Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?

Vierailija
02.09.2025 |

Moi kaikki!

Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".

Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.

Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.

Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".

Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?

Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?

Kommentit (236)

Vierailija
141/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen onnellinen rumissa landevaatteissani, kun ryynäilen menemään täällä maalla meikittä. Olen onnellisempi kuin ikinä verraten elämääni kaupungissa, missä kaikki keskittyy vaan siihen miltä näyttää ja vaikuttaa muiden silmissä.

Kaupungissa käyn töissä edelleen ja siwllä koitan olla siistin näköinen, mutta kotona olen just niin homssuinen kuin mieli tekee. Ja olen vapaa ja oma itseni. 

Vierailija
142/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tässä suhteessa paljon lähempänä Venäjää kuin muita Pohjoismaita, eivätkä monet suomalaiset edes tajua tätä miten itäinen tunnelma täällä on.

Tunnetko venäläisiä ollenkaan? He nimenomaan ovat esteetikkoja. Toki jos katsoo neuvostoaikaisia kuvia ja taloja, tulee ankea fiilis. Venäläiset kuitenkin sisustavat, pukeutuvat ja meikkaavat olemassa olevien resurssien mukaan paljon paremmin kuin suomalaiset. Trendit ja muoti on toki erilaista kuin esim. Ruotsissa. 

Katsopa venäläisiä lapsis, heillä on kauniit palmikot hiuksissa, siistit klassiset vaatteet.  

Juu, ja tosi kaunista arkkitehtuuria, näkyy esim. Tehtaankadulla :D :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmani on vähän erilainen. Suomessa tuntuu että jokaisella köyhälläkin on arkiastioina design-Iittalaa jne. ja tällaiseen en ole muualla törmännyt. Vaikka opiskelija tai eläkeläinen, silti voi keittiössä olla Teemaa ja Hackmania.

Me huolehditaan että arkisetkin hetket on mukavampia laadukkailla esineillä. Se on vaan niin itsestäänselvää meille että ei tule edes mieleen pitää sitä "tyylinä". Ja sitten kun täällä joku kattaa pöydän liian huolellisesti tai pukeutuu liian hienosti arkeen, se tuntuu "liioittelulta" koska meillä se kauneus on jo sisäänrakennettuna niihin jokapäiväisiin esineisiin.

En nyt ihan design tuotteina perus arkista teema astiastoa pitäisi. Muuallakin on omat merkkinsä, kaikki ei vaan tunnista niitä.

Eipä Fiskars itsekään Arabiaa ja Iittalaa luksusbrändeiksi luettele. Jos luksusta haluaa, niin Fiskarsin brändeistä kannattaa valita vaikkapa Georg Jenseniä, Wedgwoodia, Waterfordia tai Rogaskaa.

Vierailija
144/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa monet ravintolatkin on sellaisia että itse pitää viedä likaiset astiat pois kun se on varmaan ravintolalle käytännöllistä. Nyt kun olen lomalla Turkissa ihmettelen miten edullisen hintatasonkin ravintoloissa kesken ruokailunkin käydään vaihtamassa puhtaat lautaset eteen. Pienistä asioista tulee todella juhlallinen olo. Aivan kun olisi jossain Nobel illallisella kun ei ole tälläiseen palveluun tottunut. Suomessa tosiaan käytännöllisyys liittyy osittain myös laiskuuteen. Sen näkee kun on hetken aikaa pois Suomesta. 

Missä tuollaista on? ABC:lla?

Vierailija
145/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen onnellinen rumissa landevaatteissani, kun ryynäilen menemään täällä maalla meikittä. Olen onnellisempi kuin ikinä verraten elämääni kaupungissa, missä kaikki keskittyy vaan siihen miltä näyttää ja vaikuttaa muiden silmissä.

Kaupungissa käyn töissä edelleen ja siwllä koitan olla siistin näköinen, mutta kotona olen just niin homssuinen kuin mieli tekee. Ja olen vapaa ja oma itseni. 

No etpä sinäkään näytä kaupunkielämästä tietävän yhtään mitään, jos kuvittelet sen olevan tuollaista.

Vierailija
146/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.

Minä olisin vähän sitä mieltä, että kenestäkään ei pitäisi puhua rumasti. Se, miten ihminen ajattelee ja puhuu toisista, on muuten myös osa tyyliä ja estetiikkaa. 

Vierailija
147/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelma on? Miksi haluat kiusata täällä maalaisia ja mitä se kertoo sinusta? Anna olla.

Ei minulla ole mitään ongelmaa, mua vain naurattaa miten uskomattoman herkkähipiäisiä jotkut ihmiset voivat olla. Miten ihmeessä kukaan voi loukkaantua noin syvästi siitä, että monet suomalaiset ovat lantasaappaita? Kaikesta ihmiset saavatkin pepun kipeäksi. Tuohan on vielä tosi harmiton ilmaisu. Sen sijaan aika monella maalaisella ei ole mitään häpyä sen suhteen, miten rumasti vaikkapa helsinkiläisistä tai ulkomaalaisista puhutaan. Kaksinaismoralismi kukkii ja voi hyvin.

Minusta enemmänkin on hassua, että joku nykymaailmassa kuvittelee, että ihminen muuttuu lantasaappaaksi, kun hän kävelee pari metriä kaupungin rajan yli maaseudun puolelle.

Mielestäni nämä lantasaapaskommentit kuvaavat ainoastaan kommentoijan erittäin pientä liikkumisvapautta ja el

No eikä kuvaa. Alkuperäinen kommentti ei ota mitää kantaa ihmisen asuinpaikkaan, vaan kuvastaa sitä että suomalaiset ovat kaupungissakin edelleen sisimmissään huolettomia omasta ulkonäöstään. Aivan turhanpäiväistä mielensäpahoittamista taas kerran.

Vierailija
148/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen onnellinen kauniissa landevaatteissani. Eivät ne ehkä kaikkien mielestä ole kauniita, mutta olen valinnut vaatteita, jotka miellyttävät minun silmääni. Elämässäni on ihan riittävästi surua, murhetta ja huolta, joten mielelläni otan ilon irti pienistäkin asioista.

Vierailija
149/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pukeutua hyvin, pukeudu. Ei ole muiden ongelma tai asia. Jokaisella on oikeus laittaa tai olla laittamatta käytännöllisyys ja helppous edelle.

Vierailija
150/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmani on vähän erilainen. Suomessa tuntuu että jokaisella köyhälläkin on arkiastioina design-Iittalaa jne. ja tällaiseen en ole muualla törmännyt. Vaikka opiskelija tai eläkeläinen, silti voi keittiössä olla Teemaa ja Hackmania.

Me huolehditaan että arkisetkin hetket on mukavampia laadukkailla esineillä. Se on vaan niin itsestäänselvää meille että ei tule edes mieleen pitää sitä "tyylinä". Ja sitten kun täällä joku kattaa pöydän liian huolellisesti tai pukeutuu liian hienosti arkeen, se tuntuu "liioittelulta" koska meillä se kauneus on jo sisäänrakennettuna niihin jokapäiväisiin esineisiin.

En nyt ihan design tuotteina perus arkista teema astiastoa pitäisi. Muuallakin on omat merkkinsä, kaikki ei vaan tunnista niitä.

Eipä Fiskars itsekään Arabiaa ja Iittalaa luksusbrä

Design voi olla muutakin kuin luksusta. Teemahan on suorastaan design-klassikko.

Vierailija
151/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti, että Ruotsissa ollaan yhtä tyylikkäitä ja hienoja jossain pikkukaupungeissa tai Tukholman keskustan ulkopuolella? Ihan samanlaisia tallaajia siellä ollaan kuin täällä. Samoin Ranskassa ja Japanissa.

Hauskaa aina, kun suomituristit liikkuvat keskustoissa eli kalliilla alueilla ja luulevat, että joku kylän mammakin pukeutuu kuin Pariisin muotiviikoilla. Täytyy olla todella huono itsetunto. 

Olen asunut Ruotissa ja kyllä siellä ollaan keskimäärin tyylikkäämpiä kuin Suomessa, poikkeuksena ehkä suomalaiset nuoret naiset

Vierailija
152/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jotain saman tyylistä jo eilen...kaikkialla Suomessa ei ole noin.

- Turkulainen lounastaja

Haluatko linkata eilisen keskustelun, alkoi kiinnostamaan?

Vierailija
153/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on turaaneja. Alhainen rotu, joka olis historian saatossa kykenemätön luomaan omintakeista kulttuuria ennen ruotsalaisten saapumista. 

Vierailija
154/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vähän sitä mieltä, että kenestäkään ei pitäisi puhua rumasti. Se, miten ihminen ajattelee ja puhuu toisista, on muuten myös osa tyyliä ja estetiikkaa. 

Mitkään tyylivalinnat eivät pelasta, jos vihaa muita ihmisiä. Se viha huomataan kyllä ja se onkin ainut asia, mikä huomataan.

Vierailija
155/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on turaaneja. Alhainen rotu, joka olis historian saatossa kykenemätön luomaan omintakeista kulttuuria ennen ruotsalaisten saapumista. 

Noloa. Annat sisäisen rumuutesi loistaa.

Vierailija
156/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pukeutua hyvin, pukeudu. Ei ole muiden ongelma tai asia. Jokaisella on oikeus laittaa tai olla laittamatta käytännöllisyys ja helppous edelle.

Olet ehdottomasti oikeassa siinä, että jokainen saa tehdä omat valintansa! Mutta mielestäni aloituksen pointti oli hieman erilainen. Kyse ei ole niinkään yksilön oikeudesta pukeutua hyvin, vaan siitä kulttuurisesta ilmapiiristä, jossa elämme.

Olen esimerkiksi itse kokenut sen, että kun laittaa päälle arkea hiukan hienommat vaatteet. Eikä todellakaan mitään juhlapukua, vaan vain hieman tavallista paremmat, arkeen sopivat. Silloin kysymys "miksi pukeudut noin hienosti?" tuntuu erikoiselta. Mielenkiintoista on, että tämä kysymys tulee poikkeuksetta henkilöiltä, joille estetiikka ei selvästi ole tärkeää. Jos se ei heitä kiinnosta, miksi sitten kiinnostaa muiden vaatteet ja jopa niin paljon että ne pitää kommentoida negatiivisesti? Enemmän tulee vaikutelma että estetiikka kiinnostaa ja sen toivotaan olevan rumuuden ja ankeuden estetiikkaa.

Aloituksen esimerkeissä ei puhuttu vain henkilökohtaisista valinnoista, vaan siitä miten koko yhteiskunta suhtautuu arjen estetiikkaan. Ongelma syntyy juuri silloin, kun joku haluaa panostaa tyyliin tai tunnelmaan, mutta joutuu kohtaamaan "miksi sä vaivauduit" -asenteen.

Se MobilePay-esimerkki häälahjoista on tästä hyvä. Suora pyyntö tilisiirtoon voi tuntua tylyksi sellaisellekin, joka lopulta päätyisi antamaan rahaa lahjaksi. Eri asia on antaa rahaa omasta aloitteesta kuin sen pyytäminen suoraan. Käytännöllisyys menee joskus liian pitkälle.

Ehkä kysymys onkin: voimmeko arvostaa sekä käytännöllisyyttä että kauneutta ilman, että toinen sulkee pois toisen? Ruotsissa tuntuu olevan tilaa molemmille.

Vierailija
157/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi hyväksyä tuollaisia rasistisia väitteitä. Ne ovat sekä historiallisesti vääriä että loukkaavia.

Suomalaisilla on rikas ja monipuolinen kulttuuriperintö, joka ulottuu tuhansien vuosien taakse. Suomalais-ugrilaiset kansat ovat luoneet omaperäisiä kielellisiä, taiteellisia ja yhteiskunnallisia traditioita kauan ennen minkään "ruotsalaisten saapumista". Esimerkiksi Kalevala perustuu muinaisiin suullisiin perinteisiin, ja arkeologiset löydöt osoittavat kehittynyttä käsityötaitoa ja yhteiskuntarakennetta jo esihistorialliselta ajalta.

Rodullinen hierarkia ja "alhaisten rotujen" käsite ovat pseudotieteellisiä käsitteitä, joilla ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Ne ovat olleet välineitä sortamiseen ja väkivaltaan historian saatossa.

Jos haluat keskustella suomalaisesta kulttuurista ja sen kehityksestä, se on mielenkiintoinen aihe, mutta se täytyy tehdä kunnioittavasti ja tosiasioihin perustuen.

Vierailija
158/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muissa maissa yhtä törkeitä keskustelupalstoja kuin pienten vanhemmille tarkoitettu vauva.fi?

Vierailija
159/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräb hyvin mitä ap tarkoittaa. Mun vävy on ei suomalainen ja se käytös, kiinnostus ja muiden arvostus on ihan eri tasolla mitä suomalaisilla. Hyvä käytös on jo tyylikkyytä.

Vierailija
160/236 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti hyvin Aasialaisesta ja joidenkin muiden maiden kulttuurista, jossa halutaan näyttää kulisseja, ja siksi velkaannutaan. Esim. tarjotaan isolle porukalle ravintolassa. 

Tämä on ääripää.

Monissa kulttuureissa ollaan kuitenkin aidosti vieraanvaraisia, iloitaan siitä, että tulee yllätysvieraita, ja kohtelias tapa on tarjota paras mahdollinen ruoka vieraille, vaikka sitten naapurista rahaa tai ruokaa lainaamalla jos itsellä ei ole rahaa/ ruokaa. Tämä ei kuitenkaan ole kulissia, vaan kunnianosoitus vierailta kohtaan. Etenkin arabimaissa ja muualla Välimeren itäisissä/ eteläisissä maissa toimitaan näin. Teetä tarjoillaan kaikille, kuten moni siellä suunnalla matkannut tietää. Tee on halpa tapa pysähtyä, juoda jotain yhdessä, jakaa, osoittaa vieraanvaraisuutta.

Ei aina tarvitse tarjota kaikkea hienoa, voi sytyttää kynttilän, sanoa että kiva nähdä sinua, tarjota lasi vettä ja kuunnella, mitä toisella on sydämellään.

Suomalaiset ovat jostain syystä uupuneita, ylikuormittuneita, osa suorittaa liikaa, ja ehkä introvertteja jotka väsyvät sosiaalisissa tilanteissa.