Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden

Vierailija
28.08.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html

Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.

Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.

Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.

Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.

Kommentit (406)

Vierailija
181/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ääliö. Ei ole mikään ihme että et ole saanut ystävällistä kohtelua, se on täysin oma vikasi.

Tätä varmaan tarkoitit ap, ymmärrän:) 

Vierailija
182/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis me olemme suomalaisia! Ihan omanlaisemme kansa. Jos on tottunut ulkomailla toisenlaisiin tapoihin, eikä nämä suomalaiset kelpaa, voi palata takaisin ulkomaille. Miksi minun pitäisi muuttua, jos hiljaisuuteni on jollekin paluumuuttajalle ongelma?  Suomessa vaan ei ole tapana moikkailla tuntemattomille lenkkeilijöille. Ystävällistä palvelua saa olemalla itsekin ystävällinen tai ei ainakaan naama norsunv##tulla!  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia ei saa kritisoida missään muodossa. Näkee tästäkin ketjusta mitä siitä seuraa. Kuinka jotkut paluumuuttajat ovat ollenkaan ruvenneet arvostelemaan ja kritisoimaan Suomea ja suomalaisia? Heitä ei saa kritisoida koska kaikki on viimeisen päälle hienosti ja hyvin Suomessa: ihmiset ihania, ahkeria suorittajia ja lapsetkin hyvin kasvatettu, tulevaisuus turvattu kaikin tavoin paljon paremmin kuin missään muualla maailmassa. Suomea ja suomalaisia pitää kehua kaiken aikaa kuinka edistyksellisiä ihan kaikissa asioissa ovat ja mitä asiantuntijoita ja huippuosaajia siellä onkaan. Ei muualla ole mitään vastaavaa, muualla on kaikki huonommin ja ihmiset aivan kamalia hölöttäjiä ja käsiä heiluttavia kekkuleita. 

Vierailija
184/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mulle missä maassa tervehditään ohikulkijoita lenkkipolulla? Olen lenkkeilyt ulkomailla vaikka ja missä ja ikinä kukaan ei ole tervehtinyt. Tosin Koti suomessa on tervehditty tosi pienellä paikkakunnalla lenkillä ollessani.  

Saksassa tervehditään usein lenkki / vaellus / kävelypoluilla ja ,totta, myös Suomessa maaseudulla usein.

Amerikassa tervehditään myös. 

(Kyllä, käytän Yhdysvalloista keskusteluissa yleisesti käytettyä nimeä.)

Vierailija
185/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen epäystävällisyyden allekirjoitan. Usein tuntuu siltä että olen ainoa joka jaksaa yrittää. Vastalahjaksi saa usein hämmästyttävää töykeyttä ja vihamielisyyttä. Jos jossain ulkomailla kuulen puhuttavan Suomea en koskaan mene juttelemaan. Lähden pois tilanteesta etten joudu asioimaan heidän kanssaan.

miksi ulkomailla suomen kieltä kuullessa pitäisi mennä niiden ihmisten kanssa juttelemaan? kunnon creep factor.. ja huomionhakuisuus huipussaan.

Monissa muissa maissa on tapana jutella tuntemattomien kanssa. Ei ehkä isoissa kaupungeissa niinkään mutta pienissa paikoissa pidetään töykeänä ja vähän omituisena jos eristäytyy omiin oloihinsa.

Ihan sama, jos joku randomityyppi pitää minua omituisena, kun en juttele hänen kanssaan! 😂

Vierailija
186/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mulle missä maassa tervehditään ohikulkijoita lenkkipolulla? Olen lenkkeilyt ulkomailla vaikka ja missä ja ikinä kukaan ei ole tervehtinyt. Tosin Koti suomessa on tervehditty tosi pienellä paikkakunnalla lenkillä ollessani.  

Saksassa tervehditään usein lenkki / vaellus / kävelypoluilla ja ,totta, myös Suomessa maaseudulla usein.

Tuttava asuu Pukkilassa, Uudellamaalla. Kertoi, että siellä tervehditään kaikkia, ihan spontaanisti, ilman mitään tyhmiä jatkohöpinöitä.

Vierailija
187/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia ei saa kritisoida missään muodossa. Näkee tästäkin ketjusta mitä siitä seuraa. Kuinka jotkut paluumuuttajat ovat ollenkaan ruvenneet arvostelemaan ja kritisoimaan Suomea ja suomalaisia? Heitä ei saa kritisoida koska kaikki on viimeisen päälle hienosti ja hyvin Suomessa: ihmiset ihania, ahkeria suorittajia ja lapsetkin hyvin kasvatettu, tulevaisuus turvattu kaikin tavoin paljon paremmin kuin missään muualla maailmassa. Suomea ja suomalaisia pitää kehua kaiken aikaa kuinka edistyksellisiä ihan kaikissa asioissa ovat ja mitä asiantuntijoita ja huippuosaajia siellä onkaan. Ei muualla ole mitään vastaavaa, muualla on kaikki huonommin ja ihmiset aivan kamalia hölöttäjiä ja käsiä heiluttavia kekkuleita. 

Käsiä heiluttavia kekkuleita, ihana🤗

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa kritisoida. Mutta ei pidä olettaa, että toinen ihminen alkaisi muuttumaan sellaiseksi kuin sinä kritiikilläsi haluaisit hänen muuttuvan. Vain itseään voi muuttaa, ei muita. Mä olen aiemmin työni puolesta joutunut matkustamaan useinkin USAan ja ymmärrän sen, että se paskanjauhanta eli small talk kuuluu siihen kulttuuriin. En mä yritä muuttaa jenkkejä rehellisemmiksi vaan kun olen siellä, heittäydyn samaan typerään teatteriin kuin hekin. Nyt työurani viimeisenä päivänä ajattelen, että musta olisi oikeastaan tullut aika hyvä näyttelijä. Täällä kotimaassa en kuitenkaan viitsi näytellä, ellei siitä sitten ole mulle jotain konkreettista - ja siis yleensä taloudellista - hyötyä. 

Vierailija
189/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.

"Tervemenoa ja pysy poissa. Sinua ei jää kukaan kaipaamaan" hänelle, joka on muuttamassa ulkomaille.

"Ei tarvitse tulla. jos ei kelpaa" tänne muuttavalle, joka uskaltautuu kritisoida jotain asiaa suomalaisten käytöksessä.

Tällaisella asenteella on vaikea houkututella ulkomailta huippuosaajia, joista kilpailee moni muukin maa. Tai edes pitää kiinni omista, kotimaisista osaajista. Kommenttien lukeminen tuossa iltiksen artikkelissa vahvistaa suomalaisen tulevaisuuden näkymän. Se on: savupirtistä olet sinä tullut, savupirttiin pitää sinun palaaman.

No ei. Vaan kun joku on työskennellyt hyväosaisena länsimaisina omassa kuplassaan maassa x, niin se kokemus on aika kapea. Sitt

Tämä on aika erikoinen ajatus, että jos suomalainen ihminen asuu ja työskentelee jossakin ulkomailla vaikka kymmeniä vuosia, niin elää siellä jossakin kuplassa, eikä häntä kosketa asuinmaansa asiat millään tavoin. Kuinka niin voi elää? Puhkeaako se kupla, jos muuttaa Suomeen, ja mitä siinä prosessissa sitten tapahtuu? Jos Suomessa syntynyt elää koko ikänsä Suomessa, niin voiko ajatella samoin, että hän elää kuplassa, suomikuplassa? 

Vierailija
190/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, luin aamulla tätä ketjua, sitten lähdin sateessa, liian vähissä vaatteissa pyöräilemään töihin ja asioille. Kuinka kävi? No ajoin väärää kaistaa pyörällä kun olin kylmissäni ja koitin kiireellä päästä eteenpäin. Vastaantuleva nainen hymyili tosi empaattisesti, ja hymyilin takaisin. Menin postiin hakemaan pakettia, ja aidosti aurinkoisen oloinen asiakaspalvelija antoi paketin nopeasti ja toivotti kauniisti mukavaa päivää. Menin kauppaan ja jonotin punnituspisteelle, kun edellä oleva nainen oli jäänyt siihen tutkimaan saamaansa tarraa. Kun hän huomasi minut, hän hymyili ja siirtyi sivuun anteeksi pyytäen. Työpaikkani edessä lukitsin pyörääni, ja laitapuolen kulkija kohteliaasti puhutteli minua ja kysyi tiedänkö missä on päihdeklinikka. Pohdimme asiaa hetken ja hän lähti arvelemaamme suuntaan kiitellen ja mukavaa päivää toivotellen. 

Kuinkakohan kivoja kohtaamisia loppupäivä tuo? Luultavasti vielä monta. Nyt käsi sydämelle te jotka saatte vain tylyä kohtelua Suomessa. Oletteko itse niin yrmynaamoja ettei teitä uskalla puhutella tai edes hymyillä teille? Olen matkustanut paljon, eikä missään saamani kohtelu poikkea tuosta mitä tänäänkin koin. Voiko olla että itse hymyilette ulkomailla enemmän, joten saamanne kohtelukin on parempaa. Kannattaa kokeilla samaa Suomessa. 

Vierailija
191/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa kritisoida. Mutta ei pidä olettaa, että toinen ihminen alkaisi muuttumaan sellaiseksi kuin sinä kritiikilläsi haluaisit hänen muuttuvan. Vain itseään v

Sinä siis pystyt sanomaan, että amerikkalaisille luontainen käytös ja käytöstavat ovat turhaa paskanjauhantaa ja he ovat epärehellisiä ja kaikki kommunikointi siellä on pelkkää teatteria. Suomessa sitten ollaan rehtejä ja rehellisiä ja voi vaikka tuntemattomille räyhätä julkisella paikalla ja haistalella v...tua. 

Vierailija
192/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehtimättömyyden olen kyllä itsekin huomannut, muista moitteista en ole niinkään varma. Ehkä Suomessa on sellainen kulttuuri, että tervehtiminen säästetään vain läheisimmille ihmisille.

Vierailija
193/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, luin aamulla tätä ketjua, sitten lähdin sateessa, liian vähissä vaatteissa pyöräilemään töihin ja asioille. Kuinka kävi? No ajoin väärää kaistaa pyörällä kun olin kylmissäni ja koitin kiireellä päästä eteenpäin. Vastaantuleva nainen hymyili tosi empaattisesti, ja hymyilin takaisin. Menin postiin hakemaan pakettia, ja aidosti aurinkoisen oloinen asiakaspalvelija antoi paketin nopeasti ja toivotti kauniisti mukavaa päivää. Menin kauppaan ja jonotin punnituspisteelle, kun edellä oleva nainen oli jäänyt siihen tutkimaan saamaansa tarraa. Kun hän huomasi minut, hän hymyili ja siirtyi sivuun anteeksi pyytäen. Työpaikkani edessä lukitsin pyörääni, ja laitapuolen kulkija kohteliaasti puhutteli minua ja kysyi tiedänkö missä on päihdeklinikka. Pohdimme asiaa hetken ja hän lähti arvelemaamme suuntaan kiitellen ja mukavaa päivää toivotellen. 

Kuinkakohan kivoja kohtaamisia loppupäivä tuo? Luultavasti vielä monta. Nyt käsi sy

Minustakin tämä riippuu ihan siitä, että missä päin Suomea sattuu asumaan. Suomi on iso maa. Savossa ollaan usein puheliaita ja bussipysäkilläkin voi ihan helposti jutella tuntemattomille. 

Vierailija
194/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kookkaana ja lihaksikkaana miehenä ei tulisi mieleenkään alkaa lenkkipolulla ottamaan kontaktia keneenkään toiseen, edes katsekontaktin vertaa. Ymmärrän hyvin, että muut lenkkeilijät voisivat kokea minkäänlaisen yhteydenpitoyrityksen turvallisuusriskinä.

Vierailija
195/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapa vaikka espanjalaisia "kritisoimaan" samalla tavalla kuin suomalaisia on "kritisoitu" tässä ketjussa  niin saat sellaiset sadattelut niskaasi että suomalaisten ärsyyntyminen sinuun ei tunnu enää missään ;)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 191: "Sinä siis pystyt sanomaan, että amerikkalaisille luontainen käytös ja käytöstavat ovat turhaa paskanjauhantaa ja he ovat epärehellisiä ja kaikki kommunikointi siellä on pelkkää teatteria. Suomessa sitten ollaan rehtejä ja rehellisiä ja voi vaikka tuntemattomille räyhätä julkisella paikalla ja haistalella v...tua. "

Paskanjauhantaa on mun mielestä se, että sanotaan jotain, mitä ei oikeasti tarkoiteta. Ja amerikkalaisille tällainen on vissiin luontaista käytöstä. Eikä siinä mitään vikaa. Jos he tykkäävät sellaisesta, niin kyllä mä siellä käydessäni voin heittäytyä samaan. Suomessa mun ei onneksi tarvitse kysellä kenenkään muun kuulumisia kuin niiden, joiden kuulumiset mua oikeasti kiinnostaa. Olen kohta 64 vuotta asunut Suomessa ja julkisilla paikoilla mulle ei ole koskaan  räyhänneet ja vittuilleet muut kuin narkit ja pari harvaa kertaa joku juoppo. Yleensä juopotkin on ihan hyväntahtoisia, mutta narkit ja sekakäyttäjät sitten ei. 

Vierailija
197/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena

Vierailija
198/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena

Jos he suomenruotsalaiset ja ruotsalaiset esittävät vain teatteria, ovat amerikkalaisilta oppineet ;). Ovat ehkä myös varakkaampia kuin suomalaiset. 

Vierailija
199/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset valittavat yksinäisyyttä ja vaikeutta löytää seurustelukumppania. Ketään ei kuitenkaan tervehditä tai jäädä juttelemaan vaan ollaan kuin naama norsun v*tulla.

Vasta kun kahden promillen kännissä tai otettu peukkua alkaa seuranhaku mutta sellainen lähestymistapa ei kovin usein vastapuolta kiinnosta. Käytöstavat on vähän kuin viidakosta tulleella vaikka suomalainen kuvittelee olevansa sivistynyt.

Vierailija
200/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan kivoja kohtaamisia loppupäivä tuo? Luultavasti vielä monta. Nyt käsi sy

Hah, tunnistan tästä kaverini. Olen matkustanut hänen kanssaan usein ja ulkomailla hän on itse aurinkoisuus, opettelee kaikki kohteliaisuussanat, hymyilee ja kiittelee. Suomessa on mariseva, negatiivinen yrmynaama. Kuulemma pystyy olemaan paljon paremmin oma itsensä ulkomailla. Miksi? Mä olen samanlainen kaikialla, toki ottaen paikalliset tavat huomioon, mutta perusluonteeltani olen iloinen ja ihmisistä tykkäävä niin miksi muuttuisin erilaiseksi jossain tietyssä paikassa? Mä myös saan hyvää kohtelua kaikkialla, joten olen vahvasti kyllä sitä mieltä että niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos kaverini menisi muualla samalla asenteella mitä pitää Suomessa, niin aika äkkiä sekin maa alkaisi tuntua tylyltä ja ikävältä, oli se sitten mikä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi