Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa se, että lapsi käyttää itsestään nimeä eikä minä sanaa.

Vierailija
08.04.2007 |

Tyyliin: " Ville menee vessaan, Ville haluaa keksin.." . Kuuluuko se johonkin kehityksen vaiheeseen, vai kannattaako siitä huolestua. Kyseessä on 4-vuotias poika.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli rasittavan kuuloista mutta ohimenevää. En tiedä, mistä johtuu tai onko " normaalia" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutte itse juuri noin, ettekä käytä sinä sanaa. Ei mistään muusta kyse. Meillä kaikki lapset käyttäneet minä-sanaa, koska heille ei ole puhuttu noin.

Vierailija
4/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein 3-4-vuotiaat alkavat jo puhua minä-muodossa. Sitä kannattaa ja pystyy tukemaan. Esim. ' Otatko maitoa?' eikä ' Ottaako Petteri maitoa, äiti kaataa' .

Vierailija
5/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut lapsia, joille on lässytetty todella pitkään " Mikko tulee äidin syliin" ja " Mikko ottaa lusikan" " Maija menee isin luo" , " Mikä Maijalla on" sensijaan että olisi sanottu " tule äidin syliin" " ota lusikka" " mene isin luo" ja " mikä sulla on" . Kaikki nämä puhuvat itsestään nimellä, eivätkä osaa käyttää sinä ja minä muotoja ollenkaan, vaan puhuvat " Mikko menee vessaan" ja " Isi ottaa syliin" normaalin ota mut syliin ja menen vessaan sijasta. Järkyttävää lässyttämistä lapselle kuin pikkuvauvalle, ja puheen ja minäkuvan kehityksen kannalta on aika oleellista, että lapsi osaa puhua normaalisti. Kuulostaa hirveältä, sekä vanhemmilta, jotka eivät tajua että lapsi ei ole enää vauva, ja surullisen kuuloista lapselta, joka ei osaa käyttää sanoja vaan lässyttää kuten hänelle on lässytetty.

Vierailija
6/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi tuo on melko harvinaista, suurin osa vanhemmista puhuu lapsilleen normaalisti, ja lapsi osaa käyttää tavallista puhekieltä.

Ei siis kuulu mihinkään " normaalin kehitysvaiheeseen" , ei ole kuulunut meillä eikä kymmenillä tutuilla, jotka puhuva lapselle kuin ihmisille puhutaan. Tiedän pari näitä lässytysperheitä, ja heillä on itseasiassa YKSI, hemmolteltu lapsi, jolle puhutaan vain nimillä.

Vierailija
7/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole koskaan kutsunut itseään nimellä mutta tiedän monta lasta jotka niin tekee. Menee ohi kyllä viimeistään 5-vuotiaana tai siis pitäis mennä.

Vierailija
8/8 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti johdu huonosta minäkuvasta tai siitä, että vanhemmat ovat lässyttelyllään opettaneet.

Joillakin lapsilla nyt vaan on sellainen tapa. Se loppuu ihan itsestään jossain vaiheessa. Meidän neljästä lapsesta toisiksi vanhin puhui itsestään nimellä vielä ekalla luokallakin ja ihan normaali murkku siitä on kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi