Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?
Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.
Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.
Kommentit (405)
Tottakai tämmösellä narkkarillakin on muija. Ihan kaikilla muilla paitsi kunnollisilla miehillä tietenkin pitää olla muija.
Oletko kokeillut peukkua? Oliko paha?
Lueskelin tätä ketjua yöllä mielenkiinnolla. Olen kyllä tiennyt, että huumeongelma ei ole yhtä kuin Kurvissa päivystävät rapanarkkarit, mutta kyllähän se hurjalta kuulostaa, että piikittää ennen töihin lähtöä. Googlettelin kyllä asiaa ja kai se sitten vaan niin on, että joku subutexin kaltainen aine ei saa käyttäjää sekaisin enää siinä vaiheessa kun käyttö on päivittäistä. Sitä on vaan vaikea ymmärtää, että miksi hassata rahansa johonkin mikä ei enää edes toimi, mutta kai ne viekkarit sitten vaan ovat niin helvetilliset.
Mikäli ap palaa vielä vastailemaan kiinnostaisi tietää kuinka helppoa huumeiden käyttö on salata muilta tuollaisessa tapauksessa kun pystyy esim. siihen työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempasi suhtautuivat käyttöösi? Entä muu suku?
Toinen vanhempani teki itsemurhan kun olin 8-vuotias ja toista en ole nähnyt sen jälkeen kun minut otettiin pysyvästi huostaan 10-vuotiaana. Sukua minulla ei ole. Eli ole "onnekkaassa" asemassa, ettei tarvitse kantaa häpeää omalle suvulle.
Ap
Ymmärrän, että vanhempasi teki itsemurhan, kun tajusi mikä ihmishirviö susta on tulossa. Oli varmaan kammottavaa 10 vuotta toisen sietää sun olemassa oloa.. ymmärrän, että lähti ja on vaan ajan kysymys milloin puolisosi lähtee...
Sitten onkin vetojen aika.. Onko värkit jemmassa?
Sinä, joka tuon kirjoitit, taidat toden totta vihata itseäsi.
Pyh, kaikkiin ei uppoa ap:n itsesääliä tihkuva itkuvirsi. Ap on tottunut valehtelemaan ja sen kannattaa seurata vanhempansa esimerkkiä. Kaikkien sukulinjojen ei ole tarkoitus jatkua.
Vai valehtelitko koko jutun?
Mun mielestä aloittaja ei ole kyllä mitään itsesäälista itkuvirttä tässä veisannut. Päin vastoin, tulee sellainen kuva, että on välillä turhankin ankara itselleen.
Toivottavasti aloittaja ei päästä ihonsa alle näitä välillä ihan sairaita kommentteja. En suoraa sanottuna ymmärrä miten noita sairaimpia ei ole saatu edes modattua pois.
Pelkäätkö koskaan, että alat käyttämään uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ikinä pelännyt, että huumeet aiheuttavat sinulle psykoosin yms sekoamisen ja voit saada jonkun mielenterveysongelman niiden myötä mistä haittaa elämässä?
Ajattelitko, että on sama vaikka kuolisit huumeiden käytön seurauksena?
Kuinka pitkälle olit valmis menemään saadaksesi huumeita? Olisitko esim voinut varastaa jotain tai ryöstää jonkun kaupan tms?
Mikä huumeissa oli parasta ja mikä sai tavallaan "kiintymään" niihin? Oliko se niiden tuoma hyvä fiilis vai enemmänkin vain riippuvuus niihin?
Mikä hetki muutti ajatuksesi, että huumeiden käyttö täytyy lopettaa?
Yllätyin, että tämä aihe herätti näin paljon asiallista mielenkiintoa. Ajattelin, että menisi lähinnä huuteluksi, kun nuo huumeketju ovat yleensä melko sakeaa meuhkaamista. Vastailen näihin vielä, jos näistä vastauksista sattuisi olemaan jollekin jotain hyötyä.
En tosiaan pelännyt mitään mitä huumeet voisivat aiheuttaa. Sen verran kyllä pyrin, että käyttövälineet olisivat puhtaat jne. Siinäkin oli kuitenkin syynä lähinnä se, että sairastumalla tai saamalla jonkun pahan ifektion voisin joutua sairaalaan jossa käyttö tulisi ilmi ja tietenkin joutuisin olemaan ilman aineita. Minulle oli aivan sama kuolisinko ja loppuvaiheessa se oli jopa ihan tavoite.
Noista rikoksista kirjoitinkin jo aiemmin, mutta tuli niitä tosiaan tehtyä.
Huumeissa parasta oli se, että ei tarvinnut ajatella niitä vaikeita ajatuksia joita en edes osannut silloin ajatella selkeästi. Ne olivat vain sellaista epämääräistä kaaosta pään sisällä. Ja olihan se sekoilu ja päihtyneenä olo alkuun hauskaa. Lopulta jäljellä oli kuitenkin vain riippuvuus. Ei kukaan riippuvainen käytä enää sen takia, että huumeissa olisi jotain kivaa, vaan sen takia, ettei pysty olemaan ilman.
Käänteen tekevä hetki oli se, kun pääsin aiemmin mainitsemani autokolarin jälkeen sairaalasta kotiin. Olin joutunut sairaalassa myöntämään olevani käyttäjä, minulle oli pakko laittaa buprenorfiinitippa ja sairaalassa ollessa normaalia annostustani oli saatu laskettua. Kuitenkin, kun pääsin pois, en mennyt edes ensimmäisenä silloiseen asuntooni, vaan suoraa ostamaan subua. Silloin jotenkin iski kunnolla se, että olen näin pohjalla, olen käyttänyt tähän 10 vuotta elämästäni ja nyt katson, kun tähän maailmaan on astumassa taas uusi sukupolvi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko varastanut tai tehnyt rikoksia?
Onko sinulla tuomioita, sakkoja tms. Rikosrekisteriä?
Minulla on joitain tuomioita, sakkoja olen saanut sekä rikosrekisterimerkintöjä. Nykyään rikosrekisterini on "puhdas". Eli merkinnät ovat vanhennuttuaan poistuneet ja uusia ei ole tullut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet siitä, että tavallinen ihminen ei halua asemilla/julkisissa olla käyttäjien lähellä, eikä halua käyttöhuoneita asuinalueelleen? Tuliko sitä käyttäjänä edes ajateltua? Miten itse suhtaudut käyttäjiin tänä päivänä, jos olet vaikka illalla myöhään julkisissa? Tai kaupunki ehdottaisi käyttöhuoneen perustamista kotisi lähelle?
Ajattelen, että se on ihan normaali reaktio ja toisaalta myös, että moni tavallinen ihminen ei aina edes tajua olevansa käyttäjän lähellä. Ymmärrän myös pelon, että käyttöhuone tulee omalle asuinalueelle ja joutuu pelkäämään lieveilmiöitä. Käyttöhuoneita on kuitenkin kaavailtu sinne missä käyttäjät ovat jo valmiiksi, eli uhka siitä, että käyttöhuone rakennettaisiin alueelle missä ei ole katunarkkeja, on melko pieni.
Suhtaudun käyttäjiin neutraalisti ja varsinkin naispuolisiin myötätunnolla. Heidän näkemisensä tuntuu oudolta, koska se maailma on samaan aikaan kaukana ja lähellä. Ikään kuin sekä kuuluisin että en kuuluisi heihin. Jos kaupunki ehdottaisi käyttöhuonetta kotini lähelle, asia ei olisi minulle ongelma.
Ap
Kiva kun palasit vastaamaan!
Millä mielellä seuraat tätä nykyistä peukkuepidemiaa? Mitä ajatuksia se herättää ja kuinka pahana uhkana näet sen?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on päihderiippuvainen. Voinko auttaa häntä mitenkään? Mitä olisit toivonut raittiin ystäväsi tekevän tällaisessa tilanteessa?
Paras apu on se, että et anna läheisen sairastuttaa itseäsi ja vedät tiukat rajat sille mitä hyväksyt ja mitä et. Läheisen auttamiskeinot ovat oikeasti todella vähäiset mikäli käyttäjä itse ei ole valmis tekemään töitä lopettamisen eteen. Parhaiten pystyt auttamaan sillä, että vedät tosiaan tiukan rajan siihen, ettet mahdollista käyttöä (rahan lainailu, sotkujen setviminen, peittely jne.), mutta olet läsnä silloin kun toinen pyrkii lopettamaan. Jos siis omat voimasi siihen riittävät.
Omalla kohdallani tärkeitä hetkiä olivat ne, kun ystäväni antoivat ns. kovaa rakkautta ja sanoutuivat irti kaikesta siitä mitä tein huumeisiin liittyen. Lisäksi tärkeää oli se, etteivät he kadonneet mihinkään silloin kun oli oikein mustissa vesissä. He eivät tienneet kuinka paha tilanne oli, koska en pystynyt silloin olemaan heille täysin rehellinen tilanteestani. Kuitenkin, silloin kun oma elämä oli itselleni täysin merkityksetön oli tärkeää huomata, että se ei ole sitä kaikille. Kaiken sen jälkeen minulla oli vielä ihmisiä, jotka soittivat, laittoivat viestiä ja tulivat toistuvasti ovelleni tarkastamaan missä kunnossa olin, vaikka yritin parhaani mukaan sulkea heidät pois elämästäni.
Läheisten tuki on tärkeä, mutta kukaan päihteille läheisensä menettänyt ei saa syyllistää siitä itseään. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei täällä olisi yhtäkään riippuvaista jos läheiset siihen pystyisivät vaikuttamaan. Toivottavasti ystäväsi onnistuu pääsemään irti ja kykenee löytämään avun ongelmiinsa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset kotiolit sulla oli, kun aloit käyttämään?
Mitä ajattelet ns viihdekäytöstä?
Miten tulit tulokseen, että haluat lopettaa huumeet?
Kotiolot olivat huonot. Molemmilla vanhemmilla päihde- ja mt-ongelmia. Hyvin paljon väkivaltaa. Minulle tehtiin pysyvä huostaanotto kun 10-vuotias ja sen jälkeen elin sijotuspaikoissa ja laitoskierteessä täysi-ikäistymiseen asti.
En tuomitse viihdekäyttöä, en näe siinä eroa maltillisen alkoholin käytön kanssa. Kun on ollut riippuvainen ja siinä maailmassa mukana, ero sen ja silloin tällöin hatsit tai viivat vetävän tavallisen ihmisen välillä on melko selvä.
Halusin lopettaa, koska halusin siitä maailmasta eroon. Se oli sairas ja julma maailma, johon en halunnut olla enää osallisena. Lisäksi suoritin pari sellaist
Kun viihdekäyttäjä polttaa omia kasvejaan niin kuka siitä kärsii? Korkeintaan kannabiksen vastustaja jolle on henkilökohtainen tappio kun kukaan nauttii kannabista.
Siis mitä ihmiset saavat noilla oikeasti julmillla viesteillä ja yhdessäkin ehdotettiin itse*urhaan?
Onko noiden kommenttien kirjoittajilla suunnattoman paha olla että purkavat sitä toisiin ja vielä anonyymilla palstalla + saavat siitä jotain ihmeellistä euforiaa kun saavat haukkua ja painaa ihmisiä alas? Te tarvitsette hoitoa.
Ap; onneksi pääsit pois tuosta maailmasta ja elät parempaa elämää!
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap vastaa koskaan siihen miltä tuntuu olla täysin arvotonta jätettä, josta ei ole kenellekään iloa ja hyötyä?
Miksi hänen pitäisi edes antaa huomiota tuollaiseen saastaan? Hyvä vain kun on vastannut vain asiallisiin viesteihin ja mennyt noiden huutelijoiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap vastaa koskaan siihen miltä tuntuu olla täysin arvotonta jätettä, josta ei ole kenellekään iloa ja hyötyä?
Miksi hänen pitäisi edes antaa huomiota tuollaiseen saastaan? Hyvä vain kun on vastannut vain asiallisiin viesteihin ja mennyt noiden huutelijoiden ohi.
Tekee aivan oikein kun jättää vastaamatta provoilijoille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju muuten maalaa aika hyvin sen kuvan, kuinka nuo huumeisiin ja käyttäjiin fanaattisesti suhtautuvat ovat niitä pahimpia vikapäitä. Aivan tasapainotonta riehumista, kun taas sitten sen ketjun "narkkari", vastailee ystävällisesti, fiksusti ja sivistyneesti asiallisiin viesteihin.
Tuo on nähty monessa huumeisiin liittyvässä keskustelussa. Muutama fanaatikko tulee aina heittämään typeriä kommenttejaan. Saunan taakse ja muuta sellaista shaibaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju muuten maalaa aika hyvin sen kuvan, kuinka nuo huumeisiin ja käyttäjiin fanaattisesti suhtautuvat ovat niitä pahimpia vikapäitä. Aivan tasapainotonta riehumista, kun taas sitten sen ketjun "narkkari", vastailee ystävällisesti, fiksusti ja sivistyneesti asiallisiin viesteihin.
Tuo on nähty monessa huumeisiin liittyvässä keskustelussa. Muutama fanaatikko tulee aina heittämään typeriä kommenttejaan. Saunan taakse ja muuta sellaista shaibaa.
Lapsellista ja keskenkasvuista käytöstä tuollaiset huutelut. Ehkä myös jonkinlaista kateutta tai jotain kun näkevät kun on henkilö joka on ollut maailman runtelema ja noussut sieltä pois, elää hyvää ja tasaisempaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset kotiolit sulla oli, kun aloit käyttämään?
Mitä ajattelet ns viihdekäytöstä?
Miten tulit tulokseen, että haluat lopettaa huumeet?
Kotiolot olivat huonot. Molemmilla vanhemmilla päihde- ja mt-ongelmia. Hyvin paljon väkivaltaa. Minulle tehtiin pysyvä huostaanotto kun 10-vuotias ja sen jälkeen elin sijotuspaikoissa ja laitoskierteessä täysi-ikäistymiseen asti.
En tuomitse viihdekäyttöä, en näe siinä eroa maltillisen alkoholin käytön kanssa. Kun on ollut riippuvainen ja siinä maailmassa mukana, ero sen ja silloin tällöin hatsit tai viivat vetävän tavallisen ihmisen välillä on melko selvä.
Halusin lopettaa, koska halusin siitä maailmasta eroon. Se oli sairas ja julma maailma, johon en halunnut oll
Eikä ole väliä polttaako kannabista vai peukkua. Periaatteessa sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun palasit vastaamaan!
Millä mielellä seuraat tätä nykyistä peukkuepidemiaa? Mitä ajatuksia se herättää ja kuinka pahana uhkana näet sen?
Tietenkin palasin. Eipä tässä työttömänä muutakaan tekemistä ole. Peukku on oiva tapa rentoutua ja suosittelen kaikkia kokeilemaan.
Ap
Sinä voisit vetää reippaan annoksen fentanyylia. Muille en suosittele mitään kovia huumeita. Etkä sinä ole oikea ap sen näkee viestistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeasti usko noihin ap:n tarinoihin? Nehän on ihan ristiriitaisia. Ap:n piti käydä töissä, mutta täällä vaan kirjoittelee. Turha pökäle koko jätkä.
Ystäväni on päihderiippuvainen. Voinko auttaa häntä mitenkään? Mitä olisit toivonut raittiin ystäväsi tekevän tällaisessa tilanteessa?