Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pitävät vapaaehtoista lapsettomuutta "epäonnistumisena"?

Vierailija
03.09.2025 |

Kun se on jokaisen vapaa valinta ihan kuten vanhemmuuden valinta?

Sittenhän olisi yhtä loogista sanoa, että lapsien hankkiminen on epäonnistuminen, koska ei opetellut ehkäisyä?

Selittäkää järjellä tämä. Onko tämä sukupolvikysymys, että jotkut ajattelevat näin? 

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naah, et sinä ole koskaan ajatellut niin kuin esim. minä. Lapsissa ei ole mitään vikaa, en vain halua niitä. Mun veljellä on lapsia ja ne on ihania. Mutta mulla ei ole mitään tyhjiötä mikä kaipaa täyttymistä. Vanhemman ja lapsen välinen rakkaus on kaunis asia, näänhän minä sen aina kun nään veljenlapsiani. Minun elämäni on juuri sellaista kuin haluan sen olevan enkä koe, että multa puuttuu mitään tai että se kaipaisi mitään lisää.

Mitä tulee muiden mielipiteisiin... Luulisi, että on ihan ymmärrettävää, että kun joku kertoo asuvansa yksin, ettei siihen tulla voivottelemaan, että kyllä sun aikasi koittaa vielä kun on oma perhe. Se on tosi loukkaavaa ja ihmisarvoa alentavaa sanoa, että olet ikään kuin vajavainen ilman näitä."

Niin, ei sitä mullakaan sitä tyhjiötä ollut ja sitä juuri yritin kuvata. Elämä oli mukavaa. Ja mullakin oli lapsia ympärillä vaikka kuin

Jotkut ihmiset kokevat, että elämä alkoi vasta kunnolla lasten kautta ja he rakastavat omia lapsiaan. Surkuttelevat sitten ihmisiä, jotka eivät halua lapsia, että kun jäävät pois tällaisesta ihanasta, elämää mullistavasta asiasta, jota he eivät edes halua missään muodossa. 

Vierailija
102/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naah, et sinä ole koskaan ajatellut niin kuin esim. minä. Lapsissa ei ole mitään vikaa, en vain halua niitä. Mun veljellä on lapsia ja ne on ihania. Mutta mulla ei ole mitään tyhjiötä mikä kaipaa täyttymistä. Vanhemman ja lapsen välinen rakkaus on kaunis asia, näänhän minä sen aina kun nään veljenlapsiani. Minun elämäni on juuri sellaista kuin haluan sen olevan enkä koe, että multa puuttuu mitään tai että se kaipaisi mitään lisää.

Mitä tulee muiden mielipiteisiin... Luulisi, että on ihan ymmärrettävää, että kun joku kertoo asuvansa yksin, ettei siihen tulla voivottelemaan, että kyllä sun aikasi koittaa vielä kun on oma perhe. Se on tosi loukkaavaa ja ihmisarvoa alentavaa sanoa, että olet ikään kuin vajavainen ilman näitä."

Niin, ei sitä mullakaan sitä tyhjiötä ollut ja sitä juuri yritin kuvata. Elämä oli muk

Kauhea taakka lapsille olla äitylin tyhjän elämän ainoa sisältö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva varmaan oikeasti pitää. 

Ehkä lapseton itse voi kokea niin. Mutta ihmiset nyt kuvittelee kaikenlaista. Onneksi olen niin autistinen että en edes huomaa mitä kaikkea mun ympärillä olevat ihmiset musta ajattelee. 

Tai siis öö... 

Vierailija
104/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvuympäristö on epäonnistunut, jos lapsen mielestä lapsena oleminen on niin hirveää, ettei halua sitä kokemusta jakaa omille lapsilleen. Epäonnistumista on myös se, jos lapsesta kasvaa niin itsekeskeinen, ettei hän ollenkaan pysty huolehtimaan muista.

Mitä jos lapsesta tulisikin vaikeasti vammainen, masentunut tai vaikka psykopaatti?

Ei ole mitään automaattista onnellista lapsuutta, vaikka puitteet olisivat mitkä.

P.s. muistakin voi huolehtia kuin omista geeneistään.

No höpsistä vaan. Tietysti lapsesta VOI tulla vammainen tai masentunut tai vaikka psykopaatti, mutta se on kyllä tosi epätodennäköistä. Yleensä hyväosaisten hyvätuloisten ja mukavasti pärjäävien vanhempien lapsista tulee hyväosaisia, hyvätuloisia ja mukavasti pärjääviä. Siitä voi sitten hesari tehdä paheksuvia artikkeleita, mutta näin se kumminkin oikeasti menee.

Ei elämässä voi tehdä yhtään mitään, jos aina kauheasti murehtii epätodennäköisiä riskejä. Jos lähtee ovesta ulos, voi jäädä auton alle, ja jos lähtee matkalle, niin lentokone voi pudota. Lopulta saat syövät, tai jos et saa, niin vanhenet ja kuolet kumminkin. Riskejä täynnä tämä elämä.

Vierailija
105/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se lapsi vaikka päätyy keskustelemaan Vauvapalstalla? No huhuhhu

Vierailija
106/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva varmaan oikeasti pitää. 

Ehkä lapseton itse voi kokea niin. Mutta ihmiset nyt kuvittelee kaikenlaista. Onneksi olen niin autistinen että en edes huomaa mitä kaikkea mun ympärillä olevat ihmiset musta ajattelee. 

Tai siis öö... 

Niinpä. T: vela

Vierailija
107/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei sitä mullakaan sitä tyhjiötä ollut ja sitä juuri yritin kuvata. Elämä oli muk

Ja jotkut kuvittelevat että ainoa asia miten voi päästä elämässä eteenpäin on tehdä lapsi. Nämä on näitä "lapsettomat vaan ryyppää ja leikkii teiniä" koska heidän rilluttelunsa nuorena tyssäsi lapseen eikä riitä älli ymmärtää että muilla se loppuu myös ja tulee ihan muut jutut elämään. 

Vierailija
108/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvuympäristö on epäonnistunut, jos lapsen mielestä lapsena oleminen on niin hirveää, ettei halua sitä kokemusta jakaa omille lapsilleen. Epäonnistumista on myös se, jos lapsesta kasvaa niin itsekeskeinen, ettei hän ollenkaan pysty huolehtimaan muista.

Mitä jos lapsesta tulisikin vaikeasti vammainen, masentunut tai vaikka psykopaatti?

Ei ole mitään automaattista onnellista lapsuutta, vaikka puitteet olisivat mitkä.

P.s. muistakin voi huolehtia kuin omista geeneistään.

No höpsistä vaan. Tietysti lapsesta VOI tulla vammainen tai masentunut tai vaikka psykopaatti, mutta se on kyllä tosi epätodennäköistä. Yleensä hyväosaisten hyvätuloisten ja mukavasti pärjäävien vanhempien lapsista tulee hyväosaisia, hyvätuloisia ja mukavasti pärjääviä. Siitä voi sitten hesari t

Juu, sulla meni pointti ohi kuten arvata saattoi. Ihminen ei voi tarjota LAPSELLEEN onnellista lapsuutta jos lasta ei ole. Ei ole mitään universumin varastoa jossa pienet epälapset kyynel silmässä odottavat että ilkeä vela vihdoin antaisi heille onnellisen lapsuuden synnyttämällä.

Vierailija
109/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan noin puhtaasti biologian kannalta lisääntymättä jääminen on eliön ultimaalinen epäonnistuminen. Noin laajemmin ajateltuna, hyvä vaan ymmärtää ettei geenejään kannata siirtää eteenpäin.

Tällä planeetalla on väkeä jo aivan liikaa, ja nimenomaan se heikoin aines tuntuu lisääntyvän kaikista eniten. 

Kerro lisää tästä Suomen ylikansoitusongelmasta 🤔

Eli sellainen pikku vinkki että Suomessa lapsettomuuden perusteleminen ylikansoituksella antaa sanojasta hieman pöntön kuvan.

Sehän on kuin olisi +30 helteellä toppatakki ja karvalakki päällä "kun on niin kylmä". Juuh, onhan sitä talvella kylmä, mutta kannattaa katsoa vähän ympärilleen. Ennemmin kannattaisi sanoa

Kannattaa googlata mitä liikakansoitus tarkoittaa. Siitä on hyvä aloittaa. Se koskee maapalloa, ei vain Suomea tai Afrikkaa ja toppatakkeihin ja bikineihin se ei liity mitenkään.

Katsoin ja luki että suomen ongelma on vähäinen syntyvyys, eli kansaa ei ole tarpeeksi kasvamassa. 

Liittyy siten että yhtä pönttöä hillua keskitalvella sortsit jalassa Suomessa koska "maapallolla on kuuma". Kyllä, juuri niin pönttöä. 

Vierailija
110/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset menevät raivon partaalle kun kertoo olevansa vapaaehtoisesti lapseton :D välillä, ainakin omassa lähipiirissä vaikuttaa enemmän kateudelta. Kuulee ja näkee kaikkia niitä juttuja, joita mammat puuhaa, niin kuulostaa mun mielestä ihan hullun hommalta. Ja aina jaksetaan syyllistää ja kyllä se mieli vielä muuttuu ja kohta on liian myöhäistä, tiedän että kuitenkin haluat lapsia. Onpas ärsyttävää kun sä voit tehdä mitä haluat, mä en voi ku on nää nepsy lapset ja valivalivali. 

Vierailija
111/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan noin puhtaasti biologian kannalta lisääntymättä jääminen on eliön ultimaalinen epäonnistuminen. Noin laajemmin ajateltuna, hyvä vaan ymmärtää ettei geenejään kannata siirtää eteenpäin.

Tällä planeetalla on väkeä jo aivan liikaa, ja nimenomaan se heikoin aines tuntuu lisääntyvän kaikista eniten. 

Kerro lisää tästä Suomen ylikansoitusongelmasta 🤔

Eli sellainen pikku vinkki että Suomessa lapsettomuuden perusteleminen ylikansoituksella antaa sanojasta hieman pöntön kuvan.

Sehän on kuin olisi +30 helteellä toppatakki ja karvalakki päällä "kun on niin kylmä". Juuh, onhan sitä talvella kylmä, mutta kannattaa kat

Niin, siis tämänhetkisen valtavaa kasvua edellyttävän talousjärjestelmän kannalta matala syntyvyys on huono asia. Luonnon kannalta ehdottoman hyvä.

Vierailija
112/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset menevät raivon partaalle kun kertoo olevansa vapaaehtoisesti lapseton :D välillä, ainakin omassa lähipiirissä vaikuttaa enemmän kateudelta. Kuulee ja näkee kaikkia niitä juttuja, joita mammat puuhaa, niin kuulostaa mun mielestä ihan hullun hommalta. Ja aina jaksetaan syyllistää ja kyllä se mieli vielä muuttuu ja kohta on liian myöhäistä, tiedän että kuitenkin haluat lapsia. Onpas ärsyttävää kun sä voit tehdä mitä haluat, mä en voi ku on nää nepsy lapset ja valivalivali. 

Hauskimpia on ne jotka selittävät vauvan puklua tukassa, nepsylapsi jalassa roikkumassa ja koira karkaamassa pihalta että kyllä sun mieli vielä muuttuu ja haluat tätä samaa. :D Siinä ei voi kuin nauraa.

Vierailija
113/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin matala syntyvyys on ihan kaikin tavoin huono. Nyt jokaisen pois kuolevan tilalle tulee vain 0,6 uutta suomalaista. Väestö pienenee liian nopeasti.

Asian voi ajatella myös niin päin, että joudut nyt sitten työlläsi elättämään itsesi lisäksi 1,5 vanhusta sekä omat lapsesi yhdessä heidän toisen vanhempansa kanssa,  ja vielä niitä, jotka elävät työikäisinä tukien varassa. Aika paljon saa rehkiä,  jotta onnistuu. 

Vierailija
114/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin matala syntyvyys on ihan kaikin tavoin huono. Nyt jokaisen pois kuolevan tilalle tulee vain 0,6 uutta suomalaista. Väestö pienenee liian nopeasti.

Asian voi ajatella myös niin päin, että joudut nyt sitten työlläsi elättämään itsesi lisäksi 1,5 vanhusta sekä omat lapsesi yhdessä heidän toisen vanhempansa kanssa,  ja vielä niitä, jotka elävät työikäisinä tukien varassa. Aika paljon saa rehkiä,  jotta onnistuu. 

Se on huono vain kapitalistisen eläkejärjestelmän kannalta.

Jessus miten jotkut lisääntyneet on simppeleitä. Toivottavasti pojasta polvi paranee.

Vierailija
115/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsimaton akka on biologista ongelmajätettä.

Sun äiti olisi voinut jättää sun synnyttämättä. Porsiminen ei ole sana mitä käytetään ihmisistä. Akka ja ongelmajäte on haukkumasanoja.

Suomalaisesta mytologiasta ja sen jumaluuksista viehättyneenä (ja vapaaehtoisesti lapsettomana!) pidän sanaa akka miltei arvonimenä. Kutsun mielelläni itseäni akaksi. Se ei kuitenkaan poista sitä, että tuon herjauskommentin kirjoittaja on yksinkertainen moukka, joka omalla käytöksellään alentaa itsensä.

Vierailija
116/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus miten jotkut lisääntyneet on simppeleitä. Toivottavasti pojasta polvi paranee.

Kuule, se on huono muun muassa just sinun itsesi kannalta. Tulet sen vielä huomaamaan.

Vierailija
117/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, se on huono muun muassa just sinun itsesi kannalta. Tulet sen vielä huomaamaan.

Varmasti. Onneksi en osaa olla niin itsekäs että ajattelisin omaa napaani, kun panoksena on koko maapallon biodiversiteetti. Jos osaisin, olisin jo lisääntynyt.

Vierailija
118/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on jutut. Kukaan ei tee tai jätä tekemättä lasta minkään maapallon jne takia. Joko haluaa tai ei niin yksinkertaista se on.

Vierailija
119/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta syytä elämällä olisi kuin tuottaa jälkeläisiä. 

Muuten ole geneettinen umpikuja

Kun näitä Suomen persujakin katsoo ja kuuntelee, olisi kyllä ollut parempi, jos niiden vanhemmat olisivat olleet vapaaehtoisesti lapsettomia. Niistä aivan säteilee geneettinen umpikuja. 

Tai Donald Trump, Vladimir Putin tai nämä itäiset sankarit Pohjois-Koreassa ja Kiinassa. Aikamoisia geneettisiä umpikujia, joista me muut maailmassa kärsimme monella tavalla. 

Vierailija
120/168 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta syytä elämällä olisi kuin tuottaa jälkeläisiä. 

Muuten ole geneettinen umpikuja

Kun näitä Suomen persujakin katsoo ja kuuntelee, olisi kyllä ollut parempi, jos niiden vanhemmat olisivat olleet vapaaehtoisesti lapsettomia. Niistä aivan säteilee geneettinen umpikuja. 

Tai Donald Trump, Vladimir Putin tai nämä itäiset sankarit Pohjois-Koreassa ja Kiinassa. Aikamoisia geneettisiä umpikujia, joista me muut maailmassa kärsimme monella tavalla. 

Tässä ei ollenkaan ole tyyppi kyllä selvillä siitä, mikä on geneettinen umpikuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän