Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eli, Keskon isoherra soitti kauppiaalle ja käski ottamaan kehitysvammaisen takaisin töihin

Vierailija
02.09.2025 |

Turha tuosta on niitä kauppiaita kehua.

Kommentit (523)

Vierailija
481/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausliike tuli liian myöhään. Uuden K-kauppiaan maine ja asiakkaiden luottamus meni jo. Tyhmästä päästä joutuu kärsimään.

Joo siitä töihin otetun tyhmästä päästä joutui nyt kauppias kärsimään, siis jos ollaan raatorehellisiä - Keskisarjan tyyliin, joka oli samalla tavalla raatorehellistä.

Vierailija
482/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko teistä on työskennellyt vammaisen kanssa? Voin sanoa että on raskasta, todella raskasta. Opasta, neuvo sata kertaa ja vielä toiset sata. Varo puheitasi kun toinen ymmärtää ne väärin jne. jne.

Vammaisia pitää kyllä työllistää mutta niin että ohjaajat ohjaavat heitä eikä henkilökunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko kaupasta pois potkittu EI VAMMAINEN on saanut työsä takaisin?

En ole kuulut, että kukaan koskaan?

Kertoo paljon Suomesta ja meidän vääristyneestä päänsilittely-kuluttuurista.

Vierailija
484/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin että olisiko tästä jutusta tullut näin isoa juttua jos tuon Mikan tilalla olisi ollut ns, normaali tyyppi, joku Pertsa?

Itse epäilen ettei ketään olisi kiinnostanut jos normaali-Pertsan tukityö, tms, olisi loppunut kyseisellä tavalla, mutta nyt kun kyseessä oli tällainen "toisenlainen frendi", niin ilmeisesti silloin tuollaisten tukijuttujen loppuminen on eri juttu.

Vierailija
485/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt väitä intiimisti asiaa tuntevani, mutta eikös Keskon mallissa mene niin että ne kauppiaat on niitä kunkkuja ja se ympärillä oleva keskon konserni tekee sitä mitä kauppiaat vaatii? Siis siten että ne tuottavat palvelua ja kauppias on siinä ikään kuin asiakkaana.

Voihan se olla että siellä muut kauppiaat tai valtarakenteet ärähtänyt. Jos joku tietää paremmin niin kertokaa toki.

Vierailija
486/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko teistä on työskennellyt vammaisen kanssa? Voin sanoa että on raskasta, todella raskasta. Opasta, neuvo sata kertaa ja vielä toiset sata. Varo puheitasi kun toinen ymmärtää ne väärin jne. jne.

Vammaisia pitää kyllä työllistää mutta niin että ohjaajat ohjaavat heitä eikä henkilökunta.

Minä olen. Kaikkien kanssa ei ole ollenkaan raskasta ja he kykenevät hyvinkin itsenäisesti toimimaan kun ymmärtävät mitä tehdä. Asiat pidetään yksinkertaisina ja selkeinä niin ei ole (ainakaan isompia) ongelmia.

Vierailija
487/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa jankutetaan vammaisista yleisesti ja painotetaan juuri niitä joiden kanssa on raskasta? Tämä ketju koskee Mika Ruonalaa eikä ole yhtäkään todistetta että juuri hän kuuluisi niiden "taakkojen" joukkoon. Päinvastoin, on ollut muutama kommentti ihmisiltä jotka hänet tunsivat, jopa työtoverina ja ne olivat arvostavia ja kehuvia.

Ja kyllä, olen työskennellyt vammaisten kanssa.

Vierailija
488/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään häiritse, että aiemmat K-kauppiaat on käyttäneet kehitysvammaista hyväksi, ilmaisena työjuhtana. Minua häiritsee se ettei työstä makseta palkkaa. Mikä helvetin orjayhteiskunta tämä oikein on, itsekin olen joutunut palkatta pakkaamaan biolanin kanankakkaa. Työttömiä ja vammaisia käytetään armotta hyväksi, ja te vielä ihailette sitä. Hävetkää. 

Vierailija
489/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa jankutetaan vammaisista yleisesti ja painotetaan juuri niitä joiden kanssa on raskasta? Tämä ketju koskee Mika Ruonalaa eikä ole yhtäkään todistetta että juuri hän kuuluisi niiden "taakkojen" joukkoon. Päinvastoin, on ollut muutama kommentti ihmisiltä jotka hänet tunsivat, jopa työtoverina ja ne olivat arvostavia ja kehuvia.

Ja kyllä, olen työskennellyt vammaisten kanssa.

Ei voi puhua työtoverista, jos ei ole edes palkkaa saanut kuten muut työntekijät. Häntä on käytetty vuosia hyväksi. Tietysti kiva jos on ollut edes hyviä työkavereita vaikka onkin ollut vain leikisti töissä kauppiaiden arvostuksen osalta. 

Vierailija
490/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat he silti työtovereita olleet.

Monelle kehitysvammaiselle se oma työpaikka on tosi tärkeä, sillä on suuri merkitys itsetunnolle ja olemassaolon merkitykselle. Olisihan se mukavaa että saisivat kunnon palkan mutta pienikin korvaus on parempi kuin ei mitään eikä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista että kauppias menettää siinä taloudellisesti. Ehkä se työpanos vastaa korvausta? Harvalla kehitysvammaisella on myöskään sellaiset elämisen kulut kuin eivammaisilla, ei ole opinto- eikä asuntolainoja, auton ylläpito- & polttoainekuluja, harva luuhaa baareissa ja yöelämässä, hrrastaa kauhean kalliita harrastuksia jne.

Vierailija
491/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

välivainion fb-sivut on muuten poistettu :D

Vierailija
492/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sittenkin palautuneet :D

Vierailija
493/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausliike tuli liian myöhään. Uuden K-kauppiaan maine ja asiakkaiden luottamus meni jo. Tyhmästä päästä joutuu kärsimään.

Muistapa tarkistaa kaikista kaupoista, joissa asiot, onko heillä varmasti kehitysvammainen ilmaishommissa vuosia putkeen. Muutenhan sitä menee luottamus kokonaan!

Ei tarvitse olla. Mutta jos on ollut, jopa vuosia, ja sitten tulee uusi kauppias joka ei koko ihmistä ja työskentelyään yhtään edes tunne vaan päättää heti että kehitysvammaisen läsnäolo ei hänelle ja rouvallensa heidän kaupassansa sovi ja pistää tyypin pihalle ohjaajan avulla (ei edes itse pysty suoraan sanomaan pitkäiakaiselle työntekijälle josta hänelle ei tul

Vammaisten tai muulla tavalla osatyökykyisten on kyllä hyvin hankala löytää töitä. Kommenttisi ovat säälittäviä.

Meinaatko ettei muiden ole vaikea löytää nykyään töitä? Kehitysvammaisilla on myös apuna taustavoimat ja rahallista tukea jota ei oteta pois TE toimiston kyykyttämisen vuoksi.

Vierailija
494/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää, että kehitysvammaista ei kannata ottaa töihin ellei ole valmis sitoutumaan hänen työllistämiseensä loppuelämäkseen. 

t. yrittäjä

Niin, kyllä se on väärin kohdella kehitysvammaista työntekijää inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti 🙄

Eli jos kehitysvammaisen ottaa töihin, niin se on lupaus loppuelämän työpaikasta? Miksei tätä sovelleta muihinkin työntekijöihin?

Vierailija
495/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse mietin että olisiko tästä jutusta tullut näin isoa juttua jos tuon Mikan tilalla olisi ollut ns, normaali tyyppi, joku Pertsa?"

Ei tietenkään kiinnosta mediaa tavisten asiat.

Vierailija
496/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijälle ei ollut tarvetta ja sopimusta ei uusittu.

Kuinka te olisitte hoitaneet tämän asian? Sana on vapaa.

Harvinaisen yksinkertaista: olisi ilmoitettu Mikalle irtisanomisajasta, eli sopparii loppuu paivänä x. Väliin vähän sitä irtisanomisaikaa, viikko, kaksi. Sitten pidetty viimeisenä päivänä läksijäiset, kakkukahvit henkilökunnalle ja Mikalle vaikka Pirkka-huppari läksijäislahjaksi. Ja kas, kukaan meistä ei tietäsi koko keissistä mitään. Mutta ei, piti vetää hankalimman kautta. Kesko on ottanut isoa roolia yhteiskuntavastuun  kanssa, joten eihän tämmöinen äkkipotkut-perseily sovi yhtään. Nyt kauppias on ikijumissa Mikan kanssa.

Kuten he kertoivat. Asiasta ilmoitettiin ajoissa Mikan asioita hoitavalle taholle.

Ei sisäistänyt se ohjaajakaan kun järkyttyi ja yllättyi että se tapahtui niin nopeasti ja salamana. Edes kauppias itse ei tainnut sanoa keskustelleensa suoraan Mikan kanssa, hänhän soitti ohjaajan paikalle hoitamaan homman. Tietenkin ohjaajan tulikin olla paikalla tukihenkilönä mutta tuli vaikutelma että kauppias raukkamaisesti ulkoisti täysin koko homman. Tai ehkei raukkamaisuuttaan vaan ei vain pitänyt Mikaa niin tärkeänä että olisi tehnyt poistamisen rehdimmin.

Kuinka rehdimmin? Käsitin, että tieto on annettu ajoissa. Luuletko ettei muille irtisanotuille/sopimuksen uusimatta jätetyille töiden loppuminen tule järkytyksenä?

Vierailija
497/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi kannattanut hoitaa hienotunteisemmin, kun nyt tuli äkkilähtö. Vaikuttaa ihan vaan syrjinnältä, kun piti saada ne hommat jollekin toiselle. Kyseiset työthän eivät ole mihinkään hävinnyt.

Ihan normaali käytäntö, että yksi saa lähteä, kun joku toinen pystyy hoitamaan hänen hommansa. Tätä tapahtuu päivittäin ilman, että kukaan vouhottaa asiasta mitenkään. Eikö syrjintä koske muita kuin Mikaa? 

Miksi ilmaistyöntekijä saa lähteä ja joku toinen pistetään oman työnkuvan ohella hoitamaan aiemmin Mikalle kuuluneet hommat? Mikä hyöty siitä kaupalle on?

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin raha? Miksi roikottaa kaupalla ylimääristä kuluerää, jos hänen hommansa pystyy hoitamaan joku muu ilman lisäkustannuksia?

Hän oli ollut 19 vuotta kyseisessä paikassa töissä, joten mutuilusi ei pidä paikkaansa.

Mutta sinun mutuilusi pitää paikkaansa?

Vierailija
498/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä irtisanotaan koko ajan. Ihan ns.terveitäkin ja tulee ikävänä yllätyksenä. Välillä vaaditaan kaikkien tasa-arvoista kohtelua, välillä ei. En usko, että Mika olisi itse ollut montaa päivää pahoillaan vaan suunnannut kohti uusia haasteita. Hänen puolestaan mielensä pahoitti joukko hyvesignaloijia.

Mitä hyvesignalointia on oikeudenmukaisen kohtelun vaatimisessa? Kyllä hän oli haastatteluiden perusteella selvästi pahoillaan. 19 vuotta samassa työpaikassa on pitkä aika.

Oletko lukenut lehtiä viime aikoina? Montako työntekijää on tänä vuonna irtisanottu tai sopimuksia ei ole uusittu? Moniko heistä on ollut enemmän kuin 19 vuotta töissä? Missä on kansanliike heidän puolestaan?

Vierailija
499/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19 vuotta samassa työpaikassa samaa työtä tehden kyllä kertoo minulle jotain. Miksei sinulle? 

Mitä se sinulle tarkalleenottaen kertoo? Itse olen vammaispuolella hommissa ja minulle tuo kertoo vain sen, että kauppias on halunnut mainesyistä tai hyväntekeväisyysmielessä pitää Mikan hommissa. Normaalistihan työkokeilu kestää vain muutaman kuukauden ja sitten kokeilu loppuu. Mika ei ole ollut tavallisessa työpaikassa, vaan yhteiskunnan järjestämässä tukityössä. Siinä selviäminen ei vaadi muuta kuin sen, että työnantaja jaksaa katsella työllistettyä. Ihan eri asia kuin työsuhde, jossa osaaminen pitää todistaa, jotta saa pitää työpaikkansa. 

Väität olevasi vammaispuolella töissä ja suollat silti palstalle noin vanhanaikaisia ja typeriä kommentteja? Itselleni kauppiaana tuo 19 vuotta kertoo, että Mika

Kuinka sinä voit tietää "vammaispuolen" asioista jos olet kauppias?

Vierailija
500/523 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K-kauppias arvioi Mikan työpanoksen alisuoriutumisksi. Mikä tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää?

K-kauppiaalla ei ollut mitään tietoa tai kokemusta Mikan työpanoksesta. Hän oli vain ennakkoluuloinen ja syrjivä kehitysvammaista työntekijää kohtaan.

Oletko asianomainen tai sisäpiiriä joka tietää mitä on oikeasti tapahtunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi