Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?

Vierailija
02.09.2025 |

Moi kaikki!

Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".

Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.

Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.

Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".

Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?

Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?

Kommentit (236)

Vierailija
161/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tässä suhteessa paljon lähempänä Venäjää kuin muita Pohjoismaita, eivätkä monet suomalaiset edes tajua tätä miten itäinen tunnelma täällä on.

Neukut on kyllä kuuluisia minkkiturkeista ja kullatuista saleista. 

Vierailija
162/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä liittyy luterilaiseen työmoraaliin, joka on suomalaisilla dna:ssa. Vain työllä, rehdillä ja kivuliaalla raatamisella, josta ei jää edes leivän päälle voita, saa olla ylpeä. Kaikki muu on turhuutta. Jos sulla on aikaa valmistaa hieno ateria, kattaa pöytä kauniisti ja huolehtia yksityiskohdista, et tee tarpeeksi oikeaa työtä. Jos olet nainen ja haluat näyttää huolitellulta ja naiselliselta sekä panostaa arjen pieneen luksukseen, et todellakaan tee riittävästi oikeaa työtä naisena ja äitinä. Vain oikea työ lasketaan, muu on hömpötystä, eikä sellaista arvosteta. Se kielii aina siitä, että sulla on liikaa aikaa, mikä on pahinta mitä suomalaiselle työjuhdalle voi tapahtua.

Mutta miksi vaikka minun isovanhempani elivät enemmän tyylillä? Olivat ahkeria ja käytännöllisiä sekä köyhiä eli välillä tuntuu että tämä on nuorempien polvien asenneongelma

Miten tää homma nyt menee? Mies voi olla nainen, kissa tai kala, koska yksilönvapaus eikä puhettakaan asenneongelmasta tms, pelkkää ymmärrystä tulee tarjota, mutta jos valitsee mukavuuden näyttävyyden sijaan, onkin laiska asennevammainen pska, eikä valinnanvapauksista, ymmärryksestä tms puhettakaan?

-eri 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti hyvin Aasialaisesta ja joidenkin muiden maiden kulttuurista, jossa halutaan näyttää kulisseja, ja siksi velkaannutaan. Esim. tarjotaan isolle porukalle ravintolassa. 

Tämä on ääripää.

Monissa kulttuureissa ollaan kuitenkin aidosti vieraanvaraisia, iloitaan siitä, että tulee yllätysvieraita, ja kohtelias tapa on tarjota paras mahdollinen ruoka vieraille, vaikka sitten naapurista rahaa tai ruokaa lainaamalla jos itsellä ei ole rahaa/ ruokaa. Tämä ei kuitenkaan ole kulissia, vaan kunnianosoitus vierailta kohtaan. Etenkin arabimaissa ja muualla Välimeren itäisissä/ eteläisissä maissa toimitaan näin. Teetä tarjoillaan kaikille, kuten moni siellä suunnalla matkannut tietää. Tee on halpa tapa pysähtyä, juoda jotain yhdessä, jakaa, osoittaa vieraanvaraisuutta.

Ei aina tarvitse tarjota kaikkea hienoa, voi sytyttää kynttilän, sanoa että kiva nähdä sinua, tarjota lasi vettä ja kuunnella, mitä toisell

Koreassahan ne järjestää omia "hautajaisiaankin", kun yrittävät taistella loppuun palamista vastaan, että kyllä siellä uuvutaan, ei ylpeys vain anna myöden sanoa kiitos, ei kiitos ja ovi kiinni.

Ja en muista tiedä, mutta en itse ainakaan halua kenenkään luo edes ilmoittamatta mennä, juurikin siitä syystä, että ehkä se ei olekaan isännälle niin iloinen yllätys. Niin säästyy ylimääräiseltä esittämiseltä isäntäväkikin. 

Vierailija
164/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää homma nyt menee? Mies voi olla nainen, kissa tai kala, koska yksilönvapaus eikä puhettakaan asenneongelmasta tms, pelkkää ymmärrystä tulee tarjota, mutta jos valitsee mukavuuden näyttävyyden sijaan, onkin laiska asennevammainen pska, eikä valinnanvapauksista, ymmärryksestä tms puhettakaan?

-eri 

Mukavuus ja näyttävyys voivat kulkea aivan yhtä helposti käsikädessä kuin mukavuus ja rumuus.

Aloituksessa ei tosin puhuttu varsinaisesti yksittäisen ihmisen näyttävyydestä, enemmänkin laajemmasta yhteiskunnan elämänasenteesta.

Vierailija
165/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti hyvin Aasialaisesta ja joidenkin muiden maiden kulttuurista, jossa halutaan näyttää kulisseja, ja siksi velkaannutaan. Esim. tarjotaan isolle porukalle ravintolassa. 

Tämä on ääripää.

Monissa kulttuureissa ollaan kuitenkin aidosti vieraanvaraisia, iloitaan siitä, että tulee yllätysvieraita, ja kohtelias tapa on tarjota paras mahdollinen ruoka vieraille, vaikka sitten naapurista rahaa tai ruokaa lainaamalla jos itsellä ei ole rahaa/ ruokaa. Tämä ei kuitenkaan ole kulissia, vaan kunnianosoitus vierailta kohtaan. Etenkin arabimaissa ja muualla Välimeren itäisissä/ eteläisissä maissa toimitaan näin. Teetä tarjoillaan kaikille, kuten moni siellä suunnalla matkannut tietää. Tee on halpa tapa pysähtyä, juoda jotain yhdessä, jakaa, osoittaa vieraanvaraisuutta.

Ei aina tarvitse tarjota kaikkea hienoa, voi sytyttää kynttilän, sanoa että kiva nähdä sinua, tarjota lasi vettä ja kuunnella, mitä toisell

Tyyli voi yksinkertaisimmillaan olla sitä, että kun istuu seurueessa ja pöydällä on vesikannu, kaataa ensin vettä muille halukkaille. Ei niin että kaataa aina vain itselleen. Tyyli on myös huomaavaisuutta.

Vierailija
166/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliä ei voi ostaa rahalla

Vierailija
167/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.

Minä olisin vähän sitä mieltä, että kenestäkään ei pitäisi puhua rumasti. Se, miten ihminen ajattelee ja puhuu toisista, on muuten myös osa tyyliä ja estetiikkaa. 

Onkohan muissa maissa yhtä törkeitä keskus

Enpä tiedä. Onkohan muissa maissa sellaista tilannetta, että alkuperäisväestö yritetään systemaattisesti tuhota? 

Vierailija
168/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.

Minä olisin vähän sitä mieltä, että kenestäkään ei pitäisi puhua rumasti. Se, miten ihminen ajattelee ja puhuu toisista, on muuten myös osa tyyliä ja estetiikkaa. 

Enpä tiedä. Onkohan muissa maissa sellaista tilannetta, että alkuperäisväestö yritetään systemaattisesti tuhota? 

???

Tarkoitatko Suomen syntyvyyttä ja nykyisen hallituksen panostuksia asian eteen, esimerkiksi synnytyssairaaloiden määrän ja laadun suhteen

Vierailija
169/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäiset on jostain syystä tyylittömiä, nuori polvi kyllä minun silmään elää tyylillä, vaikka sitten opiskelijabudjetilla

Vierailija
170/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että "ei viitsi yrittää" ja että kaikki kauneus ja vaivannäkö leimataan turhaksi... kuulostaako tutulta se että se voisi liittyä johonkin laajempaan kansalliseen mielialaan? Sellainen yleinen välinpitämättömyys ja se että mikään ei tunnu merkitykselliseltä, että miksi vaivautua kun kuitenkin...

Onko mahdollista että me ollaan kollektiivisesti vähän masentuneita kansana, ja se näkyy juuri tuossa että ei jaksa panostaa elämän pieniin iloihin ja kauneushetkiin? Että se käytännöllisyyskultti on oikeasti vaan peitesana sille, ettei jaksa enää uskoa että asioilla voi olla merkitystä?

Vierailija
171/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä oli, kun olin yhden miehen kanssa menossa treffeille. Olin laittautunut nätiksi ja odottanut innolla. Nähdessäni hänet, hän ei ymmärtänyt kehua minua kauniiksi kuten treffeillä yleensä on tapana. Kysyin että sopiiko hänen mielestäni mekkoni sopiva ravintolaan johon olemme menossa (ajattelin että hän vastaa kivalla kehulla ja ymmärtää vihjeen). Vastaus oli todella suomalainen "mitä väliä sillä on miltä me täällä näytetään"

Just joo...

Ai, minulle sopisi just tollainen mies tai sellainenhan jo onkin, en kaipaa mitään pintakiiltoelämää. Lisäksi me kaikki vanhennutaan.

Toi on just se tyypillinen suomalainen asenne että esim nätit vaatteet on "pintakiiltoa"

Jep, mitenhän monta kertaa olen saanut kuulla omasta pukeutumisestani "Mihis juhliin sinä olet menossa" "Mikäs erikospäivä tänään on" yms, kun pukeudun lähes aina mekkoon tai hameeseen. Tutut ei enää kommentoi, mutta muuten saa kyllä kuulla jatkuvasti. Ilmeisesti esim neulemekkoon pukeutuminen syksyn tullen on hienostelua. 

Vierailija
172/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis...se koristeellisuus, yksinkertaisuus, esineiden ja ihmisten tyyli on ihan tarkoituksella aikanaan keksitty, jotta teollisuuden massatuottamat tavarat menevät kaupaksi

Ostan mieluummin käyttötavarani, astiastoni, vaatteeni jne. kauniina kuin rumina. Ihan vesikin on mukavampi juoda kauniista lasista :)

Kyllä. Myös kahvi maistuu oikeasta kahvikupista oikein huomattavasti paremmalle kuin noista jättimukeista, jotka ovat rumimpia astioita mitä ikinä on keksitty. Oikeastaan ovat jo kolpakoita. Teekupit sitten erikseen vielä. Täydellistä taantumusta nykyään. 

Vierailija
173/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tässä suhteessa paljon lähempänä Venäjää kuin muita Pohjoismaita, eivätkä monet suomalaiset edes tajua tätä miten itäinen tunnelma täällä on.

Paitsi ei ole, koska pukeutumiseen ja ulkonäköön ei panosteta samalla tavalla. Tai logoihin ja autoihin. Paitsi kai Venäjälläkin on kaikenlaista tallaajaa. 

Vierailija
174/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset on jostain syystä tyylittömiä, nuori polvi kyllä minun silmään elää tyylillä, vaikka sitten opiskelijabudjetilla

Jos nuoria katselee toimistossa, olen eri mieltä. Keski-ikäisillä on kotelomekkoja, korkokenkiä, puvun takkeja. Nuorilla farkkuja, jopa college-paitoja ja ehdottomasti lenkkareita. Se ei mielestäni osoita hyvää tyylitaitoa. Vapaalla voi tietenkin pukeutua rennommin. 

Vierailija
175/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti, että Ruotsissa ollaan yhtä tyylikkäitä ja hienoja jossain pikkukaupungeissa tai Tukholman keskustan ulkopuolella? Ihan samanlaisia tallaajia siellä ollaan kuin täällä. Samoin Ranskassa ja Japanissa.

Hauskaa aina, kun suomituristit liikkuvat keskustoissa eli kalliilla alueilla ja luulevat, että joku kylän mammakin pukeutuu kuin Pariisin muotiviikoilla. Täytyy olla todella huono itsetunto. 

Eikö tohon väliin "kylän mamma ja Pariisin muotiviikko" sovi mitään, ääripäästä toiseenko pitää mennä? Itse asun Välimeren maassa MAASEUDULLA ja nää kylän mammat ovat itseni mukaanlukien ihan nätisti pukeutuneita ja hiukset onduloitu kun käyvät kampaajalla, ketjut kaulassa ja korvarenkaat korvissa käyvät ostoksilla ja ovat aamupäivän kylän raitilla kulkemassa tai kahvilla kahvibaareissa. Itsekin käyn noissa enkä takuulla lantasaappaat jalassa, vaikka minulla on sellaisetkin kuten monella muullakin kylän mammalla.  

Vierailija
176/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkin puetaan aina kulahtaneisiin vaatteisiin, kun nehän likaantuu. Vaatteita voi pestä. Arkivaatteetkin voivat olla kauniita. 

Vierailija
177/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti, että Ruotsissa ollaan yhtä tyylikkäitä ja hienoja jossain pikkukaupungeissa tai Tukholman keskustan ulkopuolella? Ihan samanlaisia tallaajia siellä ollaan kuin täällä. Samoin Ranskassa ja Japanissa.

Hauskaa aina, kun suomituristit liikkuvat keskustoissa eli kalliilla alueilla ja luulevat, että joku kylän mammakin pukeutuu kuin Pariisin muotiviikoilla. Täytyy olla todella huono itsetunto. 

Eikö tohon väliin "kylän mamma ja Pariisin muotiviikko" sovi mitään, ääripäästä toiseenko pitää mennä? Itse asun Välimeren maassa MAASEUDULLA ja nää kylän mammat ovat itseni mukaanlukien ihan nätisti pukeutuneita ja hiukset onduloitu kun käyvät kampaajalla, ketjut kaulassa ja korvarenkaat korvissa käyvät ostoksilla ja ovat aamupäivän kylän raitilla kulkemassa tai kahvilla kahvibaareissa. Itsekin käyn noissa enkä takuulla lantasaappaat jalassa, vaikka m

Niinpä! Ei tarvii mennä äärimmäisyyksiin, voi vaan panostaa arkeen sen verran että tuntee itsensä hyväksi.

Vierailija
178/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä käynyt useammankin kerran Tukholmassa. Tunnen sieltä jopa muutaman tyypin. Ihan tavallista väkeä siellä asuu ja katukuva on kokolailla samanlainen kuin meilläkin

En ymmärrä yhtään näitä, jotka halveksivat ja etsivät jatkuvasti jotain vikaa omasta maastaan. Varsinkin kun sinne ihanaan Tukholmaankin voi hyvin muuttaa asumaan koska tahansa, ettei tarvitse olla meitä "juntteja" katselemassa

Toisaalta taas, jos et itse arvosta omaa kulttuuriasi, niin tuskin sinua kukaan muukaan arvostaa. Häpeä ihan rauhassa vaan itseäsi 

Vierailija
179/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää pian. Miten mainitsemasi alkuperäisväestön systemaattinen tuhono ilmenee? 

Vierailija
180/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä liittyy luterilaiseen työmoraaliin, joka on suomalaisilla dna:ssa. Vain työllä, rehdillä ja kivuliaalla raatamisella, josta ei jää edes leivän päälle voita, saa olla ylpeä. Kaikki muu on turhuutta. Jos sulla on aikaa valmistaa hieno ateria, kattaa pöytä kauniisti ja huolehtia yksityiskohdista, et tee tarpeeksi oikeaa työtä. Jos olet nainen ja haluat näyttää huolitellulta ja naiselliselta sekä panostaa arjen pieneen luksukseen, et todellakaan tee riittävästi oikeaa työtä naisena ja äitinä. Vain oikea työ lasketaan, muu on hömpötystä, eikä sellaista arvosteta. Se kielii aina siitä, että sulla on liikaa aikaa, mikä on pahinta mitä suomalaiselle työjuhdalle voi tapahtua.

Mutta miksi vaikka minun isovanhempani elivät enemmän tyylillä? Olivat ahkeria ja käytännöllisiä sekä köyhiä eli välillä tuntuu että tämä on nuorempien polvien asenneongelma

Sinun isovanhempasi. Minä en voi sanoa samaa vanhemmistani tai isovanhemmistani. Köyhiä olivat, mutta ei siinä mitään tyylillä elämistä ollut, töitä tekivät ja yrittävät pysyä hengissä. Olisivat nauraneet remakasti, jos joku olisi tullut puhumaan tyylistä jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän