Miehen jatkuva "väsymys" alkaa tuhota meidän parisuhdetta. Mitä teen?
Tuntuu että tukehdun tähän tilanteeseen.
Minä olen kotona meidän kahden pienen lapsen kanssa (1v taapero ja 3v uhmaikäinen). Päivät ovat todella intensiivisiä ja olen henkisesti aivan lopussa iltaisin, kuten kaikki kotiäidit tietävät. Mieheni tekee uraa konsulttialalla, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja paljon stressiä.
Ymmärrän kyllä, että hän on väsynyt työpäivän jälkeen. Mutta niin olen minäkin! Olen yrittänyt helpottaa arkea kaikin keinoin, jotta jaksaisin paremmin: meillä käy siivooja kerran viikossa ja tilaamme ruoat usein Woltilla valmiina, jotta minun ei tarvitse kokata kaiken hässäkän keskellä.
Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki".
Eilen illalla minulta paloi käämit. Sanoin, että minunkin päiväni on ollut yhtä taistelua ja minun jaksamiseni on vähintään yhtä tärkeää kuin hänen uransa. Minusta tuntuu, että ansaitsisin enemmän tukea ja hemmottelua jaksaakseni tätä kotirumbaa.
Miten saan miehen tajuamaan, että hänen pitää panostaa minuun illalla, vaikka kuinka väsyttäisi? Eikö ole vähän itsekästä vain vedota omaan väsymykseen, kun toinen on kotona 24/7 vastuussa kaikesta?
Kommentit (196)
Ap, olette keskellä elämänmuutosta, ettekä ole vielä siihen tottuneet. Itselläni meni odotusten purkuun lapsiperhe-elämää kohtaan 10 v ja nyt olen pesunkestävä, 4 lasta saanut äiti.
Sinulla on odotuksia teidän perhe-elämää kohtaan ihan niknkuin miehelläsikin: hän odottaa että saisi rentoutua kotona pitkän päivän jälkeen. Suurin osa miehistä ei ole näitä joka päivä vaimojensa hierojia. Kumpikaan teistä ei ole nyt tyytyväisiä tilanteeseen.
Harvoin perhe-elämä on kivaa, moni nainen turhautuu siihen, että mies koittaa vältellä kaikin keinoin perhe-elämää (=lastenhoitoa ja kotitöitä).
Asiat ovat aika hyvin, jos miehesi tulee töistä klo 16.30 ja tarttuu edes johonkin kotihommiin vapaaehtoisesti.
Ihan ymmärrettävää, että ihminen, jonka koko päivä on täynnä sosiaalisia kontakteja, tarvitsee illat palautumiseen eikä jaksa käydä syvällisiä keskusteluja. Ja todella ymmärretäävää, että sinä kaipaisit aikuiskontakteja ja huomioiduksi tulemista, moni kotiäiti on yksinäinen.
Soita ystäville tai kutsu käymään, tavatkaa kahvilassa, menkää leffaan, aloita joku harrastus Jos on varaa siivoojaan ja wolttaamiseen, lienee varaa tarvittaessa myös lastenhoitajaan?
Monille tuo vaihe on raskas, mutta kyllä siitä selviää. Koittakaa ymmärtää ja tsempata toisianne syyttelyn ja vaatimisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan.
klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.pyykkikone pesee pyykit , pari -kolme x viikossa.
Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .
Mikä tässä on niin rasittavaa terveelle ihmiselle?
Pakko sanoa, että lukiessani aloitusta mietin ihan samaa! On pikkaisen eri herätä töihin aikaisin, käyttää tunti työmatkoihin, tavata monta eri asiakasta ja uutta ihmistä ja juosta kellon kanssa paikasta toiseen. Siis miksi edes alkaa tehdä vanhemmuudesta "työ". Elää vain arkea ja normaalia päivärytmiä ja nauttii vapaudesta.
Oletko ollut pienten lasten kanssa kotona koskaan? Minä olen nyt töissä ja mies vanhempainvapaalla 1v ja 3v kanssa ja kyllä tämä on luksusta minulle, vaikka työmatka on 45min. Saa aamulla vain lähteä ja jättää sirkuksen kotiin miehen pyöritettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse töihin ja kokeile, millaisia ne illat on sitten. Lisäksi miehesi ei ole hieroja. Mene oikealle hierojalle.
Illat on oikein mukavia, kun on saanut töissä levähtää. T. Töissä käyvä äiti
No niin. AP töihin, niin ongelma on ratkaistu. Tai sitten vaihtaa työssäkäyvän miehen työttömään.
Ap:n miehellä on helppoa, kun ei tarvitse edes kuskata lapsi päiväkotiin ja takaisin. Sen kun vaan lähtee kotoa suoraan töihin ja kaikessa rauhassa työpäivän jälkeen kotiin.
AP töihin, niin sitten molemmat saavat vuorotellen viedä lapset päiväkotiin.
Mieshän uupuisi sitten lopul
Kuulostaa siltä, että ap on uupumassa, vaikka mies kustantaa woltit ja siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan.
klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.pyykkikone pesee pyykit , pari -kolme x viikossa.
Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .
Pakko sanoa, että lukiessani aloitusta mietin ihan samaa! On pikkaisen eri herätä töihin aikaisin, käyttää tunti työmatkoihin, tavata monta eri asiakasta ja uutta ihmistä ja juosta kellon kanssa paikasta toiseen. Siis miksi edes alkaa tehdä vanhemmuudesta "työ". Elää vain arkea ja normaalia päivärytmiä ja nauttii vapaudesta.
Sulla ei selvästikään ole ollut 1v ja 3v yhtä aikaa. Siitä on nautinto kaukana, kun vähintään jompikumpi kiljuu ja kiukuttelee jatkuvasti jaloissa. Ja 1v todennäköisesti vielä heräilee yöllä.
Taas uhriutuva kotiäiti. MINÄ, MINÄ, MINÄ. KUN MINÄ HALUUN... Laita kakarat päiväkotiin. Tai voisittehan miehesi kanssa vaihtaa osia, että menet itse töihin ja mies jää kotiin. Katsotaan, jaksatko SINÄ hoidella miestäsi rankan työpäivän jälkeen.
Ymmärrän sinua, vaikka meillä elämäntilanne on ihan erilainen. Meillä ei enää ole pieniä lapsia, enkä itse koe olevani hirveän väsynyt ja kaipasin iltaisin ja viikonloppuisin yhteistä tekemistä ja läheisyyttä. Mies sen sijaan kotona ollessa istuu vain sohvan nurkassa ja selaa kännykkää tai tuijottaa telkkaria. Mitään ei kuulema pysty tekemään, ettei työ veisi kaikkia voimia. Kuinka kauan pitää jaksaa parisuhdetta, jossa on toiselle näkymätön...
Vierailija kirjoitti:
Taas uhriutuva kotiäiti. MINÄ, MINÄ, MINÄ. KUN MINÄ HALUUN... Laita kakarat päiväkotiin. Tai voisittehan miehesi kanssa vaihtaa osia, että menet itse töihin ja mies jää kotiin. Katsotaan, jaksatko SINÄ hoidella miestäsi rankan työpäivän jälkeen.
Tuo mies ei kestäisi kotona olemista hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mies ei kestäisi kotona olemista hetkeäkään.
Siivoja käy kerran viikossa ja ruoat woltataan. Ei tuossa ole mitään kestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Me päiväkodissa työskentelevät hoidetaan 21 lasta kolmisteen ja välillä jopa kahdestaan sijaisten puuttuessa. Ja sen jälkeen kotona samat kotityöt ja omat lapset mitä muillakin. Itse hoitovapaalla 2 lapsen kanssa oli rentouttavaa lomaa.
Hierotko itse miestäsi ja huomioit häntä iltaisin?
Ehkä teidän pitäisi vaihtaa välillä osia. Ap töihin ja mies kotiin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Me päiväkodissa työskentelevät hoidetaan 21 lasta kolmisteen ja välillä jopa kahdestaan sijaisten puuttuessa. Ja sen jälkeen kotona samat kotityöt ja omat lapset mitä muillakin. Itse hoitovapaalla 2 lapsen kanssa oli rentouttavaa lomaa.
Te ette päiväkodissa kokkaile ja tee muita kotitöitä lisäksi.
Mulla myös ex-mies oli tällainen. Hän oli aina niin väsynyt yms. Tuin häntä monin tavoin ja jätin omat tarpeet sivuun (miellyttäjä kun olin). Tämän kaiken kruunasi exän pettäminen, milloin sitten vihdoin erottiin. En oikeasti enää usko siihen, että itsekäs ihminen voi muuttua miksikään muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pak
En se kelle vastasit, mutta itselläni on ollut omia pieniä lapsia ja olen ollut perhepäivähoitaja. Työtä se on ja rasittavaa ajoittain, mutta niin on moni muukin työ. Ja on se luksusta että kotona ollessa elämä ei ole niin kellontarkkaa ja itse voi suunnitella monet asiat. Ja mulla ei ollu edes siivoojaa ja woltia, kaikki tein itse ja lapsia yleensä 4. Ja nautin näistä vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet nyt äiti miehesi silmissä. Et ole enää puoliso, rakastettu vaimo. Vain äiti.
Tämä on varsin yleinen ilmiö ja tulee muuttumaan vasta sitten, kun lapset ovat isompia ja poissa kotoa harrastuksissaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii
Päiväuni aika menee vasujen ja suunnitelmien kirjoitteluun ja palavereissa juoksemiseen.
Kuulostaa siltä, että teillä olisi rahaa ja varaa rakentaa arki, joka olisi oikeasti molemmilla kiva. Sen sijaan kumpikin raataa väsyneenä ja lopulta eroatte, mutta kulissit on hienot.
Lapsille parempi erota jo nyt.
Muuten tuosta raudan sitoutumisesta:
Ihmettelin (isseksein), ettei iltapäiväkahvi enää piristä niinkuin ennen? Mitä ihmettä nyt taas?
Sitten luin (netistä :) : ns. "kofeiini blokkaa rautaa". Siitäkö se väsymys tulee?
Joskus nuorempana tuli tosiaankin kitattua kahvia toista pannullista /päivä. Nykyään ei vaan saa sitä samaa "kiksiä" niinkuin ennen.
Olen sitten vähentänyt: 10 - 8 - 6 - 5 - 4