Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?

Vierailija
24.08.2025 |

Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan? 

Eli perijöinä olen minä ja mun äiti. 

(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)

Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan. 

Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen. 

Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin  kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni. 

Miten tämän verotus menee? 

Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista. 

Ap

Äitinäsi tekisin lahjaveroilmoituksen. Tai ennakkoperintöilmoituksen siitä mitä hän lahjoittaa sinulle.

Perintövero menee perunirjan mukaan.  Ottakaa lakimies tekemään niin menee oikein jos äitisi haluaa siinä ilmoittaa että luopuu testamentin summasta hyväksesi.  Silloin se lisätään siihen sun 20 000 ja maksat perintöveroa.

Vierailija
22/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn siis, jollei tehdä jakokirjaa, vaan jätetään kuolinpesäksi. 

Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja laskee perukirjan avulla, kuinka paljon kenellekin on tulossa perintöä (eli perintöosuuden arvon) ja määrää perintöveron sen mukaan, vaikka perintö jätettäisiin kokonaan jakamatta (sinun sanojasi käyttäen "jätettäisiin kuolinpesään"). Minäkin olen maksanut vuonna 1991 perintöveroa perinnöstä, jota ei ole vieläkään jaettu.

Vierailija
24/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti. Kysy lakimieheltä tai verottajalta. Kuolinpesässä ja jaossa voi sittenkin olla joku twisti jota palstalaisille ei nyt kerrota ja joka voi muuttaa asioita paljonkin. Voihan virkatodistuksista vaikka paljastua aviottomia lapsia tai muuta vastaavaa kivaa.

Vierailija
25/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen. 

Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin  kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni. 

Miten tämän verotus menee? 

Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista. 

Ap

Jos sinä ja äiti olette ainoat osalliset, olisiko järkevintä vain heittää testamentti roskiin? Ei tule heti mieleen syytä, että äiti tässä tapauksessa vetoaisi testamenttiin, mutta luopuisi siitä.

Mutta järkevintä varmaan hakea maksullinen neuvo.

Vierailija
26/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi liettiä sitäkin, kannattaako testamenttia edes tuoda esille, jos äitisi kuitenkin siitä osin luopuisi... Verottajaa ei kiinnosta, kuka saa jaossa mitäkin, vain omaisuuden arvo kiinnostaa. Soita verottajalle, ja tehkää perukirja vaikka pankissa. 

Mietin kanssa jos on vain äiti ja lapsi, sen testamentin voi unohtaa ja jättää perukirjasta pois kokonaan.  Jos sitä ei ole jossain ddv:ssä vahvistettu jostain syystä vaan on vain lipaston laatikossa.

Vierailija
27/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x. 

Ap

Se osasta luopuminen pitää näkyä perukirjassa.

Vierailija
28/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi kirjata perukirjaan, että äiti luopuu testamentista, niin verottaja voi ottaa sen huomioon. Mutta en tosiaan tiedä, onko silloin järkeä edes vedota testamenttiin.

Vierailija
29/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku luopuu perinnöstään, sekin olisi pitänyt tehdä ennen perukirjan laatimista ja luopuminen lukisi siinä.

-> Vero tulee perukirjan mukaan, mikään myöhempi temppuilunne ei vaikuta.

Jos vaikka sisareni kanssa laiilliset osuutemme olisivat 50/50, mutta jakovaiheessa haluaisimmekin jakaa 70/30 niin se ei veroihin vaikuta vaan verot tulisivat 50/50 osuuksien mukaan.

Vierailija
30/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka kuolinpesää ei jaeta ollenkaan, verottaja kuitenkin perii kaikilta kuolinpesän osakkailta perintöveron. Omistussuhteet pitää laittaa perukirjaan.

Kun äitisi kuolee, niin sitten pitää tehdä hänen osaltaan perunkirjoitus ja perukirja.

Olen vain maallikko, mutta tuollaiset "keskeneräiset" tilanteet tuntuvat minusta hankalilta. Koskaan ei voi tietää, jos tapahtuu jotain odottamatpnta. Yksi osapuoli voi vaikka menettää muistinsa tai omaisuus menettää arvoaan jonkun pikku haaverin takia. Mahdolliset riitatilanteet aiheuttavat turhia kuluja lakimiehen palkkioissa jne.

Vierailija
31/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kanssa jos on vain äiti ja lapsi, sen testamentin voi unohtaa ja jättää perukirjasta pois kokonaan.  Jos sitä ei ole jossain ddv:ssä vahvistettu jostain syystä vaan on vain lipaston laatikossa

DVV ei (ikävä kyllä) vahvista testamentteja.

Vierailija
32/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saamasi omaisuus ei ole rahaa vaan johonkin rekisteriin merkittävää omaisuutta ( lainhuuto, sijoituksia, asunto oy)  ottakaa selvää , lakimieheltä , verottajalta.  

Muuten, jos kuolinpesä omistaa asunto-osakkkeen perukirja on vietävä isännöitsijälle  joka merkkaa osakkaat kirjoihinsa.    Esim minulla, 1/2 minulla, toinen puoli kolmella lapsella.  Mutta se ei liity perintöveroon vaan omaisuuden hallintaan.

Vierailija
33/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku luopuu perinnöstään, sekin olisi pitänyt tehdä ennen perukirjan laatimista ja luopuminen lukisi siinä.

-> Vero tulee perukirjan mukaan, mikään myöhempi temppuilunne ei vaikuta.

Jos vaikka sisareni kanssa laiilliset osuutemme olisivat 50/50, mutta jakovaiheessa haluaisimmekin jakaa 70/30 niin se ei veroihin vaikuta vaan verot tulisivat 50/50 osuuksien mukaan.

Nyt pitää ottaa huomioon, onko jakokirja laadittu ennen perintöverotuksen päättymistä. Jos on, se toimitetaan verottajalle ja siinä tehdyt ratkaisut huomioidaan verotuksessa.

Vierailija
34/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.

Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.

Vierailija
35/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kanssa jos on vain äiti ja lapsi, sen testamentin voi unohtaa ja jättää perukirjasta pois kokonaan.  Jos sitä ei ole jossain ddv:ssä vahvistettu jostain syystä vaan on vain lipaston laatikossa

Ahaa.  Silloinhan kun on vain kaksi osakasta he voivat unohtaa koko testamentin keskinäisellä sopimuksella perukirjasta ja perintövero menee perintökaren mukaan.  Tietysti voi asian hoitaa virallisesti luopumalla tai lahjoittamalla

Vierailija
36/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.

Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.

Testamentista voi luopua osittain.

Vierailija
37/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. asunto myydään halvemmalla, mitä perunkirjoituksessa on arvona ollut, niin teet siitä sitten vaan verottajalle veronoikaisupyynnön (vai mikä nyt oikea termi onkaan). Sama toisinpäin, jos myyt kalliimmalla kuin arvioitu, niin verottaja haluaa omansa myyntivoitosta.

Vierailija
38/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on paha epäkohta. Siihen pitäisi saada muutos. Päättäjät hoi!  Silloin jäisi kokonaan pois sellainen mahdollisuus, että joku väärentää testamentin tai muutttaa testamenttia itselleen edulliseksi tai hävittää olemassaolevan testamentin.  Sama koskee luonnollisesti avioehtoja. Niin tärkeiden asiakirjojen pitäisi olla viranomaisen tiedossa ennenkuin syntyy riitatilanne.

Vierailija
39/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjaa ei vielä ole tehty. 

Perukirjassahan on siis vainajan kaikki omaisuus. 

Haluaisin jättää ainakin osan omaisuutta jakamattomaksi kuolinpesäksi, mutta jos mun äiti luopuu vaikka omaisuudesta x ja y mun hyväkseni, niin käytännössähän siinä tulee omaisuus jo jaettua, kun tiedetään, mitä kukakin saa. 

Äitini täytyy kirjoittaa, että testamentista poiketen luopuu siitä ja tästä. 

Ap

Vierailija
40/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka kuolinpesää ei jaeta ollenkaan, verottaja kuitenkin perii kaikilta kuolinpesän osakkailta perintöveron. Omistussuhteet pitää laittaa perukirjaan.

Kun äitisi kuolee, niin sitten pitää tehdä hänen osaltaan perunkirjoitus ja perukirja.

Olen vain maallikko, mutta tuollaiset "keskeneräiset" tilanteet tuntuvat minusta hankalilta. Koskaan ei voi tietää, jos tapahtuu jotain odottamatpnta. Yksi osapuoli voi vaikka menettää muistinsa tai omaisuus menettää arvoaan jonkun pikku haaverin takia. Mahdolliset riitatilanteet aiheuttavat turhia kuluja lakimiehen palkkioissa jne.

Vuoskymmeniä aukiolevat kuolinpesät on hankalia, mutta äiti ja yksi lapsi, mikä siinä on hankalaa.  Tod näköisesti se tarkoittaa että äiti asuu kuolinpesän asunnossa.  Kun hän kuolee, lapsi perii sen äidinkin puolikkaan asunnosta.

Jos äidiltä menee muisti hän joka tapauksessa tarvitsee edunvalvojan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi