Hauskaa, kun mun teineille Itä-Helsinki tarkoittaa miljonäärien asuinaluetta
Olen itse alunperin Espoosta, ja Itä-Helsingin maine oli jo nuoruudessani samahko kuin nyt. Asuttiin omien tyttärieni lapsuus pienessä kaupungissa ja muutettiin Helsinkiin, kun vanhempi meni lukioon. Molemmat opiskelevat nyt itähelsinkiläissä ns. eliittilukiossa, jossa opiskelukaverit ovat todella varakkaita, siis varmaan miljonääriperheistä, isot talot meren rannalla, hienot veneet jne.
Niin olen useamman kerran kuullut, kun tytöt puhuvat, että vau, joo, se on Itä-Helsingistä tai jotain, joo, sen isä kustansi koko kaveriporukan laskettelulomalle, hyvähän itähelsinkiläisten on jne.
Eli heille itähelsinkiläisyys tarkoittaa ihan muuta mitä mediassa puhutaan. Me siis emme asu idässä itse, vaan viihtyisällä pientaloalueella, hyvin toimeentulevaa aluetta, mutta ei ole sellaista vau-efektiä, kun koulukavereiden kotona.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Marjaniemessä on hyvä alue. 10 minuutin kävely Tallinnanaukiolta.
Mars Marikseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tunnen Tammisalon ja Marjaniemen todella hyvin jo lapsuudesta asti ja lasken ne Itä-Helsinkiin, jonne en koskaan enää muuttaisi takaisin. Väliäkö sillä on, että asut Mariksessa josta olet maksanut kalliin (ylihintaisen) kämpän. Sun palvelut on joka tapauksessa Itiksessä. Jos haluat liikkua muulla kuin "porchellasi" tai "veneelläsi" (koko Helsingissä/Suomessa ei juuri ole kalliita veneitä, kun menee Tallinnaan tai Tukholmaan alkaa nähdä kalliita veneitä), joudut joka kulkuneuvossa esim. lapsena itsekseen liikkuessasi olemaan ma mujen roadmanien yms keskellä.
Niinpä ja jotkut jos ei saa yöllä taxia niin noi Idän yöbussit on ihan karseita. Minäkin nuorena halusin päästä omaan hyvällä alueella sijaitsevaan kotiini, kiersi bussi kaikenmaailman metroasemien seudut ja milloin oli bussissa joukkotappelua ja kuskille huutelua.
Näistä ei pääse eroon edes keskustassa, missä on vain enemmän muita ihmisiä. Kulkevat ympäriinsä lähes koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi rikkaiden lapset päätyvät eliittilukioon, jos sinne mennään vain keskiarvolla? Kertokaapa se.
Ettei olis isukilla suhteita koulun johtokuntaan.
S2 oppilaiden joukossa on kyllä helppo saada hyviä arvosanoja.
Tässä ei saa synergiaetua. Jos luokan oppilaista 70% haluaa yliopistoon, auttaa sen myös heikoimpia oppilaita menestymään. Sen sijaan jos luokasta 70% oppilaista ei ole ammatillisia/koulutuksellisia tavoitteita, heikentää se myös lahjakkaiden oppilaiden menestymistä. Siksi vanhemmat haluavat koulushoppailla, jotta oma lapsi pääsee samaan kelkkaan menestyvien kanssa.
Vanhemmat etsii myös suhteita itselleen ja lapsille. Voivat olla silti ihan yhtä ongelmaisia. Varallisuus vaan peittää joitakin ongelmia helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi rikkaiden lapset päätyvät eliittilukioon, jos sinne mennään vain keskiarvolla? Kertokaapa se.
Ettei olis isukilla suhteita koulun johtokuntaan.
Vai voisiko kenties sillä äo:lla ja lukumotivaatiolla ollajotain tekemistä asian kanssa?
No, yhdessä koulussa oli sekä rehtorin poika opiskelemassa että muu kyseenalainen sukulainen töissä 😁 Geenit ja muu tuki auttaa samoihin töihin kuin vanhemmat.
Meidän lapset kävi Kuliksen lukion, eikä se mikään eliitti ollut, ihan tavallinen ainakin sillon n. 20 vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset kävi Kuliksen lukion, eikä se mikään eliitti ollut, ihan tavallinen ainakin sillon n. 20 vuotta sitten
Niin. Se oli silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se oli silloin.
Kaikki oli tavallista 20 vuotta sitten. Tänä päivänä maailma on mennyt siihen ettei tavallisuus enää riitä :/
Vierailija kirjoitti:
Harrastusten kautta olen tutustunut itäisen Helsingin vanhan rahan väkeen. Jos espoolaisella on kova tarve tuoda espoolaisuuttaan ja varakkuuttaan esille, näiltä itäisemmiltä lajitovereilta sellainen tarve puuttuu. Päinvastoin, varakkuus käy ilmi talon, auton tai veneen koosta, mutta ei koskaan siten, että sitä itse tuotaisiin esille. Lisäksi olen huomannut sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he puhuvatkin ihan normaalisti, eikä narisemalla nokkaansa.
Espoossa ei tarvitse tuntea ketään, kun wannaberikkaat ovat kertoneet sinulle olevansa rikkaita. Itä-Helsingissä se kaikista arkisin ja tavallisin naapuri kerrostalon rappukäytävästä saattaa yllättäen osoittautua todella rikkaaksi. Meidän muksu pelasi aikoinaan futista kaupunginosajoukkueessa. Hyvin siihen joukkueeseen mahtui monenlaisesta taustasta lapsia. Joku oli työttömän yh:n, joku ison yrityksen johtajan lapsi. Kavereita olivat kaikki keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se oli silloin.
Kaikki oli tavallista 20 vuotta sitten. Tänä päivänä maailma on mennyt siihen ettei tavallisuus enää riitä :/
Ksyk oli peruslähiökoulu vielä 2010-luvulla.
Lukion pääsyraja kasin tienoilla.
Sitten tuli uusi rehtori ja nousukiito alkoi.
Oho, mitä se rehtori sitten teki?
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, eikö tuollainen eliittilukio syrji vähempiosaisia, näihin täytyy sallia pääsy kaikille.
Rakkaudella: Vihreä liitto.
Ei syrji vähempiosaisia. On hyvä, että lahjakkaille on omat lukiot ja luokatkin, alakoulusta lähtien pitäisi olla,
Mitä nämä heikkolahjaiset aiheuttavat kuin häiriötä, Eivät osaa lukea ja kirjoittaa päästyään peruskoulusta. Tämä on lähinnä ns. mamutusta.
Mitä meidän opetushallitus oikeastaan duunaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä oikeasti rikkaita on paljonkin. Ei tarvi kuin katsoa noita veneitä parkissa rannalla. Ihan pikkurahalla ei monikaan irtoa.
Sitten on meitä hyvin toimeentulevia keskiluokkaisia. Vuokra-asunnoissa sitten ne muut ja häiriötekijät. Sekalainen seurakunta.
asianajaja, Kallahti
Ettäkö vuokra-asunnoissa vain "muita" ja "häiriköitä"? Helsingissä? Älä nyt pöljäile.
Mä tunnen Helsingistä paljonkin keskiluokkaisia, jotka asuu vuokralla. Erilaisia syitä, kaikkien syitä en edes tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Alepassa on vikana? Tarkoitin siis kaupan siisteyttä ja turvallisuutta. Eikai kukaan mene etsimään Alepasta palvelutiskiä tai sisäfilettä? Alepa on nimenomaan pikkukauppa, josta käydään hakemassa puuttuva kahvimaito tai evästä. Isommat ostokset tehdään Hertassa jne.
Hintojen puolesta varakkaat voisivat käydä Alepassa, niin kallista siellä on. Mutta tietenkin varakkaat haluavat ostaa kaikenlaista laadukasta ruokaa jonkalaista Alepoissa ei ole siksi käyvät lähinnä Cittareissa ja K-Supermarketeissa Itä-Helsingissä, Stockaahan ei enää ole täällä Itä-Helsingissä.
Kotiinkin voi tilata ruoat suoraan keskustan Stockan Herkusta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen vene oikeasti rikkailla sitten on? Rehellisesti kiinnostelee. Miljonäärisukulaiseni vene maksaa enemmän kuin meidän omakotitalo ja auto yhteensä.
Riippuu täysin tyypistä, sekä veneen että omistajan.
Monilla vanhan rahan ihmisillä etenkin suomenruotsalaisilla on purjehdusveneet. Sellaisen klassisen purjehdusveneen voi saada edullisestikin. Useinhan ne ostetaankin käytettyinä, koska parhaat veneet ovat kuin vuosikertaviini... Nämä omiastajat ovat niitä jotka oikeasti osaavat purjehtia.
Perusjunteilla jotka haluavat putputella veneellä on sellainen viisimetrinen peruspappojen avomoottorivene, jossa perämoottori. Pääsee järvelle tai merelle mökiltä ja pystyy kalastelemaan.
Ja sitten on nämä p:n jatketta kaipaavat, joilla pitää olla mahdollisimman kovaääninen pikasliippari. Kiva olemassa kun haluaa ärsyttää mahdollisimman montaa kesämökkiläistä kerralla ja saada öykkärin maineen. Näitäkin saa halvemmalla tai kalliimmalla.
Vain ökyrikkailla eli nouveu riche -tyypeillä on sellaiset kerrostaloa muistuttavat veneet, niihin saa rahaa menemään ihan miten paljon vaan. Eikä osata itse ohjata edes moottorilla vaan toikkaroidaan sitten Suomen vierasvenesatamissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei rikkaus korreloi älykkyyden kanssa, jollei ole itse jollain Nobel-tutkimuksella rahojaan saavuttanut.
Tunnen monia mahtisukujen vesoja, jotka todellakaan eivät ole ns. penaalin terävimpiå kyniä, opiskeluaikana suorastaan ihmetytti, kun olin jotenkin kuvitellut, että olisivat.
Jos vanhemmat ovat itse korkeasti koulutettuja, niin yleensä kannustavat tai jopa vaativat lapsiltaan samaa tasoa. Voivat olla rikkaita, varakkaita tai ihan taviksiakin nämä vanhemmat.
Koulutus ei välttämättä korreloi korkeiden tulojen kanssa.
Sitten vanhemmat voivat olla itse duunareita, vaikkapa raksa-alalta, ei sen enempää koulutusta, mutta laittaneet rakennusfirman ja rikastuneet sillä. Todennäköisesti kannustavat lapsiaan enemmänkin yrittäjiksi kuin lukemaan yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän lapset on Kulosaaren yhteiskoulussa. Muita ns eliittilukioita siellä ei ole. Käskepä lastesi käydä itiksessä tai columbuksessa niin selviää se, mitä itä-Helsinki tarkoittaa.
Olet ymmärtänyt termin eliittilukio väärin. Se ei viittaa siihen että koululaisten vanhemmat olisivat välttämättä varakkaita tai "eliittiä", vaan siihen, että kouluun pääsee vain korkeat pistemäärät saaneet oppilaat.
Kyllä minusta eliittilukio tarkoittaa juuri sitä, että vanhemmilla on rahaa, äänestetään kokoomusta tai rkp, lapsilla jo kovat arvot ja vähempiosaisia pilkataan
Marjaniemessä on hyvä alue. 10 minuutin kävely Tallinnanaukiolta.