Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tuttava liian päällekäyvä/ tuttavallinen

Vierailija
27.08.2025 |

Päällisin puolin ihan mukava henkilö, mutta jokin hänessä herättää epäilyksiä, että onko hän aidosti niin mukava, kuin antaa ymmärtää. Hän mm. kysyy kysymyksiä kysymysten perään hirveällä tahdilla, enkä itse ehdi kysyä mitään, kun hän jo tykittää seuraavaa. Kysyy myös epämukavan henkilökohtaisia asioita. Myös kummallisen korostetusti käyttää etunimeäni usein, "Moi Minna, mitä sulle kuuluu Minna? ja katsoo usein pitkään ja syvälle silmiin, kun keskustelemme. Ahdistaa. 

Vaikka emme oikeasti tunne toisiamme, niin hän jo ylistää mm. kuinka mukava ja ihana ihminen olen. Tunnen olevani ns. narsistisen" love bombing"in keskellä. Mutta kyse ei ole tässä siis mistään romanttisesta.

Hän myös kyselee kylään ja tekemään erilaisia asioita, mutta minusta tuntuu, etten halua lähentyä siten ja niin nopealla tahdilla, kuin hän ilmeisesti haluaisi. Oikeastaan haluaisin juosta karkuun. Mutta se ei ole täysin mahdollista juuri nyt.

Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan. 

Kommentit (296)

Vierailija
181/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nimen toistelu on perus NLP:tä. Koittaa manipuleerata sinua syystä tai toisesta. Luota vaistoihisi.

Asuin vuosikymmenen Usassa ja etunimen käyttö puhutellessa oli vain kohteliaisuutta. 

Tänne tullessani kuitenkin melko nopeasti huomasin, että monille se on jotenkin kiusallista. 

Miksi?

En tietenkään ota kantaa kyseiseen ihmiseen, koska en lainkaan tunne. Ehkä hän tekee sitä manipulatiivisessa tarkoituksessa. 

Suomessa ihmistä puhutellaan nimeltä vain, jos tahdotaan torua sitä. Siksi se on epämiellyttävää. 

Sellainen yletön jenkkityylinen nimen käyttö on kyllä outoa. Jokainen tietää oman nimensä ja keskustelukumppaninkin luulisi muistavan, kenen kanssa puhuu. 

Tämä on ihan totta. Jos lause alkaa: Minna, haluan sanoa sinulle yhden asian,  niin tulossa ei ole mitään hyvää.

En kuitenkaan pidä jenkkityyliä outona. On vain erilainen tapa kommunikoida.

Vierailija
182/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nimen toistelu on perus NLP:tä. Koittaa manipuleerata sinua syystä tai toisesta. Luota vaistoihisi.

Asuin vuosikymmenen Usassa ja etunimen käyttö puhutellessa oli vain kohteliaisuutta. 

Tänne tullessani kuitenkin melko nopeasti huomasin, että monille se on jotenkin kiusallista. 

Miksi?

En tietenkään ota kantaa kyseiseen ihmiseen, koska en lainkaan tunne. Ehkä hän tekee sitä manipulatiivisessa tarkoituksessa. 

Suomessa ihmistä puhutellaan nimeltä vain, jos tahdotaan torua sitä. Siksi se on epämiellyttävää. 

Sellainen yletön jenkkityylinen nimen käyttö on kyllä outoa. Jokainen tietää oman nimensä ja keskustelukumppaninkin luulisi muistavan, kenen kanssa puhuu. 

Rikossarjoissa, joita seuraan, jengi usein tervehtii sanomalla tervehdittävän nimen. Kuulostaa ihan hauskalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tuttava niin ei tarvi olla tekemisissä. Etkö osaa kieltäytyä seurasta?

Kerroin jo ylempänä, että syistä x ja y on pakko olla tekemisissä. Ap

En minä ainakaan löydä mitään selvitystä syistä.

Vierailija
184/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on NLP?

Nuoleva LesboPari

Vierailija
185/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tuttava niin ei tarvi olla tekemisissä. Etkö osaa kieltäytyä seurasta?

Kerroin jo ylempänä, että syistä x ja y on pakko olla tekemisissä. Ap

En minä ainakaan löydä mitään selvitystä syistä.

Syitä ei tarkemmin avata tuossa.

Vierailija
186/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti manipuloi sinua tai siis yrittää sitä. Haluaa saada sinut pitämään itsestään jotta pikkuhiljaa voisi alkaa käyttämään sinuun valtaansa. Todennäköisesti on jotain vailla sinulta ja haluaisi sen jonkin saada sinulta lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä, oli se sitten ystävyyttäsi, aikaasi, vaivaasi, taloudellista hyötyä tai muuta vastaavaa. Ei kuulosta vilpittömältä tuo hänen toimintansa. 

Onko se nyt oikeasti vallankäyttöä jos haluaa ystävystyä?

Mutta joo,noin kirjoitettuna hieman päälle käyvää. Mulla on tapana puhutella ihmisiä nimeltä juuri noin "mitä hessulle kuuluu tänään?" enkä ole tajunnut että sen voi noinkin käsittää, koitan vaan itse noteerata juuri tämän ihmisen kun puhun jonkun kanssa.en tosin joka lauseessa.

Jotkut puhuttelevat minua noin, ja minä koen sen alentavaksi. Samalla etäännyttäväksi, kun täytyy kutsua 3. persoonassa. Ehkä nimellä kutsuminen tuntuu myös pilkkaavalta, vaikka nimeni ihan tavallinen onkin. Miksi sitä nimeä täytyy hokea? Joku omituinen negatiivinen huomio. Hyvin vaikea selittää. Lisäksi kun huomaan, ettei sama henkilö puhuttele muita nimellä. Eli joku vika minussa, kun niin tekee.

Vierailija
187/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, olen kerran kuullut kun kaksi narsistia yrittivät tutustua ja käyttivät samanlaista puhetapaa toisiinsa. Tutustuminen ei edennyt, sen sijaan molemmat myöhemmin selän takana moittivat toisiaan.

Vierailija
188/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin, en avaa tilanteen taustoja sen enempää. Eli siis sitä, miksi minun on oltava tämän henkilön kanssa tekemisissä. Hän saattaisi jopa tunnistaa itsensä täältä, jos vauvapalstaa lukee.

Jotkut myös pohtivat täällä aiemmin, että uskaltaako kohta enää ketään moikatakaan tai yrittää ystävystyä, kun heti luullaan olevan jotain taka-ajatuksia. On kuitenkin hyvin vaikea pukea sanoiksi sitä, miltä se tuntuu, kun tunnet ilmassa olevan jotain outoa ja jännitettä. Ja tällaisellahan alueellahan mm. narsistit yleensä toimivat. He ylittävät toisen rajat, juurikin esim. liian henkilökohtaisia kyselemällä, tungettelemalla, syvällä katseella jne. Sitten kun toinen kysyy, että miksi haluat tietää, he sanovat esim. "sehän on vain kysymys, ei kysymyksestä tarvitse hermostua" ja antavat ymmärtää, että itse olet yliherkkä. Kun normaalisti tervehtii ihmisiä ja pyrkii tutustumaan toiseen, kunnioittaen toista, eikä seuraa kuin hai laivaa, niin ei siinä synny samanlaista ahdistavaa tunnetta siitä, että jotain outoa tässä nyt on. 

Ap

Vierailija
189/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, jos olisikin niin, että meissä kaikissa on vikamme ja pyritään sietämään erilaisia piirteitä toisissamme kevyemmin. 

Ei ihme, jos suomalaiset kärsivät yksinäisyydestä, kun lukee tämän ketjun jäykkiä varmuuksia tuntemattoman ihmisen huonoudesta.

Iloa kaikille! 

Suurin osa suomalaisista ei kärsi mitenkään yksinäisyydestä. Päinvastoin he suorastaan nauttivat siitä kun saavat olla yksin. Minusta ihan liian usein annetaan ymmärtää kuinka jossain muussa maassa ihmiset käyttäytyvät jotenkin, kuten tässä nyt, että jankuttaisivat jonkun nimeä puheissaan. Maailma on suuri ja ihmisiä paljon, mutta ei se nyt ainakaan televisiosarjojen perusteella vaikuta olevan niin, eikä omien kokemusten mukaan niissä maissa missä olen käynyt ja asunut. Monessa maassa on käytössä pikemminkin tuollainen hellittely tai muu nimen antaminen ja sen lisääminen lauseeseen. Tyyliin kuten Suomessakin saattaa olla, ystävä hyvä, rakas tai englannissa dear, honey, baby, love tai Italiassa gioia, cara, caro, amore tai bro. Tai sitten ei mitään nimentunkemista mihinkään ylipäätään. Itseäni suorastaan ärsyttää tuon nimen jankuttaminen ja se saa tosiaan fiiliksen, että mitä manipulointikirjoja tuokin on lukenut tai onko hänellä huono muisti, joten hänen on jankutettava sitä itselleen.

Se, että sietää ja se, että pitää on kaksi eri asiaa ja minä tiedän mistä pidän ja mistä en. Vaikka siedän oikeasti ihan liikaakin asioita, Joten ei kannata tehdä minulle ainakaan asioita joista en pidä. Se ei saa muuta kuin sietämään sinua, mutta ei koskaan pitämään.

Vierailija
190/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Mullakin uusi tuttavuus joka toistelee mun nimeä joka välissä,vihaan nimeäni muutenkin niin toi vaan ärsyttää.

Vierailija
191/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisia manipulaattoreita riittää tässä maailmassa, koska kaikkihan aina haluavat jotain, siksi meillä on ilmastonmuutos, sodat ja ongelmat, on turhaa syyttää yhtä ihmistä ihmiskunnan narsistisuudesta. Voit vastata kysymyksellä, Hyvin, miten sulla menee <etunimi>? .. tai suoraan ilman vastausta "Haluaisin välillä tietää miten sulla menee <etunimi>.

Vierailija
192/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistisia manipulaattoreita riittää tässä maailmassa, koska kaikkihan aina haluavat jotain, siksi meillä on ilmastonmuutos, sodat ja ongelmat, on turhaa syyttää yhtä ihmistä ihmiskunnan narsistisuudesta. Voit vastata kysymyksellä, Hyvin, miten sulla menee <etunimi>? .. tai suoraan ilman vastausta "Haluaisin välillä tietää miten sulla menee <etunimi>.

Haluaisitko itse että vastapuoli puhuis sulle eka kuin lapselle ja toistelis tyyliin sun nimeä: Mitä mieltä olet Minna jos Minna sä voisit hoitaa Minna tän homman? Olisko Minna hyvä idea ? Mitäpä Minna sanot?

Vierailija
193/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kyllä ajatella että toinen vain hyväntahtoisesti yrittää jutella ja selvitellä mistä alkaisi. Vastaa sitten mitä vastaa. 

Vierailija
194/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa vaan itse ottaa etäisyyttä. Esimerkiksi ei aina vastaa heti puheluihin, eli ei ole välittömästi saatavilla. Ei vastaa imarteluun imartelulla, vaan kohteliaasti kiittää. 

Ei yksinkertaisesti suostu tanssimaan tämän henkilön pillin mukaan, eli asettaa rajat ja pitää niistä kiinni. Määrätietoisesti ei anna toisen tulla iholle. 

Mulla on tästä kokemusta, olen itse joutunut laittamaan rajat, kun henkilö koetti kaikin keinoin saada minut ylimmäksi ystäväkseen ja jopa sitouttaa eri keinoin.  Ei ystävyys synny pakotettuna. 

Vierailija
195/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako nimi L kirjaimella?

Vierailija
196/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse !

Vierailija
197/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä, miten olette saaneet etäännytettyä tällaisen ihmisen olematta töykeä. Ap

Olen vastaavissa tilanteissa, joskus niitä tulee, ottanut asian ihan suoraan puheeksi. En töykeästi, mutta omat rajat selväksi tehden. Siis sanonut, että meillä ei nyt henkilökemiat kohtaa. Koen, että yrität tulla liian lähelle, eikä se tunnu minusta mukavalta. Ei mitään sinua vastaan, mutta älä tule iholle. Enkä sano tätä mitenkään pahalla, haluan vain, että ystävyys/tuttavuus/työsuhde  kehittyy siten, että se on miellyttävää molemmille.  

Toinen voi loukkaantua, mutta pidemmän päälle sekin on parempi kuin ajautua oikeasti painostavaan ihmissuhteeseen. Jos alkaa kartella sinua, ehkä sekin on parempi kuin ajautua hyväksikäyttötilanteeseen. Ja toki itse suhtaudut häneen ihan mukavasti kaikissa tilanteissa. 

Toimii myös silloin, kun kyseessä on joku työhön liittyvä valta-asetelmasuhde. Voi olla vaikeaa ensi alkuun, mutta jos et itse aseta rajoja, ei sitä kukaan muukaan tee.

Vierailija
198/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimellä kutsuminen on soveliasta vain kun tuntematon PORUKKA kokoontuu keskenään.

Silloin on ok sanoa "Niin Annika olitko sinä opettaja?" , "Oliko sulla Tiina lapsia?" , "Ootko sä Kerttu koskaan käynyt siellä?"

Vierailija
199/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimellä kutsuminen on soveliasta vain kun tuntematon PORUKKA kokoontuu keskenään.

Silloin on ok sanoa "Niin Annika olitko sinä opettaja?" , "Oliko sulla Tiina lapsia?" , "Ootko sä Kerttu koskaan käynyt siellä?"

Samaa mieltä! Nimen toisteleminen uudessa porukassa menee vielä hyvin sen piikkiin, että yrittää esim. vain muistaa eri ihmisten nimiä. Mutta kun ollaan jo useamman kerran tavattu, niin se on ainoastaan häiritsevää. Ap

Vierailija
200/296 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuuko se samassa porukassa kaikille vai oletko ainoa kelle puhuu?

Kysyykö kaikilta samoja kaikkien kuullen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi