Miehen jatkuva "väsymys" alkaa tuhota meidän parisuhdetta. Mitä teen?
Tuntuu että tukehdun tähän tilanteeseen.
Minä olen kotona meidän kahden pienen lapsen kanssa (1v taapero ja 3v uhmaikäinen). Päivät ovat todella intensiivisiä ja olen henkisesti aivan lopussa iltaisin, kuten kaikki kotiäidit tietävät. Mieheni tekee uraa konsulttialalla, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja paljon stressiä.
Ymmärrän kyllä, että hän on väsynyt työpäivän jälkeen. Mutta niin olen minäkin! Olen yrittänyt helpottaa arkea kaikin keinoin, jotta jaksaisin paremmin: meillä käy siivooja kerran viikossa ja tilaamme ruoat usein Woltilla valmiina, jotta minun ei tarvitse kokata kaiken hässäkän keskellä.
Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki".
Eilen illalla minulta paloi käämit. Sanoin, että minunkin päiväni on ollut yhtä taistelua ja minun jaksamiseni on vähintään yhtä tärkeää kuin hänen uransa. Minusta tuntuu, että ansaitsisin enemmän tukea ja hemmottelua jaksaakseni tätä kotirumbaa.
Miten saan miehen tajuamaan, että hänen pitää panostaa minuun illalla, vaikka kuinka väsyttäisi? Eikö ole vähän itsekästä vain vedota omaan väsymykseen, kun toinen on kotona 24/7 vastuussa kaikesta?
Kommentit (196)
Olette parisuhteen kehitysvaiheessa, jossa monet päättävät erota tai jättää puolisonsa. Joskus parisuhteessa on vaiheita, jossa vain täytyy pistää syrjään omia tarpeita, ja tuntea empatiaa puolisoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu välillä raskaalta olla kotona yhden taaperon kanssa. Ymmärrän hyvin sinua ap. Jos tarpeesi eivät tule kohdatuksi, vaikka olet ne selkeästi ilmaissut niin käytännössä on olemassa kaksi vaihtoehtoa:
1) Hyväksyä ja sopeutua
2) Lähteä lätkimään
3) Kolmas vaihtoehto voisi olla perheneuvola, jossa kävisi tilanteen rehellisesti läpi. Jos ei sopua synny, eikä yhteiselämä ole mahdollista, niin lusikat ja lapset jakoon ja onnellista yksin-tai yhteishuoltajuutta elämään. Lapset seilaa kahden kodin väliä ja molemmissa on vain yksi pyykinpesijä ja ruuanlaittaja. Eipähän tule riitaa niistä, kun todella joutuu kaiken tekemään yksin.
Mitä se perheneuvola auttaa jos miestä ei ole selvästi kiinnostanut toisen tarpeet. Perheneuvola auttaa, jos niitä tarpeita ei ole osannut sanoittaa.
Ukko hormonikokeisiin, myös testosteroni.
Paljon kasviksia, täysviljaa, kalaa (seleeni) ja lihana broileri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi sinä olet väsynyt. Sinulla on vain 2 lasta. Työsi päivittäin on. Aamulla heräät ja annat 1 ja 3 - vuotiaalle aamupalan. Syöt sen myös itse . Se tapahtuu n . Klo 7-9 välillä. Petaat ,sipaset keittiön pöydän puhtaaksi , astiat koneeseen. . Annat lasten RAUHASSA leikkiä, tai leikit heidän kanssaan.
klo 10.00 lähdette ulkoilemaan . 11.00 sisälle ja teet teille ruuan. Astiat koneeseen. Koti on siisti,kun ei siellä kukaan sotke paikkoja. Pikkulasten leikit ei ole sotkua.pyykkikone pesee pyykit , pari -kolme x viikossa.
Lapset päikkäreille klo 13.00-15.00. Ja tämä on sinulla aikaa valmistaa ateriat kerralla 2-3 päiväksi. Välipala 15.30 ja lähdette taas ulkoilemaan 16-17. Ja sitten syömään. Loppuilan lasten kanssa leikkiä .
Mikä tässä on niin rasittavaa terveelle ihmiselle?
Samaa ihmettelin. Itsekin hoidin kotona 2 lasta, ikäer
Se on hienoa kun "paremmat" tulee kehumaan miten itse on superäiti eikä väsy. Jokainen on yksilö, auttoikoi kommenttinne ap:ta ei kunhan tulitte pätemään
Vierailija kirjoitti:
Ukko hormonikokeisiin, myös testosteroni.
Paljon kasviksia, täysviljaa, kalaa (seleeni) ja lihana broileri
Kun ydinperhe-elämä oravanpyörässä tökkii ja siihen uupuu kuolettavasti, ei siihen mikään ruokavalio auta. Ei tämä malli kovinkaan monelle täydellisesti - tai edes osittain - sovi. Tästä pitäisi informoida ihmisiä enemmän, paljon ennen kuin edes osallistuvat ko sontaan.
Niin siinä käy, jos tekee lapsia.
Voisi auttaa, jos ulkoilette perheenä.
Älylaitteet kiinni illalla.
"Pakko sanoa, että aivan järkyttävä, suorituspohjainen elämä. Masentuisin kuoliaaksi tuollaisen ihmisen kanssa. Kaikki perustuu oletukselle, että molemmat haluavat kaavoihin kangistuneen, länsimaisen ydinperheen ulkoaohjautuvan elämän, ja tämä sama kaava toteutuu koko elämänkaaren. Luulen että päätyisin tuollaisessa im. Kaikki luovuus ja elämänhalu kuolisi"
Itselle taas kauhistus on täysin fiilispohjalla ja hetkessä eläminen. Silloin yleensä ihmiset menevät helpoimman kautta ja valitsevat lyhyellä aikavälillä tyydyttäviä mutta pitkällä aikavälillä haitallisia ratkaisuja. Siitä seuraa ylipainoa, huonoa kuntoa, mielen ailahteluita, rahan tuhlaamista, myrskyisiä riitoja, päihdekoukkuja, arjen sekasortoa, muiden ihmisten huonoa kohtelua (valehtelu, rahan huijaaminen, lasten terveyden laiminlyönti) jne.
Mieluummin suunnittelen ajankäyttöni tehokkaasti, koska siten mahdollistan itseni toteuttamisen jättämällä riittävästi aikaa asioille joilla itselleni on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
"Pakko sanoa, että aivan järkyttävä, suorituspohjainen elämä. Masentuisin kuoliaaksi tuollaisen ihmisen kanssa. Kaikki perustuu oletukselle, että molemmat haluavat kaavoihin kangistuneen, länsimaisen ydinperheen ulkoaohjautuvan elämän, ja tämä sama kaava toteutuu koko elämänkaaren. Luulen että päätyisin tuollaisessa im. Kaikki luovuus ja elämänhalu kuolisi"
Itselle taas kauhistus on täysin fiilispohjalla ja hetkessä eläminen. Silloin yleensä ihmiset menevät helpoimman kautta ja valitsevat lyhyellä aikavälillä tyydyttäviä mutta pitkällä aikavälillä haitallisia ratkaisuja. Siitä seuraa ylipainoa, huonoa kuntoa, mielen ailahteluita, rahan tuhlaamista, myrskyisiä riitoja, päihdekoukkuja, arjen sekasortoa, muiden ihmisten huonoa kohtelua (valehtelu, rahan huijaaminen, lasten terveyden laiminlyönti) jne.
Mieluummin suunnittelen ajankäyttöni tehokkaasti, koska siten mahdollistan itseni toteuttamisen jättämällä riittävästi aik
Mielenkiintoinen ajatusmalli, että spontaanius ja luovuus johtavat rappioon. ;) Olen lähipiirissäni todistanut aivan muuta. Suorittajat ovat yleensä niitä alkoholisteja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samankaltainen tilanne johti eroon.
Vaimo oli kotiäiti, minä töissä. Hän turhautui ja väsyi yksinäisyyteen sekä lapsen hoitamiseen. Syyllisti minua siitä, kun hankin leipää pöytään ja hän oli yksin kaiket päivät.
Tein töiden lisäksi kotona ruokaa, hain tai vein lasta päiväkotiin riippuen olinko aamuvuorossa vai iltavuorossa (oli osan päivästä hoidosta), kävin kaupassa, siivosin, maksoin laskuja, tein puutarhahommia ja muita omakotitaloon liittyvää sillä ajalla ja energialla mitä minulle jäi tämän kaiken jäljiltä.
Rakastan vaimoani ja lastani yli kaiken. Yritin kaikkeni. Vaimoni ei siltikään ollut tyytyväinen. Aloin tympääntyä. Vapaalla aloin tarttua pulloon ja ottaa omaa aikaa. Olen sen verran kiltti, että hoidin silti kaikkea mitä ennenkin olin tehnyt. Mutta hain tukea siitä pullosta. Koin etten ole tarpeeksi vaikka kuinka yritän.
Vaimoni hankki lopulta työpaikan. Kun se vakiintui, hän jä
Oliko kahdenkeskistä aikaa, hellyyttä ja intohimoa? Vai suorititteko vain arkea? Tässäkin tapauksessa selkeämmällä kommunikoinnilla olisi suhde mahdollisesti pysynyt kasassa.
Lasten hoito vaatii tosi paljon pari suhteelta. Kannattaa todellakin miettiä, kenen kanssa niitä alkaa hankkimaan. Kyllä sen näkee jo ennen lapsia millainen toinen on samoin kuin voi miettiä omaa jaksamistaan ja aktiivisuuttaan. Ja etenkin suhde toiseen täytyy olla hyvä. Itse selvittiin parista pienellä ikäerolla olevista pojista, kun kumpikin teki kaikkensa perheen eteen ja puhuttiin suoraan kaikista asioista ja jaksamisesta toisen kanssa. Sama linja on jatkunut, vaikka pojat ovat jo aikuisia. Tärkeää on myös se, että välillä on tilaisuuksia hoitaa parisuhdetta, jottei se kuivetu pelkästään vanhemmuuden rooliin vaan kipinä säilyy. Tsemppiä kaikille pienten ja isompienkin lasten vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Kiva asenne miehen väsymystä kohtaan. "Väsymys". Töissä on rankkaa ja kotona nalkuttava vaimo. Miehet tarvitsevat selkeitä pyyntöjä, ei riitä että natiset siitä, että itsekin tarvitset lepoa ja palautumista. Se on vain syytös, ettet huomioi tarpeeksi, ja siitä jää se pihvi sanomatta. Ja se pihvi voisi olla: tuotko kaupasta tullessasi tätä ja tätä, ehditkö laittaa pyykit kuivumaan, täyttäisitkö tiskikoneen, laittaisitko muksut kylpyyn tänään. Sun ei tarvii sanoa, että oot tauon tarpeessa, vaan tee itse itsellesi ne tauot pyytämällä konkreettisia asioita.
Normaali mies tajuaa itse hoitaa osansa, ilman käskyjä.
Mullla oli äskettäin työ, josta en meinannut palautua ollenkaan. Irtisanouduin 1.5 jälkeen mutta olen kyllä alalla jolla on helppo työllistyä myös nykyään.
Mulla oli pikkulapsiaikana sama tilanne, töiden jälkeen ei vaan jaksanut yhtään mitään.
Menin sitten lääkäriin ja pitkän tutkinnan tulos oli seuraavat diagnoosit.
Testosteronivaje
Vaikea uniapnea
Keskivaikea masennus
Burnout
Nämä kun sai kuntoon niin alkoi elämä voittamaan.
M42
Kuka sitten panostaa mieheesi illalla?
Vierailija kirjoitti:
Minä. Sextarit lentelee puolin ja toisin kiivaasti, koska hän maksaa 2€/laittamani viesti.
Sanni16kerava
Ongelman ydin on otsikon kolmannessa sanassa.
"Väsymys".
Koska suhtaudut miehesi näin alentavasti (väsymys lainausmerkeissä), ei tämä ongelma ratkea ennenkuin olet pohtinut omaa asennettasi ja suhtautumistasi mieheesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Sextarit lentelee puolin ja toisin kiivaasti, koska hän maksaa 2€/laittamani viesti.
Sanni16kerava
Lähetteletkö sextareita myös oman perhe-elämäänsä uupuneen isäsi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin on otsikon kolmannessa sanassa.
"Väsymys".
Koska suhtaudut miehesi näin alentavasti (väsymys lainausmerkeissä), ei tämä ongelma ratkea ennenkuin olet pohtinut omaa asennettasi ja suhtautumistasi mieheesi.
Tai suhtautumista yleensäkin väsymykseen, aivan kuin kuka tahansa ei voisi väsähtää tähän elämään - ihan ilman kuluttavaa duunia ja perhettäkin.
Älkää hankkiiko enempää lapsia. Siis oikeasti, jos olet wolttaava siivoojan tilaaja niin olet laiska. Jos ärsyttää miehen väsymys vaihtakaa rooleja, tiedät hyvin että hänkin voi olla koti-isä ja sinä voit suunnata tekemään kokopäivätyötä ruuhkavuosien lomaan saadaksesi edes vähän perspektiiviä ja ymmärrystä miestäsi kohtaan. Miksi lapsellisten pitää hankkia lapsia..
Pakko sanoa, että aivan järkyttävä, suorituspohjainen elämä. Masentuisin kuoliaaksi tuollaisen ihmisen kanssa. Kaikki perustuu oletukselle, että molemmat haluavat kaavoihin kangistuneen, länsimaisen ydinperheen ulkoaohjautuvan elämän, ja tämä sama kaava toteutuu koko elämänkaaren. Luulen että päätyisin tuollaisessa im. Kaikki luovuus ja elämänhalu kuolisi.