Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi kohtuullinen määrä toimistopäiviä etätöissä?

Vierailija
31.08.2025 |

Verkkokauppa.com:n työntekijät protestoivat Hesarissa uutta kahden toimistopäivän pakkoa viikossa.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori on suomeksi sanottuna = rahansäästösyistä ei tarvitse tehdä eri huoneita ihmisille, vaan voi tunkea kaikki saman seinän alle.

Raha ratkaisee. Joten etätyö on rahansäästösyistä paras ratkaisu, ei tarvitsisi maksaa toimistotiloista lainkaan.

Vierailija
102/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen "innovaatioita" muuten odotetaan, että lähitöihin pakotetuissa ihan tuikitavallisissa toimistotöissä oikein syntyy?

Ei siinä emailia lähetellessä, Exceliä näpertäessä tai Teams-palaverissa istuen mitään ihmeellistä innovoida.

Tuo kaikki onkin korvattavissa.

Ai mutta eihän kaupan kassaa, varastomiestä tai sairaanhoitajaakaan saa korvattua.

Eiku ootas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö näyttää olevan ihmisoikeus joillekin nykypäivänä. Meluisesta konttorista väännetään aina syy miksei voi työpaikalle mennä, oikea syy lienee, että kotona on yksinkertaisesti helpompaa. Voi nukkua pidempään, istua tarhapöllön näköisenä verkkareissa tekemässä työtä, kotityöt hoituvat siinä sivussa "ruokatauolla". Jos työnantaja velvoittaa toimistolle, uhataan irtisanoutumisella. Ennen vanhaan työtä tehtiin siellä, missä sitä tarvitaan, ja sen tarpeen määritteli työnantaja. 

Näin ainakin meillä. Ja alapeukkuja odotellessa.

Täsmennätkö vielä, miksi sinulle on ongelma, jos joku haluaa tehdä työnsä helpommin? Tai verkkareissa? Mikä itseisarvo on sillä, että tekee asioista mahdollisimman vaikeita ja epämukavia? 

Täsmennän, joo. Ei ole itseisarvo tehdä työstä vaikeaa, omalla työpaikallani etäilijät tekevät omastani vaikeaa, koska tietty määrä ihmisiä tarvitaan konttorille ihan hyvästä syystä. Eikä nössykkä pomoni saa tätä toimimaan, vaan etenkin maanantaisin ja perjantaisin ihmetellään muutaman muun kanssa, että eikö täällä todellakaan ole ketään.... Asiasta puhuttu viimeinen vuosi joka kokouksessa. 

Ja mikähän se "ihan hyvä syy" sille on että konttorilla pitää olla tietty määrä ihmisiä?

Ei meillä vaan ole kuin toimistoassari joka on toimistolla tarpeellinen, ilman häntä kukaan ei kastele kasveja ja keitä kahvia.

Vierailija
104/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska tietää uskooko HR:n jakkukalkkuna edes itse noihin höpinöihinsä avokonttorin "hyödyistä" vai maksaako joku sille palkkaa tämän scheissen suoltamisesta vielä vapaallakin?

Tässäpä esimerkki suorittavan portaan ikuisesta katkeruudesta parempiaan kohtaan.

Vinkki kaikille: jos sä olet 100% etätöissä, sä olet 100% korvattavissa intialaisilla ja koneoppimisella (kun sen hinta laskee)

Kunhan mainitsen.

Meidän firmassa kokeiltiin jo intialaisia. Ei toiminut. Koneoppiminen auttaa kyllä koodauksessa, korvattavissa en ainakaan vielä ole. Nautin siis verkkarielämästä kotona työskennellen ;) 

Intialaiset toimivat oikein hyvin, pian kokeilevat uudelleen.

Onneksi olen eläkkeellä parissa vuodessa.

Eli sä olet tuottamaton jo nyt, säälistä pitävät sinua listoilla.

Vierailija
105/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi, nyt kolme. Toimistotiloista luovuttuun, uusi ääliö-tj, emme mahdu toimistolle.

Säälittävää.

Vierailija
106/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa napaansa kun vain tuijottaa, niin voihan sitä tosiaan kuvitella, että MINÄ teen ainakin parhaiten MINUN työt kotona. Ja sit ihmetellä, miksi ne jotka päättää on erimieltä.

Omaa napaansa kun vain tuijottaa, niin voihan sitä tosiaan kuvitella, että MINÄ teen ainakin parhaiten MINUN työt toimistolla. Ja sit ihmetellä, miksi ne jotka päättää on erimieltä.

Enenevässä määrin päättävä poras vain sattuu olemaan samaa mieltä, muuten hyvä. Siitähän tämä juttu lähtikin. Hiukka parempaa argumentointia peliin kiitos, kuin että lastentarha tyyliin sanot että ite oot se.

Enenevässä määrin vaan etätyötä lisätään monessa firmassa kun sen hyödyt on tullu selväksi.

Tuo tieto on parin vuoden takaa. Nyt näitä kehoituksia tulla toimistolle tulee koska haitat on tullu selväksi.

Tuo tieto on viime viikolta kun johto linjasi ettei ole enää pakollisia toimistopäiviä niiden aiheuttaessa turhia kuluja.

Vierailija
107/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska tietää uskooko HR:n jakkukalkkuna edes itse noihin höpinöihinsä avokonttorin "hyödyistä" vai maksaako joku sille palkkaa tämän scheissen suoltamisesta vielä vapaallakin?

Tässäpä esimerkki suorittavan portaan ikuisesta katkeruudesta parempiaan kohtaan.

Vinkki kaikille: jos sä olet 100% etätöissä, sä olet 100% korvattavissa intialaisilla ja koneoppimisella (kun sen hinta laskee)

Kunhan mainitsen.

Meidän firmassa kokeiltiin jo intialaisia. Ei toiminut. Koneoppiminen auttaa kyllä koodauksessa, korvattavissa en ainakaan vielä ole. Nautin siis verkkarielämästä kotona työskennellen ;) 

Intialaiset toimivat oikein hyvin, pian kokeilevat uudelleen.

Kyrpiikö lähteä huomenna toimistolle? :D Vai jopa ehkä raksalle? Siltä vähän kuulostaa. 

Ei kyrvi, käyn toimistolla mielelläni, jollei ole tarvetta olla asiakkaalla.

Toista se on teillä rutiinitöitä tekevillä jotka olette pian korvattavissa X-gpt:llä

Vierailija
108/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn työpaikan juhlissa (2-3 kertaa vuodessa), sekä toimistolla töissä ehkä kerran kuukaudessa. Se vaihtelee kovasti. Kesällä tuli kolmen kuukauden tauko, mutta joskus käyn parikin kertaa viikossa.

Jos alettaisiin pakottaa, niin pari kertaa kuukaudessa olisi vielä ok, sen tiheämpi käyntimäärä heikentäisi hyvinvointia.

Vierailija
109/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa napaansa kun vain tuijottaa, niin voihan sitä tosiaan kuvitella, että MINÄ teen ainakin parhaiten MINUN työt kotona. Ja sit ihmetellä, miksi ne jotka päättää on erimieltä.

Omaa napaansa kun vain tuijottaa, niin voihan sitä tosiaan kuvitella, että MINÄ teen ainakin parhaiten MINUN työt toimistolla. Ja sit ihmetellä, miksi ne jotka päättää on erimieltä.

Enenevässä määrin päättävä poras vain sattuu olemaan samaa mieltä, muuten hyvä. Siitähän tämä juttu lähtikin. Hiukka parempaa argumentointia peliin kiitos, kuin että lastentarha tyyliin sanot että ite oot se.

Enenevässä määrin vaan etätyötä lisätään moness

Tuo tieto on viime viikolta kun johto linjasi ettei ole enää pakollisia toimistopäiviä niiden aiheuttaessa turhia kuluja.

Eli aloituksen väninä on turhaa? 

Vierailija
110/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt työt kotoa käsin jo vuosikausia. Minulla ei ole tiimiä, eikä toimistolla olo vaikuta työhöni mitenkään. En ole myöskään tekemisissä asiakkaiden kanssa. Olisi outoa ja todella epäloogista, jos pomoni yhtäkkiä pakottaisi toimistolle.

Vierailija
111/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan mainitsen.

Intialaiset t

Toista se on teillä rutiinitöitä tekevillä jotka olette pian korvattavissa X-gpt:llä

Miksi käyt mielelläsi toimistolla? Onko helpompi esittää ahkeraa tekemättä mitään?

Vierailija
112/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä toimistopakottajat ei koskaan kerro hyvää syytä toimistolle menemiseen? 

Joku Vapaavuoren "koska on pakko" kertoo vain siitä että hän saa rahaa toimistovuokrauksesta.

Siihen on kolme syytä

-ap on itse joku tehdasduunari ja harmittaa kun muut ei joudu istumaan ruuhkabussissa

-apnon pomo joka ei tunne seurantamenetelmiä ja pelkää että häntä höyrytetään jotenkin.

-ap on uusi väliportaan ihmisen joka ei oikein tunne alaisiaan. Kiusallinen tilanne.

Ymmärrätkö lukemaasi aloitusta ollenkaan? Ap vain avasi keskustelun mikä määrä toimistopäiviä olisi palstalaisille OK. Ap ei ottanut itse kantaa puolesta tai vastaan.

Ap, itsekin lähes 100% etätöitä viime vuosina tehnyt, nyt jo eläkkeellä

Vierailija
113/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö näyttää olevan ihmisoikeus joillekin nykypäivänä. Meluisesta konttorista väännetään aina syy miksei voi työpaikalle mennä, oikea syy lienee, että kotona on yksinkertaisesti helpompaa. Voi nukkua pidempään, istua tarhapöllön näköisenä verkkareissa tekemässä työtä, kotityöt hoituvat siinä sivussa "ruokatauolla". Jos työnantaja velvoittaa toimistolle, uhataan irtisanoutumisella. Ennen vanhaan työtä tehtiin siellä, missä sitä tarvitaan, ja sen tarpeen määritteli työnantaja. 

Näin ainakin meillä. Ja alapeukkuja odotellessa.

Ennen vanhaan minulla oli oma työhuone (tai jos tarkkoja ollaan, yhteinen työhuone työkaverin kanssa), oma pöytä, minulle säädetty työtuoli jne. Työteho oli aivan toisenlainen kuin nyt, kun istun meluisassa avokonttorissa yrittäen säätää tuolia sopivaksi ja ihmetellen, miksi kaikki piuhat on taas kadoksissa, läppäriä ei saa yhdistettyä näyttöihin ja jos saa, on toine näyttö hajalla. Työn tehokkaasta tekemisestä on tehty kauhistuttavan vaikeaa! Lisätään tähän vielä se, että teamspuheluita ei saa puhua kuin erikseen varattavissa kopeissa, jotka on aina varattu, niin yhteisiin kokouksiin osallistutaan ilmoittamalla, että voi vain kuunnella, ei puhua, koska istuu väärässä tilassa.

Vierailija
114/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enene

Eli aloituksen väninä on turhaa? 

Se ei ole turhaa jos firma on kuin aloituksessa mainittu verkkis

Vierailija
115/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan mainitsen.

Intialaiset t

Selkeästi siis kyrpii. Tämä on ihan ymmärrettävää. :) 

Vierailija
116/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 1krt/vk.

Mieluummin 1-2krt/kk riippuen työmatkasta ja toimiston tiloista.

Silloin kun asuin 1,5km päässä konttorilta, jossa työpiste oli 2 hengen huoneessa ja mukava huonekaveri, niin toimistolla oli ihan mukavaa. 50-100hlö avotila 50km kotoa on vähän toinen juttu.

Vierailija
117/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä etä/lähi-jutuissa puhutaan vaan itse työstä, ei työtilasta. Mä voisin käydä vaikka joka päivä toimistolla, jos olisi oma huone, kuten ennen. Avokonttori ilman omaa työpistettä nostaa verenpainetta ja stressaa ihan * . Konttorilla käydään jatkuvaa tuolileikkiä. En ole kuukausiin saanut mitään aikaan lähipäivinä.

Vierailija
118/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näissä etä/lähi-jutuissa puhutaan vaan itse työstä, ei työtilasta. Mä voisin käydä vaikka joka päivä toimistolla, jos olisi oma huone, kuten ennen. Avokonttori ilman omaa työpistettä nostaa verenpainetta ja stressaa ihan * . Konttorilla käydään jatkuvaa tuolileikkiä. En ole kuukausiin saanut mitään aikaan lähipäivinä.

Mulla ei työtilalla ole merkitystä kun toimistolla olis oma huone. Koko toimistolle meno vaan on turhaa koska olisin samalla tavalla "etänä" siellä omassa huoneessani kuin olen kotoa käsinkin.

Vierailija
119/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolle meno vaikuttaa itsestä hassulta. Meillä oli 2015 vielä pakollinen toimistopäivä perjantaisin niille jotka ei ollu ns. liikkuvia kuten minä olen. Monesti kun menin pääkonttorille helsinkiin juurikin perjantaina (koska silloin kaikki on paikalla) niin aikoja kalentereihin varattuun palaveriin neukkariin ei tullut ketään muuta paikalle vaan tulivat omilta työpisteiltään avokonttorista soittamalla. Lopetin pääkonttorille matkustelun koska en jaksa lennellä turhan takia.

Vierailija
120/149 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi viikossa. Ei haittaa niin paljon työntekoa kuin useampi (väsymys, toimiston kaaos), ja live-tapaamiset saadaan hoidettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi