Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?
Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan?
Eli perijöinä olen minä ja mun äiti.
(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)
Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan.
Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen.
Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni.
Miten tämän verotus menee?
Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista.
Ap
EI SAA.
Äitisi PITÄÄ OMAN OMAISUUTENSA. ja koska hän on varakkaampi, hän saa pitää kaiken oman omaisuutensa. Hänen ei tarvitse maksaa kuolinpesälle tasinkoa, mutta hän saa niin tehdä halutessaan (tämä voi joskus olla verotuksellisesti järkevää). ja on väärin sanoa että äitisi perii MYÖS testamentkiin kautta. EI PERI vaan hän PERII AINOASTAAN testamentin kautta.
Sillä MITÄ OMAISUUTTA kukin saa tai ottaa EI KIINNOSTA VEROTTAJAA pätkän vertaa. Verottajaa kiinnostaa VAIN ARVOT.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero maksetaan yhteenlasketusta kokonaisperintömäärästä, joka on määritelty perukirjassa omaisuuksista. Vainajan omaisuudet ja velat, lesken omaisuudet ja sitten suoritetaan ositus ellei ole avioehtoa. Sitten testamentin määräykset peerijöistä ja mahdolliset perinnöstä luopumiset. Kun kaikki summat on laskettu, tulee oma perintöverosumma kaikille kuolinpesän osakkaille. Jaon saa sitten tehdä ihan miten haluaa milloin haluaa mutta verot maksetaan vain ja ainoastaan perukirjassa määritellyn kokonaiperintöARVOSTA. Mistään yksittäisestä oamisuuslajista ei makseta erillisiä perintöveroja. Kannattaa teettää perukirja lakimiehellä.
Mutta onhan se jo jakoa, jos perukirjan liitteeksi laittaa, että vastoin testamenttia äiti luopuu vaikka puolikkaasta kesämökistä ja puolikkaasta autotalliosuudesta, jotka olisi muutoin testamentin mukaan saanut.
(Testamentissa ei määrätä omaisuuksia, vaan testamentista on, että leski saa valita perinnöstä päältä haluamansa ja mulle lakiosa.)
Haluan säilyttää perikuntana, koska laki voi muuttua niin, että vaikka tuo kesämökki jouduttaisiin vanhushoivaa vastaan myymään tai vuokraamaan. Kaikenlaista kun on vireillä. Jakamaton kuolinpesä ehkä estäisi realisoimisen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin on aivan normaalia jakaa kuolinpesä. Perilliset saavat vain omaisuutta, jota rasittaa lesken hallintaoikeus. Se huomioidaan verotuksessa.
Missäs se lesken osuus sitten asunnosta jos asunto on lasten nimiin jaettu ja hän asuu hallintaoikeudella?
Hallintaoikeudella asun mutta silti puolet asunnon arvosta on minun. Kuolinpesä omistaa toisen puolen.
? Leski voi jaon jälkeen omistaa osan asunnosta tai olla omistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perukirjaa ei vielä ole tehty.
Perukirjassahan on siis vainajan kaikki omaisuus.
Haluaisin jättää ainakin osan omaisuutta jakamattomaksi kuolinpesäksi, mutta jos mun äiti luopuu vaikka omaisuudesta x ja y mun hyväkseni, niin käytännössähän siinä tulee omaisuus jo jaettua, kun tiedetään, mitä kukakin saa.
Äitini täytyy kirjoittaa, että testamentista poiketen luopuu siitä ja tästä.
Mikä on syynä jaon kanssa viivyttelyyn? Kun kuten jo sanottu, se ei veroihin vaikuta eikä niitä viivästytä.
Miksi ette voi jakaa loppuun asti niillä osuuksilla mihin nyt päädyttekään ja pesän voi lakkauttaa?
Se asunto voi estää. Jos esim äidillä ei ole selkeää rahaa maksaa lapselle isän osuutta j
Niin ja tilanne on ihan sama olipa asunto kuolinpesän. Silloinkin se lapsi taloyhtiön rekisterissä on osakas, perukirja on toimitettava .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen.
Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni.
Miten tämän verotus menee?
Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista.
Ap
EI SAA.
Äitisi PITÄÄ OMAN OMAISUUTENSA. ja koska hän on varakkaampi, hän saa pitää kaiken oman omaisuutensa. Hänen ei tarvitse maksaa kuolinpesälle tasinkoa, mutta hän saa niin tehdä halutessaan (tämä voi joskus olla verotuksellisesti järkevää). ja on väärin sanoa että äitisi perii MYÖS testamentkiin kautta. EI PERI
Totta. Äitini saa pitää oman omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pääosa omaisuudesta on se asunto johon leski jää hallintaoikeudella asumaan. Silloin ei voi kuolinpesää jakaa joten jää se "epäselvä tilanne."
Kyllä silloinkin on aivan normaalia jakaa kuolinpesä. Perilliset saavat vain omaisuutta, jota rasittaa lesken hallintaoikeus. Se huomioidaan verotuksessa.
Missäs se lesken osuus sitten asunnosta jos asunto on lasten nimiin jaettu ja hän asuu hallintaoikeudella?
Hallintaoikeudella asun mutta silti puolet asunnon arvosta on minun. Kuolinpesä omistaa toisen puolen.
Jos sinun tapauksessasi kuolinpesä jaettaisiin niin sen osakkaat tulisivat suoraan asunnon omistajiksi kanssasi, semmoisilla osuuksilla miten päätyvät sen kuolinpesän 50% keskenään jakamaan.
Ei tuossa tuo mitään etua kenellekään pitää kuolinpesää jakamattomana tuossa välissä sotkemassa.
Onneksi mun isä ja äiti ovat testamentanneet toisillensa kaiken niin ei tarvitse perintöveroa maksella kuin vasta sitten kun molemmat on kuolleet ja saan laittaa heidän asunnon ja mökin myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti. Kysy lakimieheltä tai verottajalta. Kuolinpesässä ja jaossa voi sittenkin olla joku twisti jota palstalaisille ei nyt kerrota ja joka voi muuttaa asioita paljonkin. Voihan virkatodistuksista vaikka paljastua aviottomia lapsia tai muuta vastaavaa kivaa.
ei AP:n kysyminen mitään auta kun ongelma on ymmärryksen puute ihan perusasioistakin. saa lakimies vain migreenin. Toisaalta saa myös korvauksen siitä kun vääntää ratakiskoa idiootille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero maksetaan yhteenlasketusta kokonaisperintömäärästä, joka on määritelty perukirjassa omaisuuksista. Vainajan omaisuudet ja velat, lesken omaisuudet ja sitten suoritetaan ositus ellei ole avioehtoa. Sitten testamentin määräykset peerijöistä ja mahdolliset perinnöstä luopumiset. Kun kaikki summat on laskettu, tulee oma perintöverosumma kaikille kuolinpesän osakkaille. Jaon saa sitten tehdä ihan miten haluaa milloin haluaa mutta verot maksetaan vain ja ainoastaan perukirjassa määritellyn kokonaiperintöARVOSTA. Mistään yksittäisestä oamisuuslajista ei makseta erillisiä perintöveroja. Kannattaa teettää perukirja lakimiehellä.
Mutta onhan se jo jakoa, jos perukirjan liitteeksi laittaa, että vastoin testamenttia äiti luopuu vaikka puolikkaasta kesämökistä ja puolikkaasta autotalliosuudesta, jotka olisi muutoin testamentin mukaan saanut.
(Testamentissa e
Perikunta ja jakamaton kuolinpesä on sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan se jo jakoa, jos perukirjan liitteeksi laittaa, että vastoiperukirjanttia äiti luopuu vaikka puolikkaasta kesämökistä ja puolikkaasta autotalliosuudesta, jotka olisi muutoin testamentin mukaan saanut.
(Testamentissa e
Jos tilanne on se että isän omaisuus kokonaisuudessaan on alle 130 000 euroa ja se jaetaan siten että leski saa perintöä 110 000 ja rintaperillinen loput niin perintöveroa ei tule maksettavaksi ollenkaan. Mikäli olette sopuisia äitisi kanssa niin olen sitä mieltä että teidän ei kannata lainkaan jakaa perintöä tällaisessa tilanteessa vaan annatte kaiken olla kuolinpesässä ja jaat sen sitten itsesi kanssa kun äitisi on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siis, jollei tehdä jakokirjaa, vaan jätetään kuolinpesäksi.
Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x.
Ap
Se osasta luopuminen pitää näkyä perukirjassa.
Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.
Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.
puhut paskaa, koska NYT Puhutaan testamentista. Testamentista VOI luopua myös osittain.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa suruusi.
Teette perinnönjakotaulukon vaikka excelillä. Jokainen pesän osakas (sinä ja äitisi) hyväksyy sen allekirjoituksellaan. Se liitteeksi perukirjaan niin menee kerralla sekä perukirja että perintöverotus oikein.
Jos leski jää yhteiseen asuntoon lesken hallintaoikeudella, muistakaa merkitä se perukirjaan niin saat verovähennyksen. Ja kun saat joskus perintöverolaskelman, tarkista, että hallintaoikeusvähennys on siinä huomioitu. Mun verolaskelmasta se unohtui, joten meinasi lurahtaa housuun kun vero oli useita tuhansia suurempi kuin piti. Virhe ja veropäätös kuitenkin korjattiin saman päivänä parin puhelinsoiton jälkeen.
Kiitos osanotosta!
Haluaisin pitää jakamattomana kuolinpesänä, mutta en käsitä, miten vero-osuudet osataan laskea, jollei jaeta. (Huomioiden äidin veroton 110 000 ja mun veroton 20 000)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pääosa omaisuudesta on se asunto johon leski jää hallintaoikeudella asumaan. Silloin ei voi kuolinpesää jakaa joten jää se "epäselvä tilanne."
Jos sinun tapauksessasi kuolinpesä jaettaisiin niin sen osakkaat tulisivat suoraan asunnon omistajiksi kanssasi, semmoisilla osuuksilla miten päätyvät sen kuolinpesän 50% kesken
En ymmärrä mitä ajat takaa. Perukirja kyllä taloyhtiön rekisterissä osoittaa keitä siiven kuolinpesään kuuluu.
Minne sinä sen mun osuuden häivyttäisiT? Tilanne ei myynnin eikä minkään kannamta muutu miksikään olisiko rekisterissä äiti x. Ja lapset a, b ,c.
Nyt on äiti x ja kuolinpesä. Kukaan ei voi yksin myydä kummassakaan tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen jakaa. Asunnon omistajiksi kirjataan kukin todellisella omistusprosentillaan.
Ei ole sen kummempi asia kuin kodin omistaminen puolison kanssa osuuksi x% / y%
Omistuksen REALISOIMINEN rahaksi on sitten toinen juttu, mutta sillä ei ole jakokirjan ja jakamisen kanssa tekemistä.
No tuo ei muutraisi meillä tilannetta ainakaan mitenkään.mitään jakoja ei ole tehty mutta taloyhtiön rekistereissä on 1/2 minulla, 1/2 kuolinpesällä ja kuolinpesän osakkaitten nimet.
Esim myyntiin se ei vaikuta mitään olisiko tämä ositettu vai kuolinpesällä puolet . Myynnissä pitää ol
Selkiyttää se sen verran että kummitteleva kuolinpesä on putsattu pois papereista vaivoina pyörimästä. Yksimielinen sopimusjako on ajoissa yleensä joustavasti mahdollinen, vetkutellen menee hankalaksi kun alkaa olla kuolleita, seniilejä, muita kuolinpesiä sen alkuperäisen pesän omistajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siis, jollei tehdä jakokirjaa, vaan jätetään kuolinpesäksi.
Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x.
Ap
Se osasta luopuminen pitää näkyä perukirjassa.
Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.
Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.
Tämä ei päde aviopuolison asiassa. Äitini voi ottaa vain osan puoliosonsa perintöä vastaan ja luopua osasta. Tämän sain selville.
Ap
EI... taas olet pihalla kuin lumiukko. AVIOLIITOLLA ei ole asian kanssa MITÄÄN TEKEMISTÄ, vaan TESTAMENTILLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa suruusi.
Teette perinnönjakotaulukon vaikka excelillä. Jokainen pesän osakas (sinä ja äitisi) hyväksyy sen allekirjoituksellaan. Se liitteeksi perukirjaan niin menee kerralla sekä perukirja että perintöverotus oikein.
Jos leski jää yhteiseen asuntoon lesken hallintaoikeudella, muistakaa merkitä se perukirjaan niin saat verovähennyksen. Ja kun saat joskus perintöverolaskelman, tarkista, että hallintaoikeusvähennys on siinä huomioitu. Mun verolaskelmasta se unohtui, joten meinasi lurahtaa housuun kun vero oli useita tuhansia suurempi kuin piti. Virhe ja veropäätös kuitenkin korjattiin saman päivänä parin puhelinsoiton jälkeen.
Kiitos osanotosta!
Haluaisin pitää jakamattomana kuolinpesänä, mutta en käsitä, miten vero-osuudet osataan laskea, jollei jaeta. (Huomioiden äidin veroton 110 000 ja mun veroton 20 000)
Ap
Perukirjaan merkitään rahasummia, ei autotalleja tms.
Verottaja osaa niitä summia kyllä verottaa siinä suhteessa mitä perukirjassa on osakkaita ja heille määrättyjä summia tai perintökaaren mukaan kuuluvia
"taas olet pihalla kuin lumiukko. AVIOLIITOLLA ei ole asian kanssa MITÄÄN TEKEMISTÄ, vaan TESTAMENTILLA. "
Samantekevää. Sama vaikutus silti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen jakaa. Asunnon omistajiksi kirjataan kukin todellisella omistusprosentillaan.
Ei ole sen kummempi asia kuin kodin omistaminen puolison kanssa osuuksi x% / y%
Omistuksen REALISOIMINEN rahaksi on sitten toinen juttu, mutta sillä ei ole jakokirjan ja jakamisen kanssa tekemistä.
No tuo ei muutraisi meillä tilannetta ainakaan mitenkään.mitään jakoja ei ole tehty mutta taloyhtiön rekistereissä on 1/2 minulla, 1/2 kuolinpesällä ja kuolinpesän osakkaitten nimet.
Esim myyntiin se ei vaikuta mitään olisiko tämä ositettu vai kuolinpesällä puolet . Myy
No tokko nyt hirveesti vetkuttelen kuoleman kanss, lapset myyvät asunnon ja jakavat yhtä päätä kolmeen osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perukirjaa ei vielä ole tehty.
Perukirjassahan on siis vainajan kaikki omaisuus.
Haluaisin jättää ainakin osan omaisuutta jakamattomaksi kuolinpesäksi, mutta jos mun äiti luopuu vaikka omaisuudesta x ja y mun hyväkseni, niin käytännössähän siinä tulee omaisuus jo jaettua, kun tiedetään, mitä kukakin saa.
Äitini täytyy kirjoittaa, että testamentista poiketen luopuu siitä ja tästä.
Mikä on syynä jaon kanssa viivyttelyyn? Kun kuten jo sanottu, se ei veroihin vaikuta eikä niitä viivästytä.
Miksi ette voi jakaa loppuun asti niillä osuuksilla mihin nyt päädyttekään ja pesän voi lakkauttaa?
Se asunto voi estää. Jos esim äidillä ei ole selkeää rahaa maksaa lapselle isän osuutta ja saada siten koko asuntoa omiin ni
Ei estä, eikä äidillä TARVITSE olla mitään rahaa maksaa lapselle isän osuutta.
Lapsi omistaa ja äiti hallitsee ja asuu niin kauan kuin huvittaa.
Näin meilläkin on tehty. Minä ja veljeni omistamme lapsuuden kotimme (oli 100% isäni omistama) ja äitini asuu siinä hallintaoikeuden nojalla. Ei äitini tarvinnut meille siitä mitään maksaa. Ja tämä on jopa järkevää kun se laskee perittävän omaisuuden laskennallista arvoa, ja sitä kautta perintöveroa.
Ymmärtääkseni asia on niin että tässä tilanteessa perintöveroa ei mene ollenkaan jos tyydyt siihen tilanteeseen että äitisi saa testamentin mukaisen osuutensa etkä vaadi lakiosaa. Sillä ei ole tämän asian kannalta mitään merkitystä että jaatteko kuolinpesän vai ette. Veroja sinulle tulee maksettavaksi äitisi kuoltua mikäli siinä vaiheessa vielä on voimassa perintövero. Määrää on hankala sanoa koska äitisi on elossa emmekä näin ollen tiedä hänen kuollessaan voimassa olleita sääntöjä.