Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (6387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa revit pelihousujasi. Juu, kaikki eivät pidä seksistä, mutta on se nyt silti vaan fakta, että suurimmassa osassa parisuhteita seksiä harrastetaan. Eikä se nyt ihmisestä mitään nymfomaania tee.
En revi pelihousujani: Miksi tekisin niin? Eihän tässä ole kyse muusta kuin siitä, että sinä et tajua noiden olevan toisilleen käytännössä tuntemattomia ihmisiä. He tapasivat alle viikko sitten. Ei heillä ole vielä mitään parisuhdetta, vaan he vasta tutustuvat toisiinsa. Puhut kuin parit olisivat olleet jo vuosia yhdessä. Mutta oikeasti he ovat samassa tilanteessa kuin treffien kautta tutustuvat ovat ensimmäisten tai korkeintaan toisten treffien jälkeen. Ei siinä vielä tarvitse panikoida, jos ei peitto ole heilunut. Sen aika on sitten, kun ensin otetaan edes selvää, mi
"Olen 41-vuotias nainen, 24 vuotta parisuhteessa ollut. Yrität väkisin leimata minua tenavaksi ja teiniksi"
Vaikea seurata kuka on kukakin, mutta jos sinä olet kirjoittanut kaikki nämä kirjoitukset panemisen haluista ynnä muut sivistyneet kommentit, niin täältä keskustelun sivusta totean, että teini-ikä ei aina ilmeisesti rajoitu ikävuosiin 13-19..
Minä haistan melko vahvasti kaaos-ihmisen, jotka tunnetusti eivät rajoja tunne, joten turha niitä on koettaa myöskään selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekseen voi myös puhua. Miksi turhaan olettaa sen kumppanin haluavan puhua kanssasi?
Tapa se on tuokin ilmaista, että kapasiteetti ei vain riitä ymmärtämään, miten ihmissuhden muodostuu ja miksi tämä eivät vielä ole parisuhteessa. Aika turha jatkaa kanssasi vänkäämistä, kun heittäydyt tahallasi tyhmemmäksi kuin olet.
Ei minusta osoita kovin hyvää ymmärrystä ihmissuhteista jos pitää masturbointia suoraan toisen ihmisen kanssa rakastelun korvikkeena. Siitä tässä oli kysymys.
Nämä "ainahan voit vetää käteen" heitot eivät juuri kunnioita niitä läheisyyden ja henkisen yhteyden tunteita joita seksillä kuitenkin useimmille edelleen on.
Mitäpä jos opettelisit lukemaan? Se voisi auttaa sinua tämänk
No miksi sinulle sitten on niin kovin vaikeaa tajuata, että kaikki eivät ole niin kuin sinä? Parisuhdehan ei toimi niin, että "my way or no way". Parisuhteessa tarvitaan kompromisseja. Jos sinä sytyt napista painamalla, et voi pakottaa toista toimimaan niin. Sinun pitää malttaa odottaa ja hoidella itse itsesi, jos haluat yrittää jatkaa sitä suhdetta. Jos taas et halua jatkaa, on vähintään reilua sanoa jo alussa, että "kaksi päivää ilman seksiä on minulle niin iso asia, että en pysty jatkamaan tutustumista sinuun". Näin et anna toisen ymmärtää jotain, mihin et ole valmis.
Vierailija kirjoitti:
Raskasta katsottavaa tämä(kin) kausi! Toivotaan, että Iina ja Mikko edes onnistuvat. He vaikuttavat kyllä erinomaiselta matchilta.
Minun silmääni he eivät ole varsinaisesti hyvä match, mutta he vain suhtautuvat tähän formaattin ja toisiinsa kauniisti. En usko että tuo suhde tuosta jatkuu kovin pitkään.
Ihmettelet miten palstamamma tunnistaa narsismin jos asiantuntijat ei?
Mulla on ollut narsistininen mies (lopulta sai diagnoosin kun joutui vankilaan).
Meillä 3 lasta ja tiedätkö kuinka monta "viranomaista" me ollaan lasten kanssa käyty läpi missä kukaan ei tunnistanut narsismia. Miehen kanssa käytiin jopa kuudella (6) eri parisuhdeterapeutilla ja aina vika heidänkin luona löytyi minusta. Lastensuojelun ihmisiä usealla eri paikkakunnalla eikä kukaan heistä löytänyt miehestä mitään vikaa vaan kaikki johtu minusta ja lapsista.
Mitä on jutellut muiden narsistien uhrien kanssa niin nämä viranomaiset yms ovat aika usein ihan "tietämättömiä" narsismista ja joita narsisti osaa käsitellä. Sekava ja väsynyt uhri tuntuu olevan se ongelma ja narsku porhottaa tyytyväisenä.
Myönnän, että narsismi sana on ikävä trendisana. Kaikki ikävät ihmiset ja eksät eivät ole narskuja. Mutta kun kohtaat oikean narsistin niin siitä on leikki kaukana.
"No kovasti olet meuhkannut, että pitää olla jäätävä paniikki päällä, jos ei parissa päivässä ole hypätty sänkyyn. Kyllä se vahvasti siltä kuulostaa, että olet pakottamassa toisen sänkyyn, jos hän ei olekaan samanlainen kuin sinä, joka halut hypätä sänkyyn ennen kuin tiedtä edes toisen ihmisen kotiosoitetta. "
Olen vain ja ainoastaan kommentonut sellaiseen ajatukseen jossa sen nopeammin lämpenevän nyt vain pitää automaattisesti hillitä halujaan ja mennä sen hitaamman mukaan. Ei tarvitse. Jos tarvitsee itse sitä nopeaa kipinää niin sitten on sellainen ja sillä sipuli.
Ihan eri juttu on sitten että tuosta tuskin tulee mitään koska noiden ihmisten perusluonteet ja tarpeet ovat niin erilaisia että siitä ei luultavasti tulisi siltikään mitään vaikka se toinen miten himmailisi ja odottelisi. Kuten jo sanoin, parasta jos mahdollisimman samanlaiset ihmiset menevät yhtyeen eikä mahdollisimman erilaiset. Silloin kummankaan ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta katsottavaa tämä(kin) kausi! Toivotaan, että Iina ja Mikko edes onnistuvat. He vaikuttavat kyllä erinomaiselta matchilta.
Minun silmääni he eivät ole varsinaisesti hyvä match, mutta he vain suhtautuvat tähän formaattin ja toisiinsa kauniisti. En usko että tuo suhde tuosta jatkuu kovin pitkään.
Yhteen kasvetaan ajan myötä. Lempeys on hyvä lähtökohta ja heillä sitä on. Kahdella tuntemattomalla. Myöhemmin tulee myös kiintymys.
Vierailija kirjoitti:
"No kai ne asiantuntijatkin ohjelmasta näkevät, että nyt livahti kaheli läpi seulan. Tuskin valintaprosessi edes on kovin kummoinen. "
Luulen että valintaprosessin suurin vika on siinä että perusoletus on että hakijat ovat vilpittömin mielin liikkeellä ja vastaavat siksi totuudenmukaisesti ja itsekriittisesti niihin kysymyksiin jotta heille löytyisi sopivin mahdollinen pari.
Todellisuudessa ihmisten ensisijainen tavoite testeissä on tulla valituksi ohjelmaan ja vastauksille yritetään maksimoida mahdollisuutta siihen.
Vai eikö sittenkään ihmiset tunne itseään. Ajatellaan, että olen sitä ja tätä, muttei oikeasti sittenkään olla. En tiedä millaisia kysymyksiä hakijoille tehdään, ovatko tarpeeksi konkreettisella tasolla. Tyyliin, oletko urheilullinen voi tarkoittaa tyystin eri asioita eri ihmiselle. Toiselle ok pari juoksulenkkiä viikossa, toiselle seitsemän kertaa viikossa. Tuosta voi jo tulla eripuraa, ai taas meet ja mä jään yksin. Ehkä huono esimerkki, mutta ehkä saatte kiinni.
"No miksi sinulle sitten on niin kovin vaikeaa tajuata, että kaikki eivät ole niin kuin sinä? Parisuhdehan ei toimi niin, että "my way or no way". Parisuhteessa tarvitaan kompromisseja."
Kyllä mutta hyvä perisuhde syntyy sellaisten ihmisten välille joilla ei edes ole tarvetta tehdä kovin perustavaa laatua olevia kompromisseja. Se on se pointti.
"Jos sinä sytyt napista painamalla, et voi pakottaa toista toimimaan niin. Sinun pitää malttaa odottaa ja hoidella itse itsesi, jos haluat yrittää jatkaa sitä suhdetta."
Kyllä, jos haluaa jatkaa. Mutta ei ole niin että olisi pakko sopeutua johonkin vaan saa sanoa että nyt en tunne itseäni halutuksi.
Spoilereita 7. jaksosta: (vaikka on niitä jo kommenteissa muutenkin tullut)
Ihmettelin, kun Arttu kertoi ystävälleen, että oli ihastunut Julian sisimpään (kuulosti siltä, että hääjuhlissa). Esimerkkinä sanoi ainakin sen, että J oli jotenkin huomioinut Artun lasta. Tämä kuulostaa ihan siltä kuin Arttu olisi lukenut jotain Mitä naiset haluavat kuulla -kirjaa ja sieltä sitten raapinut sielunkumppanuutta ja sisimpään ihastumista. Toki naiset saattavat näitä asioita (erityisesti jälkimmäistä) arvostaakin, mutta ei ensimmäisenä tapaamispäivänä!! Miten ihmeessä Arttu olisi ehtinyt Juliaan siten tutustua, että olisi voinut aidosti ihastua sisimpään. Aivan päälleliimattuja nuo Artun kohteliaisuudet ja siksi (tai oikeammin mm myös siksi) hänestä tulee epäaito vaikutelma.
Matti kertoi suoraan sen, että ei hänellä ole mitään entisistä suhteista tulleita traumoja liittyen kosketukseen, vaan ei vain tuntunut siltä, mutta ei osannut sitä sanoittaa. Tuohan on täysin ymmärrettävää, koska jos olisi sanonut suoraan tuon, niin homma olisi ollut sitten siinä. Ihmettelen, miten Elisa ei kuitenkin 40-v naisena ole tajunnut, että ihan viimeinen asia, mitä kannattaisi tehdä, on toisen painostaminen.
Juliasta tulee mieleen edellisen kauden Taina. Hänen osuus on lähinnä sitä miten yksin puhuu kameroille. Tuntuu olevan tosi herkillä koko ajan. Menneisyyden asiat painaa, haluaa olla yksin, kaipaa hiljaisuutta ja omaa rauhaa. Miksi hän on hakenut ohjelmaan ja mitä positiivista itse sanonut tai tehnyt näissä yhteisissä tilanteissa? Miksi hänet on valittu, kun vanhat asiat painaa.
En kiistä, etteikö Arttu olisi hölmösti puhunut. Nämä tilanteet olisi myös pitänyt näyttää ohjelmassa. Puhutaan vaan selän takana narisevalla äänellä. Kumpikaan ei ollut nyt hyvä valinta ohjelmaan.
Samoin ei Elisa. Todella hyökkäävä ja vaativa koko ajan. Kaikkeen lähdetään heti ja minä minä asenteella. Suorastaan ahdistavaa tuo käytös ja en viihtyisi kaverinakaan. Näkee, että toisesta ei tunnu enää hyvältä jutella ja jatkaa vaan tykitystä antamatta tilaa.
Asiantuntijat saisivat nyt todella miettiä omia valintojaan myös.
Olen vain ja ainoastaan kommentonut sellaiseen ajatukseen jossa sen nopeammin lämpenevän nyt vain pitää automaattisesti hillitä halujaan ja mennä sen hitaamman mukaan. Ei tarvitse. Jos tarvitsee itse sitä nopeaa kipinää niin sitten on sellainen ja sillä sipuli.
Jos seksi on noin isossa roolissa elämässä, se pitää kommunikoida sille toisellekin osapuolelle heti. Tämän tyyppisessä ohjlemassa se pitää kommunikoida jo hakuvaiheessa, jossa asiantuntijat osaavat karsia nymfomaanit pois heti alkuun. Sehän on nymfomaniaa, jos ei pärjää edes viikkoa ilman seksiä. Ei sellaisen kanssa voi edes yrittää parisuhdetta tämän tyyppisessä formaatissa, jossa avainsana on TUTUSTUMINEN. Jos haluaa pelkkää panemista, tämä on väärä formaatti. Jos taasen haluaa parisuhteen, kylmä fakta on se, että silloin pitää mennä sen hitaamman mukaan. Ketään kun ei voi seksiin pakottakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Joo, huomattiin jo, että sinun elämäsi pyörii ainostaan seksin ympärillä."
En ymmärrä ajatusta jossa jos sanoo seksin olevan tärkeä asia niin se on sama asia kuin että elämä pyörii ainoastaan sen ympärillä. En tiedä yhtään ihmistä jonka elämä edes ehtisi pyöriä vain seksin ympärillä kun pitää käydä töissä, syödä, käydä kaupassa, harrastaa, nukkua jne.
"Mutta koeta nyt, lapsirakas, tajuta, että kaikilla ei ole noin."
Eipä ole tätä viisikymppistä ihmistä enää aikoihin lapseksi sanottu. Mutta otan tuon kohteliaisuutena.
"Lähes jokainen aikuinen ihminen pärjää vallan mainiosti viikon ilman seksiä."
Lähes jokainen aikuinen pärjää viikon ilman ruokaakin. Mutta kyse onkin siitä mitä siitä seuraa eikä siitä pärjääkö.
"Seksi ei ole pelkkä akti, vaan siihen kuuluu myös tunteet."
Kyllä ja siksi myös se jos to
Uusi ihminen ei halua kanssasi seksiä, jos olet ollut alussa toista kauemmas työntävä, sittemmin hyökkäävä ja ahdistava ja raivonnut hänelle.
Yllätyitkö?
Matin pitää olla Elisan kanssa jatkuvasti varpaillaan. Elisa kysyy kysymyksen ja tuomitsee Matin vastauksen. Katsojaa vihlaisee vatsasta, kun jällen kerran kuuntelee miten Elisa rauhallisesti kysyy jotain, ja Matti vastaa jotain, jonka jälkeen Elisa teilaa vastauksen ja läväyttää taas omavaltaisia analyysejään Matin menneisyydestä ym paskaa. Hänellä ei ole pätkääkään empatiakykyä eikä halua ymmärtää toista, ylipäätään mitään lämpöä. Kylmiä ja karuja kuulusteluja ja yllätyshyökkäyksiä.
Mua pelottais parisuhde. Aloittaa enää yhtään mitään. Joka kerta siinä kadottaa itsensä. Alkaa elää vain toisen elämää. Yli 20 vuoden jälkeen ei enää muista kuka oikeasti oli, kuka minä olen. Yksin kaikkea on kirkasta ja selkeää. Myös hyvä mieli säilyy kunhan vain terveenä saa olla. Tsemppiä kaikille yrittäjille kuitenkin. Pitäkää omasta sisimmästä huoli.
Kun tässä on puhuttu sekä siitä miten näitä ihmisiä testataan että siitä miten nopeasti pitäisi olla hellyyttä ja seksiä niin tulee mieleen että eikö noita asioita testeissä kysytä tai oteta parinvalinnoissa huomioon?
Tuntuu että joka kausi on pareja joilla on todella erilainen tahti siinä miten nopeasti on valmis fyysiseen läheisyyteen ja miten paljon mitäkin kaipaa. Luulisi että tuo olisi aika ykkösjuttuja yhteensopivuudessa kun pitäisi kuitenkin saada se parisuhde roihahtamaan tämän ohjelman puitteissa. Paljon tärkeämpi kuin se onko joku nyt miten taiteellinen tai sporttinen.
"No miksi sinulle sitten on niin kovin vaikeaa tajuata, että kaikki eivät ole niin kuin sinä? Parisuhdehan ei toimi niin, että "my way or no way". Parisuhteessa tarvitaan kompromisseja."
Kyllä mutta hyvä perisuhde syntyy sellaisten ihmisten välille joilla ei edes ole tarvetta tehdä kovin perustavaa laatua olevia kompromisseja. Se on se pointti.
Ja näin tulit paljastaneeksi, että et ole ollut päivääkään parisuhteessa. Jos olisit, tietäisti, että kompromisseja tulee vastaan enemmän tai vähemmän päivittäin. Emme ole toistemme klooneja ja siksi on todella paljon asioita, joissa kummankin pitää vähän joustaa, jotta yhteiselo voi olla sujuvaa. Hyvä parisuhde tarkoittaa juurikin sitä, että on valmis tulemaan vastaan eikä junnaa omassa mielipiteessään antamatta tuumakaan periksi. Toista ei voi muuttaa, mutta toisen kanssa olemiseen voi sopeutua toimimalla sopivan joustavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelet miten palstamamma tunnistaa narsismin jos asiantuntijat ei?
Mulla on ollut narsistininen mies (lopulta sai diagnoosin kun joutui vankilaan).
Meillä 3 lasta ja tiedätkö kuinka monta "viranomaista" me ollaan lasten kanssa käyty läpi missä kukaan ei tunnistanut narsismia. Miehen kanssa käytiin jopa kuudella (6) eri parisuhdeterapeutilla ja aina vika heidänkin luona löytyi minusta. Lastensuojelun ihmisiä usealla eri paikkakunnalla eikä kukaan heistä löytänyt miehestä mitään vikaa vaan kaikki johtu minusta ja lapsista.
Mitä on jutellut muiden narsistien uhrien kanssa niin nämä viranomaiset yms ovat aika usein ihan "tietämättömiä" narsismista ja joita narsisti osaa käsitellä. Sekava ja väsynyt uhri tuntuu olevan se ongelma ja narsku porhottaa tyytyväisenä.
Myönnän, että narsismi sana on ikävä trendisana. Kaikki ikävät ihmiset ja eksät eivät ole narskuja. Mutta kun kohtaat oikean nars
Kyllä minä olen sellaista seurannut läheltä kun paras ystäväni teki sellaisen kanssa perheen.
Hänelläkin rikostuomiot puhuvat omaa kieltään, etenkin kun tyyppi muuten on elämässään menestynyt ainakin ura ja rahamielessä.
Mutta en minä silti näe yhtäläisyyttä tuohon tv:ssa näkyvään hahmoon ja vaikka näkisin, en uskaltaisi sen pohjalta lähteä esittämään, että tunnistan tyypin jotenkin mystisesti paremmin kuin kukaan muu ja olen siksi pätevä 25 minuutin videomateriaalin perusteella tekemään diagnoosia. Jännä juttu muuten tästä tuntemastani miehestä (ja lukemani perusteella osuu myös muihin narsisteihin) -hänen suustaan yleisin haukkumasana kenelle tahansa jonka kanssa hommat ei menneet mieltä myöten oli: arvaatko mikä?
Pistää miettimään näiden joka ketjuun hyökkäävien kyökkipsykologien taustamotiiveja :)
Mikko sanoi hyvin ettei kotona tarvitse varoa mitään eikä liikkua arkaillen, koki että saa olla sellainen kuin on. Myös Iina piti pienistä asioista mitä Mikko tekee huomaamattaan kun esim. puhuu kissalle yksinään keittiössä. Oli naurua vessapapereista ja arjen asioista. Pikku jutut luo hyvää oloa. Heitä ei ainakaan ole näytetty vielä tuomitsemassa toisiaan millään lailla.
"Matti kertoi suoraan sen, että ei hänellä ole mitään entisistä suhteista tulleita traumoja liittyen kosketukseen, vaan ei vain tuntunut siltä, mutta ei osannut sitä sanoittaa."
Ymmärrän tämän sinällään mutta jotenkin sitten kuitenkaan en. Tai siis en oikein ymmärrä tuota tämän ohjelmaformaatin kontekstissa kun tässä kuitenkin olisi tarkoitus yrittää saada se parisuhde aikaan. Eli miksi ei nyt vain ihan pelkästään uteliaisuudesta yritä koskea ja olla lähellä ja katso sitten että miltä alkaa tuntua? Jos ei oikein ollenkaan edes yritä niin siitä jää vähän outo kuva jos kyse ei ole siis siitä että se toinen ei sytytä sitten tipan tippaa vaan ihan etoo.
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on puhuttu sekä siitä miten näitä ihmisiä testataan että siitä miten nopeasti pitäisi olla hellyyttä ja seksiä niin tulee mieleen että eikö noita asioita testeissä kysytä tai oteta parinvalinnoissa huomioon?
Tuntuu että joka kausi on pareja joilla on todella erilainen tahti siinä miten nopeasti on valmis fyysiseen läheisyyteen ja miten paljon mitäkin kaipaa. Luulisi että tuo olisi aika ykkösjuttuja yhteensopivuudessa kun pitäisi kuitenkin saada se parisuhde roihahtamaan tämän ohjelman puitteissa. Paljon tärkeämpi kuin se onko joku nyt miten taiteellinen tai sporttinen.
Tuo on asia, jota ei oikein pysty ennakkoon tietämään. Riippuu paljon siitä toisesta ihmisestä haluaako edetä nopeasti vai ottaako enemmän aikaa. Harva on näissä asioissa aina joko-tai, vaan eteneminen tapahtuu tilannekohtaisesti. Itse olen ollut sekä suhteessa, joss hypättiin heti sänkyyn että suhteessa, jossa tutustuttiin 3kk ennen ensimmäistä pusuakaan. Kumpikin suhde toimi omalla tavallaan hyvin kunnes tuli ero muista syistä.
No tuossahan tuo pahoitteli. Mitä muuta odotat?