IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Ei kai alun alkaenkaan kun Suomea asutettiin näin pohjoiseen maahan tule kuin jäärät.
Kyllä kai se kertoo kansanluonteesta jos on ilmaisia ämpäreitä tarjolla niin suomalainen jonottaa vaikka räntäsateessa monta tuntia.
Minä muuttaisin mielelläni takaisin Suomeen, mutta kun tiedän, ettei siellä enää ole sellaista kuin silloin kun lähdin (40+ vuotta sitten) ja sukulaiseni ovat suoraan sanoen kammottavia, niin täytyisi sitten etsiä asunto jostain aivan vieraasta kaupungista.
Eniten ikävä on saaressa sijaitsevalle mökille, mutta sekin on myyty vieraille aikoja sitten.
Kaipaan suomalaisia kirjastoja, vietin niissä paljon vapaa-aikojani ja nautin uusien lukemisten etsimisestä. Nykyään kirjatoista on vissiin Suomessakin tehty lähinnä hollitupia, eikä niistä enää löydä hiljaista ja rauhallista oleskelutilaa.
Ei jotenkin jaksa enää näin eläkeläisenä edes ajatella asiaa.
Olen introvertti, joten minulle tuppisuisuus ja "kylmyys" sopisivat ihan mainiosti.
Täällä Pohjantähden alla- kirjan ensimmäinen lause kertoo suomalaisuuden ytimen.
Kuulostaa oudolta aloitusteksti. Kyllä naapurit juttelee minulle ja juttua lentää niin että joudun valehtelemaan meneväni töihin vaikka olen työtön.
Kuvailit enemmän feodaaliyhteiskuntien historiasta kumpuavia tapoja tasa-arvoisempaan suomalaiseen. Onko epätasa-arvo sitä sivistystä joka kuitenkin lankesi vain eliitille vai ei, niin voi olla montaa mieltä. Mutta jos ihailet rikkautta ja loistoa niin sitten.