Matalan ferritiinin yhteys kipuihin? Kokemuksia?
Aloitin työterveyslääkärin aloitteesta rautalääkityksen n. 1 kk sitten. Ferritiini oli 22,mutta hemoglobiini normaalin ylärajoilla, välillä ollut yli viitearvojenkin samoin kuin hematokriitti.
Pitkällistä väsymystä, joka voimakkaampaa yli puolen vuoden ajan. Tässä kuukauden aikana rautalääkitystä käytettyäni olen ehkä hieman virkistynyt, tosin nyt viikon verran kesälomalla. Toinen, mistä olen oirehtinut on pitkälliset kivut jaloissa, osin käsissäkin, eikä niille syytä ole toistaiseksi löytynyt.
Tuntuu, että kivutkin ovat alkaneet vähän hellittää. Tänään ensimmäinen päivä pitkään aikaan ilman kipulääkkeitä, lievää kipua oli aamusta pari tuntia ja semmoisen 20 min kävelyn jälkeen jalkoja särki tavalliseen tapaan, mutta se meni ohi parissa tunnissa levolla, kun aikaisemmin voimakkaista särkylääkkeistä huolimatta kipu on kestänyt viisikin tuntia.
Kyselisinkin onko muilla omakohtaisia kokemuksia rautalääkityksen helpottavasta vaikutuksesta kipuiluihin?
Kommentit (16)
Ilmeisesti matala ferritiini aiheutti minulle mm. rintakipua, koska kipu helpotti kun aloin syömään rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti matala ferritiini aiheutti minulle mm. rintakipua, koska kipu helpotti kun aloin syömään rautalisää.
Ajallinen korrelaatio ei kerro kausaliteetista yhtään mitään. Saattoi johtua aivan jostain muusta, tai pelkästään olla sattumaa.
Kivut hävisivät rauainfuusiolla. Nyt tulleet takaisin, ferritiini 50. Kokeillaan, jos pelkkä raudan syönti riittäisi tällä kertaa.
Minulla oli palautumisongelmia jaloissa juoksulenkin tai treenin jälkeen, kun ferritiini oli alimmillaan (alle 10). Rautainfuusioiden myötä palautumisongelmat hävisivät. Rautainfuusiot sain, kun suun kautta otettavat raudat eivät korjanneet tilannetta.
En muista kipuja jaloissa, mutta muistan, että jalat olivat kirjaimellisesti lyijyn raskaat. Käveleminen tuntui vaivalloista, kun jalat olivat raskaat. Ferritiini alimmillaan 13.
Vierailija kirjoitti:
En muista kipuja jaloissa, mutta muistan, että jalat olivat kirjaimellisesti lyijyn raskaat. Käveleminen tuntui vaivalloista, kun jalat olivat raskaat. Ferritiini alimmillaan 13.
Sitten huomasit, että kengissäsi on vettä.
Kipuja on, eikä ferritiinin syöminen ole auttanut lainkaan. Puolitoista vuotta syönyt. Arvot nousseet, mutta kivut pysyvät.
Miten hemoglobiini voi olla korkea, jos ferritiini matala? Ei kuulosta uskottavalta.
Mulla oli rintakipua, hengenahdistusta ja kyljessä kipua. Hävisivät, kun rauta-arvot nousivat. Nyt vaan maksamakkaraa ja verilettuja lautaselle! Niillä ne mun arvot nousivat nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli rintakipua, hengenahdistusta ja kyljessä kipua. Hävisivät, kun rauta-arvot nousivat. Nyt vaan maksamakkaraa ja verilettuja lautaselle! Niillä ne mun arvot nousivat nopeasti.
Rauta imeytyy terveelläkin heikosti. Verilettuja saa syödä kymmeniä kiloja viikossa, että arvot nousevat "nopeasti". Rautavalmisteissa on rautaa huomattavasti enemmän ja niitäkin joutuu syömään pitkään, että selvä muutos arvoissa näkyy. Infuusiolla arvot nousevat nopeasti, mutta sellaiseen on yhtä helppoa päästä kuin Kuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Miten hemoglobiini voi olla korkea, jos ferritiini matala? Ei kuulosta uskottavalta.
Hemoglobiini on elimistölle äärimmäisen tärkeä proteiini, joten elimistö tekee kaikkensa pitääkseen sen tason riittävänä. Ferritiiniin varastoitunut rauta kulutetaan minimiin, ennen kuin hemoglobiinitasot alkavat putoamaan, mikäli syynä on raudanpuute. Tällöin voi esiintyä jonkin aikaa tilanne, jossa ferritiini on matala, mutta hemoglobiini yhä normaalilla, jopa sen ylittävällä tasolla. Ennemmin tai myöhemmin raudanpuutteen jatkuessa myös hemoglobiinitasot alkavat putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta imeytyy terveelläkin heikosti. Verilettuja saa syödä kymmeniä kiloja viikossa, että arvot nousevat "nopeasti". Rautavalmisteissa on rautaa huomattavasti enemmän ja niitäkin joutuu syömään pitkään, että selvä muutos arvoissa näkyy. Infuusiolla arvot nousevat nopeasti, mutta sellaiseen on yhtä helppoa päästä kuin Kuuhun.
No, minulla arvot nyt joka tapauksessa nousivat nopeasti. Ja lääkäri suositteli ruuan kautta saatavaa rautaa myös. Minulla hemoglobiini nousi kahdessa kuukaudessa 60 yksikköä ja ferritiinikin normaalilukemiin.
Matalat rauta-arvot voi vaikuttaa siihen kuinka hyvin särkylääke toimii eli kipulääke ei ole yhtä tehokas
Onko tänään samaa kokeneita paikalla?