Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?

Vierailija
24.08.2025 |

Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan? 

Eli perijöinä olen minä ja mun äiti. 

(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)

Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan. 

Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn siis, jollei tehdä jakokirjaa, vaan jätetään kuolinpesäksi. 

Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x. 

Ap

Se osasta luopuminen pitää näkyä perukirjassa.

Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.

Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.

Tässähän nimeenomaan on kyse testamenttisaannosta. Testamentista voi luopua osittain, eikä mene mitään lahjaveroja, kunhan se testamentti on oikein laadittu. Selkeästi tässä on sellaisesta tapauksesta kyse.

Me on miehen kanssa tehty vastaavanlaiset testamentit, jotka voi ottaa osittain vastaan ja jättää loput lapsille (meidän lapsenlapsille). Me vaan ei ole vielä omalle lapselle kerrottu, joten hän ei ole päätynyt Vauva-palstalle kyselemään.

Vierailija
42/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko verottajalle kuitenkin ennen perintöveroa ilmoittaa, että testamentista poiketen äiti luopuu osuudesta x. 

Ap

Osasta ei voi luopua verotuksen näkökulmasta. Joko perintö otetaan kokonaan vastaan tai ei ollenkaan.

Osittainen luopuminen on verotuksellisesti sama kuin koko perinnön ottaminen vastaan ja osan antaminen lahjana pois. Lahjan saaja maksaa lahjaveron.

Tämä ei päde aviopuolison asiassa. Äitini voi ottaa vain osan puoliosonsa perintöä vastaan ja luopua osasta. Tämän sain selville. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DVV ei (ikävä kyllä) vahvista testamentteja.

Tämä on paha epäkohta. Siihen pitäisi saada muutos. Päättäjät hoi!  Silloin jäisi kokonaan pois sellainen mahdollisuus, että joku väärentää testamentin tai muutttaa testamenttia itselleen edulliseksi tai hävittää olemassaolevan testamentin.  Sama koskee luonnollisesti avioehtoja. Niin tärkeiden asiakirjojen pitäisi olla viranomaisen tiedossa ennenkuin syntyy riitatilanne.

Avioehdot rekisteröidään jo. Testamentit olisi tosiaan varmasti syytä rekisteröidä myös. Ei ole harvinaista, että testamentin löytää lähisukulainen, jota "vastaan" se on tehty. Tällöin kiusaus hävittää se voi olla vastustamaton. Kukaan ei tiedä, paljonko tällaisia tapauksia on.

Vierailija
44/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti pääosa omaisuudesta on se asunto johon leski jää hallintaoikeudella asumaan.  Silloin ei voi kuolinpesää jakaa joten jää se "epäselvä tilanne."   

Vierailija
45/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei päde aviopuolison asiassa. Äitini voi ottaa vain osan puoliosonsa perintöä vastaan ja luopua osasta. Tämän sain selville. 

Ap

No silloin se merkitään perukirjaan  ja maksat veron saamastasi perinnöstä. 

Vierailija
46/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaa ei vielä ole tehty. 

Perukirjassahan on siis vainajan kaikki omaisuus. 

Haluaisin jättää ainakin osan omaisuutta jakamattomaksi kuolinpesäksi, mutta jos mun äiti luopuu vaikka omaisuudesta x ja y mun hyväkseni, niin käytännössähän siinä tulee omaisuus jo jaettua, kun tiedetään, mitä kukakin saa. 

Äitini täytyy kirjoittaa, että testamentista poiketen luopuu siitä ja tästä. 

Mikä on syynä jaon kanssa viivyttelyyn? Kun kuten jo sanottu, se ei veroihin vaikuta eikä niitä viivästytä.

Miksi ette voi jakaa loppuun asti niillä osuuksilla mihin nyt päädyttekään ja pesän voi lakkauttaa?

Vierailija
47/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää huomioida, että nuo verotuksesta vapaat summat, 20.000 ja 110.000, eivät ole mitään vähennyksiä, joita perinnöstä voi tehdä ja sitten vaan ylimenevä osa verotettaisiin. Jos perintöosuudet jäävät noiden rajojen alle, ei mene veroa, muista määrätään vero taulukon mukaan. 

Vierailija
48/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti pääosa omaisuudesta on se asunto johon leski jää hallintaoikeudella asumaan.  Silloin ei voi kuolinpesää jakaa joten jää se "epäselvä tilanne."   

Kyllä silloinkin on aivan normaalia jakaa kuolinpesä. Perilliset saavat vain omaisuutta, jota rasittaa lesken hallintaoikeus. Se huomioidaan verotuksessa.

Vierailija
49/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero maksetaan yhteenlasketusta kokonaisperintömäärästä, joka on määritelty perukirjassa omaisuuksista. Vainajan omaisuudet ja velat, lesken omaisuudet ja sitten suoritetaan ositus ellei ole avioehtoa. Sitten testamentin määräykset peerijöistä ja mahdolliset perinnöstä luopumiset. Kun kaikki summat on laskettu, tulee oma perintöverosumma kaikille kuolinpesän osakkaille. Jaon saa sitten tehdä ihan miten haluaa milloin haluaa mutta verot maksetaan vain ja ainoastaan perukirjassa määritellyn kokonaiperintöARVOSTA. Mistään yksittäisestä oamisuuslajista ei makseta erillisiä perintöveroja. Kannattaa teettää perukirja lakimiehellä.

Vierailija
50/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin jättää ainakin osan omaisuutta jakamattomaksi kuolinpesäksi, mutta jos mun äiti luopuu vaikka omaisuudesta x ja y mun hyväkseni, niin käytännössähän siinä tulee omaisuus jo jaettua, kun tiedetään, mitä kukakin saa. 

Mikä on syynä jaon kanssa viivyttelyyn? Kun kuten jo sanottu, se ei veroihin vaikuta eikä niitä viivästytä.

Miksi ette voi jakaa loppuun asti niillä osuuksilla mihin nyt päädyttekään ja pesän voi lakkauttaa?

Se asunto voi estää.  Jos esim äidillä ei ole selkeää rahaa maksaa lapselle isän osuutta ja saada siten koko asuntoa omiin nimiinsä.

Ja tuossahan lapsi perisi kahteen kertaan asunnon, ensin äiti maksaa hänelle puolet,  kuuden vuoden päästä äiti kuolee ja lapsi saa koko asunnon arvon 

Vierailija
51/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentista voi luopua osittain.

Vain siinä tapauksessa, että testamenttiin on kirjattu, että siitä voi luopua myös osittain.

Vierailija
52/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen jakaa. Asunnon omistajiksi kirjataan kukin todellisella omistusprosentillaan.

Ei ole sen kummempi asia kuin kodin omistaminen puolison kanssa osuuksi x% / y%

Omistuksen REALISOIMINEN rahaksi on sitten toinen juttu, mutta sillä ei ole jakokirjan ja jakamisen kanssa tekemistä.

Vierailija
53/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen. 

Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin  kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni. 

Miten tämän verotus menee? 

Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista. 

Ap

Äitisi joko ottaa testamentilla saamansa tai luopuu testamentista kokonaan, mitään valintoja ei voi tuossa kohtaa tehdä. Ositus sitten erikseen jos sen haluatte tehdä.

Vierailija
54/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osa perinnöstä jää kuolinpesäksi, niin miten voidaan vero maksaa perukirjan mukaan. 

Leskihän saa periä 110 000 euroa verottomasti. Eli kaikki, mitä äitini perii isältäni, on verotonta. Minä lapsena saan vain 20 000 verovapaasti. 

Miten nuo verovapaudet huomioidaan, jos kaikki/osa jätetään kuolinpesäksi?

Ap

Siihen perukirjaan liitetään perinnönjakolaskelma, pöljä. Muuten verottaja jakaa kaiken tasan osakkaille. Leski ei muuten ole kuolinpesän osakas, paitsi jos hänelle on jotain määrätty testamentilla. Leski ei peri, hän saa puolet parin yhteisestä omaisuudesta. Jos leski jää yhteiseen asuntoon lesken hallintaoikeuden perusteella, sun perintöverosta vähennetään hallintaoikeusvähennys.

Älä kysy vauva.fissä tyhmiä, saat tyhmiä vastauksia maallikoilta, jotka ei enää kympin jälkeen illalla keskity täysillä. 

Vierailija
55/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä silloinkin on aivan normaalia jakaa kuolinpesä. Perilliset saavat vain omaisuutta, jota rasittaa lesken hallintaoikeus. Se huomioidaan verotuksessa.

Missäs se lesken osuus  sitten asunnosta  jos asunto on lasten nimiin jaettu ja hän asuu hallintaoikeudella? 

Hallintaoikeudella asun mutta silti puolet asunnon arvosta on minun.  Kuolinpesä omistaa toisen puolen.

Vierailija
56/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osa perinnöstä jää kuolinpesäksi, niin miten voidaan vero maksaa perukirjan mukaan. 

Leskihän saa periä 110 000 euroa verottomasti. Eli kaikki, mitä äitini perii isältäni, on verotonta. Minä lapsena saan vain 20 000 verovapaasti. 

Miten nuo verovapaudet huomioidaan, jos kaikki/osa jätetään kuolinpesäksi?

Ap

Usko jo idioo_tti että se että jätetäänkö jotain pesään vai ei EI VAIKUTA SIIHEN VEROTTAJALTA TULEVAAN MAKSULAPPUUN MITENKÄÄN. 

Jos perintö on niin pieni niin SILTI verottajalta tulee verotuspäätös jossa sanotaan "ei maksettavaa". verottaja osaa nuo raja katsoa ihan viran puolesta oikein. 

ja sinä maksat sen verottajalle IHAN RAHALLA, riippumatta miten olet perintösi saanut. Olet voinut saada sen vaikka omenoina niin verottajalle maksat rahalla. Mistä rahan hommaat on yksin sinun päänsärkysi.

Vierailija
57/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asunto voi estää.  Jos esim äidillä ei ole selkeää rahaa maksaa lapselle isän osuutta ja saada siten koko asuntoa omiin ni

Ei äidin tarvitse saada koko asuntoa omiin nimiinsä. Sen voi omistaa lapsi osittain ihan hyvin ja usein tähän se päätyykin.

Vierailija
58/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asunto voi estää.  Jos esim äidillä ei ole selkeää rahaa maksaa lapselle isän osuutta ja saada siten koko asuntoa omiin nimiinsä.

Kyllä perinnön voi jakaa tuossakin tapauksessa. Merkitään, että äiti omistaa asunnosta 50 % ja lapsi 50 % (tai mitkä omistusosuudet sitten ovatkin). Asuntoa kuitenkin rasittaa lesken hallintaoikeus, joten käytännössä lapselle ei ole yleensä hyötyä omistusosuudestaan niin kauan kuin leski asuu asunnossa.

Vierailija
59/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi.

Teette perinnönjakotaulukon vaikka excelillä. Jokainen pesän osakas (sinä ja äitisi) hyväksyy sen allekirjoituksellaan. Se liitteeksi perukirjaan niin menee kerralla sekä perukirja että perintöverotus oikein.

Jos leski jää yhteiseen asuntoon lesken hallintaoikeudella, muistakaa merkitä se perukirjaan niin saat verovähennyksen. Ja kun saat joskus perintöverolaskelman, tarkista, että hallintaoikeusvähennys on siinä huomioitu. Mun verolaskelmasta se unohtui, joten meinasi lurahtaa housuun kun vero oli useita tuhansia suurempi kuin piti. Virhe ja veropäätös kuitenkin korjattiin saman päivänä parin puhelinsoiton jälkeen.

Vierailija
60/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen jakaa. Asunnon omistajiksi kirjataan kukin todellisella omistusprosentillaan.

Ei ole sen kummempi asia kuin kodin omistaminen puolison kanssa osuuksi x% / y%

Omistuksen REALISOIMINEN rahaksi on sitten toinen juttu, mutta sillä ei ole jakokirjan ja jakamisen kanssa tekemistä.

No tuo ei muutraisi meillä tilannetta ainakaan mitenkään.mitään jakoja ei ole tehty mutta taloyhtiön rekistereissä on 1/2 minulla, 1/2 kuolinpesällä ja kuolinpesän osakkaitten nimet.

Esim myyntiin se ei vaikuta mitään olisiko tämä ositettu vai kuolinpesällä puolet .  Myynnissä pitää olla kaikkien nimet ja alkekirjoitukset (valtakirjat)  .  Asukas maksaa juoksevat kulut ja rahoitusvastkkeet, näin on selkeää 

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi