IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Muuallakin maailmassa elää introvertteja. Mulla on tuttu, joka muutti noin 15 vuotta sitten Meksikosta Suomeen. Alussa ihmetteli sitä, että kun kysyy, mitä kuuluu, suomalainen alkaa kertoa, mitä hänelle kuuluu. Ollaan me suomalaiset kuitenkin jo opittu, että aina pitää vastata "ihan hyvää, entä itsellesi". Ihan riippumatta siitä, vaikka äiti olisi just kuollut, tullut avioero tai olisi saanut syöpädiagnoosin. Ollaan opittu, ettei kysyjää kiinnosta palaneen puupennin vertaa kenenkään kuulumiset. Alussa hän myös ihmetteli, miten vaikeaa suomalaisten kanssa on ystävystyä. Kun sitten ystävystyi, huomasi, että suomalainen ystävä vastaa meksikolaista sisarusta tai vähintään serkkua. Eli meillä ystävyyssuhteet ovat huomattavasti läheisempiä kuin Meksikossa. Siellä paljon pinnallisempia ihmissuhteita kutsutaan ystävyyssuhteiksi ja sen vuoksi sukulaisuussuhteet ovat Meksikossa tärkeitä.
Hän myös ihmetteli, miten suomalainen alkaa vaikuttaa ärsyyntyneeltä, jos bussi on 2 minuuttia myöhässä. Vuosien varrella on oppinut, että meillä odotetaan, että kaikki toimii. Jos kaupan aukioloaika on klo 7-22, niin kaupan ovi aukeaa tasan klo 7:00 eikä esim 7:15. Ensimmäisenä juhannuksenaan hänelle oli ehdotettu, että lähdetään klo 2 yöllä kävelylle. Hän oli ensin kauhuissaan, että ei nyt tähän aikaan yöstä voi lähteä ulos. Oli kuitenkin lähtenyt. Oli nähnyt pari jänistä, ketun ja yhden taksin. Ja tämä siis pääkaupunkiseudulla, ei missään pikkupaikkakunnalla. Kun äitinsä tuli ekaa kertaa käymään Suomessa, olin itsekin mukana ja käytiin kauppakeskuksessa. Istuttiin kauppakeskuksen käytävän keskipenkeillä ja hänen äitinsä ihmetteli, miten uskalletaan istua siten, että joku voi kävellä selän takaa. Noh, ehkä meille ei ensimmäisenä tule kauppareissulla mieleen, että joku voi alkaa ammuskelemaan.
Tämä meksikolainen on introvertti ja on monesti sanonut, että Suomi on hänen kaltaiselleen ihmiselle paras maa asua. Koska täällä ei tarvitse koko ajan esittää jotain vaan saa olla ihan rauhassa, jos haluaa olla rauhassa. Tuttuja tervehditään, mutta ei tuntemattomia. Tuttujen kanssa jutellaan, mutta ei tuntemattomien. Tosin ei Meksikossakaan jutella tuntemattomien kanssa...siinä voi nimittäin päästä hengestään.
Suomalaista pidetään epäkohteliaana, kun hän antaa toisen olla rauhassa. Itse ajattelen päinvastoin eli on epäkohteliasta, jos et anna toisen olla rauhassa. On epäkohteliasta kuvitella, että bussipysäkillä seisova tuntematon, joka on just saanyt vaikka tietää sairastavansa syöpää, olisi kovinkaan kiinnostunut siitä, millaista on asua Singaporessa. Varsinkaan, kun et kysymykselläsi "mitä kuuluu?" edes halua tietää, että hän on juuri saanut syöpädiagnoosin. On itsekästä kuvitella, että toinen haluaisi kuunnella jaarittelujasi Singaporesta. Suomessakin pystyy juttelemaan tuntemattomien kanssa, mutta sosiaalisiin taitoihin kuuluu myös ilmeiden ja elekielen tunnistaminen. Se, että pusket päälle kuin höyryjuna Singapore-juttuinesi, ei ole sosiaalisuutta vaan itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
"- En ole vieläkään tottunut suomalaiseen tapaan kommunikoida, enkä yhteisöllisyyden puuttumiseen, ihmisten huonoihin käytöstapoihin, enkä siihen, kuinka vähän ihmiset ottavat kontaktia toisiinsa. Kaikki muut paluumuuttajat ja ulkomaalaiset ovat samaa mieltä kanssani. Suomalaisiin on todella vaikea saada kontaktia, nainen kertoo."
"Asuin Yhdysvalloissa kolmessa eri osavaltiossa, ja vaikka ne olivatkin todella erilaisia keskenään, oli shokki tulla kymmeniä vuosia myöhemmin Suomeen. Lenkillä tervehdin kaikkia vastaantulijoita, mutta kukaan ei koskaan vastannut. Maitojuttu on myös outo - en koskaan nähnyt Yhdysvalloissa aikuisten juovan maitoa. Mies, 57"
Ymmärtävätkö suomalaiset tuollaista epäsosiaalista ja sikamaista käytöstään, edes hävetä? Järkyttävää, kuinka epäsosiaalisia Suomessa ollaan, eikä edes tervehditä!
Jaa, en juo maitoa, ja tervehdin ihmisiä vaeltamassa, mutta en lenkkipolulla. Se on meidän kulttuuria ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Ei ole mikään ihme että et ole saanut ystävällistä kohtelua, se on täysin oma vikasi.
Tämä on ongelman ydin.
Kylmä ja kova ilmapiiri, jossa ei löydy lämpöä eikä ymmärrystä.
Itse olen löytänyt selviytymiskeinoksi eristäytymisen. Tiedän ettei se ole paras mahdollinen tapa, mutta ainakin se auttaa suojautumaan kylmyydeltä.
-Ohis
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä MUTTA LÄÄKÄRIIN JULKISELLE PÄÄSEE HETI KUN ON TARVE;VAALIVOITTAJA ANTTI LINDTMAN NÄIN LUPASI,ellet pääset sinua on kustu silmään ja ANTIN LUPAUS VASEMMISTOLAINEN VALHE,TAAS.
Tämä on asia, jota ei päätetä kuntatasolla. Hallitus määrittää koko maata koskevat kriteerit ja päättää rahoituksesta. Niihin ei kunnanhallituksissa pystytä vaikuttamaan.
En kyllä tiedä mihin nämä paluumuuttajat sitten paluumuuttavat. Täällä Pohjois-Pohjanmaalla on ystävällisiä ja puheliaita ihmisiä. Ihan varmasti saa juttuseuraa bussipysäkillä tai kauppajonossa. Ihmiset ovat auttavaisia. Ehkä viihtyvät enemmän myös omissa oloissaan, mutta reipaasti vain itse suu auki.
Lenkkipolulla ei tervehditä, se ei ole tapana, täällä on ihmisiä suurempi henkilökohtainen tila ja sitä kunnioitetaan. En itsekään jaksaisi moikkailla kaikkia. Aina kuitenkin jos kohtaan ihmisen katseen hymyilen. Se on tapa tervehtiä myös. Miksi meidän pitäisi ajatella että amerikkalaiset tavat on automaattisesti parempia? Ei pidä.
Omassa tuttavapiirissä nämä ulkomailla asuneet ja sieltä palanneet valittajat ovat itsekin happamia valittajia. Silloin ehkä kannattaa katsoa peiliin. Etenkin jos toisten maidon juominenkin ärsyttää.
Ei ole pakko palata.
Voi jäädä sinne onnelaan mihin on lähtenyt.
Itse asiassa myös kaikenmaailman Suomen kupparitkin. Voisivat poistua sinne mistä ovat tulleet.
No jaa, minuakin nuorena ärsytti suomalaisten lapsellinen itsekeskeisyys ja haluttomuus antaa mitään itsestään muille ihmisille edes sosiaalisesti, rahasta puhumattakaan. Nyt olen asunut Suomessa taas parikymmentä vuotta eikä minua häiritse yhtään ihmiset enää. Toisekseen minusta suomalaisista on tullut paljon sosiaalisempia kuin aiemmin, aina löytyy juttuseuraa baarista tai minne vaan meneekin, naapurit juttelevat iloisesti ja auttelevatkin. Kai se metsä vähän vastaa niin kuin sinne huudetaan, tosin asun Tampereella, enkä missään peräkorvessa. Ja täälläkin kantaväestö on oudon hidasliikkestä niin puheissaan kuin teoissaan, mutta paljon on muualta muuttaneita onneksi.
Maassa maan tavalla, tai maasta ulos.
Kela-eläkkeen lopetus ulkomailleko sai sinut palaamaan takaisin Suomeen vai mikä?
Joka tapauksessa Suomi on tällainen puhumaton yhteiskunta, aina ollut enemmän tai vähemmän.
Nykyään enemmän, koska useimmat ihmiset voivat täällä pahoin, syystä tai toisesta ja nämä kaksi viimeistä hallitusta ovat saaneet pahoinvoinnin suorastaan räjähtämään omilla toimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.
Miten niin ei kiinnostuta? Jos sinä et ole kiinnostunut muista ihmisistä (ilmeisesti edes edes ystävistäsi, jos sinulla sellaisia on), niin se ei tarkoita, että muut olisivat samanlaisia. Minusta olisi tosi kiva, jos joku kavereistani olisi asunut ulkomailla ja haluaisin kuulla siitä ajasta.
Olen asunut jo kauan ulkomailla, mutta saatan viettää Suomessa pitempiäkin lomia. Olen Suomessa syntynyt, kahden maan asukas, joten tunnen oloni kotoisaksi molemmissa maissa. Suomessa kyllä tervehditään, varsinkin nuoriso tervehtii. Toiset ihmiset tykkäävät puhua vieraankin ihmisen kanssa, mutta toiset ovat tuppisuita, mutta sekin on kai ihan normaalia Suomessa, eikä siitä ole syytä pahastua.
Sen olen kuitenkin oppinut, että en kerro asuvani ulkomailla, esim. palvelutapahtumissa tai satunnaisissa kohtaamisissa, mutta joskushan se tulee ilmi pakostakin. Se on hieman kuin nuoralla kävelyä, että mitä kertoo ihmisille, jopa läheisille ja ystäville omasta elämästään, koska se saattaa aiheuttaa jonkinlaista hämmennystä kuulijassa. En halua käyttää sanaa kateus, koska voi olla väärä sana. Voi olla sitäkin, mutta se yleensä voidaan kääntää itseä vastaan väittämällä, että ulkomailla asuva kehuskelee, vaikka kertoisi jostakin hyvinkin arkisesta asiasta, joka on asuinmaassa normaalia tai sille ominaista.
Mielestäni Suomessa on byrokratiaa, mutta se on valveutuneen yksilön näkökulmasta sujuvaa, mutta joiltakin osin joustamatonta. Toisessa maassa vastaavista byrokratia voi olla hieman monimutkaisempaa, mutta joustoa löytyy tarvittaessa ja yksilön tilanne saatetaan ottaa paremmin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.
"Tervemenoa ja pysy poissa. Sinua ei jää kukaan kaipaamaan" hänelle, joka on muuttamassa ulkomaille.
"Ei tarvitse tulla. jos ei kelpaa" tänne muuttavalle, joka uskaltautuu kritisoida jotain asiaa suomalaisten käytöksessä.
Tällaisella asenteella on vaikea houkututella ulkomailta huippuosaajia, joista kilpailee moni muukin maa. Tai edes pitää kiinni omista, kotimaisista osaajista. Kommenttien lukeminen tuossa iltiksen artikkelissa vahvistaa suomalaisen tulevaisuuden näkymän. Se on: savupirtistä olet sinä tullut, savupirttiin pitää sinun palaaman.
Vähän aiheen sivusta, mutta rupesin miettimään kuinka ihmisestä tulee ns. huippuosaaja?
Nythän on ollut puhetta siitä, kuinka Suomessa koulu ei tue lahjakkaita, eikä anna heille tarpeeksi haasteita.
Jos saat ok numeroita helposti, täällä ei ehkä kannustella ponnistelemaan, vaan helposti sorrutaan alisuorittamaan.
Kai joistain hyvin kunnianhimoisista tai sisäisesti motivoituneista ihmisistä silti tulee huippuosaajia, mutta joissain maissa kai järjestelmä on enemmän valjastettu tuohon suuntaan. En sitten tiedä onko se hyvä vai huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.
"Tervemenoa ja pysy poissa. Sinua ei jää kukaan kaipaamaan" hänelle, joka on muuttamassa ulkomaille.
"Ei tarvitse tulla. jos ei kelpaa" tänne muuttavalle, joka uskaltautuu kritisoida jotain asiaa suomalaisten käytöksessä.
Tällaisella asenteella on vaikea houkututella ulkomailta huippuosaajia, joista kilpailee moni muukin maa. Tai edes pitää kiinni omista, kotimaisista osaajista. Kommenttien lukeminen tuossa iltiksen artikkelissa vahvistaa suomalaisen tulevaisuuden näkymän. Se on: savupirtistä olet sinä tullut, savupirttiin pitää sinun palaaman.
No ei. Vaan kun joku on työskennellyt hyväosaisena länsimaisina omassa kuplassaan maassa x, niin se kokemus on aika kapea. Sitten tullaan Suomeen ja sinulla onkin kaikki ihmiset siinä samassa kuplassa, koska luokkayhteiskuntaa ei ole niin vahvasti. Maassa x köyhät ihmiset ja yhteiskunnan epäkohdat eivät ole sinun silmilläsi, koska siellä ei välttämättä ole pääsyä nettiin, asuvat kaukana koska asuminen maksaa jne jne. Eli voit kätevästi lakaista ne ikävimmät asiat pois tietoisuudestasi, et ehkä edes tiedä niistä. Et tiedä niistä savupirteistä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.
En aio ikinä matkustaa Singaporeen niin miks vi tussa mun pitäis olla kiinnostunut siitä? Eiks sulloo kavereita kelle kertoo noita juttuja, miksi häiritset muita ihmisiä?
Tässpä oiva esimerkki suomalaisesta töykeydestä oikein kirosanan kera. Jon noin vähästä hermostuu, mahtaa elo olla raskasta, ja tuo käytös muille tekee siitä kaikille vielä raskaampaa. Peruskäytöstavat taas tekevät elämästä mukavampaa, keveämpää, helpompaa kestää. Kokeile joskus.
No haloo, et voi yleistää palstapersun huonoa käytöstä koko väestön normiksi.
"Nykyään tuijotetaankin ulkona käydessä niin, että on ihan paha olo kun tulee kotiin. Menen peilin eteen ja ihmettelen, että mitä kauheaa ulkonäössäni tai olemuksessani on kun niin tuijotetaan ikävästi. Sitten mietin pitäisikö pukeutua jotenkin hienommin tms. Siis ei ennen ollut tällaista."
Olen huomannut saman oudon tuijottamisen. Ennen tuijotettiin, kun olin nuori ja kaunis, ilmeisesti.
Nyt olen jo eläkkeellä ja mykkä tuijotus sen kun jatkuu, siitä tulee oikeasti jostain syystä huono olo.
Uudellamaalla asun ja pukeudun normaalin siististi (en tuulipukuun tms) ja käyttäydyn normaalisti, kuten muutkin.
Olenkin vakavasti harkinnut muuttaa jonnekin korpeen, pois ihmisten silmistä ja vakavista naamoista.
Sanokaa mulle missä maassa tervehditään ohikulkijoita lenkkipolulla? Olen lenkkeilyt ulkomailla vaikka ja missä ja ikinä kukaan ei ole tervehtinyt. Tosin Koti suomessa on tervehditty tosi pienellä paikkakunnalla lenkillä ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Kai se metsä vähän vastaa niin kuin sinne huudetaan, tosin asun Tampereella, enkä missään peräkorvessa.
Tosin, se on ihan päinvastoin kuin kuvitteletkaan. Kaupungissa et tunne naapuriasi muuta kuin postilaatikon kyltistä.
Ostan tänään maitoa. Ärsyttääkö? Ja kyllä. Sen kaadan suuhuni ja kurlaan kunnolla. Purskuttelen. Ammun hampaiden välistä. Pssst!
Joitain syitä: täynnä seksuaalista rappiota, moraalittomuutta, demonista alistamiskulttuuria joka hyvin naamioitu hyveeksi, pakonoita ja luopioita, eli paljon riivattuja, demoneita ja ylisukupolvisia kirouksia, pakanuuteen ja pakanaopeille pohjautuva koulutus pakollisena kaikille, pahoinvointia, köyhyttä ja masennusta koska edellämainitut, vain vähän todellisia Jeesuksen seuraajia. lisäksi melkein maailman pimein paikka, vain vähän valoa, joka on Herramme Jeesus Kristus. Jumalan poika sanoo: minä olen maailman valo (Joh. 8:12). Hän toteaa, että niin kauan, kun hän on maailmassa, hän on maailman valo (Joh. 9:5).
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mulle missä maassa tervehditään ohikulkijoita lenkkipolulla? Olen lenkkeilyt ulkomailla vaikka ja missä ja ikinä kukaan ei ole tervehtinyt. Tosin Koti suomessa on tervehditty tosi pienellä paikkakunnalla lenkillä ollessani.
Saksassa tervehditään usein lenkki / vaellus / kävelypoluilla ja ,totta, myös Suomessa maaseudulla usein.
Muusta en tiedä MUTTA LÄÄKÄRIIN JULKISELLE PÄÄSEE HETI KUN ON TARVE;VAALIVOITTAJA ANTTI LINDTMAN NÄIN LUPASI,ellet pääset sinua on kustu silmään ja ANTIN LUPAUS VASEMMISTOLAINEN VALHE,TAAS.