Hauskaa, kun mun teineille Itä-Helsinki tarkoittaa miljonäärien asuinaluetta
Olen itse alunperin Espoosta, ja Itä-Helsingin maine oli jo nuoruudessani samahko kuin nyt. Asuttiin omien tyttärieni lapsuus pienessä kaupungissa ja muutettiin Helsinkiin, kun vanhempi meni lukioon. Molemmat opiskelevat nyt itähelsinkiläissä ns. eliittilukiossa, jossa opiskelukaverit ovat todella varakkaita, siis varmaan miljonääriperheistä, isot talot meren rannalla, hienot veneet jne.
Niin olen useamman kerran kuullut, kun tytöt puhuvat, että vau, joo, se on Itä-Helsingistä tai jotain, joo, sen isä kustansi koko kaveriporukan laskettelulomalle, hyvähän itähelsinkiläisten on jne.
Eli heille itähelsinkiläisyys tarkoittaa ihan muuta mitä mediassa puhutaan. Me siis emme asu idässä itse, vaan viihtyisällä pientaloalueella, hyvin toimeentulevaa aluetta, mutta ei ole sellaista vau-efektiä, kun koulukavereiden kotona.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vene oikeasti rikkailla sitten on? Rehellisesti kiinnostelee. Miljonäärisukulaiseni vene maksaa enemmän kuin meidän omakotitalo ja auto yhteensä.
Kumivene. Onneksi eivät osaa uida.
Eivät ikinä saavuta rannoille mantereelle saakka.
Pekkhaaviztö yritti auttaa lentokonekuljetuksin. Se on nyt ohi. 😆
Haavisto on strategisesti positioinut itsensä Kulosaareen, eli voi kutsua itseään itä-helsinkiläiseksi, mutta ei joudu siellä Kuliksessa kohtamaan idän todellisuutta. :D
Vierailija kirjoitti:
Millainen vene oikeasti rikkailla sitten on? Rehellisesti kiinnostelee. Miljonäärisukulaiseni vene maksaa enemmän kuin meidän omakotitalo ja auto yhteensä.
Siis sinua ei oikeasti kiinnosta, vaan vähän sinne päin puolivirallisesti, jotta sukulaisesi luulee sinun olevan kateellinen. Vai mitä sinä tarkoitat tuolla epämääräisellä ilmauksella?
Jo on taas mammoilla pienet kilpavarustelut käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En nyt tiedä, kuinka iso operaatio on käydä Jollaksen Alepassa."
Niemenkärjestä lähes 2 km matkaa, onhan tuo oma operaationsa. Mulla lähikauppa 400 m päässä ja tämäkin on veemäinen matka marraskuusta maaliskuuhun.
Käykö joku vielä itse kaupassa??
Helpoitenhan tuo hoituu kotiinkuljetuksella tai noutamalla töistä tai harrastuksista tullessa.
Tulee aika kalliiksi tilata kotiinkuljetuksella vain pari tuotetta, jos illalla alkaa tekemään mieli jotain tiettyä. Eikä kaikki kaupat edes ole woltissa.
Alkaa jo vaikuttaa vähän olkiukon hakemiselta tämä: onhan siinä merenrannassa nyt pakko olla jotain vikaa! Ja todellakaan joku Alepan puuttuminen ei haittaa. Sitten käy autolla, fillarilla, veneellä, millä kukakin, jos jotain puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Alepassa on vikana? Tarkoitin siis kaupan siisteyttä ja turvallisuutta. Eikai kukaan mene etsimään Alepasta palvelutiskiä tai sisäfilettä? Alepa on nimenomaan pikkukauppa, josta käydään hakemassa puuttuva kahvimaito tai evästä. Isommat ostokset tehdään Hertassa jne.
Turvallisuutta? Missä meillä on turvattomia kauppoja? Alepan ainoa etu on se, että se on lähellä. Kaikessa muussa se häviää esim. Eastonin Cittarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Suomen kaikki lukiot ovat maksuttomia, eli vähäosaiset pääsevät niihin myös, keskiarvolla sinne mennään.
Se on sitten toinen yhteiskunnallinen kysymys, miksi ovat niissä vähemmistönä. Onko meillä kansakuntana varaa menettää älykkäitä nuoria vain siitä syystä, että perheensä ei kannusta opiskeluun.
Miten sä ajattelit pakottaa vanhempia olemaan olemaan kannustavia ja kiinnostuneita lastensa opinnoista? Osa vaan on ja osa ei. Nuori voi onneksi itse vaikuttaa paljon omaan koulumenestykseen.
Eikä älykkyys vaan ole sama kaikilla ihmisillä, vaikka se kuinka olisi mukava ajatus.
Niin mitä sitten? Tarkoitatko sanoa, että se on jotenkin sinulta tai lukuhaluttomalta pois, jos joku pärjää? Ellei ole lukuhaluja, mutta sitäkin enemmän vaikka kädentaitoja, heille on omat koulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Alepassa on vikana? Tarkoitin siis kaupan siisteyttä ja turvallisuutta. Eikai kukaan mene etsimään Alepasta palvelutiskiä tai sisäfilettä? Alepa on nimenomaan pikkukauppa, josta käydään hakemassa puuttuva kahvimaito tai evästä. Isommat ostokset tehdään Hertassa jne.
Turvallisuutta? Missä meillä on turvattomia kauppoja? Alepan ainoa etu on se, että se on lähellä. Kaikessa muussa se häviää esim. Eastonin Cittarille.
No en koe esim. Kontulan tai Kurkimäen kaupoissa asioimista turvalliseksi tai viihtyisäksi ostokokemukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En nyt tiedä, kuinka iso operaatio on käydä Jollaksen Alepassa."
Niemenkärjestä lähes 2 km matkaa, onhan tuo oma operaationsa. Mulla lähikauppa 400 m päässä ja tämäkin on veemäinen matka marraskuusta maaliskuuhun.
Käykö joku vielä itse kaupassa??
Helpoitenhan tuo hoituu kotiinkuljetuksella tai noutamalla töistä tai harrastuksista tullessa.
Tulee aika kalliiksi tilata kotiinkuljetuksella vain pari tuotetta, jos illalla alkaa tekemään mieli jotain tiettyä. Eikä kaikki kaupat edes ole woltissa.
Alkaa jo vaikuttaa vähän olkiukon hakemiselta tämä: onhan siinä merenrannassa nyt pakko olla jotain vikaa! Ja todellakaan joku Alepan puuttuminen ei haittaa. Sitten käy autolla, fillarilla, veneellä, millä kukakin, jos
Ja jos on varaa asua merenrannassa, luulisi ettei kahvimaidon wolttaaminen hirveesti heiluta budjettia. Te ette oikeesti edes tiedä/ymmärrä millaisia porukkaa noissa merenrantataloissa asuu. Niillä saattaa olla myös vaikka oma kodinhoitaja joka menee sinne kauppaan. Ei kaikilla, mutta joillain voi olla.
Ohi : Miljoonäärejä löytynee parhaiten Kaskisaaresta.
"Ja jos on varaa asua merenrannassa, luulisi ettei kahvimaidon wolttaaminen hirveesti heiluta budjettia. Te ette oikeesti edes tiedä/ymmärrä millaisia porukkaa noissa merenrantataloissa asuu. Niillä saattaa olla myös vaikka oma kodinhoitaja joka menee sinne kauppaan. Ei kaikilla, mutta joillain voi olla."
Hyppää autoon/bussiin ja hurauttaa kauppaan ja takaisin, jos ei jaksa kävellen/pyörällä mennä. Tai tilaa taxin tuomaan. Maalla mummin naapurissa asui taksiautoilija, kaikki naapurit soittivat aina hänelle, että onko vielä töissä, kun sitä tai tätä puuttuisi, jos oli, toi tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en koe esim. Kontulan tai Kurkimäen kaupoissa asioimista turvalliseksi tai viihtyisäksi ostokokemukseksi.
Kävin joskus Kontumarketissa enkä muista siitä mitään erityisen negatiivista. Sain varmaan sen mitä tulin hakemaan. Eastonin Cittari puolestaan on huippulaadukas palvelutiskiä myöten.
Eastonin Citymarket on todella hyvä, loistavat valikoimat myös lähituotteita, luomua jne. Aina kaikki tuoretta ja kaiken saat mitä haluat.
Ei rikkaus korreloi älykkyyden kanssa, jollei ole itse jollain Nobel-tutkimuksella rahojaan saavuttanut.
Tunnen monia mahtisukujen vesoja, jotka todellakaan eivät ole ns. penaalin terävimpiå kyniä, opiskeluaikana suorastaan ihmetytti, kun olin jotenkin kuvitellut, että olisivat.
Eli teidän lapset on Kulosaaren yhteiskoulussa. Muita ns eliittilukioita siellä ei ole. Käskepä lastesi käydä itiksessä tai columbuksessa niin selviää se, mitä itä-Helsinki tarkoittaa.
Mitä väliä missä koulussa lapseni ovat. Kuitenkin asia on niin, että kaikki itähelsinkiläiset, joihin ovat siellä tutustuneet, ovat poskettoman varakkaita ja muualta tulleet normaalia keskiluokkaa.
Muuten tästä onkin tullut ihan mielenkiintoinen keskustelu, kaupasta jankkaamisineen päivineen.
Tein tämän aloituksen siksi, että luin taas jonkun jutun Itä-Helsingistä ja tajusin, että nuoreni tuntevat sen ihan toisenlaisena. (Ovat siis kyläilleet näillä luokkakavereilla ym).
Eikä tarkoitus ole kadehtia ketään, siihen minulla ei ole mitään syytä, olen varsin tyytyväinen elintasooni.
Ap
Mun entisen työkaverin lapset opiskelii tuolla. Ne oli ainakin ihan tavallisesta kerrostalosta Roihikasta eikä mitään rikkaita. Mutta saivat kyllä tosi hyvät ammatit, fiksuja olivat ja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän lapset on Kulosaaren yhteiskoulussa. Muita ns eliittilukioita siellä ei ole. Käskepä lastesi käydä itiksessä tai columbuksessa niin selviää se, mitä itä-Helsinki tarkoittaa.
Mitä ihmeen väliä sillä on, missä kenenkin jälkikasvu käy lukion. Loppuviimein se on aina sen lapsen valinta, minne haluaa tai pääsee tai pystyy. Kaikista on mahdollisuus käydä paperit. Lapseni on käynyt ns. paremman koulun, minä en, eikä haittaa yhtään. Pääasia, että hän on päässyt minne halunnut.
Mikään Itäkeskus ei kiinnosta sen enempää kuin Suvela tai Vesala tai mitä näitä on. Hyvän kodin sinnekin saa tehtyä - siitä huolimatta, että naapureilla saattaa olla omat tapansa. harmi sinänsä, että ennen niin kiva Itis on mennyt ihan pilalle, eikä siksi etteikö sitä uudistettaisi. Jos haluaa nähdä, minne veroeurot menevät, Itiksessä ja varsinkin Puhoksessa sen näkee.
Vierailija kirjoitti:
Itiksessä on suurinpiirtein samat liikkeet kuin missä tahansa kauppakeskuksessa pks:lla+sisäkauppahalli. Columbus on liikevalikoimaltaan suppea, mutta hyvä lähiöostariksi. Kummassakin tulee käytyä useamman kerran kuukaudessa. Ruokakauppana S-market Vuosaari pohjoisella ostarilla on mielestäni parempi kuin columbuksen S-market, Columbuksen Cittarissa olen muutaman kerran käynyt, mutta mieluummin asiointi isoa kauppaa tarvittaessa Itäkeskuksen Prismassa.
Harrastusten kautta olen tutustunut itäisen Helsingin vanhan rahan väkeen. Jos espoolaisella on kova tarve tuoda espoolaisuuttaan ja varakkuuttaan esille, näiltä itäisemmiltä lajitovereilta sellainen tarve puuttuu. Päinvastoin, varakkuus käy ilmi talon, auton tai veneen koosta, mutta ei koskaan siten, että sitä itse tuotaisiin esille. Lisäksi olen huomannut sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he puhuvatkin ihan normaalisti, eikä narisemalla nokkaansa.
Miten sä ajattelit pakottaa vanhempia olemaan olemaan kannustavia ja kiinnostuneita lastensa opinnoista? Osa vaan on ja osa ei. Nuori voi onneksi itse vaikuttaa paljon omaan koulumenestykseen.
Eikä älykkyys vaan ole sama kaikilla ihmisillä, vaikka se kuinka olisi mukava ajatus.