Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?
Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan?
Eli perijöinä olen minä ja mun äiti.
(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)
Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan.
Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Perukirjassa ilmoitetaan vainajan varat ja velat, hautauskulut ym vähennykset kohdassa A
Kohdassa B lesken varat ja velat.
Näissä on jo avio-oikeutta koskeva osa puolitettu, esim kummallakin 150 000. Omakotitalosta jonka arvo 300 000
Varakkaampi leski ilmoittaa ettei anna tasinkoa.
Ennen näitä laskelmia on kirjattu tieto testamentista ja muista määräyksistä, esim rintaperillisille vain lakiosa.
Verottaja katsoo mitäs sielmä kohdassa A on viivan alla ja siitä, kas kummaa, osaa laskea perintöveron kaikille oerinunnan osakkaille.
Verottajaa ei kiinnosta peritkö puolet puuvajasta vai 20 000 pankkitililtä. Verottaja laskee vain euroja.
Voi se maksaakin tasinkoa. Se voi olla joskus järkevääkin. Hänellä ON OIKEUS OLLA MAKSAMATTA, mutta ihan yhtä lailla hänellä on OIKEUS MAKSAA.
Tämä voi olla ihan järkevä liikku verotuksellisesti joissakin tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolta saatu perintö on verovapaa 90 000 asti. Mutta tuleeko siihen päälle vielä se 20 000 verovapaata.
Syytät äitiäsi että jäit nopen osalle. Kai testamentissa on isäsi allekirjoitus ja todistajat ? Oliko isäsi siis oikeustoimikelvoton ja äitisi huseerasi? Silloin voit kiistää testamentin.
No jos verovapaa osuus on 90 000 niin mistä helvetistä "sen päälle" tulisi joku muukin verovapaa osuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisolta saatu perintö on verovapaa 90 000 asti. Mutta tuleeko siihen päälle vielä se 20 000 verovapaata.
No jos verovapaa osuus on 90 000 niin mistä helvetistä "sen päälle" tulisi joku muukin verovapaa osuus?
Tuo 90 000 verovapaa osuus on vähän epätarkasti sanottu. Kysymys on siitä, että puolisolta saadusta perinnöstä tehdään verotuksessa ensin 90 000 euron vähennys. Sen jälkeen vasta katsotaan, mitä jäljelle jääneestä summasta menee perintöveroa. Jos tämä summa on alle 20 000, siitä ei mene perintöveroa niin kuin ei mene kenelläkään muullakaan alle 20 000 euron perinnöstä.
Kuten ylempänä on sanottu, jokainen epäilijä voi käydä itse kokeilemassa verottajan sivuilta löytyvällä perintöverolaskurilla, että tämä pitää paikkansa. Laskurissa pitää valita puolisovähennys.
Eri
Onhan nämä tietämykset. Verottaja määrää perintöveron lain olettamalla, mutta sitten kun jako on tehty niin siihen voi vaatia oikaisua jos ei ole toteutunut samana. Löytyy verottajan sivuilta Oikaisuvaatimus perintöverotukseen.
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, mutta jos ei kieltäydy niin siinä se ongelma että katsotaan lahjaksi jos antaa saamastaan osuudestaan jonkin määrän toiselle osakkaalle. Ettei ole mahdollista noin vain muuttaa vapaasti niitä osuuksia mitkä tulee perimyksellä, vaan siihen oltava kauppa tai lahja jotta pääsee osasta eroon tai tosiaan kieltäydyttävä kokonaan.
Säälin jo valmiiksi juristiparkaa...