Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen jatkuva "väsymys" alkaa tuhota meidän parisuhdetta. Mitä teen?

Vierailija
23.08.2025 |

Tuntuu että tukehdun tähän tilanteeseen.

Minä olen kotona meidän kahden pienen lapsen kanssa (1v taapero ja 3v uhmaikäinen). Päivät ovat todella intensiivisiä ja olen henkisesti aivan lopussa iltaisin, kuten kaikki kotiäidit tietävät. Mieheni tekee uraa konsulttialalla, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja paljon stressiä.

Ymmärrän kyllä, että hän on väsynyt työpäivän jälkeen. Mutta niin olen minäkin! Olen yrittänyt helpottaa arkea kaikin keinoin, jotta jaksaisin paremmin: meillä käy siivooja kerran viikossa ja tilaamme ruoat usein Woltilla valmiina, jotta minun ei tarvitse kokata kaiken hässäkän keskellä.

Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki".

Eilen illalla minulta paloi käämit. Sanoin, että minunkin päiväni on ollut yhtä taistelua ja minun jaksamiseni on vähintään yhtä tärkeää kuin hänen uransa. Minusta tuntuu, että ansaitsisin enemmän tukea ja hemmottelua jaksaakseni tätä kotirumbaa.

Miten saan miehen tajuamaan, että hänen pitää panostaa minuun illalla, vaikka kuinka väsyttäisi? Eikö ole vähän itsekästä vain vedota omaan väsymykseen, kun toinen on kotona 24/7 vastuussa kaikesta?

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä mies verikokeisiin, alhaiset testot ja puutostilat vaikuttaa. Puhu suoraan miltä tuo käytös tuntuu ja mitä toivoisit

Vierailija
102/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan. 

klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.

pyykkikone pesee pyykit , pari -kolme x viikossa.

Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .

Mikä tässä on niin rasittavaa terveelle ihmiselle?

Samaa ihmettelin. Itsekin hoidin kotona 2 lasta, ikäeroa 10kk, päälle vielä koira. Mies teki pitkää päivää, poissa 09-21. En muista erityistä väsymystä, vaikka kokopäivätyö kotona olikin. Siivosin viikolla itsekin, jotta viikonloppuna oli edes vähän yhteistä aikaa. Mies hoiti kauppa-asiat. Kotiruokaa tein kaikille. Aika vähästä ihmiset uupuvat nykyään. Oma äiti hoiti neljä lasta ja kodin, koskaan valittanut tai miettinyt eroa. 

Tosiaan itsekin jo töihin palannut, lapset jo isoja. Edelleenkään en ole uupunut elämääni, päinvastoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan. 

klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.

Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .

Samaa ihmettelin. Itsekin hoidin kotona 2 lasta, ikäer

Kunnon marttyyri siellä.

Vierailija
104/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu välillä raskaalta olla kotona yhden taaperon kanssa. Ymmärrän hyvin sinua ap. Jos tarpeesi eivät tule kohdatuksi, vaikka olet ne selkeästi ilmaissut niin käytännössä on olemassa kaksi vaihtoehtoa:

1) Hyväksyä ja sopeutua

2) Lähteä lätkimään

Vierailija
105/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahaha teille ihmettelijöille, en hetkeksikään vaihtaisi paikkaa teidän kanssanne, ja mä kuitenkin uuvuin niin, että maksoin burnoutilla ja työurallani sen, että pidin perheen raiteillaan. Eihän se vaatinut kuin erityislapsen ja sairaan miehen.

Vuosia, vuosia myöhemmin meillä kaikilla on kaikki hyvin, mies kuntoutui tk-eläkkeelle janlapsi itsenäiseen aikuisuuteen.  Mä en silti ihmettele niitä keiden voimat loppuvat. Se on hyvä tiedostaa ajoissa.

Vierailija
106/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akat on just tuommosia niinku pikkulapsia. Pitää olla lääppimässä lämpöä ja läheisyyttä, eikä saa levätä hetkeäkään. Jos minä olen väsynyt, niin vähiten kaipaan sitä, että akka tulee lääppimään. Haluan vain sillä hetkellä sen oman ajan, jossa rauhoittua.

Sama pätee toisinpäin. Kun se kotona oleva vaimo on koko päivän elänyt vain lapsia varten, illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen se vonkaava ukko ei voisi vähempää kiinnostaa. Vaimo haluaa vain sen oman ajan, jossa rauhoittua.

Ihan sama kummasta on kyse, niin jos olet naimisiin mennyt, on puolisoa syytä arvostaa ja priorisoida niin, että läheisyydelle riittää aikaa. Karsi vaikka ruutuajasta. Jos toinen joutuu "vonkaamaan", on itselläsi syytä katsoa peiliin.

Vierailija
107/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap teillä menee miehen vapaapäivät ja lomat, jaksaako silloin osallistua ja huomioida? 

Jos on pitkään ollut uupunut, vaikka vapaa-ajan käyttäisi lepäämiseen, tai on niin väsynyt ettei vapaallakaan jaksa mitään, kannattaisi käydä lääkärissä.

Vierailija
108/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei pitäisi ap:n kaltaisten tehdä lapsia, kun noin ovat saamattomia ja vähästä väsyviä.

Vierailija
109/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde viikonlopuksi matkalle hotelliin lepäämään, heti kun mies tulee perjantaina töistä, lähde samalla ovenavauksella ja tule sunnuntaina illalla kotiin. Älä käy kaupassa vaan katso, että kaapit ovat tyhjät, äläkä pese mitään pyykkejä, vaan varmista että puhtaat vaatteet ovat loppu, äläkä siivoa, vaan anna miehen hoitaa kaikki kotityöt alusta asti lastenhoidon ohella. Sitten sunnuntaina käykää keskustelu, että haluaako mies, että otat eron ja teillä on 50/50 viikot ja mies joutuu alkaa hoitaa kotivelvollisuuksiaan yksin, vai alkaako hän hoitaa velvollisuutensa töiden jälkeen iltaisin.

PS. Pienten lasten isä ei löydä mistään uutta naista, sellainen on kryptoniittia naisille, joten ne 'vaimon vaihtamiset' voi unohtaa kokonaan.

Vierailija
110/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva asenne miehen väsymystä kohtaan. "Väsymys". Töissä on rankkaa ja kotona nalkuttava vaimo. Miehet tarvitsevat selkeitä pyyntöjä, ei riitä että natiset siitä, että itsekin tarvitset lepoa ja palautumista. Se on vain syytös, ettet huomioi tarpeeksi, ja siitä jää se pihvi sanomatta. Ja se pihvi voisi olla: tuotko kaupasta tullessasi tätä ja tätä, ehditkö laittaa pyykit kuivumaan, täyttäisitkö tiskikoneen, laittaisitko muksut kylpyyn tänään. Sun ei tarvii sanoa, että oot tauon tarpeessa, vaan tee itse itsellesi ne tauot pyytämällä konkreettisia asioita.

Mutta miksi aikuiset ihmiset tarvitsevat selkeitä ohjeita joka asiaan? Tätä minä ihmettelen. 30 vuotta yhdessä ja edelleen joka kerta pitää erikseen sanoa, tekisitkö (loput) lumityöt, leikkaatko (loput) nurmikon, tyhjennätkö pyykkikoneen jne. 

Koska me miehet emme ole naisia. Konkreettiset käskyt toimivat.

Vierailija
111/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä 

Sinulla ei ole tainnut koskaan olla 1-vuotiasta, joka kiipeilee kaikkialle ja tarvitsee jatkuvaa vahtimista, koska ei osaa yhtään varoa. Tai uhmaikäistä, joka osaa olla todella mahdoton. Kuvaamasi todellisuus kuulostaa täysin utopialta kahden pienen vilkkaan pojan äidille. En myös ymmärrän tätä "kiltisti leikkimistä" ilman vahtimista. Heti, jos silmä välttää, niin painivat sohvalla. Sieltä sitten tullaan pää edellä alas ja joku vuotaa verta, tms. 

Vierailija
112/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karsi kaikki turha pois. Kaiken ei tarvitse olla tiptop, usein asioita voi hoitaa helpommallakin, kun vaan ajattelee. Laske rimaa siis. Tää on usein kasvun hetki, asioita ei voi enää tehdä vanhalla kaavalla vaan pitää keksiä omat jutut, mitkä tekee arjesta helpompaa. Noi ruokatilaukset on hyvä juttu. Lasten kanssa kannattaa puuhailla sellaista, mistä ei tule isoa sotkua. Ja ota ne lapset mukaan kotitöihin! Kaverin 3v täyttää pyykki- ja tiskikoneen, pyyhkii tasoja, imuroi ja pyyhkii lattioita. Ja kokoajan homma helpottuu, kun kaveri kasvaa ja taidot paranee.

Höllöntöllöntönttö, että kolmivuotias täyttäisi pyykki- ja tiskikoneen ja niin edelleen. Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä pienten lasten kanssa. 

Hahaa, jep. Meidän 3 v hajotti meidät tiskikoneen, kun yritin opettaa täyttämään. Ohjeistin hyvin ja vahdin. Ensin sujui hyvin, kunnes ei enää sujunutkaan. Äkkiä tulikin sen verran rajut otteet käyttöön, että yläkori hajosi. 

Vierailija
113/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti henkisesti lopussa. 

En ole tyhmempää juttua kuullut. Mene töihin.

Vierailija
114/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karsi kaikki turha pois. Kaiken ei tarvitse olla tiptop, usein asioita voi hoitaa helpommallakin, kun vaan ajattelee. Laske rimaa siis. Tää on usein kasvun hetki, asioita ei voi enää tehdä vanhalla kaavalla vaan pitää keksiä omat jutut, mitkä tekee arjesta helpompaa. Noi ruokatilaukset on hyvä juttu. Lasten kanssa kannattaa puuhailla sellaista, mistä ei tule isoa sotkua. Ja ota ne lapset mukaan kotitöihin! Kaverin 3v täyttää pyykki- ja tiskikoneen, pyyhkii tasoja, imuroi ja pyyhkii lattioita. Ja kokoajan homma helpottuu, kun kaveri kasvaa ja taidot paranee.

Höllöntöllöntönttö, että kolmivuotias täyttäisi pyykki- ja tiskikoneen ja niin edelleen. Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä pienten lasten kanssa. 

On kuule ihan tosi juttu. Yh-kaverini tekee ruuan lapsen kanssa, ikä toki huomioiden, mutta

Ymmärsin kirjoituksestasi, että kolmivuotias täyttää tiski- ja pyykkikoneen, imuroi js pesee lattiat. Tarkoititkin, että kolmivuotias leikkii äidin kanssa tiskikoneen täyttämistä ja heittää pyykkejä koneeseen, kun äiti antaa vaatteen käteen ja sanoo hipheiHeitä! Hieno juttu, että nimenomaan Poika oppii, että kotityöt kuuluvat kaikille. Vähän kökkö p rovo kuitenkin.

Vierailija
115/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että alat käymään päivisin enemmän perhekerhoissa, puistotreffeillä ja muissa tapahtumissa, joissa tapaat samassa tilanteessa olevia vanhempia ja lapset saavat leikkiä kavereiden kanssa. Silloin sinun koko sosiaalinen elämäsi ei ole vain miehesi varassa, ja voit itsekin vaikka lukea kirjaa tms. silloin, kun mies kaipaa hiljaisuutta ja rauhaa.

Vierailija
116/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva asenne miehen väsymystä kohtaan. "Väsymys". Töissä on rankkaa ja kotona nalkuttava vaimo. Miehet tarvitsevat selkeitä pyyntöjä, ei riitä että natiset siitä, että itsekin tarvitset lepoa ja palautumista. Se on vain syytös, ettet huomioi tarpeeksi, ja siitä jää se pihvi sanomatta. Ja se pihvi voisi olla: tuotko kaupasta tullessasi tätä ja tätä, ehditkö laittaa pyykit kuivumaan, täyttäisitkö tiskikoneen, laittaisitko muksut kylpyyn tänään. Sun ei tarvii sanoa, että oot tauon tarpeessa, vaan tee itse itsellesi ne tauot pyytämällä konkreettisia asioita.

Aikuinen mieskö ei itse osaa huomata, mitä kotona voisi tehdä? Ja kyse ei aloituksessa ollut kotitöihin osallistumisesta edes, vaan puolison huomioimisesta. Pitääkö siihenkin antaa ohjeet? "Hymyile rakastavasti, kun sanot hei! Tule halaamaan sen näköisenä kuin sinäkin olisit ilahtunut näkemisestäni!" Näinhän se luonteva kanssakäyminen tapahtuu, niinkö?

Vierailija
117/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei kommentoijalla ole omakohtaista kokemusta. 1-vuotiaan kanssa se äiti on saattanut herätä yönkin aikana vielä monta kertaa. 3-vuotiaankin kanssa joskus. Saattavat herätä 4-5 aikaan jo jompikumpi. Lapset eivät nuku päiväunia välttämättä yhtäaikaa, jos vanhempi enää edes nukahtaa. Jne.

Vierailija
118/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti henkisesti lopussa. 

En ole tyhmempää juttua kuullut. Mene töihin.

Työssäkäynti kodin ulkopuolella on rentouttavaa kylpylälomaa verrattuna kotiäidin hommaan.

T. Molempia kokeillut

Vierailija
119/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksut päiväkotiin ja äiti pääsee töihin lepäämään. Voitte sitten olla miehesi kanssa kummatkin töistä väsyneitä.

Vierailija
120/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä tuttuja kylään, käy kerhoissa, tee puisto/metsä/kauppakeskus/kirjasto/ravintolatreffejä muiden kotona olevien kanssa päivisin, jotta päivät alkavat sujua. Pääsisikö 3v johonkin kerhoon muutamaksi tunniksi viikossa, saisit sisältöä ja aikataulutettua juttua, jos se innostaisi lähtemään liikkeelle?  

Aloittaja ei pyytänyt vinkkejä arkeen lasten kanssa vaan toivoi vastavuoroista kontaktia omaan puolisoon. Onko se liikaa vaadittu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän