Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Yli 100 000 miljonääritaloutta Suomessa

Vierailija
03.09.2025 |

"Kaikista Suomen kotitalouksista 3,5 prosenttia yltää miljoonavarallisuuteen, mutta pääkaupunkiseudulla miljonääritalouksien osuus on yli seitsemän prosenttia. Muualla Suomessa osuudet vaihtelevat 24,5 prosentin välillä. "

https://yle.fi/a/74-20178619?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Aika paljon. Toki monessa taloudessa on enemmän kuin yksi asukas, eli ihan henkilökohtaisesti miljonäärejä on sitten vähemmän.

Täällä palstallakin varmaan muutamia siis ihan todennäköisyyksien perusteella on! 

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen siis liki varmasti tuntee näitä ihmisiä... 

Minä voin sanoa varmuudella etten tunne, on sen verran pieni elämänpiiri. 

Vierailija
102/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi kuin joka kolmaskymmenes Suomessa siis asuu miljoonataloudessa...

Helsingissä joka neljästoista asuu miljoonataloudessa...

Jokainen siis liki varmasti tuntee näitä ihmisiä... 

Mulla itselläni  on kaksi puolen miljoonaan asuntoa Helsingissä  ja tileillä 30 000. Ei musta kovin kummoista. Mutta ylitän siis tuon.

Olen miljonääri 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan tavallinen v 1934 valmistunut 110 neliön kerrostaloasunto. Maksettiin  siitä alle puoli miljoonaa yli 10 vuotta sitten, nyt sen arvo on välittäjän arvion mukaan n.850.000, välillä oli jo yli 900.000€. Ja mökki on ehkä n.200.000, lainaa ei ole kuin 80.000 jäljellä. Meidän perhe kuuluu siis miljönääriluokkaan, vaikka ollaan ihan keskituloisia, eikä perintöjä ole.

Mun äidillä on 58 neliön kaksio, josta saisi lähes puoli miljoonaa, kun se on Kapteeninkadulla ylimmässä kerroksessa. 

Vierailija
104/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k ihmistä on oikeastaan säälittävä luku verrattuna muihin pohjoismaihin mutta kertokaa toki miten verotusta pitäisi korottaaja karkottaa täältä loputkin varakkaat yrittäjät. Katotaan miten sitten käy. 

En ole miljonääri enkä yrittäjä vaan amisduunari mutta ymmärrän realiteetit ketkä tätä taloutta pyörittää. 

Vierailija
105/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa miljonäärikin on köyhempi.

Periaatteessa sijoistusvarallisuuden määrän pitäisi mennä yli miljoonan, niin sitten olisi yleisemmin käytetyn määritelmän mukainen miljonääri.

Voin kertoa teille, että minun "sijoitusvarallisuuteni" ei ylitä miljoonaa ihan lähiaikoina.

Oikeastaan jenkeissä miljonääri on paljon köyhempi kuin Suomessa. Jenkeissä pitää itse säästää eläke, suomalaisilla sitä ei lueta varallisuuteen. Jenkeissä myös jos sairastuu eikä ole kallista vakuutusta niin ensin putoaa köyhälistöön ja sitten kun rahan loppuu kokonaan ei edes saa kunnollista hoitoa. 

Jenkkien pitää siis varautua sadoilla tuhansilla euroilla siihen, kun vanhana tulee sairauksia. 

Vierailija
106/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona on aika vähän, jos siihen lasketaan myös asunnon arvo, kesämökki, säästöt ja sijoitukset vähintään kahdelta henkilöltä ynnä muu omaisuus. Meidän taloudessa on pelkästään metsän arvo lähemmäs puoli miljoonaa.

Oispa mullakin niin möisin metsät, lopettaisin työt ja nauttisin elämästä.

Vierailija
107/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti miljoonan nettovarallisuudella on Suomessa vain ylempää keskiluokkaa verrattuna muihin maihin.

Vain ylempää? Vertaatko siis kehitysmaihin? Monessa maassa et ole miljoonallasi yhtään mitään verrattuna multimiljonääreihin.

Vierailija
108/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole miljonääri, mutta ihan lähisuvussani on 3 miljonääriä.

2 niistä on serkkuja

---

Siis he ovat monimiljonäärejä.

Vierailija
109/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon tarvita kuin kesämökki ja velaton omakotitalo pääkaupunkiseudulla, jo sillä olet miljonääri. Eli ihan tavallinen 40+ pariskunta, joka on saanut vähän enemmän kuin keskipalkan verran tuloja JA sijoittanut rahansa matkustelun sijaan asuntoon ja mökkiin.

Velaton omakotitalo nyt ei ole mitään, kyllä ne ison rahan kodit enimmäkseen ovat kerrostaloissa hyvillä alueilla... 

Oikeesti rikkaat ei asu päällekkäin.

Ikinä!

Esimerkiksi New Yorkissa asuu pilvenpiirtäjissä miljardöörejä. Trumpkin asui joskus. Jos sä asut mummon mökissä Juuassa, eikä yläkerrassa tai alakerrassa asu ketään, niin et silti ole rikas.

Nyt me puhuttiin suomalaisista.

Vain köyhät Suomessa asuvat betonilaatikoissa.  Palvelutaloissa asuvat seniorit ovat tietty eri asia.

Niklas Herlin oli esimerkiksi miljardööri. Yksi Suomen rikkaimmista miehistä. Hän asui kerrostalossa Töölössä.

Vierailija
110/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun miljonääritaloudessa. Haluatko kysyä jotain?

Saatko jopa päivä eri väristä nuorta naista jolla on silikonirinnat?

Vierailija
111/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon tarvita kuin kesämökki ja velaton omakotitalo pääkaupunkiseudulla, jo sillä olet miljonääri. Eli ihan tavallinen 40+ pariskunta, joka on saanut vähän enemmän kuin keskipalkan verran tuloja JA sijoittanut rahansa matkustelun sijaan asuntoon ja mökkiin.

Velaton omakotitalo nyt ei ole mitään, kyllä ne ison rahan kodit enimmäkseen ovat kerrostaloissa hyvillä alueilla... 

Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin enemmän miljoonaomakotitaloja kuin arvokkaita kerrostaloasuntoja. Vantaalla ei liene hyviä arvoalueita kerrostaloasukkaille lainkaan.

Vierailija
112/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette moniko aikoo jäädä tänne, jos heiltä verotetaan kaikki pois? Ymmärrän turhautumisen "riistäjiin", mutta he tälläkin hetkellä kannattelevat tätä yhteiskuntaa verorahoillaan.

Ja ne vie talot, metsät, yms jollain ilveellä mukanaan?

Niistä saadut myyntirahat lähtevät mukaan, tietysti. Tai vaintoehtoisesti tuotot joista niistäkin maksetaan verot ulkomaille.

Ja tietysti myös se kova osaaminen josta Suomessa maksaa verot. Jos tarpeeksi moni osaaja lähtee niin sitten saattaa myös firmat lähteä jos näitä osaajia ei enää löydy. 

Lisäksi rikkaat sijoittavat, sijoitustuittojen verot sitten valuvat ulkomaille myös, ja todennäköisesti myös sijoittavat Suomeen vähemmän sitten. 

Vierailija
113/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuttuni on miljonääri, jopa kolmekymppiset lapseni ovat ennättäneet kerätä tuollaisen omaisuuden. Ihan tavalliset työtätekevät ihmiset saavat omaisuutta helposti kokoon, jos vaivana ei ole ADHD, joka pakottaa ostamaan ja ostamaan ja ostamaan ja hankkimaan rescue-koiran.

Vierailija
114/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljonäärille esimerkiksi kymppitonni ei ole juuri mitään, sehän on 1 prosentti, eli sama kuin 2000e kuussa tienaavalle 20e.

Jos jokainen näitä 100 tuhannesta luovuttaisi kymppitonnin, siinä olisi jo miljardi, että näin helposti niitä miljardeja saisi kasaan, jos siis ihmiset sellaista haluaisivat.

Luulen, että kukaan ei vain sanoa ääneen, että eivät halua auttaa, koska avun tarvitsijat ovat jostai kaukaa ja vähän sellaista "en mä kyllä tuota tahdo auttaa" -tyyppisiä ja tämän takia näitä lahjoituksia ja keräyksiä ei ole, eikä tule.

Vierailija
115/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa miljonäärikin on köyhempi.

Periaatteessa sijoistusvarallisuuden määrän pitäisi mennä yli miljoonan, niin sitten olisi yleisemmin käytetyn määritelmän mukainen miljonääri.

Voin kertoa teille, että minun "sijoitusvarallisuuteni" ei ylitä miljoonaa ihan lähiaikoina.

Oikeastaan jenkeissä miljonääri on paljon köyhempi kuin Suomessa. Jenkeissä pitää itse säästää eläke, suomalaisilla sitä ei lueta varallisuuteen. Jenkeissä myös jos sairastuu eikä ole kallista vakuutusta niin ensin putoaa köyhälistöön ja sitten kun rahan loppuu kokonaan ei edes saa kunnollista hoitoa. 

Jenkkien pitää siis varautua sadoilla tuhansilla euroilla siihen, kun vanhana tulee sairauksia. 

Ja lasten kouluttaminen maksaa helposti jenkeissä useamman sata tuhatta euroa.

Vierailija
116/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lainaus artikkelista : Omaisuuteen lasketaan muun muassa oma asunto ja muut kiinteistöt, metsät ja pellot sekä rahoitusvarat, kuten osakkeet ja rahastot.

eli käytännössä Helsingin keskustassa  kolmiossa tai isommassa omistusasunnossa asuvat ovat miljonäärejä, muiden kaupunkien hintatasoista en tiedä. Eri tilanne olisi jos tällä tarkoitettaisiin käytössä olevaa varallisuutta( juu kämpän voi myydä mutkun mutkun). 100t 5 millistä nyt ei ole niin huima. Ja en ole itse miltsikerhossa en :)

No ei ne kolmiot Hesulin keskustassa nyt mitään miljoonaa sentään maksa vaikka kalliita ovatkin.

Vierailija
117/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljonäärille esimerkiksi kymppitonni ei ole juuri mitään, sehän on 1 prosentti, eli sama kuin 2000e kuussa tienaavalle 20e.

Jos jokainen näitä 100 tuhannesta luovuttaisi kymppitonnin, siinä olisi jo miljardi, että näin helposti niitä miljardeja saisi kasaan, jos siis ihmiset sellaista haluaisivat.

Luulen, että kukaan ei vain sanoa ääneen, että eivät halua auttaa, koska avun tarvitsijat ovat jostai kaukaa ja vähän sellaista "en mä kyllä tuota tahdo auttaa" -tyyppisiä ja tämän takia näitä lahjoituksia ja keräyksiä ei ole, eikä tule.

Luuletko, että henkilöstä tulee miljonääri, jos hän jakelee kymppitonneja sinne tänne?! Aika monen normaalin ihmisen varakkuuden kasvattaminen on ollut kiinni siitä, että on pihtaille eletty ja säästetty sitä rahaa ja sijoitettu. Sitten on erikseen ne jotka yrityskaupoilla on kymmenen miljoonaa tai enemmän tehneet, niitä ei montaa ole.

Ja nyt vielä suhteutatta sen miljoonärin koko omaaisuuden ja paljonko prosentti siitä on jonkun toisen henkilön kuukausi palkkaan!  Jos se 2000 euroa kuussa tienaava omistaa vaikka 150 000 euron asunnon, niin hänen pitäisi siis antaa 1500 euroa. Silloin vertailu menisi oikein!

Vierailija
118/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi "miljonääri". Tämä on aivan yhtä säälittävä tilasto mitä se, että 4800 euron bruttopalkalla on Suomessa hyvätuloisimmassa viidenneksessä. Kyllä Suomi on köyhä maa!

Vierailija
119/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, että kun me miehen kanssa pantiin hynttyyt yhteen, niin meistä tuli melkein miljonääritalous. Kummallakin oli kaksio, myyntihinnat 390t ja 370t, eikä juurikaan velkaa jäljellä. Lisäksi miehellä kesämökki ja mulla osuus metsäyhtymästä.

Ihan poliisin ja farmaseutin tuloilla.

Vierailija
120/284 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuttuni on miljonääri, jopa kolmekymppiset lapseni ovat ennättäneet kerätä tuollaisen omaisuuden. Ihan tavalliset työtätekevät ihmiset saavat omaisuutta helposti kokoon, jos vaivana ei ole ADHD, joka pakottaa ostamaan ja ostamaan ja ostamaan ja hankkimaan rescue-koiran.

Suomessa hyvin harva rikastuu työtä tekemällä, vain jotkut pörssiyritysten johtajat. Tsi ovat saaneet poikkeuksellisen paljon perintöä, mikä ei myöskään ole omaa ansiota.

Taidat nyt siis hourailla ja lisäksi sekoitat velattoman omaisuuden velalla hankittuun. Muutoin voisit laittaa tähän laskelman, millä lailla Suomessa alle kolmikymppisenä pystyy hankkimaan työllä miljoonan velatonta omaisuutta.