Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?

Vierailija
02.09.2025 |

Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.

Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.

Kommentit (405)

Vierailija
141/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun palasit vastaamaan! 

Millä mielellä seuraat tätä nykyistä peukkuepidemiaa? Mitä ajatuksia se herättää ja kuinka pahana uhkana näet sen?

Tietenkin palasin. Eipä tässä työttömänä muutakaan tekemistä ole. Peukku on oiva tapa rentoutua ja suosittelen kaikkia kokeilemaan.

Ap

Sinä voisit vetää reippaan annoksen fentanyylia. Muille en suosittele mitään kovia huumeita. Etkä sinä ole oikea ap sen näkee viestistäsi.

Hyvä neuvo ap:lle!

Vierailija
142/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap vastaa koskaan siihen miltä tuntuu olla täysin arvotonta jätettä, josta ei ole kenellekään iloa ja hyötyä?

Miksi hänen pitäisi edes antaa huomiota tuollaiseen saastaan? Hyvä vain kun on vastannut vain asiallisiin viesteihin ja mennyt noiden huutelijoiden ohi.

Ei kai kukaan oikeasti usko noihin ap:n tarinoihin? Nehän on ihan ristiriitaisia. Ap:n piti käydä töissä, mutta täällä vaan kirjoittelee. Turha pökäle koko jätkä.

Selvästi joku tai jotkut trollaavat ja esiintyvät ap:na koska se on heidän mielestään "hauskaa". Lapsellista käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varastanut tai tehnyt rikoksia?

Onko sinulla tuomioita, sakkoja tms. Rikosrekisteriä?

Olen tehnyt kaikkea. Varastanut, myynyt kamaa (myös alaikäisille), pahoinpidellyt, ryöstänyt ohikulkijoita. Yms. En kadu mitään. Se oli nyt vaan osa tota elämäntyyliä.

Ap

Jotkut vanhemmat narkomaanit ovat väittäneet, ettei ennen myyty huumeita alaikäisille. Miksi alaikäisille, jopa alakoululaisille, alettiin myydä?

Tämä nyt on sellaista glorifiointia millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tuossa maailmassa on ollut aina ne tyypit jotka ovat läpihuonoja ihmisiä ja sitten he joilla on kaikesta huolimatta jonkinlainen moraalikompassi. En minä ja moni muu olisi voinut aloittaa huumeiden käyttöä aikanani mikäli kukaan ei olisi myynyt alaikäisille.

Usein alaikäiset ovat itse niitä jotka myyvät toisille alaikäisille. Se, että jopa alakoululaisille myydään johtuu varmasti ihan siitä, että huumeiden käyttö ja saatavuus ovat parantuneet ihan roimasti. Omina teiniaikoinani oli niitä tilanteita, että koko kaupunki oli välillä "tyhjä", mutta nykyään saatavuusongelmat koskee lähinnä yksittäisiä aineita joiden tilalla on kyllä vaihtoehtoista valikoimaa. Epäilen myös, että huumeiden välittyminen yhä nuoremmille johtuu huumekaupan siirtymisestä yhä enemmän nettiin ja siitä, että nykyään tavallisissa ns. hyvissäkin kodeissa vanhemmat ovat huomattavasti epätietoisempia siitä mitä kaikkea lapsensa kohtaa kuin omassa nuoruudessani.

Ap

Vierailija
144/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset kotiolit sulla oli, kun aloit käyttämään?

Mitä ajattelet ns viihdekäytöstä?

Miten tulit tulokseen, että haluat lopettaa huumeet?

Kotiolot olivat huonot. Molemmilla vanhemmilla päihde- ja mt-ongelmia. Hyvin paljon väkivaltaa. Minulle tehtiin pysyvä huostaanotto kun 10-vuotias ja sen jälkeen elin sijotuspaikoissa ja laitoskierteessä täysi-ikäistymiseen asti.

En tuomitse viihdekäyttöä, en näe siinä eroa maltillisen alkoholin käytön kanssa. Kun on ollut riippuvainen ja siinä maailmassa mukana, ero sen ja silloin tällöin hatsit tai viivat vetävän tavallisen ihmisen välillä on melko selvä.

Halusin lopettaa, koska halusin siitä maailmasta eroon. S

Jos pitää peukkua ja kannabista samana on ihan helvatan tyhmä tai provoaa tahallaan.  

Vierailija
145/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin tätä ketjua yöllä mielenkiinnolla. Olen kyllä tiennyt, että huumeongelma ei ole yhtä kuin Kurvissa päivystävät rapanarkkarit, mutta kyllähän se hurjalta kuulostaa, että piikittää ennen töihin lähtöä. Googlettelin kyllä asiaa ja kai se sitten vaan niin on, että joku subutexin kaltainen aine ei saa käyttäjää sekaisin enää siinä vaiheessa kun käyttö on päivittäistä. Sitä on vaan vaikea ymmärtää, että miksi hassata rahansa johonkin mikä ei enää edes toimi, mutta kai ne viekkarit sitten vaan ovat niin helvetilliset.

Mikäli ap palaa vielä vastailemaan kiinnostaisi tietää kuinka helppoa huumeiden käyttö on salata muilta tuollaisessa tapauksessa kun pystyy esim. siihen työelämään?

Tässä kohtaa on hyvä tehdä ero viihdekäytön ja ongelmakäytön välille. Hanskassa pysyvän viihdekäytön voi salata helpostikin, mutta ongelmakäyttö on sellainen mikä tulee usein tavalla tai toisella ainakin niiden läheisten tietoon. Työpaikalla sen sijaan joku subukoukku on melko helppo salata mikäli työssä ei ole säännöllisiä huumetestejä. Tuttavapiiriltäkin ongelmakäytön pystyy salamaan jos käy töissä ja elämä ulkoisesti mallilla. Tiedän kyllä tapauksia missä ihminen on piikittänyt vuosia niin, ettei siitä ole omalla vaimolla ja lapsilla mitään tietoa.

Taisinkin jo jossain kohtaa kirjoittaa, että buprenorfiinikoukku on hankala työssäkäyvälle juuri sen takia, että sen lopettaminen yhdistettynä työelämään on melko mahdotonta, koska vieroitusoireiden takia olet pitkään työkyvytön ja toisaalta et voi töissä kertoa mikä tilanne on.

Ap

Vierailija
146/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap vastaa koskaan siihen miltä tuntuu olla täysin arvotonta jätettä, josta ei ole kenellekään iloa ja hyötyä?

No mitäpä siihen vastaamaan, kun on tuntenut koko elämänsä arvottomaksi se on aika normaali olotila. Oudommalta tuntuvat ne hetket kun ei tunne itseään täysin arvottomaksi.

Ap

Vierailija
147/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmiset saavat noilla oikeasti julmillla viesteillä ja yhdessäkin ehdotettiin itse*urhaan? 

Onko noiden kommenttien kirjoittajilla suunnattoman paha olla että purkavat sitä toisiin ja vielä anonyymilla palstalla + saavat siitä jotain ihmeellistä euforiaa kun saavat haukkua ja painaa ihmisiä alas? Te tarvitsette hoitoa.

Ap; onneksi pääsit pois tuosta maailmasta ja elät parempaa elämää!

Jep, aivan sairasta luettavaa. Ehdotetaan itsaria ja toisaalta syytetään aloittajaa hänen vanhempansa it se murhasta. Täysin vatipaista kirjoittelua joka lähinnä vain puoltaa sitä, ettei huumekeskustelussa kannata kuunnella tätä fanaattisinta kieltäjäjoukkoa. Eivät ole terveitä ihmisiä nämä.

Vierailija
148/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko avaaja henkisesti aikuisen tasolla vai jäitkö siihen henkiseen ikään, kun aloitit huumeiden käytön?

Olen huomannut, että tämä on sääntönä yleisesti, ettei se henkinen ikä kartu käyttövuosien aikana ja ollaan jotenkin lapsen/teinin tasoisia.

Tätä ei välttämättä käyttäjä kylläkään itse huomaa.

Vierailija
149/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloit käyttämään?

Uteliaisuus yhdistettynä itsetuhoisuuteen. Halusin vain yksinkertaisesti tietää miten eri aineet vaikuttavat, enkä välittänyt vähäkään mitä ne minulle tekevät.

Ap

Miten kävi muille samoissa piireissä olleille? Jäikö kokeiluun tai viihdekäyttöön vai tulivatko riippuvaisiksi? Ovatko sittemmin raitistuneet? Vai kävikö huonommin?

Vierailija
150/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko avaaja henkisesti aikuisen tasolla vai jäitkö siihen henkiseen ikään, kun aloitit huumeiden käytön?

Olen huomannut, että tämä on sääntönä yleisesti, ettei se henkinen ikä kartu käyttövuosien aikana ja ollaan jotenkin lapsen/teinin tasoisia.

Nämä haukkujat ovat ainakin jääneet alemmalle tasolle eikä se liity ikään. Tämä entinen käyttäjä kirjoittaa fiksummin kuin hänen haukkujat.

Vierailija
151/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä peukkukysymyksiä on tullut useampia, niin vastaan niihin näin yhteisesti.

Olen kokeillut muutamaan otteeseen peukkua, tai flakkana se tunnettiin noina minun aikoinani. Ei ollut oma juttuni, mutta stimulantit eivät muutenkaan koskaan olleet minulle mikään ongelma.

Nuo muuntohuumeet tuntuvat vähän olevan sellaisia, että ne tulevat markkinoille, aiheuttavat hetkellisen käyttäjäpiikin ja sitten taas painuvat marginaaliin. Käsittääkseni flakallekin on käynyt näin vähän joka puolella. Uskoisin siis, että tämä peukkubuumi tulee laantumaan muutaman vuoden sisällä. Mitä sitten tulee tilalle, on paha arvioida, koska jotainhan tilalle kuitenkin tulee.

Tämä buumi on hyvänä puolena nostanut huumekeskustelun taas ajankohtaiseksi, mutta huonona puolena se, että keskustelu on monesti todella huonoa. Tämä on tunteita herättävä asia, mutta tästä pitäisi pystyä keskustelemaan tunteen sijasta järjellä.

Ap

Vierailija
152/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja noihin ihmettelyihin miksi en ole nyt töissä, niin kaikkia töitä ei tehdä ma-pe välillä toimistotyöaikaan. Lähden huomenna iltavuoroon ja toiselle paikkakunnalle tekemään töitä viikonlopuksi. Tämä on ankeaa, koska nykyään viihdyn kotona hyvin, seinät eivät kaadu enää päälle, joten ei huvittaisi lähteä mihinkään.

Ap

Vierailija
153/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä siihen vastaamaan, kun on tuntenut koko elämänsä arvottomaksi se on aika normaali olotila. Oudommalta tuntuvat ne hetket kun ei tunne itseään täysin arvottomaksi.

Ap

Miksi valehtelit käyväsi töissä aiemmin?

Vierailija
154/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja noihin ihmettelyihin miksi en ole nyt töissä, niin kaikkia töitä ei tehdä ma-pe välillä toimistotyöaikaan. Lähden huomenna iltavuoroon ja toiselle paikkakunnalle tekemään töitä viikonlopuksi. Tämä on ankeaa, koska nykyään viihdyn kotona hyvin, seinät eivät kaadu enää päälle, joten ei huvittaisi lähteä mihinkään.

Ap

Eipä tietenkään, kun voisi vaan kotona maata muiden rahoilla vetämässä kamaa. Harmittaahan se.

Vierailija
155/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju, kiitos AP.

Luuletko, että olisit alkanut käyttämään pelkästä uteliaisuudesta vaikka kotiolosuhteet olisivat olleet hyvät?

Mitä sanoisit henkilölle, jolle lääkäri on määrännyt esim. rauhoittavia tai stimulantteja täysin syystä, mutta joka ei halua/uskalla käyttää niitä stigman tai riippuvuuden pelossa?

Vierailija
156/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmiset saavat noilla oikeasti julmillla viesteillä ja yhdessäkin ehdotettiin itse*urhaan? 

Onko noiden kommenttien kirjoittajilla suunnattoman paha olla että purkavat sitä toisiin ja vielä anonyymilla palstalla + saavat siitä jotain ihmeellistä euforiaa kun saavat haukkua ja painaa ihmisiä alas? Te tarvitsette hoitoa.

Ap; onneksi pääsit pois tuosta maailmasta ja elät parempaa elämää!

Jep, aivan sairasta luettavaa. Ehdotetaan itsaria ja toisaalta syytetään aloittajaa hänen vanhempansa it se murhasta. Täysin vatipaista kirjoittelua joka lähinnä vain puoltaa sitä, ettei huumekeskustelussa kannata kuunnella tätä fanaattisinta kieltäjäjoukkoa. Eivät ole terveitä ihmisiä nämä.

Totuus sattuu.

Vierailija
157/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä haukkujat ovat ainakin jääneet alemmalle tasolle eikä se liity ikään. Tämä entinen käyttäjä kirjoittaa fiksummin kuin hänen haukkujat.

Kerroin ihan omista kokemuksistani lähipiirissä, mitä tapahtuu kun huumeita aletaan käyttää hyvin nuorena. En hauku.  Olen utelias, huomaako käyttäjä tätä itse.

Vierailija
158/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä peukkukysymyksiä on tullut useampia, niin vastaan niihin näin yhteisesti.

Olen kokeillut muutamaan otteeseen peukkua, tai flakkana se tunnettiin noina minun aikoinani. Ei ollut oma juttuni, mutta stimulantit eivät muutenkaan koskaan olleet minulle mikään ongelma.

Nuo muuntohuumeet tuntuvat vähän olevan sellaisia, että ne tulevat markkinoille, aiheuttavat hetkellisen käyttäjäpiikin ja sitten taas painuvat marginaaliin. Käsittääkseni flakallekin on käynyt näin vähän joka puolella. Uskoisin siis, että tämä peukkubuumi tulee laantumaan muutaman vuoden sisällä. Mitä sitten tulee tilalle, on paha arvioida, koska jotainhan tilalle kuitenkin tulee.

Tämä buumi on hyvänä puolena nostanut huumekeskustelun taas ajankohtaiseksi, mutta huonona puolena se, että keskustelu on monesti todella huonoa. Tämä on tunteita herättävä asia, mutta tästä pitäisi pystyä keskustelemaan tunteen sijasta järjellä.

Ap

Sehän on varmaa että peukun jälkeen tulee muita muuntohuumeita. Kun fentanyyli on jo ruotsissa niin kohta se on myös suomessa. Se on niin maailmanlopun kamaa että kun se leviää suomeen niin valmiiksi paha huumetilanne menee vielä pahemmaksi. Saa nähdä kuinka kauan huumeongelma saa kasvaa ennen kuin poliitikot suostuvat tekemään sille mitään?

Vierailija
159/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin ihan omista kokemuksistani lähipiirissä, mitä tapahtuu kun huumeita aletaan käyttää hyvin nuorena. En hauku.  Olen utelias, huomaako käyttäjä tätä itse.

Kannattaa lykätä käyttö aikuisuuteen. Nämä lapsena/varhaisteininä/teininä käytön aloittaneet eivät taida elää niin vanhaksi, että tuo henkisen kehityksen pysähtyminen tulee riittävän hyvin näkyviin.

Harva onnekas selviää jopa keski-ikään, mutta heidän elämänsä on aina ollut risaista.

Vierailija
160/405 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiitos tästä viestiketjusta, jonka käynnistit. Paljon uutta tietoa minulle.

Omassa nuoruudessani (70-luvulla) oli täysin tavallista ihan keskiluokkaisissakin perheissä, ettei vanhemmilla ollut aavistustakaan teiniensä touhuista. Pelottava ajatus, kun nyt saan itse kasvattaa ja varjella kahta lukioikäistä nuortamiestä hyvämaisella ja melko vauraalla alueella pääkaupunkiseudulla.

Mistä huomaa, jos huumeet ovat tulleet taloon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan