Yle: Yli 100 000 miljonääritaloutta Suomessa
"Kaikista Suomen kotitalouksista 3,5 prosenttia yltää miljoonavarallisuuteen, mutta pääkaupunkiseudulla miljonääritalouksien osuus on yli seitsemän prosenttia. Muualla Suomessa osuudet vaihtelevat 24,5 prosentin välillä. "
https://yle.fi/a/74-20178619?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Aika paljon. Toki monessa taloudessa on enemmän kuin yksi asukas, eli ihan henkilökohtaisesti miljonäärejä on sitten vähemmän.
Täällä palstallakin varmaan muutamia siis ihan todennäköisyyksien perusteella on!
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaus artikkelista : Omaisuuteen lasketaan muun muassa oma asunto ja muut kiinteistöt, metsät ja pellot sekä rahoitusvarat, kuten osakkeet ja rahastot.
eli käytännössä Helsingin keskustassa kolmiossa tai isommassa omistusasunnossa asuvat ovat miljonäärejä, muiden kaupunkien hintatasoista en tiedä. Eri tilanne olisi jos tällä tarkoitettaisiin käytössä olevaa varallisuutta( juu kämpän voi myydä mutkun mutkun). 100t 5 millistä nyt ei ole niin huima. Ja en ole itse miltsikerhossa en :)
No ei ne kolmiot Hesulin keskustassa nyt mitään miljoonaa sentään maksa vaikka kalliita ovatkin.
Eivät maksamaan, mutta niiden omistajat kuvittelevat, että maksavat. Siksi asuntokauppa on täysin seis Helsingissä, kun myyjät eivät ole vielä suostuneet myöntämään itselleen, ettei se oma asuntovarallisuus ollutkaan sitä tasoa kuin ovat itselleen uskotelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuttuni on miljonääri, jopa kolmekymppiset lapseni ovat ennättäneet kerätä tuollaisen omaisuuden. Ihan tavalliset työtätekevät ihmiset saavat omaisuutta helposti kokoon, jos vaivana ei ole ADHD, joka pakottaa ostamaan ja ostamaan ja ostamaan ja hankkimaan rescue-koiran.
Suomessa hyvin harva rikastuu työtä tekemällä, vain jotkut pörssiyritysten johtajat. Tsi ovat saaneet poikkeuksellisen paljon perintöä, mikä ei myöskään ole omaa ansiota.
Taidat nyt siis hourailla ja lisäksi sekoitat velattoman omaisuuden velalla hankittuun. Muutoin voisit laittaa tähän laskelman, millä lailla Suomessa alle kolmikymppisenä pystyy hankkimaan työllä miljoonan velatonta omaisuutta.
Kolmikymppinen voi olla esim. 39 -vuotias. Tällöin esim. amiksen sähkölinjan jälkeen hänellä on voinut olla hyväpalkkainen työ tai oma yritys jo 20 vuotta. Kyllä siinä säästäväinen miljonääriksi on ehtinyt, erityisesti, jos on tehnyt osakesijoituksia jenkkimarkkinoille ja ostanut ensimmäisen asunnon heti valmistumisen jälkeen, kun silloin sai vielä lainaa ilman muita vakuuksia kun ostettava asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuttuni on miljonääri, jopa kolmekymppiset lapseni ovat ennättäneet kerätä tuollaisen omaisuuden. Ihan tavalliset työtätekevät ihmiset saavat omaisuutta helposti kokoon, jos vaivana ei ole ADHD, joka pakottaa ostamaan ja ostamaan ja ostamaan ja hankkimaan rescue-koiran.
Suomessa hyvin harva rikastuu työtä tekemällä, vain jotkut pörssiyritysten johtajat. Tsi ovat saaneet poikkeuksellisen paljon perintöä, mikä ei myöskään ole omaa ansiota.
Taidat nyt siis hourailla ja lisäksi sekoitat velattoman omaisuuden velalla hankittuun. Muutoin voisit laittaa tähän laskelman, millä lailla Suomessa alle kolmikymppisenä pystyy hankkimaan työllä miljoonan velatonta omaisuutta.
No ei yksikään kolmekymppinen ole voinut hankkia palkkatyöllä mitään miljoonan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Se on suomalaisten miljonäärien rahat kiinni tukevasti tuvan seinissä... ja sen asunnon hinnan laskiessa aika moni lakkaa myös olemasta "miljonääri".
Hallituksella on keinonsa veron alennuksineen lisätä näiden omaisuutta entisen päälle. Täytyyhän varakkaiden saada korvaukset raskaan raadantansa hyvitykseksi.
Köyhät voivat mennä leipäjonoon ja ostaa punaliputettuja aineksia.
Tätähän Perussuomalaiset ajavat hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on suomalaisten miljonäärien rahat kiinni tukevasti tuvan seinissä... ja sen asunnon hinnan laskiessa aika moni lakkaa myös olemasta "miljonääri".
Tässähän se homman ydin on. Eli hintataso on sellainen että se miljoona on kiinni asunnossa ja sekin on maailman mittakaavassa aika tavanomainen eikä luksuskokoa.
Tuo omaisuuden keskittymisen päivittely raivostuttaa, kun omassa tuttavapiirissäkin on paljon hyvätuloisia tuhlareita. Kun yhä pienempi osa ihmisistä säästää ja sijoittaa, miksi pitäisi politiikalla tasoittaa niitä säästäväisten säästöjä niille, joiden ihan yhtä suuret tulot on hassattu makeaan elämään?
Kun minä olen hankkinut sijoitusasuntoja ja siskoni reissannut Madagaskarilla ja Kalliovuorilla, niin miten muka on epäreilua, että minulla on suurempi omaisuus kuin hänellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen siis liki varmasti tuntee näitä ihmisiä...
Minä voin sanoa varmuudella etten tunne, on sen verran pieni elämänpiiri.
Ainoastaan jos vietät kaiken aikasi kotona ja Ranen Baarissa, on elämänpiirisi niin pieni ettet tunne.
Olet todennäköisesti käynyt koulua useammankin miljonäärin kanssa.Töissäsi ehkä tunnet joitakin, harrastuksissa, naapurissasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljoona on aika vähän, jos siihen lasketaan myös asunnon arvo, kesämökki, säästöt ja sijoitukset vähintään kahdelta henkilöltä ynnä muu omaisuus. Meidän taloudessa on pelkästään metsän arvo lähemmäs puoli miljoonaa.
Oispa mullakin niin möisin metsät, lopettaisin työt ja nauttisin elämästä.
Ja sitten olisit taas viiden vuoden päästä köyhä ja vielä työtönkin.
Tässä näkee taas miksi jotkut ihmiset vaurastuvat ja toiset haaskaavat kaiken minkä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun miljonääritaloudessa. Haluatko kysyä jotain?
Saatko jopa päivä eri väristä nuorta naista jolla on silikonirinnat?
En, miksi sellaista haluaisin edes?
-(moni)miljonääritaloudessa asuva nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmikymppinen voi olla esim. 39 -vuotias. Tällöin esim. amiksen sähkölinjan jälkeen hänellä on voinut olla hyväpalkka
No ei se sähköasentaja tienaa kuin sellaiset vajaa 40.000 vuodessa nettona maksimissaan. Ihmisellä on kuitenkin koko ajan elinkuluja helposti yli puolet tuosta. Eli hyvin on hiihdetty jos 20 vuodessa on saanut kokoon 400.000, miljoona on jo aivan utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuohon tarvita kuin kesämökki ja velaton omakotitalo pääkaupunkiseudulla, jo sillä olet miljonääri. Eli ihan tavallinen 40+ pariskunta, joka on saanut vähän enemmän kuin keskipalkan verran tuloja JA sijoittanut rahansa matkustelun sijaan asuntoon ja mökkiin.
Velaton omakotitalo nyt ei ole mitään, kyllä ne ison rahan kodit enimmäkseen ovat kerrostaloissa hyvillä alueilla...
Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin enemmän miljoonaomakotitaloja kuin arvokkaita kerrostaloasuntoja. Vantaalla ei liene hyviä arvoalueita kerrostaloasukkaille lainkaan.
Ei ole. Arvokkaita kerrostaloasuntoja on paljon enemmän kuin omakotitaloja. Vantaalla nyt kovin montaa hyvää aluetta tuskin edes on, mutta miljoonakämppiä on Helsingin kantakaupungin ja Espoon alueella lukemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette moniko aikoo jäädä tänne, jos heiltä verotetaan kaikki pois? Ymmärrän turhautumisen "riistäjiin", mutta he tälläkin hetkellä kannattelevat tätä yhteiskuntaa verorahoillaan.
Ja ne vie talot, metsät, yms jollain ilveellä mukanaan?
Niistä saadut myyntirahat lähtevät mukaan, tietysti. Tai vaintoehtoisesti tuotot joista niistäkin maksetaan verot ulkomaille.
Ja tietysti myös se kova osaaminen josta Suomessa maksaa verot. Jos tarpeeksi moni osaaja lähtee niin sitten saattaa myös firmat lähteä jos näitä osaajia ei enää löydy.
Lisäksi rikkaat sijoittavat, sijoitustuittojen verot sitten valuvat ulkomaille myös, ja todennäköisesti myös sijoittavat Suomeen vähemmän sitten.
Näinhän se menee, yksi ulkomaille muuttava rikas vie mukanaan paljon enemmän kuin vain omat rahansa... Verot, tuotot, jopa työpaikkoja, mahdollisesti lapsensa, jne...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on adhd, en ostele turhuuksia eikä koiraakaan ole. Olen hankkinut tuon (reilusti) miljoonan ylittävän omaisuuden, lähinnä adhd:ni asioista. Pystyn superkeskittymään töihini tuntikausia kunhan ei ole ylimääräisiä häiriöitä, ja sitä kautta olen päätynytkin omalla alallani sellaiseksi osaajaksi joita ei koko maailmassa ymmärtääkseni ole kuin noin kymmenen kappaletta. Meille maksetaan kaikille todella hyvin ja työtarjouksia tulee liki viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Miljoona on aika vähän, jos siihen lasketaan myös asunnon arvo, kesämökki, säästöt ja sijoitukset vähintään kahdelta henkilöltä ynnä muu omaisuus. Meidän taloudessa on pelkästään metsän arvo lähemmäs puoli miljoonaa.
no sillä voit sitten kehuskella vauva palstalla, säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Miljonäärille esimerkiksi kymppitonni ei ole juuri mitään, sehän on 1 prosentti, eli sama kuin 2000e kuussa tienaavalle 20e.
Jos jokainen näitä 100 tuhannesta luovuttaisi kymppitonnin, siinä olisi jo miljardi, että näin helposti niitä miljardeja saisi kasaan, jos siis ihmiset sellaista haluaisivat.
Luulen, että kukaan ei vain sanoa ääneen, että eivät halua auttaa, koska avun tarvitsijat ovat jostai kaukaa ja vähän sellaista "en mä kyllä tuota tahdo auttaa" -tyyppisiä ja tämän takia näitä lahjoituksia ja keräyksiä ei ole, eikä tule.
Nuo maksavat jo ihan järkyttäviä määriä veroja. Erästä kaverini oli maksanut viime vuonna 300 000€ veroja, eli saman kuin minä kymmenessä vuodessa, en kyllä enää kehtaa näitä ihmisiä enempää maksamaan.
Se, että saa 20 vuodessa kokoon 400 000, ei todellakaan edellytä, että olisi palkastansa säästänyt tuon summan.
Olen rahastosijoittanut nyt 7,5 vuoden ajan pienimuotoisesti ja laittanut omaa rahaa sinne 40 000 euroa. Salkkuni arvo on kuitenkin 65 000 euroa. Jos jatkan ihan samaan malliin toiset 7,5 vuotta, olen sijoittanut 80 000 euroa, mutta salkun arvo voi olla hyvinkin yli 150 000 euroa.
Samoin ostin 12 vuotta sitten sijoitusasunnon, johon laitoin omaa rahaa 40 000 euroa ja otin lainaa 160 000 euroa. Olen laittanut vuokratulot lainan lyhennykseen ja maksanut vastikkeet ja verot itse. Olen tehnyt myös pientä ylimääräistä lainanlyhennystä useimpina kuukausina. Noh, laina on ihan kohta maksettu pois, vaikka omaa rahaa tuonne on mennyt vain hiukan yli 100 000 euroa. Asunnon arvo on tällä hetkellä ehkä 230 000, kun ajat ovat mitä ovat. Sijoitus ei siis ole ollut mitenkään kauhean hyvä tai kannattava, mutta silti rahani ovat suunnilleen tuplaantuneet tänä aikana. Jos asuntojen hinnat taas joskus nousevat, tuo voi osoittautua ihan hyväksi sijoitukseksi. Varmaa se ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaus artikkelista : Omaisuuteen lasketaan muun muassa oma asunto ja muut kiinteistöt, metsät ja pellot sekä rahoitusvarat, kuten osakkeet ja rahastot.
eli käytännössä Helsingin keskustassa kolmiossa tai isommassa omistusasunnossa asuvat ovat miljonäärejä, muiden kaupunkien hintatasoista en tiedä. Eri tilanne olisi jos tällä tarkoitettaisiin käytössä olevaa varallisuutta( juu kämpän voi myydä mutkun mutkun). 100t 5 millistä nyt ei ole niin huima. Ja en ole itse miltsikerhossa en :)
No ei ne kolmiot Hesulin keskustassa nyt mitään miljoonaa sentään maksa vaikka kalliita ovatkin.
Täh? No kyllä ne sen nyt vain keskustassa maksavat ja vielä aivan helposti. 20m2 luukustakin saa jo maksaa 160 000€ jossain Kalliossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmikymppinen voi olla esim. 39 -vuotias. Tällöin esim. amiksen sähkö
No ei se sähköasentaja tienaa kuin sellaiset vajaa 40.000 vuodessa nettona maksimissaan. Ihmisellä on kuitenkin koko ajan elinkuluja helposti yli puolet tuosta. Eli hyvin on hiihdetty jos 20 vuodessa on saanut kokoon 400.000, miljoona on jo aivan utopiaa.
Harva noita yhden ihmisen palkalla makselee. Lisäksi kokenut sähköasentajakin tienaa kivasti, jotkut duunarialat huomattavankin hyvin.
Silti kun minä tulen palstalle kertomaan, että elän kotirouvana ja mies säästää minulle vielä "eläkettäkin", niin ei täällä sitä uskota. Toki ymmärrän, että netissä voi huudella mitä vaan. Kuitenkin hämmästyn ettei sen ajatella edes olevan mahdollista.