Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen jatkuva "väsymys" alkaa tuhota meidän parisuhdetta. Mitä teen?

Vierailija
23.08.2025 |

Tuntuu että tukehdun tähän tilanteeseen.

Minä olen kotona meidän kahden pienen lapsen kanssa (1v taapero ja 3v uhmaikäinen). Päivät ovat todella intensiivisiä ja olen henkisesti aivan lopussa iltaisin, kuten kaikki kotiäidit tietävät. Mieheni tekee uraa konsulttialalla, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja paljon stressiä.

Ymmärrän kyllä, että hän on väsynyt työpäivän jälkeen. Mutta niin olen minäkin! Olen yrittänyt helpottaa arkea kaikin keinoin, jotta jaksaisin paremmin: meillä käy siivooja kerran viikossa ja tilaamme ruoat usein Woltilla valmiina, jotta minun ei tarvitse kokata kaiken hässäkän keskellä.

Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki".

Eilen illalla minulta paloi käämit. Sanoin, että minunkin päiväni on ollut yhtä taistelua ja minun jaksamiseni on vähintään yhtä tärkeää kuin hänen uransa. Minusta tuntuu, että ansaitsisin enemmän tukea ja hemmottelua jaksaakseni tätä kotirumbaa.

Miten saan miehen tajuamaan, että hänen pitää panostaa minuun illalla, vaikka kuinka väsyttäisi? Eikö ole vähän itsekästä vain vedota omaan väsymykseen, kun toinen on kotona 24/7 vastuussa kaikesta?

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan. 

klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.

pyykkikone pesee pyykit , pari -kolme x viikossa.

Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .

Mikä tässä on niin rasittavaa terveelle ihmiselle?

Missä vaiheessa mies tulee kuvioon?

Klo 17 leikitte kaikki koko perhe yhdessä lattialla?

Klo 17 mies rojahtaa sohvalle?

Klo 17 mies suihkuun suoraan "töistä" ja vaatteensa pistää pikaohjelmalle pesukoneeseen?

Klo 17 mies syö ruoan puhumatta mitään kellekään vältelken katsetta ja vetäytyy tietsikan ääreen talouspaperin kanssa?

Vierailija
82/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan. 

klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.

Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .

Nii

Eihän ap:kaan tee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsi kaikki turha pois. Kaiken ei tarvitse olla tiptop, usein asioita voi hoitaa helpommallakin, kun vaan ajattelee. Laske rimaa siis. Tää on usein kasvun hetki, asioita ei voi enää tehdä vanhalla kaavalla vaan pitää keksiä omat jutut, mitkä tekee arjesta helpompaa. Noi ruokatilaukset on hyvä juttu. Lasten kanssa kannattaa puuhailla sellaista, mistä ei tule isoa sotkua. Ja ota ne lapset mukaan kotitöihin! Kaverin 3v täyttää pyykki- ja tiskikoneen, pyyhkii tasoja, imuroi ja pyyhkii lattioita. Ja kokoajan homma helpottuu, kun kaveri kasvaa ja taidot paranee.

Höllöntöllöntönttö, että kolmivuotias täyttäisi pyykki- ja tiskikoneen ja niin edelleen. Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä pienten lasten kanssa. 

Vierailija
84/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Tuo on juuri se syy miksi meidän lapset menivät päiväkotiin vuoden vanhoina. Minä en kestänyt olla kaiket päivät kotona ilman aikuiskontakteja. Puistoissa ei muita äitejä näkynyt kuin harvoin enkä päässyt mihinkään kahviloihin tms. kun mies tarvitsi ainoan auton työmatkaa varten. Ei myöskään ollut reilua vaatia miestä viihdyttämään minua iltaisin lastenhoidon lisäksi. 

Töihin palatessa on vain todella tärkeää jutella asiat läpi yhdessä että miehellekin on selvää että kun molemmat käyvät töissä niin palvelutaso laskee ja mieskin joutuu iltaisin tekemään kotitöitä. Tämän toteutumisesta pitää myös pitää itsekin huolta eikä vain painaa marttyyrinä menemään.

Vierailija
85/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karsi kaikki turha pois. Kaiken ei tarvitse olla tiptop, usein asioita voi hoitaa helpommallakin, kun vaan ajattelee. Laske rimaa siis. Tää on usein kasvun hetki, asioita ei voi enää tehdä vanhalla kaavalla vaan pitää keksiä omat jutut, mitkä tekee arjesta helpompaa. Noi ruokatilaukset on hyvä juttu. Lasten kanssa kannattaa puuhailla sellaista, mistä ei tule isoa sotkua. Ja ota ne lapset mukaan kotitöihin! Kaverin 3v täyttää pyykki- ja tiskikoneen, pyyhkii tasoja, imuroi ja pyyhkii lattioita. Ja kokoajan homma helpottuu, kun kaveri kasvaa ja taidot paranee.

Höllöntöllöntönttö, että kolmivuotias täyttäisi pyykki- ja tiskikoneen ja niin edelleen. Et ilmeisesti ole koskaan ollut tekemisissä pienten lasten kanssa. 

On kuule ihan tosi juttu. Yh-kaverini tekee ruuan lapsen kanssa, ikä toki huomioiden, mutta kuitenkin. Ja yhdessä siivoavat jälkensä ja kyllä, poika täyttää tiskikonetta siinä missä äitikin, yhdessä. Kaverini tosin otti heti alkuun asenteen, että opettaa pojalle kaiken, että kotityöt kuuluu elämään. Siinä on ollut oma projektinsa, tottakai, mutta pikkujätkä osaa jo vaikka mitä! Eikä ole teininä sormi keskellä kämmentä.

Vierailija
86/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kuuluu käydä työssä kodin ulkopuolella ja opiskella . Viet lapset päiväkotiin . Olet kuin kakara itsekin.  Et voi käyttäytyä kuin pentusi .  Aina kun on tehty pitkä työpäivä ollaan väsyneitä plus työmatkat . On nukuttava se 8 tuntia kunnolla on samalla pysyttävä työssä ajantasalla . On selvä että ollaan kiireisiä vaikka olisi yksin kun töissä käydään. Vielä pahempi jos vuorotyö.  Silloin on turha selittää muiden mitään kun yövuorolainen nukkuu päivän tai yrittää selviytyä iltavuorosta lyhyen yön jälkeen aamuvuoroon.  Ei mitään ylimääräistä pysty. Jos teet lapsia et käytä ehkäisyä käy silti työssä ja keskustele siellä. Lapsille käy hyvin päiväkoti.  Yhteiskuntako maksaa aloittajan kotona makaamiset lasten kanssa. Ompa uuvuttavaa kun päiväkodissa sairaaloissa hoidetaan satoja tai kymmeniä päivässä. Muutama hoitaja. Tämä valittaa 2 jotka on omia muut hoitaa omien lisäksi muidenkin.   Aloittaja on itse tuhonnut kotinsa itsensä ja miehensä joka käy vieraissa tämän takia ja kohta vaihtaa toiseen naiseen joka ei VALITA mistään ja käy työssä. 

Vierailija
87/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse töihin ja kokeile, millaisia ne illat on sitten. Lisäksi miehesi ei ole hieroja. Mene oikealle hierojalle.

Illat on oikein mukavia, kun on saanut töissä levähtää. T. Töissä käyvä äiti

No niin. AP töihin, niin ongelma on ratkaistu. Tai sitten vaihtaa työssäkäyvän miehen työttömään. 

Hahhah, arvaapa mitä minun työtön lapsen isä tekee? Istuu aamusta yömyöhään tietokoneella ja kittaa kaljaa (siihen asti kuin työttömyystuki riittää). Olin flunssassa niin arvaa kuka hoiti ruuat ja lapsen ulkoilut. Onneksi pääsen eroon kohta koko ihmisestä.

Vierailija
88/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon ikäinen tietenkään tee kotitöitä omatoimisesti alusta loppuun niin että jälki olisi aikuisen tasoa, mutta tuon ikäinen voi mainiosti osallistua kotitöihin vanhemman kanssa. Lapsi pysyy näköpiirissä vahdittavana ja kotityöt toimivat lapselle kivana tekemisenä. Ja on niistä joskus oikeasti apuakin. Mulla on kaksi lasta ja ovat osallistuneet kotitöihin ja ruuanlaittoon ihan pienestä asti.

Vierailija
89/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikilla ei ole edes tiskikonetta vaan käsin tiskaa eikä ennen ollut koneita ollenkaan.  Naisilla oli 7-8 lasta silti kävi työssä hoiti kodin ja miehet taas auto puolen.  Puoliksi asumiskulut ja äiti tekee viikolla ruuan mies vapaapäivinä. Naiset käy työssä. Sillä sitten ostetaan lasten vaatteet kuin ruuat. Maksetaan puolet asunnon kuluista . Mies hoitaa auton ja puolet kuluista.  Lapset on mukana kun vaihdetaan lakanat pyykkipäivä. Lapset imuroi kuin vie roskat . Lapset kerää leluja omiin koteihin. Isommat osaa jo silittää ja keittää perunat kuin ripsiä matot. Yhdessä perheet ennen ainakin teki kotityöt. MIEHET VAIHTAA VAIMON KUN VALITUS KÄY PILAAMAAN JOPA SEKSIN. 

Vierailija
90/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osat olisivat toisinpäin, täällä olisivat miehet kuorossa syyttelemässä aloittajaa pihtariksi. Naisen on pakko antaa miehelle seksiä, vaikka olisi kuinka väsynyt.

Vierailija
91/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat on just tuommosia niinku pikkulapsia. Pitää olla lääppimässä lämpöä ja läheisyyttä, eikä saa levätä hetkeäkään. Jos minä olen väsynyt, niin vähiten kaipaan sitä, että akka tulee lääppimään. Haluan vain sillä hetkellä sen oman ajan, jossa rauhoittua.

Vierailija
92/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapset mukana myös siivotessa kuin leipoessa.  Kun leipoo viikon sämpylät ja keksit säästää samalla rahaa. Kun keittää spaghettia hiukan ylimääräistä jää seuraavalle päivälle vaikka munakkaaseen.  Ylijääneet makaronit laitetaan seuraavana päivänä vaikka perunakeittoon tai tomaattikeittoon.  TALOUDESSA PITÄÄ AJATELLA VÄHÄN.  Jos jää yli tomaattia ottaa huonot kohdat pois ja hiukan kuorta sekä paistaa ne pannulla munakkaassa tai heittää keittoon. Jotenkin näyttää vähän holtittomalta joidenkin ruokatalous raha puoli. Päiväkoti opettaa lapsille taitoja ja kirjaimia numeroita kuin leikkejä. Tylsistyneet lapset kiukuttelee. Ja päivää ei voi viettää sisällä. Hapen puute. Monesta lapsesta tulee jälkeenjäänyt pysähtynyt kun istuu päivät kotinsa lattialla . 

Vierailija
93/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole varmaan yhtäkään lasta. 

Vierailija
94/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on rasittunut, niin mitä jos SINÄ hieroisit HÄNEN hartioitaan?

Tämä ! Tuli minullekin mieleen. Sanot kaipaavasi hemmottelua ,  huomiota ja aikuista seuraa. Uskon . Miehesi puolestaan rasittanee päätään , on 8h-12h vuorokaudessa jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Ymmärrän myös häntä, tiedän ettei tuossa tilaanteessa halua muuta kuin heittää aivot narikkaan.

Miehesi ei tajua sinun todellisuuttasi etkä sinä hänen. Olisiko mahdollista miehen edes pari päivää olla sinä , voisi avartaa.

Sinä voisit , jos et nyt niin jo tee, perehtyä miehesi työhän . Lähinnä mitä se häneltä vaatii. Konsultin nimikkellä tehdään kaikkea maan ja taivaan välillä. Tämän hetkisessä tilaanteessa kilpailu lienee veristä, oli ala mikä tahansa ja useimmiten myös palkkaan vaikuttaa tehdyt caset.

Jaksaisiko edes "seurustella" lasten kanssa ? Siinä voi panna aivot ihan eri asentoon kun antaa mielikuvituksen lentää.

Vierailija
95/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikilla ei ole edes tiskikonetta vaan käsin tiskaa eikä ennen ollut koneita ollenkaan.  Naisilla oli 7-8 lasta silti kävi työssä hoiti kodin ja miehet taas auto puolen.  Puoliksi asumiskulut ja äiti tekee viikolla ruuan mies vapaapäivinä. Naiset käy työssä. Sillä sitten ostetaan lasten vaatteet kuin ruuat. Maksetaan puolet asunnon kuluista . Mies hoitaa auton ja puolet kuluista.  Lapset on mukana kun vaihdetaan lakanat pyykkipäivä. Lapset imuroi kuin vie roskat . Lapset kerää leluja omiin koteihin. Isommat osaa jo silittää ja keittää perunat kuin ripsiä matot. Yhdessä perheet ennen ainakin teki kotityöt. MIEHET VAIHTAA VAIMON KUN VALITUS KÄY PILAAMAAN JOPA SEKSIN. 

Tajuatko että ennen vanhaan ei ollut vaihtoehtoa, eikä edes ehkäisyä ja siksi suurin osa suomalaisista onkin mt-ongelmaisia?

Mies hoitaa auton? Auton laittoa ei tarvitse tehdä joka päivä. Tänä päivänä ei ole miesten tai naisten töitä. 

Onnee miehille sen jatkuvan vaimon vaihtamisen kanssa. 

Vierailija
96/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pak

1v ja 3v samaan aikaan? On mullakin kokemusta. Tosin lisäksi vielä 5v ja 7v siihen. Menihän se. Organisoikaa, hyvät mammat.

Vierailija
97/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akat on just tuommosia niinku pikkulapsia. Pitää olla lääppimässä lämpöä ja läheisyyttä, eikä saa levätä hetkeäkään. Jos minä olen väsynyt, niin vähiten kaipaan sitä, että akka tulee lääppimään. Haluan vain sillä hetkellä sen oman ajan, jossa rauhoittua.

Vaihda mieheen. 

Vierailija
98/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei hänellä ole päänsärkyä?

Vierailija
99/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon ikäinen tietenkään tee kotitöitä omatoimisesti alusta loppuun niin että jälki

Kirjoititko isästä vai lapsesta?

Vierailija
100/196 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee toisinpäin. Kun se kotona oleva vaimo on koko päivän elänyt vain lapsia varten, illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen se vonkaava ukko ei voisi vähempää kiinnostaa. Vaimo haluaa vain sen oman ajan, jossa rauhoittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan