein ymmärrä mitä kamalaa "kodin leikkimistä" se on jos ollaan joskus jomman kumman kotona yötä? Sehän on ihan vain sitä että halutaan välillä olla rauhallisemmin yhdessä pidempään toisen kotioloissa. Sehän on nimenomaan vielä kyläilyä, ei sitä että asuttaisiin yhdessä jolloin hoidetaan tietenkin kaikki ruat, pyykit yms. siinä sivussa.
Ainakin kun itse olin nuori niin se yökyläily oli sitä varten että
Kyllä siinä on tarpeeksi aikaa olla pitkään toisen kotioloissa kuiskuttelemassa kun tulee tekemään sitä lauantai aamuna klo 8 ja lähtee iltakymmeneltä kotiinsa.
Minusta ongelmahan nyt on tytön vanhemmat.
Mä en ikinä edes antaisi mun tytön viettää noin paljon aikaa ja öitä poikaystävän luona ja niistäkin kerroista, kun olisi teillä, niin olisin teihin yhteydessä ja yhdessä sovitaan mitä kuluja on ja minä ne hoidan. Mitä ihmettä oikeasti tytön vanhemmat? Valoja päälle.
Vai onko hänen perhe ongelmainen ja tytönkin parempi olla teillä. Siinä tapauksessa kallistuisin miehesi linjaukseen, että antaa olla ei haittaa.
Mutta siihen perheeseen pitää saada yhteys!
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin paljon, että teidän täytyy kerrostalossa ilmottaa huoltoyhtiöön ja maksaa ylimääräisen henkilön vesimaksu. Ellei ole asuntokohtaista mittaria ja maksu todellisen käytön mukaan.
Ei kaikki ole köyhiä ja asu kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ottamaan vuokraa. Nyt istutat pojan ja tytön alas, ja sanot, että vuokranmaksu alkaa tai tyttö alkaa yöpymään kotona.
Edelleen sillä tytöllä on AP:n puolison lupa tuolle järjestelylle.
Nyt varmaan AP joutuu muuttamaan, koska kyllähän jonkun vieraan penskan asuminen ja elättäminen on myös AP:n velvollisuus. (Not.)
ai miestä ei haittaa että kotona hilluu teinityttö, joka köy suihkussa
Poista kämpästä kaikki ovet ja ala kulkemaan kotona nakuna. Ihan varmasti kaikki muut vaihtaa maisemaa paitsi puolisosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ottamaan vuokraa. Nyt istutat pojan ja tytön alas, ja sanot, että vuokranmaksu alkaa tai tyttö alkaa yöpymään kotona.
No hyvänen aika. Ei puoliso voi päättää, että minun ja meidän yhteiseen kotiin tulee joku ulkopuolinen asumaan! Joku kompormissi tällaisessa tilanteessa täytyy tehdä. Esim. etät pari yötä viikossa voi tyttö olla teillä.
Mikä ihme tässä on ongelma? Aikuisena sinä päätät ja poika hyväksyy (hyvällä tai pahalla). Kumppanillesi kerrot miten nyt toimitaan ja tähdennät että sinua tilanne häiritsee.
"Lapsi harjoittelee seurustelua, eikä seurustelun tule olla tuossa iässä vielä niin sitovaa että siihen käytetään yöt ja päivät pääksytysten."
Sinä vain sanot että seurustelun ei tule olla sitovaa mutta mitään perusteluita sille miksi sen ei tule et anna.
Ja minähän en puhunut siitä että ollaan koko ajan yötä päivää yhdessä vaan vain että yökyläily on tietyissä rajoissa sallittua. Odota edelleen jotain todellista syytä sillä miksi yökyläily on täysin poissuljettua.
"Vanhemman ei tule toimillaan kannustaa lastaan seurusteluun joka on kuin avoliitto, sillä sellainen kuuluu vasta aikuisuuteen. Mitä jos kumppani vaihtuu tiheään?"
Kumppani vaihtuu paljon todennäköisemmin tiheään jos vanhemmat rajoittavat seurustelua paljon ja suhteet eivät pääse syvenemään.
"Jos jo parin viikon seurustelun jälkeen aletaan yöpymään toisten luona, niin montako yöpyjää esim vuodessa sallitaan?"
No ei kai siihen mitään lukua voi antaa. Enkä muuten ole sanonut että yökylään olisi sopivaa tulla kun on vasta juuri tutustuttu vaan sitten kun vanhemmatkin ovat kunnolla ehtineet tutustua siihen seurustelukumppaniin ja on nähty että hän on vastuullinen ja sopiva kumppani sille omalle nuorelle.
"Onko ok että teillä yöpyy 5 eri tyttöä poikakaveria vuodessa?"
Ainoat vaihtoehdot eivät ole viisi kumppania tai ei yhtään kumppania ikinä. Voi myös olla niin että yökyläily on ok kun seurustelu on oikeasti vakiintunut, tunnetaan se oman nuoren kumppani ja myös hänen vanhempansa.
"siihen on syynsä miksi aikuisten jutut tulee sitten vasta aikuisena."
Yökyläily kumppanin vanhempien luona ei ole varsinaisesti kyllä mikään aikuisten juttu vaan nimenomaan nuorten juttu kun vielä asutaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä ap:n puoliso ei joudu tätä teiniprinsessaa palvelemaan ja sen lisäksi, että ap. joutuu tätä palvelemaan joutuu ap. tämän kulutkin maksamaan. Oletettavasti teiniprinsessa käyttää juurikin ap:n hygieeniatuotteita. Ap:n ei pidä alistua tähän. Selvästikään teiniprinsessan kotona ei ole kaikki hyvin, mutta ap:n tehtävänä ei ole selvittää tätä. Tällainen on juurikin sossun tehtävä ja tämä tapahtuu juurikin sen lasun tekemisen kautta. Parasta siis mitä ap. voi nyt tehdä on juurikin soittaa sinne lastensuojeluun ja tehdä se lasu. Asiat pitää kertoa juurikin niin kuin tuossa aloitusviestissä.
Ikävään sävyyn puhut nuoresta. Et sinä tiedä millaiset olot tytöllä on kotonaan. Voi nauttia siitä, kun pääsee poikaystävänsä luokse normaaliin perheeseen. Häpeäisit miten puhut tuosta tytöstä.
"Kyllä siinä on tarpeeksi aikaa olla pitkään toisen kotioloissa kuiskuttelemassa kun tulee tekemään sitä lauantai aamuna klo 8 ja lähtee iltakymmeneltä kotiinsa."
Paljon mielummin minä otan jonkun vieraan sällin meille ilta kahdeksasta aamu kahdeksaan kun aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan. Ensimmäinen ei niin häiritse kun nukutaan kuitenkin suurin osa ajasta, jälkimmäisessähän menee koko valveillaolaika.
Voi vain kuvitella, kun Kajaanin läsk ipunkerot odottavat "miestään" metsältä ja "saaliina" on koppakuoriainen ja PANNULLE! Sen jälkeen jälkiruokana neljän sekunnin seksiä katkaravun kanssa, siistiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika. Ei puoliso voi päättää, että minun ja meidän yhteiseen kotiin tulee joku ulkopuolinen asumaan! Joku kompormissi tällaisessa tilanteessa täytyy tehdä. Esim. etät pari yötä viikossa voi tyttö olla teillä.
Puolisosi on miehenä oikeassa poikanne ja tämän tyttöystävän suhteen.
Voi riippua asumismuodostakin missä nuoret haluaa viettää aikaa. Itse kun olin nuori me asuttiin ahtaassa kerrostaloasunnossa vanhempieni kanssa ja poikakaverini asui vanhempiensa kanssa omakotitalossa. Joten siis suurin osa ajasta vietettiin poikakaverin luona kun ei me oltaisi edes mahduttu nukkumaan minun pienessä huoneessa ja pienessä sängyssä ja äitini kuunteli seinän tai oven takaa kaikki keskustelut. Näin jälkikäteen keski-ikäisenä tuota mietin että mitähän silloisen poikakaverin vanhemmat ajatteli kun vietin heillä niin paljon aikaa, ikinä eivät sanoneet asiasta mitään negatiivista.
Aikansa kutakin, meillä tyttären poikakaveri oli aikoinaan paljon meillä ja söi meillä, silloin se vähän ärsytti. Nyt tuosta on useampi vuosi ja aikuinen tytär jo muuttanut omaan opiskelijakämppään.
Juuri näin! Ja mikäli seurustelu ei kestä yötä erossa niin se ei ole se sopiva suhde sitten ollenkaan. Jos annetaan yökyläoptio kerran niin sitä on vaikea seuraavan ja taas seuraavan kohdalla enää kieltää ilman että lapsi kokee itsensä huonoksi.