IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.
En aio ikinä matkustaa Singaporeen niin miks vi tussa mun pitäis olla kiinnostunut siitä? Eiks sulloo kavereita kelle kertoo noita juttuja, miksi häiritset muita ihmisiä?
Tässpä oiva esimerkki suomalaisesta töykeydestä oikein kirosanan kera. Jon noin vähästä hermostuu, mahtaa elo olla raskasta, ja tuo käytös muille tekee siitä kaikille vielä raskaampaa. Peruskäytöstavat taas tekevät elämästä mukavampaa, keveämpää, helpompaa kestää. Kokeile joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn.
Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.
Minä en pidä sinun kaltaisista ihmisistä. Pidä turpasi kiinni.
Minä taas en pidä kalataisistasi ihmisistä, opettele edes peruskäytöstavat. Sinä olet juuri se ongelma, jota artikkeli käsittelee. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset jännittää sosiaalisia tilanteita. Jos sosiaalinen tilanne epäonnistuu niin siitä voi syntyä vuosikymmeniä kestävä vihanpito joka voi päättyä ties vaikka kuinka dramaattisesti.
Jos jännittävtä, veikkaan että se usein johtuu siitä, ettei heille ole opeteettu normaaleja käytöstapoja, sääli Tuo alamäkihän alkoi joskus 70-luvulla ja sne huomaa, edes keski-ikäiset eivät enää osaa käyttäytyä, monet, jotkut kyllä osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nämä paluumuuttajat eivät myöskään ymmärrä lopettaa matkakertomuksiaan ja osoittaa kiinnostusta myös toisen ihmisen elämään. Onhan se aika narsistista vain jaaritella itsestään. Ei se välttämättä kateutta ole, jos toinen kyllästyy. Suurin osa ihmisistä haluaa itsekin tulla huomatuksi ja huomioiduksi.
Olen toisaalta paluumuuttajana kokenut myös sitä, että jokainen maininta kokemuksistani entisessä asuinmaassani otetaan leuhkimisena. Eli mitään ei saisi mainita ns entisestä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nämä paluumuuttajat eivät myöskään ymmärrä lopettaa matkakertomuksiaan ja osoittaa kiinnostusta myös toisen ihmisen elämään. Onhan se aika narsistista vain jaaritella itsestään. Ei se välttämättä kateutta ole, jos toinen kyllästyy. Suurin osa ihmisistä haluaa itsekin tulla huomatuksi ja huomioiduksi.
Olen toisaalta paluumuuttajana kokenut myös sitä, että jokainen maininta kokemuksistani entisessä asuinmaassani otetaan leuhkimisena. Eli mitään ei saisi mainita ns entisestä elämästä.
Juuri näin. Siksi lastanikin alettiin kiusata koulussa ja jätettiin paljolti yksin. Nyt 27v yrittää opiskella ja hankkia töitä traumaattisten aikojen jälkeen. Onneksi on hyvinkin älykäs niin ehkä elämä vielä voittaa.
Suomi on ANKEA maa. Sen allekirjoitan.
Sen huoma kun on asunut muualla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ANKEA maa. Sen allekirjoitan.
Sen huoma kun on asunut muualla.
Täällä on tapahtunut paljon ikäviä muutoksia poissaollessasi.Alamme olla väsyneitä ,myös kuulemaan jatkuvaa arvostelua.
Ei vit tu mitä narinaa. Jos ei Suomi kelpaa niin voi poistua.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikea asenne. Hymyilen, tervehdin, small talkaan, ja sen jälkeen lähden seläntakana panettelemaan niitä, jotka eivät huomioineet minua. Vaikuttaa huomionkipeudeltä, johon ei ole vastattu toivotulla tavalla.
Tämäkin on aika suomalainen asenne. Suurimmassa osassa maapalloa tätä tervehtimistä ja small-talkkaamista pidetään ihan vaan normaaleina käytöstapoina. Ei ne edes ajattele sua sen jälkeen. Suomalaisen mielestä kaikki kanssakäyminen pitää analysoida niin, että toinen varmasti haluaa sinulle pahaa.
No persläpihän se paikka on nykyään pakoputken värisine asukkaineen
Vierailija kirjoitti:
Joku valittaa kahvista. Täällähän annetaan eteen vaikka tripla americano jos maha kestää. Mitä he....tiä? Ja joku vastaaja on puoliksisuomalainen?? Mitä🤣!!
Tripla-americanoa nyt ei ainakaan voi juoda! Amerikkalaisten kahvi on ihan sukanpesuvettä. Hyvää kahvia saa Etelä-Euroopassa. Ja ruotsalaisten Skånerostkin on hyvää.
Surullista lukea näitä miten suomalaiset kokevat itsensä ja oman maansa. Ihan kuin asuttaisiin jossain ihan eri todellisuuksissa, niin vieraalta kuulostaa monen luonnehdinta Suomesta.
Mä kohtaan joka päivä ystävällisiä, mukavia ja kohteliaita ihmisiä, hymyjä, tervehdyksiä ja naurua. Toisinaan kohtaan myös tylyyttä, mutta harvoin, ja niin kohtaan myös muissakin maissa toisinaan. Kaikki ihmiset eivät ole missään kivoja. Suomessa on myös aika rennot käytöstavat, ja esim Japanissa vähän pidempäänkin olleena arvostan sitä tosi paljon, ettei tarvi pelätä että tietämättömyyttäsi loukkaat toisia.
Tai ehkä loukkaankin? Ehkä nämä kokemukset on kiinni siitä millainen mielenmaisema itsellä on ja miten muita tulkitsee? Jos mä tervehdin ja toinen ei vastaa, en ajattele ekana että olipa siinä töykeä suomalainen ja kyllä suomalaiset on inhottavia, vaan ajattelen että ehkä hän ei kuullut tai oli ajatuksissaan. Eikä muuallakaan kaikkia vastaantulijoita tervehditä, esim lenkkeillessä. Yleensä se on kaikkialla niin että mitä harvemmassa ihmisiä on, sitä enemmän tervehditään. Suomessakin pikkupaikkakunnilla nostetaan kättä kun tulee auto vastaan, oli tuttu tai ei. Hiljaisella luontopolulla kaikki tervehtivät.
En myöskään tulkitse että toinen on kateellinen tai pitää minua leuhkana jos puhun heille tylsistä aiheista. Pitää osata lukea keskustelukumppaniaan ja huomata mikä aihe antaa yhteistä jutunjuurta. Yleensä tavalliset suomalaiset osaakin tämän hyvin, eikä jää jaarittelemaan omiaan kuten monet joissain muissa maissa (en nyt viitsi painottaa negatiivisia kokemuksia mistään maasta).
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten palasit tänne paakaan maahan? Kerro.
Kela-etuudet
Voi kauheaa kun jengi ei jaksa kuunnella jotain Singapore-juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Myös se ihmetyttää Suomessa, että aikuiset ihmiset syövät irtokarkkeja ja välipaloja. Sivisyneissä maissa ne kuuluvat ainoastaan lapsille. Tuo tervehtimisen puute ja yleinen töykeys ovat myös melko junttimaista, mihin ei maailmalla useinkaan törmää
USA ei sitten ole varmaan sinusta sivistysmaa kun siellä ihmiset ei muuta teekään kun syövät välipaloja. Siellä kuitenkin tervehditään ja harrastetaan smalltalkia. Miten selität tämän ristiriidan sinä sivistynyt ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja tiedän, että mua pidetään asuinmaassani usein epäkohteliaana, kun small talkit ja muut ei tule selkärangasta.
Mutta hitto ärsytti kesällä, kun pidin ovea auki Helsingin rautatieasemalla parille viisikymppiselle naiselle eikä kumpikaan vaivautunut kiittämään. Ylipäätään ovien aukipitäminen takaa tuleville tuntuu olevan ihmisille tosi vaikeaa.
Kai huikkasit heidän peräänsä:"Eipä kestä"? :)
Sanoisin että suomalaiset ovat rehellisiä, perusystävällisiä, mutta rauhallisia ja pitävät omaa tilaa tärkeänä. Ei minua haittaa yhtään jos ei tuiki tuntemattomat tervehdi minua kadulla/lenkillä. Jos jutun juurta on jostain, niin ihan ystävällisiä kohtaamisia on ollut. Minusta oli mukava kuulla suomen kieltä lentokoneessa.
Koen että on turhan yleistä haukkua Suomea, suomalaisia, suomalaisia tapoja jne. JOKA paikassa on omat kikkansa ja tapansa, eivätkä kaikki ole kaikkien mielestä hyviä. Minusta on hienoa että täällä osataan jonottaa siististi ja annetaan ihmisten olla sellaisia kuin on, ja jos suututaan niin suututaan kunnolla ja kuuluvasti :D PERKELE on maailmankuulu sana jo.
Ei suomalaiset tosiaan ole niin epäsosiaalisia tai tylyjä mitä he sanovat. Se riippuu ihan TÄYSIN siitä missä päin, missä talossa ja naapurustossa asuu ja ulkomailla sama.
Ei minun esim. tarvinnut kuin mennä Nokialle Tampereelta kun oli niin tylyä bussikuskia :D mutta ei sekään minua haitannut, tekihän tyyppi työnsä kuitenkin. Käytin bussiaan viisi kertaa ja joka kerta moikkasin, viidennellä kerralla sain vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuvittelet.
Se on ote artikkelista, ei AP.n mielipide, etkö sen vertaa tajua-